Hoef je ook niet te snappen, maar kijk...mijn zomerbanden zijn nog veeeel slechter. Die hebben een remweg die nog langer is dan een ankerloos binnenvaartschip met een uitgevallen motor. Dus nu ik de remweg met winterbanden heb gereduceerd van de gebruikelijke 300 meter bij 80 km/u naar 150 meter, heb ik een verbetering van 100% bewerkstelligd.
Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- mrbullmastiff
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Het is eigenlijk belachelijk dat dit soort onveilige rommel verkocht mag worden.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Re:
Nog belachelijker is dat mensen ergens een manier vinden om zichzelf voor te houden dat winterbanden die in een test waarin ze nieuw zijn al zo slecht zijn, toch goed genoeg zijn. Prima dat ze doorglijden als het maar tegen een brug pilaar is ofzo en geen onnodige slachtoffers maken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nog belachelijker is dat mensen ergens een manier vinden om zichzelf voor te houden dat winterbanden die in een test waarin ze nieuw zijn al zo slecht zijn, toch goed genoeg zijn. Prima dat ze doorglijden als het maar tegen een brug pilaar is ofzo en geen onnodige slachtoffers maken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Auto's, caravans, en blijkbaar banden zijn (blijkbaar) emotie. En oeverloos ge-ouwe....conversatie.
Ik zat wat van die voortreffelijke adac-testjes te bekijken op hun site. Joh...wat zie ik...een Volvo V70 heeft een ongeveer 10% langere remweg dan mijn kolengestookte Avensis, en een Mercedes C220 ook bijna. Wat blijkt: De superieure rem technologie van Toyota kan zich meten met die van de BMW 528 en laat de andere merken ver achter zich.
Dus volgens de logica van sommigen hier: bij het naderen van de file: linkerportier open gooien als Volvo-, en Mercedes- bezitter en hard mee remmen met jouw linkervoet op het wegdek. Apekool natuurlijk, ik zit maar een beetje te dollen, maar vergeef me als ik met een zekere desinteresse het gemiep van mijn collega aanhoor en met opgetrokken wenkbrauw de koude drukte van de vingerwapperaars hier bekijk.
Ik zat wat van die voortreffelijke adac-testjes te bekijken op hun site. Joh...wat zie ik...een Volvo V70 heeft een ongeveer 10% langere remweg dan mijn kolengestookte Avensis, en een Mercedes C220 ook bijna. Wat blijkt: De superieure rem technologie van Toyota kan zich meten met die van de BMW 528 en laat de andere merken ver achter zich.
Dus volgens de logica van sommigen hier: bij het naderen van de file: linkerportier open gooien als Volvo-, en Mercedes- bezitter en hard mee remmen met jouw linkervoet op het wegdek. Apekool natuurlijk, ik zit maar een beetje te dollen, maar vergeef me als ik met een zekere desinteresse het gemiep van mijn collega aanhoor en met opgetrokken wenkbrauw de koude drukte van de vingerwapperaars hier bekijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Wat ik zeg, sommige mensen blijven zoeken naar een excuus om goedkope slecht geteste broddel te kopen en te verkondigen dat het prima is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Nee hoor, als je goed leest (en bij deze nogmaals) bevestig ik dat ik met een auto voorzien van superieure remtechniek op walgelijk goedkope, slechte banden rijd. Ik heb ook geen excuses nodig, want ik merk het niet en het interesseert me niet.
De 28 inch velgdiameter en Schwalbe Marathon banden op mijn fiets zijn daarentegen factoren belangrijker. Want van een hoge rolweerstand wordt je moe. En banden zonder de soepele Schwalbe anti-leklaag moet je vaker plakken. En fietsbanden plakken vind ik evenmin leuk.
De 28 inch velgdiameter en Schwalbe Marathon banden op mijn fiets zijn daarentegen factoren belangrijker. Want van een hoge rolweerstand wordt je moe. En banden zonder de soepele Schwalbe anti-leklaag moet je vaker plakken. En fietsbanden plakken vind ik evenmin leuk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Ik wil nog 1 kritisch noot plaatsen en die is algemeen. We varen nu blind op testen bij de aanschaf van banden. Wie zegt mij dat die test goed is uitgevoerd. Soms komt een band in de ene test op nummer 1, maar in de andere test scoort hij opmerkelijk laag. Kortom: hoe weet je of de test waarheidsgetrouw is?
Skoda Kodiaq sportline 1.5 TSI DSG met een Fendt 515 skm 2014
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
... Als je alles zou moeten opvolgen die de vingerwapperaars op dit forum zouden vinden wordt je knettergek.
Nog een praktijk ervaring (natuurlijk statistische apekool) mijn beperkte ongevalstatistieken over de afgelopen 10...15 jaar beperken zich tot aanrijdingen achterop mijn auto. 2 in de stad, 1 op de A12. Die in de stad waren gevalletje van niet opletten, zo gaven de bestuurders aan. Op de A12 in 2017...ik weet de weersomstandigheden niet meer... Maar daar moest ik - te hard rijdend - nogal hard remmen voor de afremmende auto's voor me. Een krakend geluid van de remmen (dus de abs greep in - toch te weinig grip door de goedkope banden?), gevolgd door een klap van achteren.
De hoogzwangere bestuurster was - begrijpelijk- in alle staten, en bij de afwikkeling naderhand hebben we het eigenlijk nooit over de oorzaak gehad.
In mijn situatie - zo is mijn voorzichtige conclusie - niet zozeer de techniek de bepalende ongevalsoorzaak geweest beste vingerwapperaars, maar eerder de profieldiepte van de grijze massa tussen de oren (niet alert zijn, te weinig afstand houden). Ik denk dus dat (in mijn geval dan he) vierseizoenenbanden een prima keus zouden zijn. Rij je op scherp door onoplettendheid, zelfoverschatting, whatever: koop de beste plakkerige banden.
Nog een praktijk ervaring (natuurlijk statistische apekool) mijn beperkte ongevalstatistieken over de afgelopen 10...15 jaar beperken zich tot aanrijdingen achterop mijn auto. 2 in de stad, 1 op de A12. Die in de stad waren gevalletje van niet opletten, zo gaven de bestuurders aan. Op de A12 in 2017...ik weet de weersomstandigheden niet meer... Maar daar moest ik - te hard rijdend - nogal hard remmen voor de afremmende auto's voor me. Een krakend geluid van de remmen (dus de abs greep in - toch te weinig grip door de goedkope banden?), gevolgd door een klap van achteren.
De hoogzwangere bestuurster was - begrijpelijk- in alle staten, en bij de afwikkeling naderhand hebben we het eigenlijk nooit over de oorzaak gehad.
In mijn situatie - zo is mijn voorzichtige conclusie - niet zozeer de techniek de bepalende ongevalsoorzaak geweest beste vingerwapperaars, maar eerder de profieldiepte van de grijze massa tussen de oren (niet alert zijn, te weinig afstand houden). Ik denk dus dat (in mijn geval dan he) vierseizoenenbanden een prima keus zouden zijn. Rij je op scherp door onoplettendheid, zelfoverschatting, whatever: koop de beste plakkerige banden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Eerlijk gezegd heb ik wel vertrouwen in de ADAC. Alleen als je de testen goed leest dan zal je zien dat de onderlinge rankings sterk wisselen afhankelijk van de maat. Dus de ene keer staat de pirelli centurato op 1 bij een andere maat op de 6e positie. Apart. Heel apart.hendrik38 schreef: ↑wo 17 nov 2021 06:41Ik wil nog 1 kritisch noot plaatsen en die is algemeen. We varen nu blind op testen bij de aanschaf van banden. Wie zegt mij dat die test goed is uitgevoerd. Soms komt een band in de ene test op nummer 1, maar in de andere test scoort hij opmerkelijk laag. Kortom: hoe weet je of de test waarheidsgetrouw is?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Een ketting is zo zwak als de zwakste schakel. Hele goede remmen compenseren een slechte band dus niet. Als ze gaan glijden, dan gaan ze glijden. Omgekeerd zou het nog wel een verbetering kunnen opleveren.dieseltijger schreef: ↑di 16 nov 2021 23:48Nee hoor, als je goed leest (en bij deze nogmaals) bevestig ik dat ik met een auto voorzien van superieure remtechniek op walgelijk goedkope, slechte banden rijd. Ik heb ook geen excuses nodig, want ik merk het niet en het interesseert me niet.
Maar goed, ik kan en wil niemand in de portemonnee kijken. Bovendien is het fijn dat we in een land leven waarin we vrije keuzes hebben. Dus als iemands enige eis aan een band is, dat ie rond is, dan heb ik dat te respecteren. Maar zonder direct als vingerwapperaar uitgemaakt te worden mag ik daar toch wel iets van vinden lijkt me toch?
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Je mag er alle 4 seizoenen wat van vinden uiteraard, en niet alleen in de winter.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 2680
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Zo Bob,Bob Diesel schreef: ↑di 3 aug 2021 18:55Sta voor de keuze , en zie door de banden het rubber niet meer
Wie heeft de goede argumenten om te beslissen
Zomerband of all weather banden
Ze komen op een Hyundai ix35 en de reis gaat altijd richting zuiden
Dat is een berg voorgaande informatie zeg.
Ik kies altijd banden uit die de laagste rolweerstand hebben.
Altijd zo gekozen volgens mij ooit met Michelin Energy saver, dat waren niet de stilste die konden ook onder de Kip K400 mk.
Nu met de huidige brandstof prijzen misschien een goede invalshoek.
Zo kwam ik uit op Michelin Primacy 4 en Hankook Vantra.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Ik heb 4 seasonsbanden gehad en neem ze niet weer, ze maakten steeds meer lawaai door het cuppen. Als met je handen er over heen ging leek het wel zaagtanden. Ik heb gewoon weer zomerbanden genomen en
's winters winterbanden. Dat bevalt veel beter!
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
's winters winterbanden. Dat bevalt veel beter!
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Waren dat ook een beetje kwaliteit 4seizoenenbanden?
Ik heb die "zaagtanden" ook ervaren op mijn allereerste setje winterbanden een jaar of 18 geleden.
Maar dat waren dus niet de beste bandjes...
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Volgens mij waren het goeie kwaliteitsbanden ik zal de foto even opzoeken. Ik ben nu bezig om een andere auto te kopen en daar zitten weer allseasons banden, in Duitsland doen ze dat heel vaak. Maar ik wil ze niet meer.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Re:
Good year volgens mij, idd geen slechte band.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Good year volgens mij, idd geen slechte band.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Ik heb nu Continental 4 season onder CRV. Zaten er onder bij de koop 2 jaar geleden. Prima banden , beetje lawaaiig. Volgende keer zomerbanden denk ik.
Winterbanden van het merk Ovation. Nooit eerder van gehoord. Via de CRV club in de VS en Canada goede berichten/testen/ervaringen gekregen.
Mijn ervaring was ook goed, zeker met de sneeuwbulten en ijzel op de wegen.
Maar let inderdaad wel op model en type!! De zomerbanden van dit merk vallen slecht uit in testen VS. De winterbanden zijn niet de goedkoopste trouwens. Maar ik rij dus op onbekend merk winterbanden die de vorige winter met remweg, bochtenwerk en grip, goed bevielen.
Kortere/langere remweg dan welke andere band weet ik niet. Wel dat ik geen moment het gevoel heb gehad op gladde banden te rijden. Gewoon veilig met overige verkeer mee, ook noodstops moeten maken. De volgende week gaan ze er weer onder.
Met verschillende auto reden we met winter en zomer banden. Meestal michellin, continental, nokian, goodyear of vredestein. Alleen slechte ervaring gehad toen onde gekochte 2e hands Octavia nieuwe banden merk General zaten.
De rest was steeds kort ervaren dat er een andere, nieuwe, band onder zat. En soms iets ander rij of remgedrag vroeg. Juist ook bij bandenwissel zelfde auto.
Tja, rijden met wat je hebt.
Winterbanden van het merk Ovation. Nooit eerder van gehoord. Via de CRV club in de VS en Canada goede berichten/testen/ervaringen gekregen.
Mijn ervaring was ook goed, zeker met de sneeuwbulten en ijzel op de wegen.
Maar let inderdaad wel op model en type!! De zomerbanden van dit merk vallen slecht uit in testen VS. De winterbanden zijn niet de goedkoopste trouwens. Maar ik rij dus op onbekend merk winterbanden die de vorige winter met remweg, bochtenwerk en grip, goed bevielen.
Kortere/langere remweg dan welke andere band weet ik niet. Wel dat ik geen moment het gevoel heb gehad op gladde banden te rijden. Gewoon veilig met overige verkeer mee, ook noodstops moeten maken. De volgende week gaan ze er weer onder.
Met verschillende auto reden we met winter en zomer banden. Meestal michellin, continental, nokian, goodyear of vredestein. Alleen slechte ervaring gehad toen onde gekochte 2e hands Octavia nieuwe banden merk General zaten.
De rest was steeds kort ervaren dat er een andere, nieuwe, band onder zat. En soms iets ander rij of remgedrag vroeg. Juist ook bij bandenwissel zelfde auto.
Tja, rijden met wat je hebt.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Wel heb ik eens gehoord dat je vaker de banden moet omzetten van voor naar achteren, dat zou helpen, zeggen de deskundigen. Maar wie gaat er nou om een aantal weken de banden verwisselen, ik niet.
Ook wordt er gezegd dat de 4 seasonsbanden eigenlijk geen zomerbanden zijn maar ook geen winterbanden. Het is allemaal net niet.
Dus ik ga nu ook voor zomerbanden en winterbanden.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Ook wordt er gezegd dat de 4 seasonsbanden eigenlijk geen zomerbanden zijn maar ook geen winterbanden. Het is allemaal net niet.
Dus ik ga nu ook voor zomerbanden en winterbanden.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Toevallig afgelopen week wielen en banden van achter naar voor gewisseld en ook opnieuw gebalanceerd.
Reden was toch wel wat geluid van de achter banden, gewoon teveel.
De achter banden hadden een heel licht zaagtandje.
Die jongens van euromaster hebben dit super opgelost en voila weg overtollig geluid.
In dit geval zijn het zomerbanden en die blijven tijdens de wintermaanden gewoon zitten.
Wordt het echt slecht weer, dan blijft die auto lekker staan.
Laatst gewijzigd door Jordi op wo 17 nov 2021 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Dat merk je ook alleen maar als je in beide seizoenen het uiterste van de banden vraagt.
Dus zomers de hoek om willen als Max Verstappen , of gewoon normaal rijden.
En in de winter op de Nederlandse wegen n niet naar de bergen met sneeuw in Oostenrijk , Zwitserland e.d
Ik gok dat voor 80% van de Nederlandse automobilisten prima uit de voeten kunnen met 4 seizoens of zomer banden.
Ik heb sinds 2 jaar 4 seizoens- banden omdat ze toevallig op deze auto zaten en die bevallen prima.
Daarvoor altijd zomer banden , en omdat ik nooit op wintersport ga .
Gaat dat prima.
En die keer dat ik met de kerst naar zweden ben geweest op zomerbanden , ging ook.
Het was welliswaar glibberen en glijden , maar ik ben er wel gekomen
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Bij de onderhoudsbeurt ( en niet om de paar weken) de banden van voor naar achteren en omgekeerd die van achteren naar voren laten omzetten.Kasper schreef: ↑wo 17 nov 2021 15:40Ik heb 4 seasonsbanden gehad en neem ze niet weer, ze maakten steeds meer lawaai door het cuppen. Als met je handen er over heen ging leek het wel zaagtanden. Ik heb gewoon weer zomerbanden genomen en
's winters winterbanden. Dat bevalt veel beter!
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Geen cuppen meer ondervonden sindsdien.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Ja, dat zeiden ze ook tegen mij, maar toen waren ze al teveel versleten.
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
waarom schrijf je dan om de paar weken?
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.