Waar is de juiste 12V voor een koelkastventilator?

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
MarcelEM
Berichten: 13
Lid geworden op: di 3 aug 2021 20:49

Waar is de juiste 12V voor een koelkastventilator?

Bericht door MarcelEM » wo 4 aug 2021 08:39

Hallo,

Ik heb alle topics over koelkastventilatoren wel bekeken, dus dat moet wel lukken. Inmiddels heb ik een Titan unit met 2 x 12 cm fan liggen die ik vrij makkelijk achter het rooster van mijn Hobby 2002 kan plaatsen. Nu alleen nog 12V vinden. Kabels genoeg, maar ik heb dus de 12V vanuit de omvormer nodig (en niet die uit de stekkeraansluiting van de auto) én ik wil ook niet aansluiten op verkeerde of soms onderbroken 12V van het kraantje. Ik kan natuurlijk vanuit de 'meterkast' de 12V opnieuw aanleggen, maar dat is nogal een eind door de caravan (zit aan de andere kant). Heeft iemand een tip waar ik achter of naast de koelkast een 12V vindt (en met een multimeter kan checken of dat echt de 'goede' 12V is)?
k20210802_100726.jpg
achterzijde koelkast
20210803_204036k.jpg
zijkant koelkast met twee lasdozen
20210803_204201k.jpg
meterkast

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4305
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Waar is de juiste 12V voor een koelkastventilator?

Bericht door WillyL » wo 4 aug 2021 10:12

Heb je een koelkast met lampje dan zit er ergens een aansluiting voor de permanente 12v, ook via walstroom. Die aansluing is prima te gebruiken voor een ventilatortje.

Op de foto' s kan ik die niet vinden.

Verder zit er rechts een 230v verdeeldoos (denk ik, 1 draad gaat naar een stekkerdoos). Eventueel,kan je daar een klein omvormertje op aansluiten, 230 v >12 v.

En de verdeeldoos links, waar dient die voor? Er gaat een dikke draad in en een dunne uit... Misschien is dat de gewone 12 v die je nodig hebt. Meten is weten.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

sailor wim
Berichten: 2677
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Waar is de juiste 12V voor een koelkastventilator?

Bericht door sailor wim » wo 4 aug 2021 10:18

Andere invalshoek,
Koop een kleine Ledvoeding 230/12 volt.
Knoop die degelijk aan de draden van het 230 volt KK gloei element.
Vaak goed bereikbaar via het onderste rooster.
Bezit je zeker een goede gelijkstroom en onderweg als de KK op 12 volt werkt is er rijwind koeling genoeg.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Waar is de juiste 12V voor een koelkastventilator?

Bericht door Taan » wo 4 aug 2021 12:13

Ik heb het ook met een ledvoedinkje opgelost.
Ik geloof dat Chris zei dat de 12v van een oudere caravan is niet stabiel en ook geen goede gelijkstroom.
Daar kunnen die ventilatoren niet goed tegen.

Ik heb deze genomen.
https://www.allekabels.nl/searchresult. ... rd=1286533
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Waar is de juiste 12V voor een koelkastventilator?

Bericht door iemand » wo 4 aug 2021 12:19

Je hebt in de keukenhoek ook vast wel 12 volt lampjes.
Kijk even waar die bedrading langs loopt.

En anders 2 draadjes helemaal naar de voeding (meestal in de kledingkast) of een extra voeding.

Zowiezo wel goed om eerst zo even te controleren of de fan het daarop wel doet.
De fan vereist 12 volt gelijkspanning en dan heb je dat gelijk gecontroleerd dat die er is en je voeding niet wisselspanning levert of een slechte gelijkspanning (DC)

Gezien de leeftijd van de caravan (bijna 20 jaar) kan het zo maar zijn dat de voeding geen nette 12 volt DC (meer) geeft.
Maar hoeft nog niet zo te zijn.
Het is vaak met vernieuwen van de elco's op te lossen.
Maak eens een foto van het binnenwerk, is wel even interessant.

En meten is weten....
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

MarcelEM
Berichten: 13
Lid geworden op: di 3 aug 2021 20:49

Re: Waar is de juiste 12V voor een koelkastventilator?

Bericht door MarcelEM » wo 4 aug 2021 12:57

Dank voor de snelle reacties. Koelkast heeft geen lampje. Aanrecht wel een 12V, maar bedrading is moeilijk te traceren. Ik zal eens in de lasdozen kijken. Ik neem aan dat ik op de multimeter ook kan zien of het 12V gelijkstroom of wisselstroom is.

Bij de Titan was al een stabilisator standaard meegeleverd, maar die voorkomt alleen een te hoog voltage en zal niets kunnen met slechte gelijkstroom. Maar als ik niet aan 12V gelijkstroom kom, is een ledvoeding een prima optie. Aansluiten met een flexibele draad, geen vaste kern denk ik?

Als ik zou testen of de fan het doet op 12V en het blijkt wisselstroom te zijn ipv gelijkstroom, gaat de fan dan kapot? Of doet hij het gewoon niet?

MarcelEM
Berichten: 13
Lid geworden op: di 3 aug 2021 20:49

Re: Waar is de juiste 12V voor een koelkastventilator?

Bericht door MarcelEM » wo 4 aug 2021 13:14

Toevoeging: de omvormer is een Miko MK240/1. Hier lees ik het volgende over:

De 12Volt ingang van de omvormer is verbonden met de 12VDC continue aansluitingen op 13polige stekker. De trafo zet de 230VAC om naar 12Volt AC en 14Volt AC. De 12Volt AC wordt dubbelzijdig gelijkgericht (niet afgevlakt / niet gestabiliseerd). De 12Volt DC en de 14Volt AC worden via een relais wissel contacten verbonden met de uitgangen I, II en III van de omvormer. Op dezelfde relais is de 12 Volt ingang van de omvormer aangesloten. De relais worden geschakeld via de 14 Volt DC spanning. Op uitgang I (12VDC) is de pomp van het toilet spoelwater, pomp van het schoonwater, de ventilator van de kachel en de verlichting van de wc & wastafel aangesloten. Op uitgang II en III is de overige verlichting aangesloten.

Onderweg staat de fan uit. Of de “dubbelzijdige gelijkgerichte niet afgevlakte en niet gestabiliseerde” 12V gewaardeerd gaat worden door mijn ventilatoren durf ik niet te voorspellen… Ledvoeding dan sowieso een betere oplossing?

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Waar is de juiste 12V voor een koelkastventilator?

Bericht door iemand » wo 4 aug 2021 14:37

niet afgevlakte spanning (beetje nep DC) gaat je fan niet stuk van, maar is ook niet optimaal.

heb je niet nog een DC-net-adapter thuis over.. ergens in de range 8 tot 12 volt en minstens 100 millie Ampere.

ik wel, een hele bak vol, gooi ze nooit weg, komt altijd weer van pas whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Waar is de juiste 12V voor een koelkastventilator?

Bericht door mrbullmastiff » wo 4 aug 2021 15:15

Ik zou in deze situatie een ledvoeding plaatsen die kan je eenvoudig aftakken vanuit de lasdoos. Ik ga er vanuit dat in de lasdozen geen 12 volt spanning aanwezig is.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

MarcelEM
Berichten: 13
Lid geworden op: di 3 aug 2021 20:49

Re: Waar is de juiste 12V voor een koelkastventilator?

Bericht door MarcelEM » wo 4 aug 2021 17:08

iemand schreef:
wo 4 aug 2021 14:37
niet afgevlakte spanning (beetje nep DC) gaat je fan niet stuk van, maar is ook niet optimaal.

heb je niet nog een DC-net-adapter thuis over.. ergens in de range 8 tot 12 volt en minstens 100 millie Ampere.

ik wel, een hele bak vol, gooi ze nooit weg, komt altijd weer van pas whistle.gif
Ik heb inmiddels het onderste rooster er af gehaald en daar zit een 230V stopcontact waar ik makkelijk een adapter in kan doen. Ik heb nog een oude liggen met input 230v 50hz en output 12v 500mA. Hierboven meld je dat hij minimaal 100 mA moet zijn, dan kan het dus. Echter zie ik op de fans 2x 0,28 dus 0,56 A = 560mA. Dus de fans willen (op de maximale stand) net wat meer amperes… Loop ik dan het risico van overbelasting en/of wordt het ding sowieso heet, terwijl ik daar nu net aan het koelen ben…? Ik wil er geen risico mee lopen natuurlijk, maar een ledvoeding is net weer wat meer moeite en geld, dus als deze adapter ook voldoet….

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Waar is de juiste 12V voor een koelkastventilator?

Bericht door iemand » wo 4 aug 2021 17:12

TJja mooi als dat samen past in het beschikbare stopcontact whistle.gif
Laatst gewijzigd door iemand op wo 4 aug 2021 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Waar is de juiste 12V voor een koelkastventilator?

Bericht door iemand » wo 4 aug 2021 17:13

1 fan monteren whistle.gif

is echt meer dan genoeg thumbup.gif

Naast de schoorsteen van de gasafvoer. Dat is de heetste plek.
Ik de fan met 3 schroeven vastgezet aan het witte frame. Kwestie van 3 gaatjes uitmeten.

Afbeelding

hoeft ook niet snel te draaien, als ie 8 volt zou starten en lopen is het ook goed
en maakt ie minder lawaai thumbup.gif

de fan hoeft alleen maar "te helpen" bij de warme lucht stroom, dus echt hard blazen hoeft heus niet

Je zou zelfs kunnen proberen of de fans op 6 volt starten. Zet ze eens in serie op die adapter scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7990
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Waar is de juiste 12V voor een koelkastventilator?

Bericht door Ron » wo 4 aug 2021 19:09

[re.gif]
Ik had 24v ventilatoren in gebruik.
Gaat prima ze draaien dan geruisloos.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36118
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Waar is de juiste 12V voor een koelkastventilator?

Bericht door Chris » wo 4 aug 2021 21:12

HO....STOP.... NIET AANSLUITEN...

Uit een Miko 120 komt absoluut een ongeschikte spanning voor fannetjes.
De 12 volt is totaal niet gestabiliseerd...eigenlijk een zwaar pulserende gelijkspanning...maar zo zwaar pulserend dat het bijna een wisselspanning is.
De besturing van de titan zal dat niet overleven maar de fannetjes ook niet...

Koop een eenvoudig LED voedinkje van 2 ampere en 12 volt..
Dan zit je safe....en gaat het niet stuk...

De 500 mA voeding die je hebt is eigenlijk te klein.
Ook al omdat de titan nog een stuurkastje heeft wat een beetje verbruik heeft.

1 Ampere is minimaal wat je nodig hebt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

MarcelEM
Berichten: 13
Lid geworden op: di 3 aug 2021 20:49

Re: Waar is de juiste 12V voor een koelkastventilator?

Bericht door MarcelEM » di 10 aug 2021 18:49

Dank je, ik heb de ledvoeding binnen. Donderdag eens aansluiten.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”