Parkeersensoren met fietsenrek of caravan

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Parkeersensoren met fietsenrek of caravan

Bericht door andrehj » vr 27 aug 2021 11:43

Jadatis schreef:
do 26 aug 2021 22:43
Kun je dan eens nakijken of er 7 of 13 pinnetjes van het verloopstuk zitten, aan de kant die in het contact aan de auto gaan?
Hoeft niet. Bij mijn Superb gebruikte ik bij boedelbakken (met 7p stekker) het meest goedkope verloopstuk (van de Action oid) met gewoon 7 pennetjes aan de 13p kant (volgens mij hebben ze dat altijd trouwens) en dat werkte ook prima. Aanhanger werd herkend, kapotte lampen-detectie werkte, de parkeersensoren werden uitgeschakeld en de aanhanger-ESP ging netjes aan.
Dat komt omdat de trekhaakmodule van VAG via de stroomdetectie op de verlichtingskanalen detecteert of er een aanhanger achter hangt. Via wat voor stekker maakt dan helemaal niets uit.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Parkeersensoren met fietsenrek of caravan

Bericht door Niels83 » vr 27 aug 2021 17:59

[re.gif]
Dat detecteert hij dan alleen als alle modules goed zijn ingeleerd

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Parkeersensoren met fietsenrek of caravan opgelost

Bericht door Jadatis » do 2 sep 2021 12:46

We waren van vrijdag tot vrijdag weg naar ons eerste vakantiedeel, en in het weekeinde de auto eerst voor de caravan van buurman mogen zetten en aansluiten met de 13 polige stekker.
En zoals enkelen hier al verwachten, was dat niet de oplossing, bleef piepen en sensoren op het scherm in rood.

Ik stam nog uit de tijd dat het simpel , " dit knopje of dat pennetje , is daarvoor, en dat is bij computers niet meer zo , wat dat canbus-systeem in feite is.

Zoon Bart toch dus zijn computer met dat vag-programma er op , aan de auto gekoppeld.

Bleek in het radio-gedeelte te zitten, daar een instelling veranderd, en toen gaf het scherm , na stekker van fietsenrek er in, een aanhanger achter de auto en achter sensors uitgeschakeld, alleen voor werkte en piepte nog
Opgelost, dachten we, maar toen stekker er weer uit en toen bleef het aanhangertje staan , dus schakelde niet terug, contact af en weer aan , maar nog steeds niet goed.

Toen is Bart nog even verder gaan zoeken, en kwam aan het eind er achter dat de eerste instelling toch goed was, we hadden niet lang genoeg gewacht.

Dus nu werkt het, alleen als je weer de stekker er uit haalt, sleutel er uit, deur op slot en lang genoeg wachten, en dan werkt het weer normaal, dus voor en achter sensors werken en piepen( als dat nodig is), en aanhangertje niet meer in beeld.
In practijk is dat ook geen probleem, je haalt het rek er af en pas later gebruik je de auto weer.

Kosten nul euro
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Parkeersensoren met fietsenrek of caravan

Bericht door Micky » do 2 sep 2021 13:36

[re.gif]

Toch hoort het niet zo, je zoon mag nog even gaan googlen naar de juiste VAGCOM instelling mrgreen.gif
Had hij wel een originele kabel? of 1 van 15 euro uit China, want dat kan veel uitmaken bij een auto met MQB platform
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Parkeersensoren met fietsenrek of caravan

Bericht door deemster07 » do 2 sep 2021 18:40

Bij onze Passat (2011) werkt de automatische achterklep niet gelijk als de stekker van de caravan of aanhanger eruit is. De klep gaat een maar een klein stukje open.
Volgens mij werkt het voor de rest wel naar behoren. Dus sensoren doen het weer en aanhanger melding is weg enz enz


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Parkeersensoren met fietsenrek of caravan

Bericht door Micky » do 2 sep 2021 19:05

[re.gif]

Ook dat hoort direct te werken na het uittrekken van de stekker, wel mooi trouwens dat VAG daar rekening mee houdt, mijn Passat 2016 deed dat ook, de huidige V60 gooit gewoon de klep open
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Parkeersensoren met fietsenrek of caravan

Bericht door deemster07 » vr 3 sep 2021 15:26

Ik ga het gelijk proberen….maar eerst even naar de stort pfff. Te warm om te werken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Gebruikersavatar
deemster07
Berichten: 943
Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Parkeersensoren met fietsenrek of caravan

Bericht door deemster07 » vr 3 sep 2021 16:46

deemster07 schreef:Ik ga het gelijk proberen….maar eerst even naar de stort pfff. Te warm om te werken Afbeelding

*udate*

Na verwijderen stekker gaat de klep toch direct open.., dus alles werkt naar behoren gelukkig.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank thumbup.gif ), Dethleffs 460T 1999

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Parkeersensoren met fietsenrek of caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 3 sep 2021 17:08

De. achterklep gaat normaal gesproken toch omhoog open, waar zit de relatie dan met de trekhaak weenie.gif
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Parkeersensoren met fietsenrek of caravan

Bericht door Micky » vr 3 sep 2021 17:10

[re.gif]

Bij VAG opent hij een heel klein stukje om te voorkomen dat hij tegen fietsen of het rek aan klapt, dus als er dan een caravan achter hangt en de klep zou wel in 1 keer open kunnen, stopt hij toch, 1 keer extra drukken en dan gaat hij verder thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Parkeersensoren met fietsenrek of caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 3 sep 2021 19:02

Duidelijk, de auto weet natuurlijk niet of er een caravan of een fietsendrager achter hangt

Ik moet bij de focus ook eerst de fietsendrager kantelen voordat de achterklep open kan, maar ja die moet ik ook met de hand open doen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”