Welk type kampeerder ben jij?

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.

Welk type kampeerder ben jij?

Het nette en structurele type
56
66%
Het chaotische type
10
12%
Het avontuurlijke type
19
22%
 
Totaal aantal stemmen: 85

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door Morgoth » do 19 aug 2021 13:42

Leuk die eerlijkheid hier. Je hoeft de omschrijving niet al te letterlijk te nemen trouwens. Wel leuk om te zien dat de caravanner toch graag goed voorbereid en gepland op stap gaat.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door Rene_13 » do 19 aug 2021 20:13

ok dan even een serieuze reactie,
Wij zijn gestructureerd met chaotische trekjes.
En ieder jaar vraag ik aan mijn vrouw of ze het gas wel heeft uitgedraaid. (Ook al koken wij elektrisch.)
Want ooit lang geleden moest ik van haar 15 km terugrijden omdat ze dacht dat ze het aan had gelaten.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door jessedew » do 19 aug 2021 21:51

Ik heb gestemd voor chaotisch, maar dat is meer omdat wij er op de camping altijd een 'rommeltje' van maken.

Maar daarentegen zijn we ook goed voorbereid. Zeker de zomervakantie wordt zeer ruim van tevoren geboekt, waarbij ik als het kan ook de camping tot in de puntjes bestudeer voor een goede plek (echt profijt van gehad dit jaar, bijvoorbeeld bovenaan de heuvel ipv op de weg naar beneden mrgreen.gif )

Het inpakken gaat ook altijd goed (doet mijn vrouw) maar het wordt toch altijd een rommeltje als we eenmaal op weg zijn. We hebben de caravan voor het 2e jaar, dus zijn nog steeds in opleiding ;) er komt dus al meer souplesse in, maar zo geoefend als andere forummers zijn we nog niet. Wel hadden we afgelopen seizoen extra kastjes gekocht, omdat de voortent na 2 dagen kamperen altijd ontploft was (dat gaat dus nu stukken beter)

maar verder slingert er het nodige aan speelgoed, vuile was, wasrekjes, BBQ atributen rondom ons verblijf. Het is geen zootje, maar soms wel een rommelige aanblik, zeker aangezien we dit seizoen echt naast extreem nette propere kampeerders stonden.

Wel hou ik van een strak opgezette voortent, dus echt enorm chaotisch is het dan ook weer niet.

Wij moeten ook na 12 dagen weer naar huis, dan is gewoon alles een rommel, we beginnen netjes, maar eindigen rommelig. (hebben wel 2 kleintjes die daar natuurlijk niet aan bijdragen) Overigens zoals een echte chaoot, ik ben spullen pas kwijt na het opruimen mrgreen.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door dieseltijger » do 19 aug 2021 23:16

Het chaotische type. De camping wordt wel uitgezocht of geboekt als we ergens een week of langer willen staan, maar het beladen duurt dagen. We smeren het te lang uit, we mixen het teveel met de dagelijkse bezigheden in plaats van binnen twee uur klaar te zijn. De terugkeer gaat daarentegen als een militaire operatie. Caravan op de oprit moveren, stabiliseren, wederhelft in de caravan die (koel)kasten leeghaalt, ik die zich suf rent en de zooi in het huis op de juiste plekken legt, wasmachine aan en...rust. Schoonmaken vindt de volgende dag plaats en dan gaat de caravan in retraite in de stalling.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Volvodriver

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door Volvodriver » vr 20 aug 2021 08:52

Wij neigen meer naar 3. Boeken geen camping vooraf en staan meestal op kleinere campings in de natuur. Wij zijn absoluut geen animatieliefhebbers. Caravan is tijdens de trip minimaal voorzien.

Rikkie
Berichten: 189
Lid geworden op: ma 2 okt 2017 20:44
Locatie: Ergens midden België

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door Rikkie » vr 20 aug 2021 15:17

Wij zijn van type 3 ...

Optie 1 hebben we jaren geleden eens uitgeprobeerd. Uren en dagen bezig geweest met een tocht door de Alpen voor te bereiden. Bedoeling was dus een rondje vanaf de Mont-Blanc en dan via Zwitserland en Italie in het Nationaal Parc du Mercantour te eindigen. Een reis van bijna 4 weken. Alles mooi gepland, campings uitgezocht (gelukkig niet gereserveerd), de dagen voorzien op een camping in functie met wat we ter plaatse wilden bekijken. De dag van vertrek was aangebroken en na enkele dagen hadden we al moeite om de planning te volgen. Na een dag of 7 hebben we dan de planning in de vuilbak gekieperd omdat die meer stress dan vreugde bracht. De route hebben we wel behouden en blijven volgen maar bijna op het einde zijn we een paar kennissen tegengekomen. Uiteindelijk zijn we daarmee nog doorgereden naar de Spaanse Costa Brava.

Optie 2 hebben we eigenlijk ook al meegemaakt ... we hebben idd een paar keer na een paar 10-talle km terug moeten keren omdat we iets vergeten waren. Ik herinner mij bvb nog levendig dat we op weg waren naar Portugal en dat we aan de Bel-Fr grens beseften dat we onze Portugese reischeques vergeten waren. Was in 1989, dus lang voor het Euro-tijdperk.

Optie 3 is voor het meeste van toepassing ... lekker avontuurlijk en vakantie beleven zoals het op je afkomt.
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door Morgoth » vr 20 aug 2021 15:50

Ik vergat eens mijn caravanspiegels scratch.gif was al een kwartier onderweg. Gelukkig lagen ze in de caravan en hoefde ik niet terug naar huis. Dat is het nadeel van een grote auto en een kleine caravan. Je kijkt er zonder spiegels ook vrijwel langs.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
peerke1960
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 11:49

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door peerke1960 » vr 20 aug 2021 17:53

Overkomt me regelmatig. De caravanspiegels vergeten. Van nature ben ik chaotisch. Door me in een structuur te dwingen probeer ik niks te vergeten zoals bij het aankoppelen. Zoals het neuswieltje vergeten op te trekken. Man man wat een elend.......
Met vriendelijke groeten, Peter
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2018

Kasper

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door Kasper » vr 20 aug 2021 17:58

Oké, in de laatste 20 jaar van mijn werkzame leven heb ik als betonconstructeur gewerkt bij een betonfabriek en daar kon ik absoluut niet werken als een chaoot, dus ik ben zeer gedisciplineerd en volg altijd de regels en chaotisch kamperen staat dus niet in mijn woordenboek. mrgreen.gif

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door cadance » vr 20 aug 2021 18:18

Hals over kop na een dag werken vertrokken, Fout fout maar ja.
Mijn Marian had nog vlak voor vertrek een kleedje gestereken.
Je snapt het eh.
Na andrhalf uur tuffen: Staat de strijkbout nog aan?
De buurvrouw gebeld en ja hoor.
Dan heb je weer geluk met een goei buur.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Knaus440
Berichten: 3715
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door Knaus440 » vr 20 aug 2021 19:23

Wij zijn gestructureerd avontuurlijk.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Stan850
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 23 aug 2021 11:53

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door Stan850 » di 24 aug 2021 10:33

Het last-minute type. ,"Dames, wat dachten jullie van weekendje weg ... zeg ik vrijdagochtend"... en 2 uur laten zitten we op de Duitse autobahn met sleurhut haha. Zolang de pinpas, telefoon en creditcard mee is hebben we alles goed geregeld.

Philmar
Berichten: 842
Lid geworden op: zo 11 dec 2016 16:12

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door Philmar » di 24 aug 2021 11:01

Het ‘ik weet niet welk type’ kampeerder.
Zaterdag middag zei mijn vrouw dat ze nog wel eens een weekje wou gaan kamperen(?). Hebben we nog niet gedaan in de vijf jaar dat we een caravan hebben, kamperen in juli of augustus, wel ik alleen met kleinzoontje. Dus zondag rond het middaguur reden we richting Frankrijk, richting baai van de Somme. We reserveerden tot woensdag en ondertussen verlengd tot zaterdag. Nu ja, het valt mee. Ondertussen nog niets gemist, vergeten, en het weer valt mee. Dus 😊

Philmar

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door Chris » di 24 aug 2021 11:49

mmm.... een een dus..
Alles moet kloppen..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 609
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door E.T. » di 24 aug 2021 13:34

Jarenlang de "eindbestemming" camping gereserveerd, mede omdat de onze jeugd daar deel uitmaakte van een leuke hechte groep, was het meer een vanzelfsprekendheid om dat met elkaar af te stemmen.

Nu we zonder de jeugd op pad gaan, reserveren we voor de zomervakantie ook niet meer. We trekken nu rond in Zweden, een paar dagen hier en een dag of wat daar. De route wordt wel in grote lijnen gemaakt maar verder kijken we van dag tot dag hoe en wat. 's Avonds voordat we vertrekken van de camping kijken we welke richting we op willen gaan, welke campings in die regio in onze smaak vallen en dan volgende dag vertrekken. Soms onderweg nog een telefoontje naar de gekozen camping maar verder zien we wel.

Verzekerings- en onderhoud technisch, van zowel de auto als de caravan, wil ik het allemaal wel goed voor elkaar hebben.

Al met al kom ik dan toch uit op optie 1 met een vleugje 3, licht avontuurlijk met de nodige zekerheden.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door Fred G » di 24 aug 2021 16:23

Jah, best wel gestructureerd dus. Ik kampeer het liefst "naakt", de laatste tijd. Ik bedoel niet zonder kleren, maar zonder tent/luifel. Alhoewel onze Unico luifel ook weer niet de wereld aan tijd nodig heeft om op te zetten. Maar goed, het liefst de hut zo snel mogelijk neerzetten, stoeltjes buiten en biertje!

Met vertrek ook zo weer weg.
Alles heeft zn plekje, gestructureerd dat wel.

Dus ik denk type 1.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Lucas
Berichten: 966
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door Lucas » do 26 aug 2021 21:56

Leuk item, Morgoth. Inderdaad niet te letterlijk nemen.

Het grappige is dat ik ons tot het "avontuurlijke type" zou rekenen zonder erover na te denken, maar na erover te hebben nagedacht zijn we toch qua reisgedrag tegenwoordig echt het "gestructureerde type". Als voorbeeld: staan we op de vaste camping op een onbekende plek of op gaan we naar een onbekende camping, probeer ik zelfs op voorhand via google earth al te bedenken hoe de boel op die plek neer te zetten. Dat gaat best ver mrgreen.gif Vroeger wel met huurcaravan op de bonnefooi naar Frankrijk gegaan, stoppen waar het leuk was en wel zien of er plek was. Maar met 3 kleine kinderen en een combi van 14 meter is goede voorbereiding tegenwoordig geen overbodige luxe en laten we liever zo min mogelijk aan het toeval over.

Dieseltijger zijn bijdrage: ook wel zeer herkenbaar. Vertrekken zijn bij ons ook altijd uren later dan gepland, omdat beladen ook bij ons altijd minder snel gaat dan gedacht. Werk en kinderen verstoren die planning helaas. Al meerdere malen gehad dat de gereserveerde camping belde of we wel kwamen, want de slagboom ging bijna dicht (altijd net gered). En terugkomst gaat als een machine! Fijn om te lezen dat we niet alleen zijn daarin knipoog.gif En wat jessedew schrijft herken ik ook. Onze plek is altijd een weergave van ons campingleven, de plekken van andere mensen lijken wel rechtstreeks uit een kampeermagazine te komen. Alles strak, schoon, geen losse spullen...HOE DAN? Is misschien een ander topic waard.

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door JosD » do 26 aug 2021 22:27

Wij staan graag 3 weken op een plek.
Reserveren wel maar niet voor de campings onderweg, zien wel waar we uitkomen
Auto en caravan altijd spik en span
Weten van te voren wel waar de reis heen gaat.
Houden wel van een camping met wat reuring.
Wel verzekert maar liever niet dubbel awhoea.gif
Graag water en bergen om ons heen
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door dieseltijger » do 26 aug 2021 22:45

Wij plannen de camping zelf vaak wel, maar ik ben er achter gekomen dat we de p...hebben aan campings waar je lang met de auto moet rijden om in de beschaafde wereld te komen. In Frankrijk zaten we op de camping Domaine des Pradines - prachtig, lekker donker in de nacht en alle ruimte. Maar een kwartier of langer met de auto rijden voordat je bij het dichtsbijzijnde dorp of stadje kwam. Neuh.

Plekjes op de camping reserveren we niet als ik niet mijn telescoop meeneem. Doe ik dat wel - dan is het miereneuken: zicht op het zuiden? Bomen niet te hoog? Geen lampen in de buurt? Stadjes met verlichting ver weg of achter een heuvel?

Maar nu zijn alle campings volgeboekt, maar dit weekend gaan we met twee andere familieleden naar een of andere minicamping. 5 kilometer van Leersum af, genoeg te doen en te zien daar - prima. Petroleumkachel, weber everywhere, en Coleman Northstar mee (caravan niet vergeten by the way)...huppelwater alvast ingeladen, en morgen bij een gerenommeerde slager een paar lekkere lapjes en worstjes halen. Heb er nu al zin in.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Doortje62
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 6 jul 2016 16:07

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door Doortje62 » zo 19 sep 2021 23:28

Een mix van de 3 type's .....

Checklist afvinken voordat we gaan.
Verzekeringen in orde (zijn doorlopend, dus geen omkijken naar)
Reserveren alleen als het echt niet anders kan
Kamperen met kleine eenvoudige dakluifel, alleen 2 stoelen/tafels buiten - dus alles heeft
een vaste plaats in de caravan (en daar ben ik erg perfectionistisch in)
Streek van te voren bekend - Google Maps brengt ons overal

Bospaadje
Berichten: 485
Lid geworden op: do 3 jan 2019 13:38

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door Bospaadje » ma 20 sep 2021 08:31

Eens met Doortje, wij regelen "veel' van te voren en staan vrijwel altijd aaneengesloten op dezelfde camping, omdat reizen en uit/inpakken met 2 kids te veel rompslomp is.. Zijn laatst terug moeten rijden omdat broertje (zijn vrouw) bevallen was en houden van avontuur, dus geen idee wat we morgen doen.
Home is where you park it caravan.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door dieseltijger » ma 20 sep 2021 08:37

We zijn wel een tikje veranderd: Waar we tot een paar jaar terug het opzetten van een voortent (en het thuis weer drogen in een derde van de gevallen) te veel werk vonden: We zetten het ding gewoon op in negen van de tien gevallen. Kost wel anderhalf uur, maar die drie meter extra breedte (in de zomer zonder zijwanden) bevalt prima.

En verder maken we naast "de grote vakanties" ook steeds meer gebruik van de caravan voor lange weekends. En tot nu toe drie keer "van de paal af" gestaan een lang weekend. Los van die rotpaal: de setting (feestje, of een event) of de lokatie in combinatie met het verblijf in een caravan was echt leuk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Welk type kampeerder ben jij?

Bericht door Morgoth » di 21 sep 2021 11:31

Leuk om zo alle verschillen te lezen.

Net weer terug van 2,5 week vakantie. Eerst gestaan op Camping Blauhek in Spaarnwoude. Kamperen bij de boer. Leuk terreintje en aardige mensen, mooie omgeving ook met al dat water. En een echt Fort ook nog. Maar ik, als plattelander, werd stapelgek van de vliegtuigen die elke 2 minuten laag overkomen na hun start van Schiphol. Het was echter op fietsafstand van Zandvoort en vanwege mijn F1 kaarten was dat even het belangrijkste. Drie nachten gestaan en uiteraard gereserveerd.

Daarna één nacht op Camping de Reebok gestaan in Oisterwijk, vanwege familiebezoek. Ook deze gereserveerd omdat ik geen zin had om op een camping te staan die verder van Oisterwijk af lag. Omdat ik de auto aangekoppeld wilde laten stak ik achteruit de caravan op z'n plekkie. Een behulpzame buurman waarschuwde me echter meteen dat de caravan een kwartslag gedraaid moest worden omdat men zo niet op een kampeerplaats mocht staan. Vervolgens eigenwijs de caravan in de lengte laten staan whistle.gif . De planning was één nacht maar ik had er ook beslist niet langer willen blijven. Ik hou niet van (dit soort) regeltjes op de camping.

Vanuit Oisterwijk naar de Allier (vlak boven Clermont Ferrand) in Frankrijk gereden. Eigenlijk meer kilometers rijden op één dag dan ik doorgaans gewend ben maar ik haf ze al gebeld dat ik er aan zou komen. Hier tien dagen gestaan. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit ergens zo lang op één camping heb gestaan. Ik moet zeggen, de camping was super maar na verloop van tijd slaat de ongedurigheid toe. Ik wilde zelfs weer naar huis, normaal heb ik dat nooit.

Op de terugweg een nachtje op boeren camping Zennijs in Kortrijk gestaan. Hier gewoon heen gereden toen we het rijden zat waren. Leuke kleine camping bij een prachtig gerestaureerde monumentale boerderij met uitzicht over de uienvelden. Erg aardige mensen.

Voor ons was deze vakantie duidelijk anders dan anders. Veel was van te voren bepaald en gereserveerd en we hebben veel minder getrokken dan gebruikelijk. Moet zeggen, het is mij minder goed bevallen dan anders. Ik ben dus duidelijk niet het gestructureerde type thumbup.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”