Warm lopende rem.

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
R1chard
Berichten: 90
Lid geworden op: do 25 aug 2011 12:54

Warm lopende rem.

Bericht door R1chard » di 3 aug 2021 19:24

Afgelopen week op de terugweg vanuit Tsjechië bij de eerste tankstop zoals altijd even een rondje om de combinatie.
Linker velg was zwarter als de rechter terwijl dat nooit zo is.
Toch maar even checken. Brand ik bijna mijn vingers aan de velg 😬. Wel een dikke kuil gepakt bij wegwerkzaamheden, misschien de oorzaak?
Direct maar even de caravan op de krik en kijken wat er loos kon zijn, wiel liep inderdaad zwaar, dus waarschijnlijk aanlopende rem.
Besloten niet verder te rijden maar de ANWB alarmcentrale te bellen.
Deze hebben de ADAC laten komen (bleek anderhalve km verderop te zitten 🤔) en deze heeft de caravan opgeladen en afgevoerd naar hun station. Wij zijn hierop verder naar huis gereden (600km).
De volgende dag van de ANWB de optie gekregen om hem daar te laten maken (€600,-) en eind van de week weer op te halen, of te laten repatriëren naar Nederland door de ANWB.
Gekozen voor het laatste, vooral omdat ik de prijs voor reparatie nogal hoog vond(hier gaf de ANWB me gelijk in trouwens) en omdat ik dan ook nog 1200 km moest gaan rijden om de caravan weer te halen.
Inmiddels zijn we 8 dagen verder, de caravan is aangemeld voor transport, maar daar is het tot nu toe bij gebleven.
Meer mensen hier ervaring mee?
Volvo XC60 D4 2017, Fendt Saphir 495 SKM 2021

Ik ben echt niet gek, ik ben gewoon een limited edition

Paul Vingerhoets
Berichten: 2360
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Warm lopende rem.

Bericht door Paul Vingerhoets » di 3 aug 2021 19:45

Reparatie is zeker duur rondom remschoenen vervangen hoeft niet zoveel te kosten.

En ja je zal moeten wachten tot de caravan terug komt eerst moeten er een paar in de regio aangemeld zijn zodat ze een volle auto terug kunnen laten komen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Warm lopende rem.

Bericht door Hermanus » di 3 aug 2021 20:00

In juni pech met onze auto, zo'n 100 km voorbij Clermont-Ferrand. Leenauto van de ANWB, en onze auto is naar Nederland getransporteerd. Heeft ruim 3 weken geduurd voordat de auto bij onze garage stond.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Warm lopende rem.

Bericht door PD » di 3 aug 2021 20:41

R1chard schreef:
di 3 aug 2021 19:24
Inmiddels zijn we 8 dagen verder, de caravan is aangemeld voor transport, maar daar is het tot nu toe bij gebleven.
Meer mensen hier ervaring mee?
Ik heb in het verleden eens een lease-auto in Frejus achtergelaten; dat heeft uiteindelijk ca. 5 weken geduurd voordat deze weer in NL bij de dealer arriveerde.
Zeker in het vakantieseizoen moet je niets verwachten.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
R1chard
Berichten: 90
Lid geworden op: do 25 aug 2011 12:54

Re: Warm lopende rem.

Bericht door R1chard » do 5 aug 2021 08:58

Gisteren contact gehad met de ANWB, volgens hun planning staat de caravan aanstaande maandag bij de garage. Hopen dus, eerst zien dat hij er staat 😬
Volvo XC60 D4 2017, Fendt Saphir 495 SKM 2021

Ik ben echt niet gek, ik ben gewoon een limited edition

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Warm lopende rem.

Bericht door VIP » do 5 aug 2021 09:25

R1chard schreef:
di 3 aug 2021 19:24
Afgelopen week op de terugweg vanuit Tsjechië bij de eerste tankstop zoals altijd even een rondje om de combinatie.
Linker velg was zwarter als de rechter terwijl dat nooit zo is.
Toch maar even checken. Brand ik bijna mijn vingers aan de velg 😬. Wel een dikke kuil gepakt bij wegwerkzaamheden, misschien de oorzaak?
Direct maar even de caravan op de krik en kijken wat er loos kon zijn, wiel liep inderdaad zwaar, dus waarschijnlijk aanlopende rem.
Besloten niet verder te rijden maar de ANWB alarmcentrale te bellen.
Deze hebben de ADAC laten komen (bleek anderhalve km verderop te zitten 🤔) en deze heeft de caravan opgeladen en afgevoerd naar hun station. Wij zijn hierop verder naar huis gereden (600km).
De volgende dag van de ANWB de optie gekregen om hem daar te laten maken (€600,-) en eind van de week weer op te halen, of te laten repatriëren naar Nederland door de ANWB.
Gekozen voor het laatste, vooral omdat ik de prijs voor reparatie nogal hoog vond(hier gaf de ANWB me gelijk in trouwens) en omdat ik dan ook nog 1200 km moest gaan rijden om de caravan weer te halen.
Inmiddels zijn we 8 dagen verder, de caravan is aangemeld voor transport, maar daar is het tot nu toe bij gebleven.
Meer mensen hier ervaring mee?

Even los van het technische probleem, snap ik de ANWB ook niet altijd.

Alleen een lager voor 600,00 is inderdaad absurd of is er meer aan de hand.....

Dat transport naar NL kost de ANWB meer dan 600,-, als ze slim zijn bij de ANWB zouden ze ook kunnen zeggen wij betalen de helft en laat hem maar ter plekke repareren. (dan zijn hun er ook voor 300,00 vanaf).

(uiteraard in overleg met de eigenaar of dat kan qua (vakantie)dagen).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
R1chard
Berichten: 90
Lid geworden op: do 25 aug 2011 12:54

Re: Warm lopende rem.

Bericht door R1chard » do 5 aug 2021 10:02

Klopt helemaal, sowieso de opname door de medewerker van de alarmcentrale was al bijzonder.
Alles doorgegeven, kenteken van de auto en de caravan.
Exacte locatie, in dit geval extra verduidelijkt dat het de Raststätte Süd was, zodat dat voor de sleepwagen ook helder was.
Wordt ik na anderhalf uur door de ADAC gebeld wat er met de auto is scratch.gif
Hij had niks van een caravan door gekregen. Vervolgens vroeg hij waar we op Raststätte Nord stonden. HUH?
Heel bijzonder allemaal. Uiteindelijk bleek het ADAC service station anderhalve kilometer verderop te zitten, ik had er zo naar toe kunnen rijden, dat stukje had ik nog wel aangedurfd.
En als je dan uiteindelijk bij het ADAC station bent en je vraagt telefonisch aan de ANWB over de vervolgstappen dan weten ze weer niet waar je bent.
Communicatie verdient nog wel wat aandacht.

Inmiddels 10 jaar de aanhanger module voor Europa, voor het eerst nodig, maar ik ben nog niet onder de indruk, je moet nog eigenlijk alles zelf regelen.
Volvo XC60 D4 2017, Fendt Saphir 495 SKM 2021

Ik ben echt niet gek, ik ben gewoon een limited edition

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Warm lopende rem.

Bericht door deusjevo » do 5 aug 2021 10:08

[re.gif]

Tja, in het drukke zomerseizoen heb je vaak te maken in tijdelijke krachten die wellicht dus toch nog niet zo gekneed in het vak zijn?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
R1chard
Berichten: 90
Lid geworden op: do 25 aug 2011 12:54

Re: Warm lopende rem.

Bericht door R1chard » do 5 aug 2021 11:33

wow, een sms van de ANWB, de caravan is geladen en onderweg haphop.gif
Hopelijk schadevrij
Volvo XC60 D4 2017, Fendt Saphir 495 SKM 2021

Ik ben echt niet gek, ik ben gewoon een limited edition

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Warm lopende rem.

Bericht door E.T. » do 5 aug 2021 11:33

In 2015 waren wij onderweg met de caravan naar Zweden. Na de Grote Beltenbrug in Denemarken te hebben gepasseerd stopten wij op een parkeerplaats om wat te eten. Ik kwam er toen achter dat de caravan niet meer remde. Contact gezocht met de dealer waar hij kort daarvoor een BOVAG beurt had gehad, kon niets voor mij betekenen. Toch maar weer gaan rijden en onderweg verschillende caravan dealers/reparateurs gebeld. Uiteindelijk waren we in Køge welkom. Vrijdags om 14.30 uur reden we het terrein op en daar bleek als snel dat door slepende remmen één trommel gesneuveld was en de andere niets meer deed. Ze zijn gaan bellen en onderdelen gaan halen, 2x remtrommel compleet met remvoeringen lagers e.d. al met al reden we een kleine € 1.000,- lichter 2 uur later van het terrein af.

Ondanks dat ik jaren lid ben van de ANWB (Europa + AHW) ben ik blij dat ik het het toen zelf heb geregeld. De ANWB hou ik wel voor de echt spannende dingen.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Warm lopende rem.

Bericht door VIP » do 5 aug 2021 11:56

R1chard schreef:
do 5 aug 2021 11:33
wow, een sms van de ANWB, de caravan is geladen en onderweg haphop.gif
Hopelijk schadevrij
Die laatste regel zou idd ook mijn grootste angst zijn......
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Warm lopende rem.

Bericht door Micky » do 5 aug 2021 11:59

[re.gif]

Mijn schoonouders gehad, nadat mijn schoonvader zijn voet had gebroken is de auto en caravan gerepatrieerd, toen het setje afgeladen werd, wilde de auto niet starten, wat er precies is gebeurd zijn ze nooit achter gekomen, maar de motor had waterschade en de auto had met de neus in water gelegen, er zat allemaal groenresten van planten ed onder de motorkap, schade is toen wel vergoed door de vervoerder.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
R1chard
Berichten: 90
Lid geworden op: do 25 aug 2011 12:54

Re: Warm lopende rem.

Bericht door R1chard » do 5 aug 2021 12:00

VIP schreef:
do 5 aug 2021 11:56
R1chard schreef:
do 5 aug 2021 11:33
wow, een sms van de ANWB, de caravan is geladen en onderweg haphop.gif
Hopelijk schadevrij
Die laatste regel zou idd ook mijn grootste angst zijn......
Hij heeft daar ruim een week gestaan, op het terrein van de ADAC, wel afgesloten, maar we weten allemaal wel hoe dat "afgesloten" dan is :(
Volvo XC60 D4 2017, Fendt Saphir 495 SKM 2021

Ik ben echt niet gek, ik ben gewoon een limited edition

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Warm lopende rem.

Bericht door VIP » do 5 aug 2021 12:03

Duimen draaien dan maar.

Ineens dacht ik hieraan......dankzij de controle die ik elke stop even doe aan het licht gekomen, alle velgen lauw, behalve linksvoor, daar kon je op Gourmetten......

VIP schreef:
za 29 jul 2017 17:02
Dit was op de A40 thv Duisburg.

We moesten over de A3 omdat ik in de caravan een reclameplaat van 190x100 had liggen voor een klant.

Op de A3 geen enkele file en constant door kunnen rijden, nou ja op wat gekloot na met de remmen linksvoor.

Zijn zelf stellende remmen maar alleen de verkeerde kant op.

Dus weer een uur vertraging, Maar gelukkig self supporting mrgreen.gif

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
R1chard
Berichten: 90
Lid geworden op: do 25 aug 2011 12:54

Re: Warm lopende rem.

Bericht door R1chard » do 5 aug 2021 12:51

[re.gif]
Meestal inderdaad wel gereedschap mee, maar niet voor zulke toch wat grotere klussen.
Maar wel goed opgelost!
Volvo XC60 D4 2017, Fendt Saphir 495 SKM 2021

Ik ben echt niet gek, ik ben gewoon een limited edition

Gebruikersavatar
R1chard
Berichten: 90
Lid geworden op: do 25 aug 2011 12:54

Re: Warm lopende rem.

Bericht door R1chard » ma 21 feb 2022 15:56

Ik zie net pas dat ik hier helemaal niet meer op teruggekomen ben.
Precies twee weken na de pech werd de caravan bij de garage afgeleverd.
Hele logistieke operatie, donderdag al beladen in Duitsland, tussen Berlijn en Maagdeburg.
Vrijdag tussenopslag in Venlo, maandag weer opladen en dan naar Sneek.
Hoop kilometers, maar gelukkig schadevrij.
Rem laten repareren, caravan leeg gehaald en ingeleverd bij de dealer waar we de nieuwe hadden gekocht.
Daar heeft hij nog geen week gestaan en alweer verkocht!

Nu maar wachten tot april om met de nieuwe caravan op pad.
Als we de voortent op tijd hebben scratch.gif
Volvo XC60 D4 2017, Fendt Saphir 495 SKM 2021

Ik ben echt niet gek, ik ben gewoon een limited edition

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Warm lopende rem.

Bericht door VIP » ma 21 feb 2022 16:05

[re.gif]

Gelukkig goed afgelopen thumbup.gif

Enneh zo heeft de caravan zelf ook wat beleefd mrgreen.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
R1chard
Berichten: 90
Lid geworden op: do 25 aug 2011 12:54

Re: Warm lopende rem.

Bericht door R1chard » ma 21 feb 2022 20:28

Tja, toch nog mooi wat km's gemaakt haphop.gif
En voor nog niet de helft van het geld wat ik bij de oosterburen had moeten betalen laten maken.
Nu lekker genieten van onze nieuwe caravan.
Volvo XC60 D4 2017, Fendt Saphir 495 SKM 2021

Ik ben echt niet gek, ik ben gewoon een limited edition

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”