Rapido Club Scheiber kastje problemen en wensen

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Crapton
Berichten: 19
Lid geworden op: za 28 aug 2010 16:04

Rapido Club Scheiber kastje problemen en wensen

Bericht door Crapton » ma 16 aug 2021 16:36

Ik heb een Rapido Club 31 uit ca. 2000 met een Scheiber W17F schakelkast/trafo. De bekabeling is nogal rommelig aangelegd met hele dikke 220V kabels. Soit.

De Scheiber geeft wat problemen:
1. Na het rijden vaak een tikje nodig om fatsoenlijk te werken op 12 V, dwz lichten en pompje. Ergens een contact probleem. Als ik de pomp aanzet doet de verlichting het wel soort-van alsof de voeding door de pomp komt of zo.
2. Mijn 12V koelkast werkt ineens niet meer, zekering niet defect. Het werkte wel, rode lampje schakelaar werkte in het verleden. Er staat op een of andere manier geen spanning op de aansluiting 11 in de Scheiber (gemeten). Zou ook het relais kunnen zijn. Er zit mogelijk iets los in zwarte relais blokje. Het vreemde is dat de gelijkspanning pomp en lampen wel werkt na dat eerste tikje. De 230V is sowieso geen probleem en de koelkast werkt er prima op.


Wat zijn mijn opties:
1. Vervangen door Schaudt CSV 300
2. Vervangen door Schaudt CSV 409 --> accu toe te voegen (is ook lader) en zonnepaneel
3. Reparatie/vervangen van het relais + zoeken naar contact storing (of is verlichting toch iets met dat relais?). Ik kan solderen dus dat is wel haalbaar. Eventueel toevoegen losse accu + lader + zonnepaneel & regelaar, inprikken op pos 13.

Opties 1&2 zijn kostbaar met name optie 2, anderzijds krijg je wel iets moois. Met de Schaudt's moet ik ook alle stekkers verleggen, dat is flinke klus met die dikke kabels.

Dus mijn voorkeur is optie 3, reparatie/vervangen relais en printplaat, en met de "besparing" kan ik evt toevoegen accu, acculader, zonnepaneel aansluiting/regelaar.

Vragen:
1. Wie heeft ervaring met die Scheiber's en evt reparatie? Welk relais?
2. Aanbevelingen voor kleine gel accu (oid) + lader/zonnepaneel module? Wat kan ik het beste kiezen en hoe aan te sluiten op de Scheiber? Via pos 13?

Ik heb geen mover, geen kachel of tv of andere stroomvreters. 12V accu is louter voor (LED) verlichting en pomp, bij afwezigheid 230V gaat de koelkast op gas.

Bij voorbaat dank voor eventuele reacties.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”