Waardeloos satellietschotel statief.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Waardeloos satellietschotel statief.

Bericht door refram » do 5 aug 2021 23:51

Vandaag een Triax 88cm satellietschotel gaan kopen met een "groot statief van 40€".
Na montage van de Triax schotelbeugel op de bovenste buis van het statief zag ik dat de bovenste draaibare buis van het statief al schuin stond t.o.v. de onderste, enkel al door het gewicht van de 88cm schotel.
Het werd nog erger toen ik de vleugelmoeren van de beugel nog maar zacht met de hand aanschroefde. De klauwen van de beugel drukten deuken in de dunwandige bovenste buis van het statief. Heb even nauwkeurig de dikte van de bovenste aluminium buis gemeten, 1,15mm om exact te zijn. :?
Dus waardeloos om te gebruiken in de huidige vorm. Bovenbuis gereduceerd tot schroot.
Ik ga uitkijken naar een stuk gegalvaniseerde stalen buis dat ik in de plaats van de speelgoed aluminium buis kan gebruiken.
Afbeelding
Bij verkoop van onze laatste camper is ons vorige schotelstatief mee verkocht.
Dit was van grootte ongeveer hetzelfde, maar de kwaliteit is totaal niet vergelijkbaar. Nooit problemen mee gehad.
Ik had graag het dubbele of het viervoudige betaald voor een degelijk statief, maar blijkbaar gaat de kwaliteit er zienderogen op achteruit.
In de winkel staken de statieven in dichtgeplakte dozen en ik heb het niet gecontroleerd.

Weer wat knutselwerk, maar het komt wel goed.
(Een 88cm schotel is nodig omdat we overwinteren in zuid Spanje, de grens tussen 80cm en groter)
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

kdejong
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 21 mar 2021 16:40

Re: Waardeloos satellietschotel statief.

Bericht door kdejong » do 5 aug 2021 23:59

Terugbrengen

Verstuur mijn moto g(9) plus met Tapatalk



Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: Waardeloos satellietschotel statief.

Bericht door Vino » vr 6 aug 2021 09:55

Ik had het zelfde probleem.Ben naar een tweede hands winkel gegaan en heb door voor 1.50 Euro de steel van een stofzuiger gekocht.Normaal hang ik de 80 cm schotel in zuid-spanje als we overwinteren, aan een paal,waar de schaduw doeken aan vast zitten.Lukt dit niet dan de stofzuiger steel.

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waardeloos satellietschotel statief.

Bericht door dieseltijger » vr 6 aug 2021 09:58

Voor een stationaire opstelling gebruik ik een stalen steigerbuis. Loeisterk, maar wellicht een te grote diameter.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5242
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Waardeloos satellietschotel statief.

Bericht door iemand » vr 6 aug 2021 10:15

Is dit de oplossing... zie Te koop viewtopic.php?f=150&t=44433 thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Waardeloos satellietschotel statief.

Bericht door Den Adriaan » vr 6 aug 2021 10:22

Je had het viervoudige voor willen uitgeven.
Had een eiss satelite schotel gekocht van 60 cm.
Doet het ook in zuid Spanje.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Waardeloos satellietschotel statief.

Bericht door cadance » vr 6 aug 2021 10:32

Ik dacht dat ik daar alleen problemen mee had. Maar ik heb dat pijpje vervangen door een stukje trapleuning.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waardeloos satellietschotel statief.

Bericht door dieseltijger » vr 6 aug 2021 10:43

Den Adriaan schreef:
vr 6 aug 2021 10:22
Je had het viervoudige voor willen uitgeven.
Had een eiss satelite schotel gekocht van 60 cm.
Doet het ook in zuid Spanje.
Ik heb ook een EISS statief en een B&R schotel - tevreden, dat wel maar kan deze qua versterking op tegen een 88 cm Triax, en voldoet deze ook in Zuid Spanje? Ik heb een test gezien - maar was dat een lucky shot?

Voor TS: Stalen gaspijp is wat minder overdone dan steigerpijp.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Waardeloos satellietschotel statief.

Bericht door Den Adriaan » vr 6 aug 2021 11:37

Geen idee of het een Lucky shot was, een goede site heeft deze getest en kwam er goed uit.
Ben even kwijt waar de test staat.
Maar ik ga hem aanschaffen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waardeloos satellietschotel statief.

Bericht door dieseltijger » vr 6 aug 2021 11:46

Ik kan je hem aanraden. Ijzersterk concept. Vooral de elevatie instelling is een verademing. Ik heb ook de grote B&R schotel (55 cm oid). Of deze goed is kan ik niet vaststellen, dan moet je echt testen op zwakke signalen aan de rand van de footprint.

Minder vind ik de borging tegen verdraaien. Oplossing: twee scheerlijntjes en klaar is Klara.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 451
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Waardeloos satellietschotel statief.

Bericht door Musso53 » vr 6 aug 2021 12:05

@TS: Je moet ook niet iedere keer de schotelklem op het pijpje willen vastzetten. 1x goed monteren met dopmoeren en bij opruimen klem met pijpje uit statief trekken. Ik doe dit al 12 jaar met hetzelfde statief. Alleen de 6mm bout vervangen door een 8 mm met kunststof knopmoer. Het geheel staat nog steeds als een huis.
Bijlagen
20200510_211908.jpg
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Waardeloos satellietschotel statief.

Bericht door Bob Diesel » vr 6 aug 2021 12:06

Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

soldier
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 1 jan 2010 21:43

Re: Waardeloos satellietschotel statief.

Bericht door soldier » vr 6 aug 2021 14:20

dieseltijger schreef:
vr 6 aug 2021 11:46

Minder vind ik de borging tegen verdraaien. Oplossing: twee scheerlijntjes en klaar is Klara.
Volledig mee eens, echt ideaal. En inderdaad die borging van de middenbuis (die met een ca. 6 cm lang pennetje in de bodem steekt) is onvoldoende en roteert op het pennetje. Daardoor gaat de schotel bij bv een zuchtje wind al draaien ....
Opgelost door een tafelklem, ook wel figuurzaagklem genoemd, te kopen bij een bouwmarkt en deze op ca. 2-3 cm boven de grond om de middenbuis te klemmen en vervolgens d.m.v. een haring vast te zetten zodra de middenbuis waterpas staat waarna uitgericht kan worden.
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Waardeloos satellietschotel statief.

Bericht door Morgoth » vr 6 aug 2021 14:36

Ik heb een statief wat lijkt op die van TS. Alleen is de mijne van dikker materiaal waarschijnlijk want buigen doet ie niet. Draaien doet de middenbuis ook niet. De poten mep ik met haringen in de grond. De schotel zelf heeft een klembus die eenvoudig van de buis afgenomen kan worden. Maar als de bodem niet vlak is, is het lastig om de middenstaander waterpas te zetten.

Nu mijn vraag: Ik denk erover om een montageplaat met een kort stukje aluminium buis op het dak van de caravan te lijmen. Dan kan ik daar de schotel opzetten. Staat meteen altijd waterpas. Maar weet iemand of daar kant en klare aluminium steunen voor te koop zijn? Dus alleen een vlakke plaat met een buisje van 15cm. Dat zou al moeten voldoen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

soldier
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 1 jan 2010 21:43

Re: Waardeloos satellietschotel statief.

Bericht door soldier » vr 6 aug 2021 15:05

Het mooie van de EISS is dat je eerst de 3 pootjes vast zet op de plaats die je wilt en vervolgens de scharnierende middenbuis waterpas kunt zetten door een pen die bevestigd is aan de onderkant van de middenbuis in de bodem te drukken. Dit is dus anders dan bij een normaal 3 poot statief, de middenbuis is de 4de poot die afzonderlijk kan bewegen/scharnieren. Als de 3 andere poten niet waterpas staan kun je de middenbuis zo scharnieren en manoeuvreren dat hij wel waterpas is en dan de buis met pen naar beneden in de bodem drukken. Hét grote verschil met een normaal 3 poot statief dus. Ik heb in de afgelopen 15 jaar meerdere statieven gehad, maar dit is de meest praktische. Echt in no-time waterpas.
Wij gaven aan dat deze middenbuis soms draait en dan dus de schotel ook en dat is net wat je niet wilt. Door de middenbuis van het EISS statief of de schotel zelf aan de lnb arm te fixeren staat alles als een huis.

Op jouw vraag; misschien een haakse muurbeugel kopen en hiervan een deel af slijpen?
Echter een EISS statief dat overigens bij de diverse zaken ook zonder schotel en lnb te koop is, is veel eenvoudiger en je hoeft niets op het dak te bevestigen van je caravan. Ze staan inmiddels op MP voor weinig....
Mazda CX-5 2.0 "Sportive" AT 2021 met Fendt Bianco Selection 465 SFB 2015

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Waardeloos satellietschotel statief.

Bericht door refram » vr 6 aug 2021 16:00

Probleem met de waardeloze en te korte dunne aluminium bovenbuis opgelost!
Ze is vervangen door een dikwandige gegalvaniseerde buis.
Omdat de gegalvaniseerde dikwandige 5/4" buis met buitendiameter 33,7mm en wanddikte van 3,25mm iets dunner is in diameter dan originele alu buis en teveel speling heeft in het schotelstatief, heb ik met een buizensnijder een stukje buis van 5cm gesneden van het stukje schroot aluminium bovenbuis. Dit langs doorgezaagd en vanonder over de gegalvaniseerde buis gekleefd met Soudal FixAll kit. Dit om de speling vanonder weg te werken.
De gegalvaniseerde buis steekt tot beneden in het statief zodat verticaal kantelen onmogelijk wordt.
Van een nagel 5,5x140mm heb ik een ring geplooid die op de gegalvaniseerde buis gelast is. Zodat deze gemakkelijk draait en niet kan zakken bij het instellen van de schotel.
Alle plastic doppen eveneens met FixAll bevestigd, want die durven nogal eens uit de buis glippen. Tevens ook de gaatjes in de drie poten onderaan op 7mm geboord zodat er betere haringen doorkunnen.
Afbeelding

Hieronder het waardeloos stuk buis van 1,15mm dikte. De deuken kwamen al, voor dat de schotel voldoende geklemd werd.
Afbeelding

Allen bedankt voor de voorgestelde oplossingen. thumbup.gif
Aangezien ik niet de enige ben met dit probleem, duid dit duidelijk op de ondermaatse kwaliteit van bepaalde recente satellietschotel statieven.
Ik wou dit thema maar even aankaarten om toekomstige kopers te waarschuwen, koop niet zomaar een schotelstatief zonder de dikte van de buis te bekijken. knipoog.gif
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Waardeloos satellietschotel statief.

Bericht door PMT » vr 6 aug 2021 16:32

Wij hebben sinds mei de Eiss 2.0 versie. De centrale buis heeft geen pen meer maar een vlak voetje voor het geval je de pen niet de grond in kon krijgen. Nu kun je dat voetje eventueel met haringen nog vast zetten. Ook het waterpasje is aangepast, alhoewel ik niet weet hoe die er bij de oude versie uit zag.
Nog nooit zo makkelijk en snel beeld gehad.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Waardeloos satellietschotel statief.

Bericht door dieseltijger » vr 6 aug 2021 17:13

@soldier @Swift: Het gemak van de EISS driepoot (Ik heb de uitvoering met het voetje) en de richtingsgevoeligheid van de B&R antenne maken deze combi echt aanbevelenswaardig. Ik was op Joyne geabonneerd (...) en daar waar de Eutelsat was gepositioneerd, daar was het druk bezet met andere satellieten. Desondanks ging het uitrichten prima zonder satfinder (en wat gevloek en getier). Met de Astra's en de Hotbirds is het helemaal kat in het bakkie.

Het zwakke punt is het feit dat de schotelhouder makkelijk verdraait om de verticale mast, en niet zozeer het voetje (want die zit met 3 haringen in de grond vastgemept, en dat draait echt niet). Ik span bij sterke wind dus twee scheerlijntjes om de lnb arm. Dat zit rocksolid. Nadeel: ik wissel wel eens van satelliet (BBC/ITV vs Duitse zenders). Dan zijn de scheerlijnen minder handig.

Het enige nadeel van een losse schotel is een losse schotel. Nou, deze wordt warm ingestopt onder het dekbed tijdens de reis, evenals de TV.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”