Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dieseltijger » di 30 nov 2021 17:12

Ik zeg niets. De Avensis is niet zo kieskeurig, net als haar baasje dat niet is. Net zo stil en stabiel als altijd, wel een hogere rolweerstand.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door 4Motion » vr 3 dec 2021 08:31

https://youtu.be/bRYHlb61_9Q

4 seizoen met AWD vs Winter Front wheel.

Doe maar een AWD kus.gif
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door PD » vr 3 dec 2021 10:11

[re.gif]
What else knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Micky » vr 3 dec 2021 15:35

4Motion schreef:
vr 3 dec 2021 08:31
https://youtu.be/bRYHlb61_9Q

4 seizoen met AWD vs Winter Front wheel.

Doe maar een AWD kus.gif
idd met de Quattro's en 4 Motion ook nooit Sneeuwkettingen hoeven te gebruiken, jaren (meer dan 10) naar het zelfde huisje, dus goed vergelijk gehad thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Stigter » vr 3 dec 2021 21:14

https://youtu.be/bczXtq_xgkE

Damm dacht dat ik een goede keuze had gemaakt met xdrive...
Groet Arnold

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door ArnoM » vr 3 dec 2021 21:40

Daar zijn al ontelbare filmpjes van met verschillende tegenstanders, het Quatro systeem is onverslaanbaar.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dieseltijger » vr 3 dec 2021 23:38

Zelfs Subaru's hebben het nakijken. Koppel dat aan een dorstige Subaru motor (ook vanwege de permanente vierwiel aandrijving) en daar ga je.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Micky » vr 3 dec 2021 23:48

Stigter schreef:
vr 3 dec 2021 21:14
https://youtu.be/bczXtq_xgkE

Damm dacht dat ik een goede keuze had gemaakt met xdrive...
Enorm Bullsh$t dit soort filmpjes en ik ben voorstander van Quattro boven X-Drive, je kunt dit zo nooit vergelijken en de helft rijdt op zomerbanden.
een pak sneeuw tot op de bodem wat vers is rijdt elke AWD doorheen, de BMW's die blijven steken rijden op dikke pakken oude en natte sneeuw, daar gaat je auto op drijven met grip verlies als gevolg..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dieseltijger » za 4 dec 2021 00:57

In de autokampioen staan de resultaten van de winterbandentest. Helaas geen meetgegevens erbij, maar wel de bevindingen.

Plingplongbanden scoren zonder uitzondering slecht, en het prijsverschil met een gewoon goede band is maar iets van 20...30 euro.

Dus ik heb drie jaar geleden stom gedaan. Of de bandenprijzen groeien naar elkaar toe.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door ArnoM » za 4 dec 2021 07:05

De meest onbevooroordeelde test die ik kon vinden.
Op exact dezelfde banden, zelfde omstandigheden, er wordt zelfs gewisseld van baan en chauffeur om verschillen daarin uit te sluiten.

Leuke test met verrassende uitslagen en verschillen.
Wie er wint?
Kijken!

https://youtu.be/Wu72tAG2IWQ
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door dieseltijger » za 4 dec 2021 07:55

Heheh... Eindelijk een test die qua uitvoering de toets der kritiek kan doorstaan.

En... (nee... Ga lekker zelf kijken).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door erichendri » za 4 dec 2021 22:35

Naast de audi is ook subaru heer en meester in de sneeuw.
Maar goede banden zijn wel een must, van de filmpjes weet je niet hoe goed ze zijn, qua profiel en merk.
Waarom zouden de subaru's erg populair zijn in de Alpen, Amerika en Canda, 2 landen waar ze niet aan te slepen zijn.
Ervaar het zelf elk jaar alls we een dagje geen zin hebben om te skieeën, zonder kettingen lekker toeren naar Kuhtai, Obertauern, Königsleiten en Obergürgel.
Lachend door diepe verse sneeuw, net een sneeuwploeg.
Maar zoals je ook in het filmpje zag met de X6, dooi sneeuw is van een heel andere orde en zo glad als ijs, ook voor subaru's en de audi's.
De Oostenrijkers zijn daar dan ook niet blij mee.
En als je kijkt wat hij allemaal kan….. ook ik heb wel eens achteruit moeten rijden omdat hij niet meer verder wilde klimmen of gewoon vast stond.

https://youtu.be/lOdTCNRWrH4

https://youtu.be/aSG-pF1LXHI

Eric mrgreen.gif
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Wie-niets » vr 31 dec 2021 16:29

Als de winters in Nederland zo blijven doorgaan dan tot nu toe heb je niet veel hier meer aan echte winterbanden. Bevordert zo alleen maar de extra slijtage en mindere remweg bij deze temperaturen.

Maar... januari en februari moeten nog komen. knipoog.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door WillyL » za 1 jan 2022 17:11

[re.gif] en het Friesche 'hoge noorden' zal ook weer anders zijn dan het Brabandse 'diepe zuiden' in jullie landje. Hier, ten zuiden van Antwerpen, vriest het tegenwoordig ook geen stenen meer uit de grond. scratch.gif Hout vasthouden, misschien komt het nog met dat grillige weer van tegenwoordig.
In dit klimaat vraag ik me dus echt af of sneeuwbanden nog moeten, al zeker wanneer je niet dagelijks op de baan moet voor het werk. Liggen de banen er glad bij dan kan je even thuis blijven tot de ochtendlijke ijzel en nog ongepeekelde wegen gestrooid zijn. Maar dat is dus voor zij die de luxe hebben niet ergens te mOEten zijn en flexiebel met uren kunnen opgaan of die ook niet op skiverlof gaan.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door RDDR » di 4 jan 2022 08:30

[re.gif] en [re.gif] [re.gif]

Die voordelen van winterbanden bij lager dan 7 graden is al lang bewezen dat dat niet correct is.
Zelfs bij matige vorst op droog wegdek is de zomerband in het voordeel.
Op nat en niet bevroren ook.

Het verschil bij sneeuw is echter immens. Dan is met een zomerband vrijwel niet te rijden. Voor de winters zoals dit jaar, is het gewoonweg veiliger om op je zomerbanden door te rijden (als je in Nederland / Belgie blijft). Nadeel is dan: als het een dag zou sneeuwen moet je binnen (kunnen) blijven.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Morgoth » di 4 jan 2022 08:51

Wie-niets schreef:
vr 31 dec 2021 16:29
Als de winters in Nederland zo blijven doorgaan dan tot nu toe heb je niet veel hier meer aan echte winterbanden. Bevordert zo alleen maar de extra slijtage en mindere remweg bij deze temperaturen.

Maar... januari en februari moeten nog komen. knipoog.gif
Mag ik je er aan herinneren dat we vorig jaar een behoorlijk pak sneeuw hebben gehad?

Ik denk dat veel meningen hier (ook de mijne) inmiddels zijn achterhaald. Daar komt m.i. doordat banden steeds minder rolweerstand moeten hebben. De huidige generatie superzuinige zomerbanden zoals de Michelin E-Primacy zijn gewoon banden met slechte grip. Ik heb deze als Michelin adept onder de Kona maar ik vind het echt geen fijne banden. Ze maken lawaai en de grip is matig. Maar ook de Michelin Alpin winterbanden die ik onder de Kona en de C-klasse heb zijn lawaaiig en hebben matige grip. Onder de Peugeot 306 liggen Vredenstein 4-seizoenenbanden en die bevallen veel beter, al wordt deze auto anders gebruikt dan beide andere.

Bij de Kona zitten de winterbanden in het leasecontract. Daar is een 4-seizoenenband dus geen optie. Bij de Benz heb ik zelf twee setjes wielen. De winterbanden zijn nagenoeg nieuw, de zomerbanden moeten deze zomer vervangen. Maar wat moet je dan? Vervangen voor 4-seizoenen en een set goede wielen met verlies verkopen? Of toch maar weer zomerbanden op de velgen? scratch.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door deusjevo » di 4 jan 2022 10:01

RDDR schreef:
di 4 jan 2022 08:30
[re.gif] en [re.gif] [re.gif]

Die voordelen van winterbanden bij lager dan 7 graden is al lang bewezen dat dat niet correct is.
Zelfs bij matige vorst op droog wegdek is de zomerband in het voordeel.
Op nat en niet bevroren ook.
Welke bewijzen?
Heb je wat test resultaten?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door RDDR » di 4 jan 2022 10:21

[re.gif]
Onder andere de Autwoweek winterbanden test waar ze 'een zomerband' als referentie nemen die standaard bovenaan staat bij remweg op droog en 2 graden. En op nat in ieder geval in de top 3. De best winterband komt dan in de buurt van 'een zomerband' (waarvan ze merk en type niet vertellen, heel irritant).
Net zoals ze in elke test de lange remweg van een auto goedpraten omdat er winterbanden op liggen in de winter. Helaas kan je die niet bekijken zonder een abbonement en dat heb ik inmiddels niet meer.

Ook hier bijvoorbeeld zie je een test bij 7 graden (ook een lekker vage test overigens):
https://www.cjponyparts.com/resources/s ... nfographic
Conclusie: op droog en nat bij 45 graden Fahrenheit (= circa 7 celcius) staat zowel bij nat als droog wegdek de auto met zomerbanden circa 7 meter eerder stop vanaf 60 MPH. Dit klopt ook zo ongeveer met de autoweek metingen.
En hier: https://www.motorauthority.com/news/111 ... y-and-cold; getest met nog lagere temperaturen (26 Fahrenheit = circa -4 Celcius). Resultaat identiek aan de vorige test.
En filmpje hier: https://www.tire-reviews.com/Article/Su ... 0c-15c.htm

Daarnaast eigen ervaring: bij mijn 430D was het verschil erg makkelijk merkbaar. In de 3de versnelling bij 2000 rpm gas erop en wielspin op winterbanden. Lukte echt niet op de zomerbanden. Hierdoor heeft het tweede jaar het winterbanden setje met velgen werkeloos bij de dealer gelegen. Was geen sneeuw voorspeld en het glijden is geinig, maar niet veilig.

Het is niet voor niets zo dat de tests door bandenfabrikanten altijd plaats vinden op sneeuw of zeer gladde oppervlakte. Dan is een winterband enorm in het voordeel en geen discussie mogelijk of die nuttig zijn of niet.

De huidige NL winters zijn gewoonweg geen winters meer voor wintebanden. Als ik in de winter echt moest rijden, zou ik overwegen om zomerbanden te gebruiken van maart tot en met eind october en all seasons in de wintermaanden. Zodra je denkt aan wintersport of trips naar landen met meer sneeuw wordt het een ander verhaal. Gezien ik makkelijk de auto kan laten staan rij ik tegewnoordig door op zomerbanden. Niet vanwege de kosten, maar de grip.
Laatst gewijzigd door RDDR op di 4 jan 2022 11:08, 2 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Morgoth » di 4 jan 2022 11:00

RDDR schreef:
di 4 jan 2022 10:21
...rij ik tegewnoordig door op zomerbanden...
In Nederland kan dit inderdaad. Deze optie heb ik helaas niet. Maar ook als je regelmatig tankt in Duitsland moet je oppassen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door deusjevo » di 4 jan 2022 11:15

[re.gif] [re.gif]

Mijn ervaringen zijn toch echt anders, heb echter nooit praktijktests kunnen doen met een 430D met weet ik hoeveel Nm koppel, weet ook niet hoeveel zin zo’n test heeft.

Die ponyparts test https://www.cjponyparts.com/resources/s ... nfographic is wazig, kan niets vinden over geteste merken en types en al dit soort Amerikaanse testen heb ik het niet zo op.
Alleen al de auto’s daar verschillen heel erg met een gemiddelde Europeaanse auto.

Verder zijn wij wintersportgangers naar de hogere gebieden en dat doe ik echt niet meer op 4 seizoenen banden.

Onze Panda staat er wel op trouwens, die verdwaald wel eens ineens richting Winterberg.
De 4 seizoenen banden schijnen trouwens bij grotere auto’s minder effectief te zijn dan bij kleinere maar kan die testen even niet meer vinden
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door RDDR » di 4 jan 2022 11:21

[re.gif] [re.gif]
Is lastiger, hoewel ze in Duitsland toch ook alleen verplicht zijn bij winterse omstandigheden. Punt blijft dan wel dat je je auto dan niet mag gebruiken en dat zou voor mij ook voldoende reden om banden wissels te gaan doen.

[re.gif]
Wat ik ook al zei: zodra je door sneeuw moet is geen enkele twijfel mogelijk en zijn winterbande the way to go.

De test met de 430D (560Nm overigens mrgreen.gif ) toon alleen aan dat het verschil in grip makkelijk te merken was. In de echte tests doen ze dat met de remweg, maar zelf goede metingen gaan doen zag ik niet zo zitten. Het grip verlies bij acceleratie toont exact hetzelfde aan. Ik heb er van genoten om af en toe lekker dwars te gaan, daar waar het mogeljik was. Maar veiliger wordt het er niet op.

Een onafhankelijke test die aangeeft dat bij 7 graden op droog wegdek de winterband beter presteert ben ik nog niet tegen gekomen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door deusjevo » di 4 jan 2022 13:13

[re.gif]
Normaal gesproken rijd ik met sneeuw met een gouden voetje en niet met 540 Nm. knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door RDDR » di 4 jan 2022 13:51

[re.gif]
Dit was niet op sneeuw, maar op droog en soms vochting wegdek.

Op sneeuw is RWD niet super handig..... denk met sneeuw graag terug aan de Subaru Forester Turbo met winterbanden..... kon je prachtige vierwieldrifts mee maken. mrgreen.gif
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Morgoth » di 4 jan 2022 14:30

RDDR schreef:
di 4 jan 2022 11:21
...hoewel ze in Duitsland toch ook alleen verplicht zijn bij winterse omstandigheden. ...
In Duitsland stellen ze dat je de auto moet hebben aangepast aan de omstandigheden. Het is een beetje wazig. Maar dat is het hem nou juist. Stel dat je op zomerbanden een ongeval krijgt bij 1 graadje vorst en droog weer. De tegenpartij zal aangeven dat je de auto niet goed had aangepast want je zou moeten kunnen weten dat er ergens een plas water zou kunnen staan die zou kunnen bevriezen. Om deze redenen wisselen de Duitsers tussen Oktober en Ostern naar winterbanden. Om eventueel gezeur voor te zijn. Uiteraard mogen 4-seizoenenbanden met sneeuwvlok erop ook.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Robertb
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 15 nov 2020 10:55
Locatie: Karmøy, Noorwegen

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Robertb » di 4 jan 2022 15:41

In Noorwegen worden winterbanden getest door de noorse autombielvereniging, tesamen met de zweedse vereniging. Conclusie is altijd dat Continental, Nokian en Goodyear om de topplaatsen strijden en veel onbekende oost asiatisch onder aan de lijst staan. Niet altijd maar vaak wel gaat een referentie band mee. Een midden europese winterband van een til merk. Deze banden eindigen dan laag in het midden. De testers waarschuwen dan dat een winterband wel gekozen moet worden uit de voor Scandinavie bestemde banden. Je kunt per internet banden kopen met mooie aanbiedingen, maar dat zijn dan banden voor de Europas markt.
Eriba Triton 420 2021, Dacia Duster diesel 4x4 2021.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”