Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door Morgoth » vr 20 aug 2021 11:05

Wij hebben een ietwat ovale kunststof schotel van ongeveer 60cmx50cm. Oorspronkelijk bedoeld voor een Joyne satelliet ontvanger maar nu met een Canal Digitaal kop erin. Maar het uitrichten is regelmatig een ding. Is een ronde metalen schotel beter?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door refram » vr 20 aug 2021 11:26

Een metalen schotel is normaal gezien iets beter, als!!! er nergens een deukje of vervorming inzit.
De weerkaatsing op een goede, (met de nadruk op goede) metalen schotel is beter.
Maar een metalen schotel is ook kwetsbaar voor deuken, hoe licht ook, deze geven onmiddellijk een veel slechter signaal.
Een goede schotel (voorbeeld Triax) kost weinig meer dan goedkope brol.
Bij de persing van een schotel moet de parabool overal mooi egaal zijn, dit durft bij merkloze goedkope schotels nogal eens misgaan. En is niet met een eerste oogopslag zichtbaar.
Maar wat minstens even belangrijk is, is de juiste afstelling van de LNB arm.

De uiteindelijke keuze tussen kunststof of metaal is moeilijk te zeggen en hangt veel van het gebruik af.
Bij veelvuldig opstellen en verhuis is een kunststof schotel in het voordeel wegens iets minder kwetsbaar.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door Morgoth » vr 20 aug 2021 11:42

hm. Okee. Maar in principe hebben mijn uitrichtmoeilijkheden dus niets met de kunststof schotel te maken dus.

Ik blijf maar aan het klooien met die TV. Ik interesseer me er ook absoluut niet voor maar hij moet het wel doen. Ik heb diverse uitricht apps geprobeerd maar dat is leuk voor de grove instellingen. Daarom gebruik ik de grafieken op de decoder.

Een automatische schotel zou een uitkomst zijn maar dat beperkt de keuze waar je gaat staan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door Daphne » vr 20 aug 2021 11:44

[re.gif]

Die laatste zin begrijp ik niet scratch.gif

Er zijn losse automatische schotels, ik zie ze steeds vaker op campings.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Jekihero

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door Jekihero » vr 20 aug 2021 12:04

Morgoth schreef:
vr 20 aug 2021 11:42
knipperdeknip

Een automatische schotel zou een uitkomst zijn maar dat beperkt de keuze waar je gaat staan.
Niet echt, maar ik hou bij neerzetten wel rekening met een redelijk vrij zicht richting zuid-oost.
Schotel neerzetten, laten zoeken en wat anders gaan doen. Een paar minuten later heb je beeld.

Het wonderlijke is dat als de schotel dan eenmaal staat en je hebt beeld, er vervolgens een nieuwe buur het "uitzicht" van je schotel grotendeels wegneemt je toch beeld blijft houden.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door dieseltijger » vr 20 aug 2021 12:15

Maakt geen bal uit. Op kunststof schotels is eveneens metaal aangebracht. Hoe groter de schoteldiameter - des te richtingsgevoeliger is de schotel. Dus het uitrichten is dan moeilijker. Wat helpt is een goed statief die eenvoudig waterpas te zetten is, en waarbij de elevatie makkelijk is in te stellen. Dan kan ik jou aanraden een EISS statief te nemen.

De metalen B&R schotel is ook een aanrader omdat de B&R schotel de LNB nauwkeuriger in het brandpunt plaatst dan bijvoorbeeld Triax, en afmetingen van het brandpunt van het gereflecteerde signaal precies past bij de LNB diameter. Ik papegaai dat maar na, maar ik heb dus een test gezien op het camper forum waarbij de 60 cm B&R schotel in Zuid Portugal een sterker signaal leverde dan andere 60 cm schotels die het daar lieten afweten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door hoboken » vr 20 aug 2021 12:28

[re.gif] Dat kan ik bevestigen in Evora in zuid Portugal hebben wij een perfecte ontvangst met onze 60 cm schotel.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door dieseltijger » vr 20 aug 2021 12:45

He wat goed. Bewijs uit de praktijk dus. @TS: Als je inschat dat uitrichten niet jouw forte is dan is - als je satelliet wil ontvangen - een automatische schotel wat rest.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door Morgoth » vr 20 aug 2021 12:59

Okee. Maar om even op mijn vraag terug te komen: In principe zou een kunststof schotel dus min of meer net zo goed moeten kunnen werken. Dus totdat ik heb besloten of ik al dan niet een automatische schotel koop en of ik deze al dan niet op het dak van de caravan wil hebben zou het met deze moeten kunnen. Ik ga dan in ieder geval geen nieuwe handmatige schotel kopen.
Ik heb best een behoorlijk stabiele en mooi instelbare driepoot trouwens. Misschien eerst maar eens investeren in een Satfinder. Heb het draadje daarover al doorgelezen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door dieseltijger » vr 20 aug 2021 13:52

Yep. En ik neem aan dat je gewoon de Astra's wil ontvangen? Die staan ver uit elkaar aan de hemel - dus je zou met een domme satfinder (die dus niet de satelliet identificatie kan interpreteren) moeten kunnen volstaan. Dus koop geen duur programmeerbaar geval. Gewoon zo'n piep geval van 5 Euro.

Als je daar geen Astra satelliet mee kan vinden dan weet je dat uitrichten gewoon niet jouw ding is. En daar helpt een dure satfinder ook niet bij.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door witjesm » vr 20 aug 2021 14:12

Ik heb doordat we in verschillende landen hebben gewoond (van noord naar zuid) helaas veel ervaaring met een schotel (blijft een crime) Een kunststof schotel is wel degelijk iets minder dan metaal ivm de het weerkaatsen. Dit kan overigens worden opgelost met een gevoeligere LNB (lees kop) Op de LNB staat een gevoeligheid in dB. De meeste zijn 0.2 of 0.3 dB maar als je een 0.1 dB neemt wordt de ontvangst beter. Het is dus zaak te weten wat de gevoeligheid was van de originele LNB. Een grotere schotel helpt overigens ook. De reden is dat een satelliet signaal divergence heeft wat betekend dat het signaal als ronde puntbron begint maar door de afstand een steeds grote cirkel wordt hetgeen het signaal verdunt. Een grote schotel pakt een groter deel van dit signaal op dus wordt het ontvangen signaal sterker. Daarnaast wordt afstellen makkelijker en kan je in een groter gebied signaal ontvangen. Met een 60cm en 0.2 LNB kan je bijvoorbeeld niets in Noord Scandinavie en Zuid spanje Portugal. Ik hoop dat dit helpt.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Reizigers

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door Reizigers » vr 20 aug 2021 14:15

Het is gewoon een handigheidje maar helaas interesseer je er niet voor zoals je schrijft.
Gewoon thuis een paar keer oefenen.
Toen wij nog de schotel gebruikte had ik de meest simpele van CD met duo kop.
Simpel statief.
Geen waterpas, niks.
Wel twee app’s.
De eerste om te kijken of er geen bomen oid in de weg staan: SatFinder lite.
De tweede om grof uit te richten, richting en schuinte: Dish Align.
Daarna beetje links, rechts draaien, omhoog omlaag kantelen, klaar. Beeld.
Nooit langer dan twee minuten bezig zonder irritante gepiep.
Van de Noordkaap tot in de Algarve en van Zwitserland, Italië, Groot Brittanië, altijd beeld.
Inmiddels nu al drie jaar de schotel weggedaan en kijk of via de WiFi of 4G.
Altijd vastigheid dat je beeld hebt.
Wij kijken met iPhone en iPad > Chromecast > TV , Ziggo app en vooral Netflix.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door dieseltijger » vr 20 aug 2021 14:30

Punt is dat de bundels van de Astra's in onze regionen behoorlijk sterk zijn - je kan er bij wijze van spreken de krant onder lezen in de nacht. Hoe groter de schotel, hoe sterker het signaal - maar ook hoe nauwer de openingshoek (= lastiger instellen). Vind je onder deze condities het lastig om "te mikken" (en je bent niet de enige) dan blijft dat zo ongeacht het schotelmateriaal of het soort satfinder. Een automatische variant is het makkelijkst (en het kostbaarst) en het EISS statief scheelt ook enorm qua uitmikgemak.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door Morgoth » vr 20 aug 2021 15:22

Ik kom met de caravan niet beneden de Pyreneeën. Dat is me te ver voor de tijd dat we weg kunnen. En als liefhebbers van warm zonnig weer trekt het noorden van Europa me ook niet zo.
Ik heb alleen de Astra 23.5 nodig. Ik heb een originele LNB van Canal Digitaal met 4 aansluitingen. De gevoeligheid weet ik niet maar is wel een goede tip. Ik zal zo de caravan eens induiken om te kijken. Zit er overigens verschil in de Joyne LNB of de CD LNB? Die van Joyne heb ik nog liggen. Deze hoort eigenlijk bij de schotel. Zie foto. Kan ik hiermee ook CD ontvangen?
F3EE4F3C-5CEF-4AC8-AC3A-6749789C9CED.jpeg

Deze gebruik ik nu:
81ABBC40-75DA-4BC8-BFC0-5C0F66466434.jpeg
Ik moet maar eens een cursusje gaan volgen. Ik ben notabene techneut, maar met TV's heb ik niks.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door dieseltijger » vr 20 aug 2021 15:50

Morgoth: je bent een grapjas: je kan hier twee satellieten tegelijk mee ontvangen zonder de schotel te hoeven draaien, want het zijn in feite 2 LNB's, met een LNB switch geintegreerd in de behuizing (dus: jouw ontvanger selecteert dan de LNB). Dus voordat het caravanforum het satellietforum wordt....lees eerst van CD hoe je de antenne uit moet richten en hoe je de ontvanger moet configureren. En zorg ervoor dat jouw satfinder de juiste LNB aftapt tijdens het uitrichten, anders zit de andere LNB scheel te kijken en de H2 ruis van het heelal op te nemen - ook interessant - maar dat is meer voor de schotelaars in Dwingeloo. Dus die dubbele LNB, dat is jouw uitdaging.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op vr 20 aug 2021 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door cadance » vr 20 aug 2021 15:50

@ door Morgoth » vr 20 aug 2021 15:22

Wij hebben dezelfde LNB.
Deze hebben we vroeger voor de Astra 1 satelite gebruikt.
Daarna voor Joyne. 9 gr.E
En sinds het voorjaar weer voor de Astra 119.2 E en Astra 3 23,5 E ingesteld.
Dus voor Canal Digital.
Maar op de foto van de LNB (kop) staan die gegevens toch ook vermeld.
Of begrijp ik het allemaal niet goed.
Maar ik moest wel de kanaalinstellingen van de decoder wijzigen.
Overigens zie ik op de foto een beschadiging aan het rechtse pootje.
Maar het is beter de LNB aan het linkse pootje te monteren.
Laatst gewijzigd door cadance op vr 20 aug 2021 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door dieseltijger » vr 20 aug 2021 15:52

@Cadance,

De clou is dat de ontvanger de switch goed moet aansturen. Ik heb thuis zelf een combi schotel met 4 LNB's, maar ik heb als een dombo de configuratie van internet overgeklopt. Moet Morgoth ook doen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door Morgoth » vr 20 aug 2021 15:57

Okee. Ik probeer bovenstaande berichten te vertalen in Jip en Janneke taal.
Ik doe er dus gewoon beter aan om een single LNB te kopen voor een tientje? Ik wil geen twee satellieten ontvangen. Ik wil gewoon één satelliet zien en dan gewoon NL TV kijken als ik dat wil. Geen moeilijk gedoe, ik heb al genoeg ruis om me heen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door cadance » vr 20 aug 2021 15:58

@ door dieseltijger » vr 20 aug 2021 15:52

Bedankt en mooi gezegd leg het dan maar uit.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door Morgoth » vr 20 aug 2021 16:05

@ cadance
De beschadiging aan het pootje is van de vorige eigenaar. Ik heb deze kop nooit gebruikt. Ik gebruik de CD LNB en deze zit aan het linker pootje. Ook nog een paar graden gedraaid zoals CD dan adviseert.
Even voor de goede orde: Het werkt wel, dus de instellingen staan goed. Alleen heb ik problemen met uitrichten. Ik wil het zo eenvoudig mogelijk maken. Een single LNB lijkt mij, gezien hierboven omschreven eenvoudiger.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door dieseltijger » vr 20 aug 2021 16:14

Ja. Een inverto black ultra met 1 coax uitgang en een simpele satfinder.. Klaar is Klara.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door cadance » vr 20 aug 2021 16:18

@ door Morgoth » vr 20 aug 2021 16:05

Je gebruikt dus nu al het goede pootje.
Dan richt je de schotel dus al uit als met een enkele LNB.
Dan zit het probleem dus ergens anders.
En niet in de dubbele of enkele kop.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door Ron » vr 20 aug 2021 17:07

Staat de schotel ook goed voor of achterover ? Bij mij klopt die schaal verdeling van geen kant.
Nu ik dat weet is dat geen probleem.
Ik heb een app satfinder lite. Dan zie je de richting.
En kijk ook even bij de buren.
Heb je signaal dan ook even proberen voor of achterover iets te verstellen.
Ik doe het nu voor de 3e keer.
Was binnen 5 minuten klaar.
De vorige keer had ik eerst een andere satelliet te pakken. Daardoor wist ik dat ik nog verder moest draaien.
En die enkele van joyne kan je gewoon gebruiken.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door cadance » vr 20 aug 2021 17:36

@ door ronk » vr 20 aug 2021 17:07

Wij doen het eigenlijk ook zo'm beetje op die manier.
Wij hebben zo'n waardeloos driehoek waterpasje op de pijp waar de schotel aan vast zit.
De driepoot (statief) zetten we met 1 poot naar de richting waar we vermoeden waar het satelite singaal vandaar komt.
Onder het waterpasje hebben calibratie schroefjes gedaan.
Uitgevogeld op het moment dat we beeld hadden.
Ieder zijn ding maar bij ons lukt het vrij aardig.
En als het niet lukt...... dan eerst een pintje.
En dan komt het gewoon goed.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Wat is beter, een kunststof schotel of een metalen?

Bericht door dieseltijger » vr 20 aug 2021 18:48

De Eiss: staat waterpas en goed verankerd met haringen. De elevatiehoek klopt ook altijd. Dan langzaam van links naar rechts bewegen....je krijgt dan vanzelf beeld, en dan een klein beetje finetunen. Bij stevige windvlagen schoor ik de LNB arm overigens ook met twee scheerlijntjes. Satfinder is onnodig.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”