Enduro lithium ion accu doormeten

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Dethleffertje
Berichten: 75
Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
Locatie: Roosendaal

Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door Dethleffertje » zo 15 aug 2021 10:19

Beste forumgebruikers,
Als alleen reizende caravanster, heb ik een vraag.Heb problemen met de volautomatische mover.Weet even zo gauw het merk niet meer.
Iets met Truma SE.Mover is van 2008.Gaat nu naar veel pogingen op de wielen en eveneens na veel pogingen er weer af.
Mover is in het verleden gebruikt op een Dethleffs caravan van 1500 kg.In 2018 overlaten zetten naar de T@b 320.
Ik gebruik een Enduro Lithium Ion Accu, die maandelijks in mijn garage wordt opgeladen, als de caravan naar de stalling is.Deze accu is een jaar of vijf/zes oud.Kan ik die doormeten met een Multimeter terwijl de moverkabels bevestigd zijn?Het is namelijk een heel geprul , in dat kleine hoekje en met de korte kabels, om die weer te bevestigen.
Heb voor zeer binnenkort een campingplaats gereserveerd en gedeeltelijk betaald.
Wat is wijsheid? Vrees dat het caravanbrdrijf geen tijd heeft nu.Alleen kan ik met mijn lichamelijke toestand, ben de jongste niet meer,zelf niet aan een caravan lopen sjorren.
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje. caravan.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door dieseltijger » zo 15 aug 2021 10:27

Wijsheid is om gewoon jouw vakantie door te laten gaan en met hulp van de buren de caravan op z'n plaats te duwen.

Na de vakantie caravan mover laten beoordelen door een bedrijf dat veel movers plaatst. Accu lijkt mij niet het probleem gelet op het type en de manier waarop jij deze hebt vertroeteld.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door iemand » zo 15 aug 2021 10:29

Hallo,

heb je mijn metingen als eens gelezen...
zie viewtopic.php?f=63&t=43344

Accuspanning mag zeker niet onder de 11 volt komen.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Dethleffertje
Berichten: 75
Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
Locatie: Roosendaal

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door Dethleffertje » zo 15 aug 2021 11:09

dieseltijger schreef:
zo 15 aug 2021 10:27
Wijsheid is om gewoon jouw vakantie door te laten gaan en met hulp van de buren de caravan op z'n plaats te duwen.

Na de vakantie caravan mover laten beoordelen door een bedrijf dat veel movers plaatst. Accu lijkt mij niet het probleem gelet op het type en de manier waarop jij deze hebt vertroeteld.
Bedankt.Weet ik alleen nog niet of ik de accu met een multimeter terwijl de moverkabels aan de accu zitten, kan opladen.
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje. caravan.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door deusjevo » zo 15 aug 2021 11:11

[re.gif]

Je kan doormeten terwijl de moverkabels bevestigd zijn.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door dieseltijger » zo 15 aug 2021 11:24

Ja dat kan. Je kan dan de spanning meten. Geen probleem En als je op een of andere manier kan meten (en aflezen) terwijl de mover de caravan voortbeweegt, zegt de spanningsdaling *iets* over de conditie van jouw accu. Zakt deze ver onder de 10 Volt dan is de accu gesneefd of onvoldoende geladen.

Wat je met een normale multimeter niet kan doen is de stroom meten. Dan moet je een kabel van de pool losnemen en de multimeter er tussen plaatsen. Een multimeter kan normaal enkele amperes aan, en fikt af als er 40..60 ampere doorheen gaat bij het in gang zetten van de caravan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door Daphne » zo 15 aug 2021 11:37

Even iets anders, die accu hoeft toch helemaal niet uit de caravan en elke maand te worden geladen? Haal je daar niet juist de levensduur mee naar beneden?

Zou voor nu even een goedkope moveraccu aanschaffen en lekker op vakantie gaan en na de vakantie naar de dealer ermee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Dethleffertje
Berichten: 75
Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
Locatie: Roosendaal

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door Dethleffertje » zo 15 aug 2021 11:43

Dit type accu
Bij dit type accu is het prima om die regelmatig op te laden.Is een lichtgewicht accu, dus een andere gaat er niet komen.Ideaal die Lithhium Ion accu's
Laatst gewijzigd door Daphne op di 17 aug 2021 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd x 3
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje. caravan.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 407
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door Ivo » zo 15 aug 2021 13:22

Je kan de staat van een accu niet meten met een multimeter. Je kan perfect 12V meten terwijl de accu defect is. Het meten van een accu gebeurt met een accutester. Kan in iedere garagewerkplaats.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Dethleffertje
Berichten: 75
Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
Locatie: Roosendaal

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door Dethleffertje » zo 15 aug 2021 14:22

Dank voor het berichtje.
Lees op internet soms wat anders.Heb er zelf weinig verstand van.
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje. caravan.gif thumbup.gif

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door iemand » zo 15 aug 2021 14:40

Kan wel tijdens aanzettenen en gebruiken van de Truma en gelijktijdig meten van de spanning.

Als de spanning boven 12 volt blijft is het mooi.
Onder de 11 volt is slecht
en onder de 10.5 volt weigert de Truma mover z'n dienst en blijft je afstandbediening piepen.

Truma klappert tijdens opstarten met de relais en meet dan de spanning.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Dethleffertje
Berichten: 75
Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
Locatie: Roosendaal

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door Dethleffertje » ma 16 aug 2021 13:18

dieseltijger schreef:
zo 15 aug 2021 10:27
Wijsheid is om gewoon jouw vakantie door te laten gaan en met hulp van de buren de caravan op z'n plaats te duwen.

Na de vakantie caravan mover laten beoordelen door een bedrijf dat veel movers plaatst. Accu lijkt mij niet het probleem gelet op het type en de manier waarop jij deze hebt vertroeteld.

Heb de volgeladen Enduro accu (vijf jaar oud) vanmorgen gemeten: 13,4 Volt.Lijkt me (als leek) netjes.Kan het dan toch zijn, dat wanneer de mover wordt ingezet, die dus niet op de wielen wil gaan alleen na een aantal pogingen, de accuspanning teveel zakt, waardoor deze de kracht niet heeft voor de werking van de mover?
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje. caravan.gif thumbup.gif

Wally
Berichten: 1274
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door Wally » ma 16 aug 2021 15:26

Er vanuit gaande dat het een automatische mover is, dan zou ik toch ook eens kijken naar de bewegende delen van die mover.
Die zouden wel eens een lik vet kunnen hebben.

Frans

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door iemand » ma 16 aug 2021 15:42

onbelast meten zegt nietvalles.

zoals ik al eeder schreef, belast meten.
zie ook mn plaatjes van mijn metingen
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Dethleffertje
Berichten: 75
Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
Locatie: Roosendaal

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door Dethleffertje » ma 16 aug 2021 17:10



Heb contact gehad met de monteur van mijn auto.Zijn conclusie.Spanning van de accu is prima.Als de rollen wel op de banden gaan en je kunt dan moveren, dan is de accu prima.Hij denkt zelf aan de afstandsbediening of de unit bij de accu in de caravan.
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje. caravan.gif thumbup.gif

Paul Vingerhoets
Berichten: 2406
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 16 aug 2021 17:28

Is een dergelijke li-ion accu eigenlijk wel te meten met een accutester die gemaakt is voor loodaccu’s ?

En laat iemand de motoren bedienen terwijl je de spanning op de polen meet als de spanning veel inzakt is de accu ook niet best meer
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36082
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door Chris » ma 16 aug 2021 17:33

Als je na het aanvangs gedonder en gemier wel gewoon kunt moveren is de accu goed.
Of het dan in de verbinding van de mover en stuurkast zit weet ik hier...
Maarrrr...
Het 1e wat dan bij mij opkomt...heb je de batterijen van de afstandsbediening van de mover wel vernieuwd??
En..
Reset de stuurkast eens..
Ennnnn
Heb jij zo'n stekkerdoos op de dissel waar je de Jaeger in moet steken...
Het schakelaartje daarin kan ook wel eens last geven..intermittent zijn.

Nogmaals.
Een universeelmeter is ongeschikt om de accu conditie te meten.
Daar heb je andere apparatuur voor nodig.
Probeer het ook zeker niet om ampere te gaan net met je universeelmeter...dikke rookwolken uit je meter zullen het gevolg zijn..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Dethleffertje
Berichten: 75
Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
Locatie: Roosendaal

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door Dethleffertje » di 17 aug 2021 15:14

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Heb de accu doorgemeten: 13,4 Volt.
Het mover stopcontact bij de dissel heeft een beetje contactspray gehad.
Batterijen in de afstandbediening waren al vernieuwd.
Mover even op de plaats, met de handrem erop geprobeerd.Rollen gingen keurig op de wielen en er ook weer keurig af toen ik het commando gaf.
De accu zal hopelijk geen problemen geven.Vorige week kon ik immers de boel gewoon in beweging krijgen, toen de rollen op de banden konden.Denk dat de handelingen op de afstandbediening elkaar te snel zijn opgevolgd.
Dit moet nu eenmaal in een rustig tempo. haphop.gif
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje. caravan.gif thumbup.gif

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door nonblond » di 17 aug 2021 17:23

Zou ook het advies van Daphne opvolgen. Dit soort accu's hoef je helemaal niet iedere maand op te laden. Nog sterker je hoeft ze helemaal niet op te laden als de caravan in de stalling staat. Na een jaar doet hij het nog prima en te veel opladen doet hem geen goed.

Dethleffertje
Berichten: 75
Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
Locatie: Roosendaal

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door Dethleffertje » di 17 aug 2021 17:44

nonblond schreef:
di 17 aug 2021 17:23
Zou ook het advies van Daphne opvolgen. Dit soort accu's hoef je helemaal niet iedere maand op te laden. Nog sterker je hoeft ze helemaal niet op te laden als de caravan in de stalling staat. Na een jaar doet hij het nog prima en te veel opladen doet hem geen goed.

Is dat een nieuwe visie dan? Wij hebben vijf jaar geledem bij aanschaf van de accu het advies gekregen, om die regelmatig op te laden.Direct na het mover een gebeurt dat i.i.g. en verder, als de accu eruit is, thuis één keer per maand.
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje. caravan.gif thumbup.gif

Dethleffertje
Berichten: 75
Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
Locatie: Roosendaal

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door Dethleffertje » di 17 aug 2021 18:10

Dethleffertje schreef:
zo 15 aug 2021 11:43
Daphne schreef:
zo 15 aug 2021 11:37
Even iets anders, die accu hoeft toch helemaal niet uit de caravan en elke maand te worden geladen? Haal je daar niet juist de levensduur mee naar beneden?

Zou voor nu even een goedkope moveraccu aanschaffen en lekker op vakantie gaan en na de vakantie naar de dealer ermee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dit type accu
Bij dit type accu is het prima om die regelmatig op te laden.Is een lichtgewicht accu, dus een andere gaat er niet komen.Ideaal die Lithhium Ion accu's
Heb de handleiding van Enduro er nog even op nagekeken: Na ieder gebruik opladen.Als de accu niet wordt gebruikt, dan 1 x per zes maanden opladen.
Aangezien de caravan van september tot mei niet wordt gebruikt, gaat de accu eruit en wordt thuis maandelijks even opgeladen.
Laatst gewijzigd door Daphne op di 17 aug 2021 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje. caravan.gif thumbup.gif

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door iemand » di 17 aug 2021 18:25

Kweet nog steeds niet (zeker) welke accu je hebt scratch.gif

Heb je de LI1220 van Enduro?

Zo ja dan ...

In de hanleiding https://www.enduro-europe.eu/site/dbima ... fr2019.pdf
staat Minimaal 1x in de 6 maanden.
Zie blz 7. De BMS vraagt 1 mA en trekt de accu langzaam leeg en dat moet je voorkomen.

Mag ook gerust vaker, want het is een slimme lader. Die afschakelt als de accu op nivo is en weer laadt indien nodig.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Dethleffertje
Berichten: 75
Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
Locatie: Roosendaal

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door Dethleffertje » di 17 aug 2021 19:10

Heb die inderdaad..
Staat immers Ook bij de Onderwerpregel?😉
Laatst gewijzigd door Daphne op di 17 aug 2021 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Dubbele quote voorgaand bericht verwijderd
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje. caravan.gif thumbup.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door Daphne » di 17 aug 2021 19:16

[re.gif]

Graag geen voorgaande berichten quoten en hoeft ook niet dubbel knipoog.gif Ik heb dubbele en zelfs een driedubbele quote verwijderd.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Dethleffertje
Berichten: 75
Lid geworden op: di 30 jun 2009 01:01
Locatie: Roosendaal

Re: Enduro lithium ion accu doormeten

Bericht door Dethleffertje » di 17 aug 2021 19:21

Sorry, heb ik iets fout gedaan?
Suzuki Vitara, automaat, bouwjaar 2017 met T@b 320 Metropolis,bouwjaar 2018,het Cult caravannetje. caravan.gif thumbup.gif

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”