Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Kasper

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Kasper » wo 17 nov 2021 18:18

Nou, zolang duurt de winter toch ook niet en het was beter om ze wat vaker te verwisselen, maar ik neem ze niet meer, het was echt geen succes. knipoog.gif

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door JanPunne » do 18 nov 2021 09:00

[re.gif]
Toch raar, vaker verwisselen.
Gewoon tijdens de (jaarlijkse) onderhoud of servicebeurt is voldoende.
Winterbanden worden toch ook niet om de paar weken om en om gewisseld?
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Kasper

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Kasper » do 18 nov 2021 09:10

Je hebt gelijk, ik ging opeens naar winterbanden, sorry! Maar ik weet pertinent zeker dat de 4 seasonsbanden niet geschikt zijn voor hoge temperaturen en dan slijten ze heel veel, zodat je dat vaak vervelende geluid krijgt. En daarom zegt men dat je ze vaker moet gaan verwisselen, hoe vaak weet ik niet. Dat is wat ik bedoel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door RDDR » do 18 nov 2021 09:17

[re.gif]

Ligt er erg aan welke 4 seizoenen band. Er zijn er een aantal die gevoelig zijn voor cuppen. Op onze Lexus liggen Vredestein Quatrac 5 en die verwisselen we nooit. Ook niet met onderhoud. Liggen zonder geluid en zonder absurde slijtage inmiddels 2 jaar erop. Of ze sneller slijten dan zomerbanden? Geen idee, zou zomaar kunnen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door JanPunne » do 18 nov 2021 09:40

[re.gif]
Wij reden al op de voorlopers van de Quatrac 5 en hebben ook dezelfde ervaringen.
Ook tijdens extreem hoge temperaturen nooit negatieve ervaringen gehad.
En absurde slijtage zou volgens mij meer te maken kunnen hebben met de rijstijl van de bestuurder dan met de eigenschappen van de band.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Kasper

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Kasper » do 18 nov 2021 10:05

Heeft helemaal niets met rijstijl te maken, het waren gewoon super slechte banden! Ik denk niet dat mijn rijstijl anders is dan die van jou...

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door deusjevo » do 18 nov 2021 10:19

[re.gif]

Ach, sommigen hebben wat meer “gevoel” met hun auto en dan merk je al snel dat 4 seizoenen banden het vaak toch niet helemaal zijn.
Er zijn ook bestuurders als dieseltijger die het echt geen ruk uitmaakt wat eronder ligt.

Afgelopen zomer reed ik met de V70 door warm (30oC +) Frankrijk en had bijna medelijden met de Quatrac 4 seizoenen banden en auto knipoog.gif
Prima als ze voor veel mensen wel voldoen, ook handig dat je gelijk aan de winterbanden regels voor Duitsland en tegenwoordig ook delen van Frankrijk voldoet.
Gelukkig kunnen we allemaal zelf kiezen, bij mij zit dus de set velgen met dedicated winterbanden er weer onder sinds afgelopen weekend.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dieseltijger » do 18 nov 2021 10:49

Los van de porren en prikken: waardevol draadje. Wat ik er uit haal: 4 seizoenen banden zijn een merkbaar compromis. Vooral in de zomer: je merkt dan dat je de fijne ribbeltjes in het profiel hebt liggen (die de "pincet werking" in de sneeuw hebben) - denk ik

In Zoetermeer hebben ze één jaar geexperimenteerd met "niet strooien" beleid tijdens sneeuwval - dat hebben ze geweten. Met de harde zomerbanden met lengteprofiel waren met name viaducten en ook verkeersdrempels een uitdaging. Winterbanden waren een verschil van dag en nacht.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door JanPunne » do 18 nov 2021 10:54

[re.gif]
O, ik denk dat ook niemand dat laatste zal bestrijden.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door RDDR » do 18 nov 2021 11:29

deusjevo schreef:
do 18 nov 2021 10:19
[re.gif]

Ach, sommigen hebben wat meer “gevoel” met hun auto en dan merk je al snel dat 4 seizoenen banden het vaak toch niet helemaal zijn.
Dat sommigen minder gevoel hebben voor een auto ben ik het mee eens, maar hier wordt nu neergezet alsof mensen met 4 seizoenenbanden minder gevoel hebben voor hun auto en het daarom niet merken. Ik rij motor, heb 7 jaar lang een Honda S2000 gehad (241 pk op de achterwielen bij 1110 kg, zonder traction controle, zonder ESP en ook in de regen werd er gewoon mee gereden) en was vroeger veel op de kartbaan te vinden. En noteerde altijd wel een tijd in de dag top 10.

Op mijn snellere auto's, zoals nu mijn BMW 1 serie (272 pk / 444 Nm en achterwielaandrijving) wil ik in Nederland geen 4 seizoenen band en zeker geen winterbanden voor een te groot deel van het jaar. Op mijn 430D hiervoor winterbanden gehad en met dagen zoals vandaag kon ik op een recht stuk bij droog weer in de 3de versnelling nog wielspin op wekken. Dat gaat echt niet met een sporiteve zomerband.
Voor de NL winters kan je beter lang doorrijden op zomerbanden en dan een paar maanden 4 seizoenen banden erop mikken. Gezien ik echter prima een week zonder auto kan rij ik door op de zomerbanden (Bridgestone Potenza S001) en laat ik bij sneeuw de auto staan.

Echter: de Lexus CT200h is geen auto om mee te trappen. Zacht geveerd, comfortabel, weinig vermogen. De 4 seizoenenband doet in Nederland niet onder voor de Eco Yokohama die er af fabriek onder lagen. Verschil is niet merkbaar bij de rijstijl die bij deze auto past. Snikhete zomers in zuid Europa..... zou best kunnen..... met de Lexus komen we niet buiten Nederland.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door deusjevo » do 18 nov 2021 11:48

RDDR schreef:
do 18 nov 2021 11:29

Voor de NL winters kan je beter lang doorrijden op zomerbanden en dan een paar maanden 4 seizoenen banden erop mikken. Gezien ik echter prima een week zonder auto kan rij ik door op de zomerbanden (Bridgestone Potenza S001) en laat ik bij sneeuw de auto staan.
Da’s mooi dat je die keuze hebt om de auto te laten staan bij sneeuw, die keuze heeft niet iedereen.

Ik begrijp dan weer niet waarom je in de winter lang door rijdt op zomerbanden en dan de 4 seizoenen banden erop mikt voor een paar maanden?
Je hebt dan sowieso een 2e paar banden/wielen nodig en dan zou ik nooit voor 4 seizoenen banden kiezen voor die paar maanden maar gelijk kiezen voor winterbanden.

Op 4 seizoenen banden rijdt je toch het hele jaar en niet alleen hartje winter?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door RDDR » do 18 nov 2021 12:31

[re.gif]

Ik rij het hele jaar op zomerbanden op mijn huidige BMW.
Echter, gezien ik in Nederland blijf: als ik zou wissselen, dan geen winterbanden. Met die dingen heb je gewoon niets te zoeken in de Nederlandse winters. Jij hebt gevoel voor auto's? Dan merk je toch ook dat winterbanden bij dagen, zoals vandaag totaal niet passend zijn. Kijk eens naar de remtesten in autoweek, waarbij winterbanden (ook bij lage temperaturen) structureel 3 tot 5 meter meer remweg hebben op droog asfalt...... Vandaar mijn punt: als je in de winter in Nederland blijft, zou de mooiste oplossing zijn om zomerbanden in de zomer te rijden en all seasons in de winter. Een winterband is gewoon niet goed op nat en droog wegdek bij nederlandse temperaturen.

De Lexus staat het hele jaar door op 4 seizoenenbanden.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dieseltijger » do 18 nov 2021 17:16

Dus wat je uit de bovenstaande discussie destilleert: als je niet de "design limits" aantikt van een band, merk je het niet - en vervalt de noodzaak van een band met eigenschappen die je toch nooit gebruikt. Zou ik een VW hebben met zo'n verrukkelijke Tsi motor in plaats van een Toyota motor met een laag koppel - ik zou zeker een betere band nemen omdat ik dan harder zou rijden en het dus merk.

Ter illustratie: Mijn vorige motor had trommelremmen en een "vermogen" van 10 pk, en old-timer Avon's die voldeden prima op zo'n geval. Wat doe je dus: je compenseert automatisch. Je rijdt langzamer, remt eerder, enzovoorts. En raceband op zo'n geval (als die al te krijgen zou zijn): het verschil zou je niet merken.

De huidige Jap met schijfremmen en een ietsie-pietsie meer vermogen nodigen uit tot een ietwat andere rijstijl, en daar zitten *dus* Bridgestone banden onder met silica in de compound, en een zachtere compound met meer wrijvingsweerstand naarmate je meer uit het midden van het loopvlak komt, enzovoorts. Geen haar op mijn hoofd die genoegen neemt met mindere banden.

Dat is het verschil tussen een principiële redenering en een praktische (merk-ik-het?) redenering.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door eurotrotter » do 18 nov 2021 20:46

Camphorst schreef:
di 3 aug 2021 19:38
, ik ben een fanatieke rijder en verwacht waarschijnlijk meer van mijn banden als de gemiddelde chauffeur.
Geen idee wat het doet met een caravan erachter overigens.
Met een caravan erachter rij je niet "fanatiek" zeker niet als je gezinnetje ook nog in e auto zit. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door deusjevo » do 18 nov 2021 21:02

[re.gif]

Nog nooit een filmpje van een Very Important Person gezien zeker? mrgreen.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door erichendri » do 18 nov 2021 21:29

Ik denk dat veel banden gewoon doen wat ze moeten doen als je gewoon rijdt.
Ze vallen wel door de mand wanneer je de grenzen op zoekt.
Zoals met remmen en in bochten / op- en afritten.
Geldt ook voor winterbanden in de winter, remweg op sneeuw kan flink langer zijn.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door RDDR » vr 19 nov 2021 08:41

dieseltijger schreef:
do 18 nov 2021 17:16
Dus wat je uit de bovenstaande discussie destilleert: als je niet de "design limits" aantikt van een band, merk je het niet - en vervalt de noodzaak van een band met eigenschappen die je toch nooit gebruikt.
Klopt, maar..... er kan een dag komen dat er voor je een ongeluk gebeurt waardoor je weinig remweg over hebt..... dat iemand de straat oversteekt die je niet ziet aankomen.... dat een bocht veel scherper was dan ingeschat...... en die paar meter remweg of beetje meer grip in een bocht een enorm verschil maken knipoog.gif
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Morgoth » vr 19 nov 2021 08:50

[re.gif]
Dat is inderdaad zo. Alleen zoek je niet altijd zelf de limieten op, ze overkomen je soms. En in die gevallen is het fijn om op goed schoeisel te staan.

Als ik een kop-staart aanrijding zou veroorzaken, zou ik niet het gevoel willen hebben dat ik de ellende die ik een ander aandeed had kunnen voorkomen door minder zuinig te zijn. Om deze reden heb ik Michelin zomer- en winterbanden en Brembo remschijven en blokken. Dan is dat in het geval van ellende in ieder geval geen item wat op mijn geweten drukt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dieseltijger » vr 19 nov 2021 09:16

Daar geef ik jullie gelijk in hoor, en inmiddels is het zo dat het prijsverschil tussen een A merk en een kla-bang band minimaal is bij de 16 inches. Voor 70 tot 90 euro heb je een gerenommeerd merk versus 45 euro oid voor de Aziaat. En dat over 45..55 duizend kilometer uitgesmeerd.

En voor m'n motor geef ik dan weer rustig 170,- uit voor een achterbandje. Jaja... We zijn weer volstrekt rationeel bezig...
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door deusjevo » vr 19 nov 2021 10:03

[re.gif]

Klopt, heb 2 nieuwe Quatrac 5 banden voor onze meidenauto (een Fiat Panda) besteld, scheelde 8 euro met Tjap Choi 4 seizoenen banden.

Nou is het wel maatje 165/65R14 dus eigenlijk fietsbandjes knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dieseltijger » vr 19 nov 2021 10:32

Kan kloppen. Ik volg het ècht niet - maar deze discussie heeft mijn aandacht er op gevestigd - waarvoor dank.

En over rationaliteit gesproken: De Cuore van mijn zeergewaardeerde echtgenote is volgens mij de enige in de regio die voorzien is van stepwielen met Fulda Kristall winterbanden. Want: zij moest tot recent bij nacht en ontij langs sloten en vaarten rijden naar de mensen die zorg nodig hadden.

Nu is het ding doorgegeven aan zoonlief - scheelt hem anderhalf uur reistijd per dag, het bureau waar hij werkt zit op midden in een haventerrein. Meneer heeft een technische achtergrond, en heeft desondanks geen enkele haast om die winterbanden eronder te schroeven. Wij wachten rustig af, en ga met een grote grijns toekijken als hij met vorst temperaturen en blauwe handen zich van die taak gaat kwijten.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Morgoth » vr 19 nov 2021 13:49

Ik heb ook wel eens in de sneeuw de wielen staan te verwisselen :oops:
Maar dit weekend gaan de winterwielen er weer op. Ze hebben het over winterse buien. Duitsland doet daar nogal spastisch over.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door deusjevo » zo 28 nov 2021 21:34

Fotootje van de parkeerplaats op m’n werk, over een uurtje naar huis, toch fijn dat de winterbandjes er al onder liggen thumbup.gif
.
1652D4D1-B684-4089-AA6A-041B455965C4.jpeg
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Knaus440 » ma 29 nov 2021 00:25

Vanavond, komend uit Delft, lag er een laagje van een cm of 2 hagel. Ook aangereden stukken.
Was blij met de winterbanden. In de bocht richting Utrecht ligt een CRV dan toch lekker strak.
Voelde hoe de 4WD inschakelde.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Morgoth » di 30 nov 2021 15:46

Ik heb de winterbanden er inmiddels weer op liggen. Gelijk weer een andere auto met deze andere velgen. Dat is dan wel weer leuk.

Als fan van Michelin heb ik onder de Mercedes en de Hyundai dezelfde Michelin Alpin 6 winterbanden liggen. Maar om heel eerlijk te zijn.... ze zijn wel erg lawaaiig. Op dat vlak vallen ze me tegen. Onder de Benz merk je dat nog niet zo erg maar de Kona is minder goed geïsoleerd blijkbaar. Ik denk alleen niet dat ik invloed heb op de bandenkeuze.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”