Verzekering & overstromingen

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
TFJ

Verzekering & overstromingen

Bericht door TFJ » ma 16 aug 2021 12:30

Ik zit te kijken naar een verzekering voor onze nieuwe caravan en gezien de recente overstromingen zit ik daarop de voorwaarden na te lezen.
Bij Ohra staat het volgende in de voorwaarden:
https://www.ohra.nl/binaries/content/as ... cr1708.pdf
Voldoende zorg .
U bent alleen verzekerd als u goed genoeg voor uw caravan heeft gezorgd.

U heeft in ieder geval niet goed genoeg voor uw caravan gezorgd als u:
uw caravan niet op tijd beschermt tegen een te verwachten hoge waterstand en/of overstroming;
▪ uw caravan overbelast;
▪ de waterleiding en de daarop aangesloten toestellen onvoldoende beschermt tegen bevriezing;
▪ rijdt met de caravan, of gaat rijden, terwijl het stormt of storm is voorspeld
Vooral de tekst "een te verwachten hoge waterstand en/of overstroming" lijkt mij nogal discutabel.
Zou Ohra de recente overstromingen dan wel of niet gedekt hebben vraag ik mij dan af?
Iemand die daar zinvols over kan zeggen?

Wally
Berichten: 1272
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Verzekering & overstromingen

Bericht door Wally » ma 16 aug 2021 12:45

Geeft de verzekering meer ruimte om niet te hoeven betalen.

Als er hoog water verwacht wordt en je gok erop dat het niet hoog genoeg wordt om de caravan weg te halen
en het water komt toch over de drempel naar binnen,
dan heb je dus een probleem met de verzekering.
Die zegt dan doodleuk, had hem maar op tijd verplaatst.
Je wist dat er hoog water kwam.

Frans

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Verzekering & overstromingen

Bericht door RonvA » ma 16 aug 2021 13:43

En als er een plaatselijke hoosbui is die blijft hangen en er een camping onder loopt die zie je niet echt aankomen. Maar ja zoals heel erg veel met verzekeringen kan je altijd veel bediscussiëren. Ze willen natuurlijk zo weinig mogelijk uitbetalen.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Verzekering & overstromingen

Bericht door Ron » ma 16 aug 2021 14:50

De overstroming in Valkenburg was niet voorzien.
Gelukkig stonden wij hoog boven Valkenburg.
Dus die schade zal wel betaald worden.
Maar verder stroomafwaarts campings in de uiterwaarden hadden nog tijd om leeg te ruimen.
Dan wordt het niet betaald.
Maar het is bij iedere verzekering toch.
Als het te voorzien was dat je schade oploopt en je kan het voorkomen betalen ze niet uit.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Paul Vingerhoets
Berichten: 2403
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Verzekering & overstromingen

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 16 aug 2021 18:08

Tja, als je aan een mooi riviertje gaat staan in de ardennen, of in een ander berggebied, dan loop je een risico.
Als je daar blijft staan terwijl het in de bergen stortregent dan kunnje ervanuit gaan dat dat kabbelende riviertje met een uurtje wel eens zou kunnen veranderen in een woest stromende rievier die dan ineens een stuk breder wordt.

Of een verzekering dan uitbetaald is discutabel lijkt me
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Verzekering & overstromingen

Bericht door Davendre » ma 16 aug 2021 18:53

Probleem is dat mensen minimaal willen betalen voor een verzekering en maximaal gedekt willen hebben. En dat gaat niet samen. De verzekeringsmaatschappij wil net als elk ander bedrijf winst maken en kijken daarbij oa naar de premie vs uitkeringen van schades. Dus willen de mensen dat er ook bij dit soort schades uitgekeerd gaan worden dan zullen de premies ook weer fors omhoog moeten.
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: Verzekering & overstromingen

Bericht door rutgerg » ma 16 aug 2021 19:03

Volgens mij zijn er heel veel verzekeraars die natuurrampen niet dekken. Daarom was het zo belangrijk dat de staat het als ramp bestempeld zodat de niet gedekte schade uit een of ander noodfonds betaald kan worden. Maar kan t mis hebben hoor.
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Verzekering & overstromingen

Bericht door Bob Diesel » ma 16 aug 2021 19:15

Als de camping baas komt waarschuwen dat het heftig kan worden
Dan weet je wat je te doen staat
Vertrekken ,al is het midden in de nacht
Of gokken ,, dat het mee valt ,maar niet huilen als het tegen valt stom.gif

En word er niet gewaarschuwd ,dan ben je ter goeder trouw weenie.gif
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

TFJ

Re: Verzekering & overstromingen

Bericht door TFJ » ma 16 aug 2021 19:55

Van de recente overstromingen waren er aardig wat beelden van campings waar de caravans in het water stonden.
Die zijn allemaal niet verzekerd omdat ze het hadden kunnen zien aankomen?
Bob Diesel schreef:
ma 16 aug 2021 19:15
En word er niet gewaarschuwd ,dan ben je ter goeder trouw weenie.gif
Dat is natuurlijk wel een dingetje.
Persoonlijk houd ik het nieuws niet zo in de gaten op vakantie, geen krant of tv is super relaxed.
Maar ik vermoed dat de verzekeraars weinig te maken hebben met campingbazen die niet waarschuwen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Verzekering & overstromingen

Bericht door Jan van Vijven » ma 16 aug 2021 20:12

Lees de kleine lettertjes over natuurrampen in je polis. Dit was geen normaal hoog water en al zeker niet in dit seizoen, dit was niet voorspelbaar, dit was een natuurramp!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

TFJ

Re: Verzekering & overstromingen

Bericht door TFJ » ma 16 aug 2021 20:19

In de voorwaarden van Ohra wordt geen woord over natuurrampen gerept.
https://www.ohra.nl/binaries/content/as ... cr1708.pdf

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Verzekering & overstromingen

Bericht door Bob Diesel » ma 16 aug 2021 20:23

Ik heb het nu 3 x mee gemaakt in Z-FR
En na de eerste x , waar de campingbaas s,avonds de poort open en alle verlichting aan liet
S,nachts om 00,30 op de deur bonkte,we waren nog wakker ,met 6 campers achter elkaar door stromende regen over een pik donker smalle weg de damping verlieten naar een hogere plek
De caravan bezitters ,kregen hoger op een vrijstaand chalet
Bij terug keer de andere dag, er stonden vrienden,bleek dat het regenwater wat niet weg kon ,,net onder de deur/bodem gestopt was
Dus niemand schade

Een andere x verzocht de baas ons om op het midden pad te gaan staan,daar voor de eerste en laatste x in jaren de kaplaarzen nodig gehad ,om de andere ochtend de stroom af te koppelen
En hebben een andere hooggelegen camping op gezocht
De dag er op waren er in Montpellier overstromingen en vielen er 4 doden te betreuren in de Herault

Het speelde zich iedere x af in september in de Cevennen en Herault

Nu is de instelling , word er gewaarschuwd ,inpakken en gelijk rijden ,niet meer wachten of het wel door gaat
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7971
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Verzekering & overstromingen

Bericht door Ron » ma 16 aug 2021 22:56

In Valkenburg was het onverwacht.
Maar de piek bij Roermond kwam 2 dagen later pas.
Die caravans konden nog weggehaald worden.
Degene die daar onder water stonden hadden een duitse vlag.
Die hadden dus geen tijd om de caravan weg te halen.
Wellicht vanwege corona.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Verzekering & overstromingen

Bericht door Bob Diesel » ma 16 aug 2021 23:04

Er zijn er daar ook veel door de campingbaas naar een/de parking gesleept
Helaas zijn er veel ook daar niet weg gehaald en onder water gekomen
Er staan er nu nog steeds een stel op de parking,, met de modderstrepen tot halverwege
Ben er deze ochtend nog langs gekomen
1 Fendt ligt nog scheef tegen een boom
Corona heeft de duitsers in deze grens streek nog geen centimeter tegen gehouden
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
XV_limburg
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 11:47

Re: Verzekering & overstromingen

Bericht door XV_limburg » ma 16 aug 2021 23:12

De toegangsweg etc in Roermond was ook al geblokkeerd. Waar moet je naar toe


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M 4WD Automaat
Eifelland Holiday 520 TM Advance BJ 2006
Camptek drive Mover
Truma Saphir Comfort RC

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11128
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Verzekering & overstromingen

Bericht door dieseltijger » di 17 aug 2021 00:49

Voor de toekomst: de vuistregel: Als er hoog water bij maastricht staat, plant het zich binnen twee dagen voort naar Rotterdam. Dus plat gezegd: Als in de nabije toekomst er weer excessieve regenval is in de Ardennen, niet praten - maar wegslepen. Liefst dezelfde dag nog, want je moet ook rekening houden met reistijd, gehakketak bij de camping en op de wegen. ArnoM zal betere links hebben, maar hier kan je reconstrueren hoe de waterstanden zich ontwikkelden afgezet tegen de tijd. https://waterinfo.rws.nl/#!/thema/Grote ... 138&zoom=2.

Het klinkt misschien overdreven, maar ik had (wonend in Zoetermeer, - 4..5 meter onder NAP) een soort noodplan gemaakt voor dijkbreuken voor mijn gezin. Essentie: bij overstromingen niet de A12 op rijden maar gewoon naar familie 3 kilometer verderop fietsen en met de trap naar de 5e verdieping bij oom en tante gaan. Overdreven? Het opnemen van een pandemie in een bedrijfscontinuiteitsplan werd twee jaar geleden ook met wenkbrauwfronsen ontvangen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16280
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Verzekering & overstromingen

Bericht door Jan van Vijven » di 17 aug 2021 06:15

Het probleem is/was dat dit excessieve weer zeer plaatselijk was en niet zo vaak voor komt, bijna te vergelijken met een dijkdoorbraak. Bijna niemand was hier op voorbereid.
De mensen die daar in de uiterwaarden wonen zijn gewend aan af en toe natte voeten maar dan komt dit geleidelijker.
Als ik in Rotterdam ging laden voor Basel of Thionville bekeek ik de hele rivier en de weersvoorspellingen aldaar om te zien hoe hoog het water op bepaalde stukken zou staan als ik daar passeerde, aan de hand van die gegevens wist je hoe diep je kon laden.
Smeltende sneeuw in Zwitserland of veel regen in Frankrijk kon van invloed zijn in Keulen op het moment dat ik daar passeerde.
Maar zomaar out of the bleu even 200 mm regen op een klein stukje aarde neerdonderen wat ook nog eens door relatief kleine beekjes afgevoerd moet worden… daar hadden we niet op gerekend, dit soort rampen zagen we altijd op het nieuws in Verweggistan maar niet hier.

Als dit het nieuwe normaal wordt zal er een plaatselijk waarschuwingssysteem ontworpen moeten worden, iets met een luchtalarm?
Drijvende caravans kon ik al, dat is niet zo erg.
Maar zoveel doden, verwoeste huizen en snelwegen is iets waar we ons terecht zorgen over moeten maken.

Btw: in Duitsland langs de Rijn stonden eerder caravans die ze met vier palen omhoog konden krikken zodat het water er onderdoor kon, die waren blijkbaar wel voorbereid.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Verzekering & overstromingen

Bericht door Bob Diesel » di 17 aug 2021 11:26

XV_limburg schreef:
ma 16 aug 2021 23:12
De toegangsweg etc in Roermond was ook al geblokkeerd. Waar moet je naar toe Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zeer velen zijn wel kunnen weg komen
Dus niet waar moet je naar toe, maar eerder(zelf) actie ondernemen,en de andere kant op ging wel
En wegslepen , de campingbaas had er al zeer veel op de parking gezet,waar veel eigenaars
Deze op tijd zelf konden weg halen
Die er nu nog staan, scratch.gif jammer

Toen de waarschuwingen kwamen , stond mijn caravan in het haven gebied,voor een reparatie
Hij is 2 dagen voor het daar ,net niet, overstroomde ,al een stuk verder op geplaatst

Had de reparateur dit niet gedaan ,had ik hem naar huis,hoog en droog gehaald
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Lucas
Berichten: 966
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Verzekering & overstromingen

Bericht door Lucas » vr 27 aug 2021 22:59

Interessant punt, ik zag die uitsluitingsclausule toevallig ook in onze polis (ANWB) en vroeg mij ook al af waar de grens zou liggen.

In de rechtspraak kom ik bij een snelle zoekslag hierover weinig tegen. Kennelijk levert het weinig discussie op en beroept de verzekering zich hier slechts op in evidente gevallen (caravan op het strand gezet tijdens eb bijvoorbeeld).

Uitspraak Hof Den Haag uit 2011 biedt in andere context wel enig aanknopingspunt als het gaat om "voorzienbaarheid". De huurster van een auto is niet aansprakelijk voor de overstromingsschade, nu de hoogte van de waterstand hoger was dan ooit gemeten en voor haar dus ook niet voorzienbaar. Voor de liefhebber: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 011:BQ7625

Voor "Valkenburg" geldt iets vergelijkbaars, de waterstand was ruim een meter hoger dan de bekende hoogste waterstand uit 1987 en zou een frequentie van ééns in de 250 jaar hebben.

Anderzijds is er vanaf de middag vóór de nachtelijke piek wel door de gemeente gewaarschuwd om losliggende voorwerpen zoals afvalbakken en bloembakken uit de tuinen te halen om afstromen te voorkomen. Je caravan dan laten staan zou wel eens een probleem kunnen zijn dan, tenzij je op een plek woont waar overstromingen normaliter ongekend zijn. Daar kun je natuurlijk eeuwig over discussiëren en het is, zoals vrijwel alles in juristenland, uiteindelijk toch vooral afhankelijk van "de omstandigheden van het geval".

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”