Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Zanziee
Berichten: 10
Lid geworden op: di 17 aug 2021 17:18

Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door Zanziee » di 17 aug 2021 21:50

Hallo allemaal,

In onze caravan (TEC Travelking 470TE, gekocht van mijn oom) zit een Thetford N90 koelkast ingebouwd van het jaar 2005.
Ik kan hierbij schakelen op drie opties, 12v, 220v of gas.

Mijn oom had de koelkast altijd op de 12v stand staan en deze was koud toen ik hem kocht.
Eenmaal thuis switchte ik van stand, 12v naar 220v en de aardlekschakelaar klapte er direct uit.
Hij is de afgelopen 16 jaar nooit op gas gebruikt, dus dat durf ik in eerste instantie niet te gebruiken totdat ik (of een onderhoudsbedrijf) het netjes heeft gecontroleerd en het schoon is gemaakt.

We waren afgelopen week een paar dagen naar de camping en ook daar klapte de aardlek eruit wanneer ik de 220v stand gebruikte. Dus heb ik de koelkast maar uit gezet en hebben we ons kleine koelkastje maar gebruikt dat we altijd hadden tijdens het kamperen.

Na al veel gelezen te hebben hier op het forum ben ik op onderzoek uitgegaan en heb ik het een en ander bekeken.

Om te beginnen ben ik gestart met het uitbouwen van de koelkast. Dat had wel wat voeten in aarde.
Allereerst moest de wasbak met kraan eruit, zodat ik daarna de kookplaat kon demonteren.
Daarna was het zoeken waar de vierde schroef van de koelkast zat, die bleek achter een houten plaatje te zitten waar de gasleidingen op gemonteerd zaten.
De koelkast kon ik uiteindelijk naar voren schuiven en toen kon ik bij de bekabeling (en gasleiding achter de koelkast). Via de roosters kon ik er niet goed bij helaas.

Ik heb alle bekabeling nagelopen op breukjes / scheurtjes, dat had ik gelezen hier op het forum en gaf bij iemand sluiting, helaas voor mij niet de oplossing.
Ik heb daarna een multimeter aangeschaft en ben gaan kijken naar het verwarmingselement (220v 140w). Dat schijnt vaak de boosdoener te zijn.
Afbeelding

Hij geeft een weerstand van 323 ohm, maar wanneer ik het verwarmingselement afkoppel en de koelkast op de 220v stand zet, valt de stroom niet weg.
Ik heb om te testen het verwarmingselement direct aan een kroonsteen gekoppeld (zonder koelkast er tussen, dus direct aan de stroomkabel) en wanneer ik de stroom erop zet klapt hij er direct weer uit. Het probleem moet haast wel in het verwarmingselement zitten, ook al geeft hij een duidelijke ohm waarde terug..

Nu heb ik een foto gemaakt van de bekabeling en heb online even gekeken naar een vervanging maar kan het nummer (622568) niet zo goed online vinden..
Afbeelding

Hebben jullie misschien een idee of dit de oplossing gaat zijn en waar ik eventueel een nieuwe en juist verwarmingselement kan vinden? Het inbouwen lijkt me niet erg ingewikkeld (hoogstens wat tijdrovend) maar dat vind ik alleen maar leerzaam en leuk om te doen. Alvast bedankt voor het meedenken.
Toyota Avensis 2.0 CVT (2011, Olive Green) met een TEC Travelking 470 TE (2005) erachter :)

kastanje
Berichten: 100
Lid geworden op: do 4 apr 2019 11:27

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door kastanje » di 17 aug 2021 22:13

meet ook eens van bruin naar groen aarde sluiting
als je googelt op thetford verwarmings element vind je deze direct
ongeveer 45 euro
vervangen dan moet de om manteling even uit de felsnaad geklikt worden isolatie iets los maken element
zit in een pijpje gestoken kan omhoog er uit en de nieuwe er weer in
kabel boom omhoog netjes monteren evt. tyrep
suc6

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door Chris » di 17 aug 2021 23:37

Een aardlek betekend dat een van beide draden van het element ( wat jij verdenkt) aan aarde (massa) ligt.
Dus een weerstand naar de groen/gele draad.
Die weerstand kan hoog zijn...maar als je al een weerstand meet is het al foute boel.
Je moet daar echt oneindig meten..alles minder is fout.

Nu weet ik zo niet of het element wel 3 draden heeft... maar ook een hoge weerstand tussen een van de draden en het element huis betekend foute boel.

Meet ook eens op de losgenomen 230 volt bedrading...de fase en de nul draad naar het kk. huis...moet oneindig hoog zijn.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Zanziee
Berichten: 10
Lid geworden op: di 17 aug 2021 17:18

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door Zanziee » wo 18 aug 2021 14:13

Heb het hele element alvast uit de koelkast gehaald, ging makkelijker dan ik had verwacht. Heb de koelkast ook maar direct helemaal los gekoppeld, deze staat nu midden in de caravan.

Heb even de bruine en groen/gele draad gemeten. Waardes variëren enorm, zie foto.
Afbeelding

Het is niet constant en klimt en daalt... Dan mag ik denk ik de conclusie trekken dat het element defect is.

Nu dus een andere bestellen en deze plaatsen. Er zijn echter veel verschillende elementen in omloop (Kastanje, je hebt gelijk, maar er zijn veel soorten en aansluitingen).

Maakt het wat uit of het een 220v of 230v element is met 140w? Zie hieronder bij Obelink (aansluitingen zijn wel anders dan het origineel)
https://www.obelink.nl/thetford-230-vol ... ement.html

https://www.jasicamp.nl/verwarmingselem ... 2005/p6007 deze lijkt dezelfde aansluiting te hebben maar is 230v met 140w.

https://www.caravan-winkel.nl/verwarmingselement.html Deze lijkt mij het juiste? 220v en 140w + de juiste aansluitingen.
Toyota Avensis 2.0 CVT (2011, Olive Green) met een TEC Travelking 470 TE (2005) erachter :)

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door iemand » wo 18 aug 2021 14:32

Kies een element van 140 watt en niet bv 125 watt. Die zijn er nl ook.
De netspanning was vroeger 220 en nu 230.

Jasicamp heeft het thumbup.gif beschreven.

Zoek evt op 623064 om te kijken of je hem in de buurt kunt kopen.
Laatst gewijzigd door iemand op wo 18 aug 2021 14:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Zanziee
Berichten: 10
Lid geworden op: di 17 aug 2021 17:18

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door Zanziee » wo 18 aug 2021 14:34

Dankjewel Erik, heb er zojuist één besteld. Nu wachten tot het binnen is en dan monteren en testen maar haphop.gif
Toyota Avensis 2.0 CVT (2011, Olive Green) met een TEC Travelking 470 TE (2005) erachter :)

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door iemand » wo 18 aug 2021 14:41

Als je het weet, is het een reparatie van whistle.gif
Zeker als het via onderste rooster bereikbaar is.
Bij mijn caravan dus ook niet :(

Samen op het forum helpen we je graag op weg.
Meestal is element kapot ipv sluiting.
Leuk dat jij je praktijkervaring zo weer deelt thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door deusjevo » wo 18 aug 2021 15:31

Zanziee schreef:
di 17 aug 2021 21:50

Mijn oom had de koelkast altijd op de 12v stand staan en deze was koud toen ik hem kocht.
Nou ben ik even nieuwsgierig, wat bedoel je met “mijn oom had de koelkast altijd op de 12v stand staan”?

Hij gebruikte hem alleen toch achter de auto op 12v denk ik dan?
En op de camping?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Zanziee
Berichten: 10
Lid geworden op: di 17 aug 2021 17:18

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door Zanziee » wo 18 aug 2021 15:34

Altijd op 12v blijkbaar... Hij heeft de stand nooit veranderd, wel de temperatuur regeling... [aschrik.gif]
Toyota Avensis 2.0 CVT (2011, Olive Green) met een TEC Travelking 470 TE (2005) erachter :)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door deusjevo » wo 18 aug 2021 15:35

[re.gif]
Hoe dan op 12v op de camping?
Via een omvormer 230 naar 12?
Beetje omslachtig toch?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Zanziee
Berichten: 10
Lid geworden op: di 17 aug 2021 17:18

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door Zanziee » wo 18 aug 2021 15:51

Geen idee hoe hij dat altijd gedaan heeft... Knop stond op 12v. Ze hebben altijd seizoenplaats gehad dus stonden van april tot september op de camping. Op 12v koelt hij dan blijkbaar wel wanneer de caravan aan de stroom hangt. Wanneer je lang genoeg wacht wordt het vanzelf koud.. scratch.gif
Toyota Avensis 2.0 CVT (2011, Olive Green) met een TEC Travelking 470 TE (2005) erachter :)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door deusjevo » wo 18 aug 2021 16:42

[re.gif]
Nou nee, ik zou niet weten hoe
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door iemand » wo 18 aug 2021 17:41

en op 12 volt werkt de thermostaat (bij de meeste types) niet en alleen achter de auto scratch.gif

ze hadden er vast een tafelkoelkast in de voortent bij, omdat deze 'het niet goed deed' weenie.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Zanziee
Berichten: 10
Lid geworden op: di 17 aug 2021 17:18

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door Zanziee » wo 18 aug 2021 17:51

Hmmm raar, heb dan ook geen idee hoe ze dat gered hebben. Ze hadden in ieder geval geen extra koelkast in de voortent. Ik hoop dat ie het straks wel gaat doen met een nieuw verwarmingselement, scratch.gif ik zal een update sturen wanneer het allemaal binnen en geïnstalleerd is.
Toyota Avensis 2.0 CVT (2011, Olive Green) met een TEC Travelking 470 TE (2005) erachter :)

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door iemand » wo 18 aug 2021 18:29

Kheb er alle vertrouwen in dat het goed komt thumbup.gif

Heb je het 12 volt element nog gemeten scratch.gif
Weerstand is ergens tussen 1 en 2 ohm

Voor meer info, zie m'n site op https://avento.weebly.com/koelkast.html

Maar meet ook eens of er zonder auto toch 12 volt op staat.
Dan heb je vast een zware netvoeding of trafo aan boord. scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Zanziee
Berichten: 10
Lid geworden op: di 17 aug 2021 17:18

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door Zanziee » wo 18 aug 2021 19:34

Toch nog maar even de caravan ingedoken en het 12v element gemeten. 1.5 ohm krijg ik als waarde terug. Dat moet dan goed zijn thumbup.gif

Ook gelijk even de voltages gemeten (was even kijken hoe dat werkt met de multimeter, nooit met zo'n ding gewerkt, maar ik leer snel);

12 volt meting (zonder auto), netjes en stabiel 12.77 volt.
Afbeelding

230 volt meting
Afbeelding

Ook maar gelijk even fototje gemaakt van de schakelkast;
Afbeelding

en van de trafo / omvormer;
Afbeelding

Kan het dan toevallig toch gewerkt hebben?
Toyota Avensis 2.0 CVT (2011, Olive Green) met een TEC Travelking 470 TE (2005) erachter :)

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door iemand » wo 18 aug 2021 21:10

Heb je even top nagemeten thumbup.gif

Mooie voeding; 240 watt / 12,7 volt is een dikke18 ampere.
Tja daar kan de koelkast prima bij op.
Is niet standaard zo bij caravans en mogelijk slim zo aangepast door je oom, toen de 230 volt stand niet werkte scratch.gif whistle.gif

De vraag is dan ook, werkt de koelkast achter de auto ook op 12 volt en hoe dan?
Misschien zit er een relais in de voeding die dat omschakeld.
Heb je al een manual van dit type gevonden op internet ?

Wel iets om ook uit te pluizen.
Welke stekker heb je nu voor bij de dissel ?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door iemand op wo 18 aug 2021 21:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door deusjevo » wo 18 aug 2021 21:13

Yep, zo kan het wel.
Ik snap alleen de diepere bedoeling erachter niet maar ben een elektra dummy
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7996
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door Ron » wo 18 aug 2021 21:24

Als de auto en voeding parralel staan.
Gebeurt er waarschijnlijk helemaal niets.
Maar de caravan stond op een vaste plek.
Dus mogelijk zat de constante spanning niet eens aangesloten.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door WillyL » wo 18 aug 2021 21:41

Heel heel vermoedelijk schakelt die omvormer gewoon van 12v-auto op 12v-via-omvormer. Dat doet mijn omvormer ook.
In die 2005 zal er misschien geen afzonderlijke geschakelde 12v leiding voor de koelkast gezeten hebben in de kabelboom naar de auto en zat die gewoon samen/gemeenschappelijk met de permanente voor verlichting en pomp.
Logisch dan dat die koelkast ook op de 12v van de omvormer werkt.
Gebruik de beide stroomvoorzieningen wel niet samen, 12v én 230v op de koelkast indien het via twee schakelaars gaat.
De 12v geeft iets minder vermogen maar omdat de caravan stil staan en het element permanent op zal de gegenereerde koeling wel voldoende geweest zijn.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door iemand » wo 18 aug 2021 21:53

Dit is denk ik de manual https://www.libble.de/dometic-converter ... ad/597101/
en hier als bijlage
libble-de.pdf
(2.49 MiB) 19 keer gedownload
en in 3.1 staat dat er een relais in zit, die de batterij ingang loskoppelt als er netspanning is.
Is de batteringang ook aangesloten en waarop ?

Willy heeft daar wel een punt mbt ouderdom van de caravan.
Toen werd vaak, ipv de toen nog niet verplichte mistachterlicht, de continue 12 volt gebruikt op pen 2 van de 7-polige stekker. Staat er ook bij in het plaatje.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door Chris » wo 18 aug 2021 22:00

Zanziee schreef:
wo 18 aug 2021 15:51
Geen idee hoe hij dat altijd gedaan heeft... Knop stond op 12v. Ze hebben altijd seizoenplaats gehad dus stonden van april tot september op de camping. Op 12v koelt hij dan blijkbaar wel wanneer de caravan aan de stroom hangt. Wanneer je lang genoeg wacht wordt het vanzelf koud.. scratch.gif
Nee dus..

De 12 volt stand werkt alleen wanneer de caravan achter een auto hangt.
De bedrading loopt nl daarheen en niet naar de omvormer, die de gevraagde stroom ook nooit kan leveren.
Maar...maakt niet uit.. je hebt de dader gevonden.
Het 230 volt element..
Vaak zijn dit soort elementen een qe verdachte...helemaal als er ook nog eens water bijkomt...boiler...koffiepot.. waterkoker etc
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door Chris » wo 18 aug 2021 22:09

Zanziee schreef:
wo 18 aug 2021 19:34
Toch nog maar even de caravan ingedoken en het 12v element gemeten. 1.5 ohm krijg ik als waarde terug. Dat moet dan goed zijn thumbup.gif

Ook gelijk even de voltages gemeten (was even kijken hoe dat werkt met de multimeter, nooit met zo'n ding gewerkt, maar ik leer snel);

12 volt meting (zonder auto), netjes en stabiel 12.77 volt.
Afbeelding

230 volt meting
Afbeelding

Ook maar gelijk even fototje gemaakt van de schakelkast;
Afbeelding

en van de trafo / omvormer;
Afbeelding

Kan het dan toevallig toch gewerkt hebben?
Nogmaals nee...het kan echt nooit gewerkt hebben..
De 12 volt die jij meet komt idd van de omvormer.

Maarrrrrrr..
Is alleen voor het lampje in de kk.
Voor het 12 volt element heb je veel dikkere draden nodig.

Echt......zowel iemand (Erik) en ik weten wel hoe een caravan bedradingsschema in elkaar zit..
En wat de mogelijkheden zijn van jou Dometic omvormer..
Dat is trouwens best wel een moderne omvormer...een zg geschakelde voeding.
Pure DC...gelijkspanning.
Top om LED verlichting op aan te sluiten...

....
Tenzij...
Tenzij oomlief de hele bedrading heeft aangepast en extra gingen als relais geplaatst heeft..
ENNNN
En een zware aanslag op de omvormer durfde te doen..
Het 12 volt element trekt vlot ook 12 ampere...de dometic kan 18 ampere leveren..
Dus geen aannemelijke aanpassing in mijn beleving..
Al helemaal niet daar de koeling op 12 volt echt minder is..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Zanziee
Berichten: 10
Lid geworden op: di 17 aug 2021 17:18

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door Zanziee » wo 18 aug 2021 22:23

iemand schreef:
wo 18 aug 2021 21:10
Heb je even top nagemeten thumbup.gif

Mooie voeding; 240 watt / 12,7 volt is een dikke18 ampere.
Tja daar kan de koelkast prima bij op.
Is niet standaard zo bij caravans en mogelijk slim zo aangepast door je oom, toen de 230 volt stand niet werkte scratch.gif whistle.gif

De vraag is dan ook, werkt de koelkast achter de auto ook op 12 volt en hoe dan?
Misschien zit er een relais in de voeding die dat omschakeld.
Heb je al een manual van dit type gevonden op internet ?

Wel iets om ook uit te pluizen.
Welke stekker heb je nu voor bij de dissel ?
Dankjewel, ik heb een 13 polige stekker op de dissel, een Jäger systeem zo herken ik hem van de afbeelding. Echter heb ik op de auto (Toyota Avensis 2.0 CVT uit 2011) een 7 polige aansluiting zitten dus heb er een verloopstekker op zitten. Ik denk dat de koelkast dan niet zou werken wanneer ik hem aankoppel :(
Zie dat je een handleiding online hebt gevonden, handig. Ik heb de omvormer hangen zoals aangegeven in afbeelding 4, met 4 zekeringen en een aan/uit knop.

Ik denk niet dat mijn oom dit zelf heeft aangepast, hij is volgens mij alles behalve technisch. Ik denk dat dit vanaf begin af aan zo erin heeft gezeten, echter denk ik dat het element in de loop der jaren wellicht defect is gegaan maar dit nooit is geconstateerd omdat hij altijd dezelfde stand gebruikte.
WillyL schreef:
wo 18 aug 2021 21:41
Heel heel vermoedelijk schakelt die omvormer gewoon van 12v-auto op 12v-via-omvormer. Dat doet mijn omvormer ook.
In die 2005 zal er misschien geen afzonderlijke geschakelde 12v leiding voor de koelkast gezeten hebben in de kabelboom naar de auto en zat die gewoon samen/gemeenschappelijk met de permanente voor verlichting en pomp.
Logisch dan dat die koelkast ook op de 12v van de omvormer werkt.
Gebruik de beide stroomvoorzieningen wel niet samen, 12v én 230v op de koelkast indien het via twee schakelaars gaat.
De 12v geeft iets minder vermogen maar omdat de caravan stil staan en het element permanent op zal de gegenereerde koeling wel voldoende geweest zijn.
Bedoel je 12v en 230v tegelijk op de koelkast aanzetten? Dat gaat niet lukken denk ik. Ik heb een schakelaar die ik handmatig moet verzetten om te wisselen tussen de 12v en 230v. Tegelijk zal dan niet lukken mits ik aan de bekabeling wat ga knutselen (wat ik natuurlijk niet ga doen).
Chris schreef:
wo 18 aug 2021 22:09
Nogmaals nee...het kan echt nooit gewerkt hebben..
De 12 volt die jij meet komt idd van de omvormer.

Maarrrrrrr..
Is alleen voor het lampje in de kk.
Voor het 12 volt element heb je veel dikkere draden nodig.

Echt......zowel iemand (Erik) en ik weten wel hoe een caravan bedradingsschema in elkaar zit..
En wat de mogelijkheden zijn van jou Dometic omvormer..
Dat is trouwens best wel een moderne omvormer...een zg geschakelde voeding.
Pure DC...gelijkspanning.
Top om LED verlichting op aan te sluiten...

....
Tenzij...
Tenzij oomlief de hele bedrading heeft aangepast en extra gingen als relais geplaatst heeft..
ENNNN
En een zware aanslag op de omvormer durfde te doen..
Het 12 volt element trekt vlot ook 12 ampere...de dometic kan 18 ampere leveren..
Dus geen aannemelijke aanpassing in mijn beleving..
Al helemaal niet daar de koeling op 12 volt echt minder is..
Ik geloof het helemaal, ik ben niet een expert op dit gebied. Wel mooi om te horen dat de omvormer geschikt is voor LED verlichting, dat zie ik in de toekomst nog wel als projectje om aan te pakken.

Zoals ik hierboven al aangaf, ik geloof niet dat mijn oom flink geknutseld heeft aan de caravan. Kan het mij niet voorstellen.
Ik heb echter geen idee hoe hij dan altijd zijn koelkast koel heeft kunnen houden met een defect element, dat is mij een raadsel..
Toyota Avensis 2.0 CVT (2011, Olive Green) met een TEC Travelking 470 TE (2005) erachter :)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kortsluiting Thetford koelkast 220v

Bericht door Chris » wo 18 aug 2021 22:40

[re.gif]
Sommige raadsels moet je ook niet willen oplossen.. laat het maar zo.

En ja...die dometic is een wat nieuwere generatie omvormers.
Maar let op met die dingen...voorkom kortsluiting...dat vinden die dingen echt niet fijn..

Succes met je best leuke reparatie.
Je gaat goed en hebt al een hoop geleerd van je eigen onderzoeken.
Vaak is de "lef" om wat aan te pakken een openbaring van de techniek.
En in de meeste caravans zit geen rocket science..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”