Eisen aan kentekenplaat
Eisen aan kentekenplaat
Even een vraagje voor de algemene kennis.
Op de terugreis vanuit Denemarken kwamen wij een Zweed tegen met een Zwarte Volvo V60 en daarachter een Polar 560 Customized met zwarte striping.
Erg fraaie Combi!!
Het viel mij op dat hij het europese logo op de kentekenplaat van zowel de auto en de caravan ook tegen een zwarte achtergrond had.
Het oogde allemaal erg fraai maar is dit wel toegestaan zo'n aangepaste kentekenplaat?
Op de terugreis vanuit Denemarken kwamen wij een Zweed tegen met een Zwarte Volvo V60 en daarachter een Polar 560 Customized met zwarte striping.
Erg fraaie Combi!!
Het viel mij op dat hij het europese logo op de kentekenplaat van zowel de auto en de caravan ook tegen een zwarte achtergrond had.
Het oogde allemaal erg fraai maar is dit wel toegestaan zo'n aangepaste kentekenplaat?
Knaus Azur 500 EU bj 2007
Saab 9-3 Cabrio 1.8t bj 2008
Saab 9-3 Cabrio 1.8t bj 2008
Re: Eisen aan kentekenplaat
Nee. Dat is verboden.
Stickers zijn idd gewoon los te koop.
Een kentekenplaat mag bv ook niet achter glas zitten en er mogen ook geen stickers op geplakt worden.
Stickers zijn idd gewoon los te koop.
Een kentekenplaat mag bv ook niet achter glas zitten en er mogen ook geen stickers op geplakt worden.
Porsche + Tabbert
Re: Eisen aan kentekenplaat
Behalve dan natuurlijk de officiële stickers voor keuring en toelating.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Eisen aan kentekenplaat
Dat dacht ik al. Ik betwijfel alleen of er op gehandhaafd wordt.
Zag er in ieder geval strak uit.
Zag er in ieder geval strak uit.
Knaus Azur 500 EU bj 2007
Saab 9-3 Cabrio 1.8t bj 2008
Saab 9-3 Cabrio 1.8t bj 2008
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Eisen aan kentekenplaat
@Morgoth,
Zoals VIP schreef, geen wijzigingen aanbrengen aan kenteken platen.
Er worden door Nederlandse instantie geen aanpassingen gedaan, behalve als plaat verloren was/is en een ander aangevraagd is dan word er een 1 of ander cijfer (heb al eens gezien een 7 geplaatst dacht boven 1e spatie streepje.
In D'land wordt misschien wel iets gedaan, mij onbekend.
grtn Jaap
Zoals VIP schreef, geen wijzigingen aanbrengen aan kenteken platen.
Er worden door Nederlandse instantie geen aanpassingen gedaan, behalve als plaat verloren was/is en een ander aangevraagd is dan word er een 1 of ander cijfer (heb al eens gezien een 7 geplaatst dacht boven 1e spatie streepje.
In D'land wordt misschien wel iets gedaan, mij onbekend.
grtn Jaap
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Eisen aan kentekenplaat
Maar het gaat over een Zweed, geen Duitser of Nederlander…
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Eisen aan kentekenplaat
@Jan,
Jawel en ik dacht ook dat daar het zelfde ging gelden als bij ons het is een Europesche vormgeving voor wat het waard is.
In D'land zetten ze alleen de KREIS met datum en stempel of zo er in.
Jaap
Jawel en ik dacht ook dat daar het zelfde ging gelden als bij ons het is een Europesche vormgeving voor wat het waard is.
In D'land zetten ze alleen de KREIS met datum en stempel of zo er in.
Jaap
-
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Eisen aan kentekenplaat
Had ze onlangs op een Zweedse Volvo site gezien. In Duitsland zijn ze ook te vinden......
https://picclick.com/2x-Licence-Plate-L ... 93613.html
https://picclick.com/2x-Licence-Plate-L ... 93613.html
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Eisen aan kentekenplaat
Op het motor-forum zitten een paar agenten en die hebben dat eens tot op de bodem uitgezocht.
Conclusie was , het mag eigenlijk niet.
Maar niet op de feiten waarop de agent je bekeurd.
Het zit juridisch nogal lastig in elkaar.
En om gezeik te voorkomen , gewoon naar oom agent luisteren en de stikker er af halen als hij er om vraagt.
Zo heel af en toe is er iemand die gezeik krijgt hierover.
Conclusie was , het mag eigenlijk niet.
Maar niet op de feiten waarop de agent je bekeurd.
Het zit juridisch nogal lastig in elkaar.
En om gezeik te voorkomen , gewoon naar oom agent luisteren en de stikker er af halen als hij er om vraagt.
Zo heel af en toe is er iemand die gezeik krijgt hierover.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Eisen aan kentekenplaat
ik kan mij nog een rit met een oldtimer heugen naar het buienland, waar van de douane een NL sticker gekocht moest worden omdat er geen NL op de kentekenplaat stond. Gelukkig regende het en was de sticker na het passeren van de grens al heel snel van de auto afgewaaid, omdat hij niet zo goed plakte op een natte auto.
Re: Eisen aan kentekenplaat
ronk schreef: ↑di 17 aug 2021 16:57Op het motor-forum zitten een paar agenten en die hebben dat eens tot op de bodem uitgezocht.
Conclusie was , het mag eigenlijk niet.
Maar niet op de feiten waarop de agent je bekeurd.
Het zit juridisch nogal lastig in elkaar.
En om gezeik te voorkomen , gewoon naar oom agent luisteren en de stikker er af halen als hij er om vraagt.
Zo heel af en toe is er iemand die gezeik krijgt hierover.
IMG20210817165653.jpg
Dat agenten dat nog moeten uitzoeken
Iedere agent weer dat het wettelijk niet mag.
Porsche + Tabbert
Re: Eisen aan kentekenplaat
Nee zo eenvoudig was het niet.
Juridisch stak het heel anders in elkaar.
Ze zijn zelfs een proef proces begonnen.
Uiteindelijk is het wel strafbaar, maar wel op andere gronden als de meeste agenten aanvoeren.
Hier wat lees voer.
https://www.motor-forum.nl/threads/baks ... ker.37963/
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Eisen aan kentekenplaat
Zo willen mensen nog wel eens, bij vervanging van de kentekenplaten, de toegevoegde "1" of "2" wegpoetsen. Ook dat is niet toegestaan. En dat niet iedere agent dit weet snap ik wel. De agent moet wel affiniteit met verkeer hebben.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Eisen aan kentekenplaat
De vraag was in eerste instantie voor de Zweedse platen bedoeld.
En ook daar is "rommelen" aan de kentekenplaat niet toegestaan. Ze moeten net als de Nederlandse platen voldoen aan de standaard afmetingen met de blauwe EU aanduiding (waarin de land"code") is opgenomen.
NL voor Nederland, S voor Sverige (Zweden) en B voor Beldië en zo verder.
Met betrekking tot het wegpoetsen van het ophoognummer (1tje), het mag eveneens niet. Daarnaast kan dir ook gevolgen hebben voor eventuele bekeuringen op kenteken en ANPR registraties. (Als het ophoognummer bijvoorbeeld is uitgegeven vanwege diefstal van de eerste platen, uitleg neemt te veel ruimte in beslag)
En zoals de voorgaande spreker al aangeeft. Niet elke Diender heeft evenveel verstand van alle eisen die aan kentekenplaten, keuringen etc. zijn verbonden. Daar heeft men per regio een paar specialisten voor. Dus als je een "normale" Diender of "flitsboa" daar iets over vraagt, gaat ie altijd te rade bij die specialist.
En ook daar is "rommelen" aan de kentekenplaat niet toegestaan. Ze moeten net als de Nederlandse platen voldoen aan de standaard afmetingen met de blauwe EU aanduiding (waarin de land"code") is opgenomen.
NL voor Nederland, S voor Sverige (Zweden) en B voor Beldië en zo verder.
Met betrekking tot het wegpoetsen van het ophoognummer (1tje), het mag eveneens niet. Daarnaast kan dir ook gevolgen hebben voor eventuele bekeuringen op kenteken en ANPR registraties. (Als het ophoognummer bijvoorbeeld is uitgegeven vanwege diefstal van de eerste platen, uitleg neemt te veel ruimte in beslag)
En zoals de voorgaande spreker al aangeeft. Niet elke Diender heeft evenveel verstand van alle eisen die aan kentekenplaten, keuringen etc. zijn verbonden. Daar heeft men per regio een paar specialisten voor. Dus als je een "normale" Diender of "flitsboa" daar iets over vraagt, gaat ie altijd te rade bij die specialist.
Re: Eisen aan kentekenplaat
Ik ga er van uit dat bij de periodieke keuring dit zorgt voor afkeur. Ik neem aan dat ook Zweden periodiek keurt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Eisen aan kentekenplaat
Op een RAM zitten afwijkende kentekenplaten.
Gewoon, omdat een standaard kentekenplaat stomweg niet past.
Geen blauw NL/EU ding erop.
Ook geen problemen met keuringen of bij grenzen.
Op het kenteken staat vermeld dat de auto is uitgevoerd met een afwijkende nummerplaat.
Op mijn vorige 3 RAMS hetzelfde verhaal.
Er zullen vast nog wel meer auto's zijn waar een standaard plaat niet past.
Dan mag je gewoon een passende plaat laten maken.
Gewoon, omdat een standaard kentekenplaat stomweg niet past.
Geen blauw NL/EU ding erop.
Ook geen problemen met keuringen of bij grenzen.
Op het kenteken staat vermeld dat de auto is uitgevoerd met een afwijkende nummerplaat.
Op mijn vorige 3 RAMS hetzelfde verhaal.
Er zullen vast nog wel meer auto's zijn waar een standaard plaat niet past.
Dan mag je gewoon een passende plaat laten maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Eisen aan kentekenplaat
Klopt. Dat is een zgn 8.19 plaat. Daar gelden ook wel degelijk regels voor. Niet elke auto mag die platen hebben.
Re: Eisen aan kentekenplaat
Het is een 18.2 nummerplaat. En ook niet elke Amerikaan krijgt hem. Bij mijn Chevy zeiden ze "schroef hem maar op de achterdeur". Ik moest dus een grote gele nummerplaat zo op de deur schroeven en de daarvoor bestemde ruimte open laten. Dat vond ik dus zonde. Ik reed daarom illegaal met 18.2. Voor de keuring had ik op het reservewiel, achter het cover een grote gele nummerplaat gemaakt met verlichting dmv een stekker in de trekhaakaansluiting. Dus simpel de stekker erin en het cover eraf. Voorzijde de plaat wisselen voor de juiste en ik was klaar voor de APK. Nooit problemen mee gehad.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Eisen aan kentekenplaat
Een goed keuringstation zal de sticker verwijderen, maar ws haalt de eigenaar het er wel even af. Een sticker kost 30 cent of zo, een 2 kentekenplaat kost 15 euro, mag natuurlijk geen duplicaat kopen, maar dat kan natuurlijk wel.
Ooit op een suzuki tuning forum actief geweest, niet voor de tuning, maar wel voor de tips om mijn 20 jaar oude swift op de weg te houden. Sommige waren 2 dagen bezig voor de apk, 1 dag alles eraf en origineel erin, en 1 dag weer terug bouwen.
Ooit op een suzuki tuning forum actief geweest, niet voor de tuning, maar wel voor de tips om mijn 20 jaar oude swift op de weg te houden. Sommige waren 2 dagen bezig voor de apk, 1 dag alles eraf en origineel erin, en 1 dag weer terug bouwen.
Re: Eisen aan kentekenplaat
Je hebt volkomen gelijk 18.2. Ik was in de war met een andere wet waar artikel 8.19 veel voorkomt en die ik vaker gebruik.Morgoth schreef: ↑do 26 aug 2021 09:28Het is een 18.2 nummerplaat. En ook niet elke Amerikaan krijgt hem. Bij mijn Chevy zeiden ze "schroef hem maar op de achterdeur". Ik moest dus een grote gele nummerplaat zo op de deur schroeven en de daarvoor bestemde ruimte open laten. Dat vond ik dus zonde. Ik reed daarom illegaal met 18.2. Voor de keuring had ik op het reservewiel, achter het cover een grote gele nummerplaat gemaakt met verlichting dmv een stekker in de trekhaakaansluiting. Dus simpel de stekker erin en het cover eraf. Voorzijde de plaat wisselen voor de juiste en ik was klaar voor de APK. Nooit problemen mee gehad.
Re: Eisen aan kentekenplaat
Oja zeker. Dat gebeurd veel.
Ik heb een VW Ruska buggy gehad. Ik had APK wielen en een APK motor. Voor elke keuring ging er een standaard 1200 motortje in en kwamen er originele wieltjes op. Het was geen gezicht. En bij de keuring vroegen ze schijnheilig waarom ik die radiator toch had ingebouwd.
Een kennis van me had een oude Peugeot uit 1930 gerestaureerd. Voor de RDW keuring gingen er koplampen op van een eend. De RDW keurmeester vroeg zelfs of hij toch wel de originele koplampen er weer op ging zetten. Dus ook de RDW weet dat ombouwen voor de keuring vaak gedaan wordt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988