Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Je kan daarom ook niet goed vergelijken tussen de Noors/Zweedse testen en de testen voor de rest van Europa.
De Nordic winterbanden hebben een beduidend zachter rubber op het loopvlak.
Sowieso zijn banden testen nog wel eens lastig te interpreteren, ze testen vaak 1 specifieke maat terwijl het regelmatig voor komt dat een andere maat een ander rubber mengsel gebruikt.
De Nordic winterbanden hebben een beduidend zachter rubber op het loopvlak.
Sowieso zijn banden testen nog wel eens lastig te interpreteren, ze testen vaak 1 specifieke maat terwijl het regelmatig voor komt dat een andere maat een ander rubber mengsel gebruikt.
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Ik ben wel met RDDR hier in deze discussie. En niet alleen omdat we een gemeenschappelijk verleden blijken te hebben gehad, want ik heb ook jarenlang met heel veel plezier een Forester Turbo gereden, uit '99. Nog steeds de leukste en meest verrassende auto die ik ooit heb gehad (en rijdt tot mijn vreugde 6 jaar nadat ik hem heb verkocht nog steeds rond in onze omgeving, in handen van een liefhebber die hem van de sloop heeft gered).
Die tests hierboven die RDDR noemde kende ik nog niet eens, maar daar ga ik eens voor zitten, maar had al dezelfde overtuiging gekregen de laatste jaren. Er zijn zeker omstandigheden te bedenken waarin winterbanden superieur zijn. Denk aan een besneeuwde, half bevroren snelweg met veel van die sneeuw/ijssmurrie, of natuurlijk gewoon een echte laag sneeuw, al dan niet terwijl je bergop moet. In reclames en "onafhankelijke" vergelijkingstests wordt meestal op die omstandigheden de nadruk gelegd. Echter ga je niet op wintersport is de kans dat je in die omstandigheden op weg bent / moet niet bijster groot. Schaf je voor binnenlandse reizen alleen winterbanden aan, rijd je dus een groot deel van de winterperiode rond met de niet-ideale band. Blijf je op zomerbanden rijden, rijd je slechts een klein deel van de winterperiode rond op de niet-ideale band. Maar is dat incidenteel heb je vast de mogelijkheid de reis uit te stellen, is het onverhoopt een strenge winter heb je pech Vroeger genoeg kilometers gereden op winterband terwijl het vroeg in het jaar al eens tegen de 15 graden was een week lang. Drie jaar terug half februari naar de Franse Alpen op wintersport en dacht ik de Subaru Outback met winterbanden eens goed te kunnen testen, kregen we ook een week lang 15 graden overdag (wat overigens wel heel lekker was in combinatie met recordhoeveelheid sneeuw die er al lag). Ik voelde die winterbanden bijna slijten op de heen- en terugweg.
Bij ons in het Zuid-Limburgse wil het nog wel eens wat meer sneeuwen in de hogere gebieden en de stap naar sneeuw in de Eiffel en Ardennen is ook makkelijk gezet. Niet alle wegen worden dan onder handen genomen door de strooiploegen. Beste compromis in mijn optiek voor onze situatie is dan de 4-seizoenenband, met sneeuwvlok. Op de Volvo zijn we daar erg tevreden mee, weet even niet wat erop ligt maar dacht Vredestein. Op de Jeep liggen BFG AT KO2 (met sneeuwvlok) en dat is in de sneeuw ook goed (op de foto nog de oude AT, vorig jaar in Overijssel). Echter op van die aangereden en / of ijzige sneeuwzooi is in mijn ervaring een echte winterband (dus niet die 4-seizoenen/AT's die wij hebben) wel veel rustiger en stabieler en dus ook veiliger, óók in combinatie met AWD/4x4. Maar daar is mee te leven.
Verder kende ik dat filmpje van hierboven van die Subaru die wegrijdt in een meter sneeuw. Ziet er geweldig uit en in verse sneeuw kan dat, maar is er een nacht vorst overheen gegaan kun je dat vergeten. Heb met een serieuze 4x4 al eens muurvast gestaan bij veel minder sneeuw, maar wel genoeg om aan de onderkant van de auto de boel zo samen te drukken dat er een soort beton ontstond. Bodemvrijheid (of beter gezegd: het gebrek daaraan) is meestal funest in diepere sneeuw, tenzij het dus vers poeder is zoals in het filmpje. De "kijk eens wat deze auto kan" moet je dan dus wel met een korreltje zout nemen.
Die tests hierboven die RDDR noemde kende ik nog niet eens, maar daar ga ik eens voor zitten, maar had al dezelfde overtuiging gekregen de laatste jaren. Er zijn zeker omstandigheden te bedenken waarin winterbanden superieur zijn. Denk aan een besneeuwde, half bevroren snelweg met veel van die sneeuw/ijssmurrie, of natuurlijk gewoon een echte laag sneeuw, al dan niet terwijl je bergop moet. In reclames en "onafhankelijke" vergelijkingstests wordt meestal op die omstandigheden de nadruk gelegd. Echter ga je niet op wintersport is de kans dat je in die omstandigheden op weg bent / moet niet bijster groot. Schaf je voor binnenlandse reizen alleen winterbanden aan, rijd je dus een groot deel van de winterperiode rond met de niet-ideale band. Blijf je op zomerbanden rijden, rijd je slechts een klein deel van de winterperiode rond op de niet-ideale band. Maar is dat incidenteel heb je vast de mogelijkheid de reis uit te stellen, is het onverhoopt een strenge winter heb je pech Vroeger genoeg kilometers gereden op winterband terwijl het vroeg in het jaar al eens tegen de 15 graden was een week lang. Drie jaar terug half februari naar de Franse Alpen op wintersport en dacht ik de Subaru Outback met winterbanden eens goed te kunnen testen, kregen we ook een week lang 15 graden overdag (wat overigens wel heel lekker was in combinatie met recordhoeveelheid sneeuw die er al lag). Ik voelde die winterbanden bijna slijten op de heen- en terugweg.
Bij ons in het Zuid-Limburgse wil het nog wel eens wat meer sneeuwen in de hogere gebieden en de stap naar sneeuw in de Eiffel en Ardennen is ook makkelijk gezet. Niet alle wegen worden dan onder handen genomen door de strooiploegen. Beste compromis in mijn optiek voor onze situatie is dan de 4-seizoenenband, met sneeuwvlok. Op de Volvo zijn we daar erg tevreden mee, weet even niet wat erop ligt maar dacht Vredestein. Op de Jeep liggen BFG AT KO2 (met sneeuwvlok) en dat is in de sneeuw ook goed (op de foto nog de oude AT, vorig jaar in Overijssel). Echter op van die aangereden en / of ijzige sneeuwzooi is in mijn ervaring een echte winterband (dus niet die 4-seizoenen/AT's die wij hebben) wel veel rustiger en stabieler en dus ook veiliger, óók in combinatie met AWD/4x4. Maar daar is mee te leven.
Verder kende ik dat filmpje van hierboven van die Subaru die wegrijdt in een meter sneeuw. Ziet er geweldig uit en in verse sneeuw kan dat, maar is er een nacht vorst overheen gegaan kun je dat vergeten. Heb met een serieuze 4x4 al eens muurvast gestaan bij veel minder sneeuw, maar wel genoeg om aan de onderkant van de auto de boel zo samen te drukken dat er een soort beton ontstond. Bodemvrijheid (of beter gezegd: het gebrek daaraan) is meestal funest in diepere sneeuw, tenzij het dus vers poeder is zoals in het filmpje. De "kijk eens wat deze auto kan" moet je dan dus wel met een korreltje zout nemen.
Sterker nog, M+S voldoet nog steeds, mits de banden zijn gefabriceerd vóór 1 januari 2018. En jarenlang was het sneeuwvloksymbool inderdaad niet eens vereist in Duitsland (hoewel de bandenlobby deed alsof dit wel zo was) en voldeed M+S sowieso in de Duitse regels.
- Bijlagen
-
- Jeep sneeuw.png (526.73 KiB) 3078 keer bekeken
-
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Klopt wel dat winterbanden een langere remweg hebben of bocht snelheid.
Monteer je ze 1 of 2 maatjes groter compenseer je dat enigzins.
Het zachtere rubber heeft wel weer veel voordelen tov harder rubber.
Max liet dat kortgeleden in de laatste ronde zien waarin hij won.
Ook gewicht heeft invloed, hoe zwaarder hoe langer de remweg.
En met het wereldwijd maken van dezelfde band krijg je door verschil rubber en karkas qua rijbeleving een heel andere band.
Eric
Monteer je ze 1 of 2 maatjes groter compenseer je dat enigzins.
Het zachtere rubber heeft wel weer veel voordelen tov harder rubber.
Max liet dat kortgeleden in de laatste ronde zien waarin hij won.
Ook gewicht heeft invloed, hoe zwaarder hoe langer de remweg.
En met het wereldwijd maken van dezelfde band krijg je door verschil rubber en karkas qua rijbeleving een heel andere band.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Dubbelpost
Laatst gewijzigd door RDDR op wo 5 jan 2022 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Grappig, voor ons was het een van de goedkopere auto's (aanschaf) die we gereden hebben en tegelijk eentje waar we met zoveel plezier aan terug denken. Alleen de loodzware koppeling en het brandstofverbruik waren niet heel prettig. Maar wat is de AWD van Subaru goed. Ik reed regelmatig zandwegen en ben bewust die route gaan rijden na een nacht sneeuwval. Was de eerste die daar reed..... gas erop en dwars . Denk er nog vaak aan terug. Jammer dan Subaru door onze CO2 BPM eigenlijk niet meer realistisch is nu in Nederland.Lucas schreef: ↑di 4 jan 2022 22:05Ik ben wel met RDDR hier in deze discussie. En niet alleen omdat we een gemeenschappelijk verleden blijken te hebben gehad, want ik heb ook jarenlang met heel veel plezier een Forester Turbo gereden, uit '99. Nog steeds de leukste en meest verrassende auto die ik ooit heb gehad (en rijdt tot mijn vreugde 6 jaar nadat ik hem heb verkocht nog steeds rond in onze omgeving, in handen van een liefhebber die hem van de sloop heeft gered).
Max liet zien dat je met het juiste rubber meer grip hebt en dus sneller door een bocht kan, later kan remmen en eerder op het gas. Dat is precies tegenovergestelde aan je vorige zinnen. De reden van de langere remweg en de lagere bochtensnelheid (en dus minder veilig) is het profiel van een winterband, waardoor er veel minder rubber de weg raakt. Dit profiel is nodig om sneeuw af te voeren en dat is precies waar een winterband heel goed in is en een zomerband totaal niet toe in staat.erichendri schreef: ↑di 4 jan 2022 22:34Klopt wel dat winterbanden een langere remweg hebben of bocht snelheid.
Monteer je ze 1 of 2 maatjes groter compenseer je dat enigzins.
Het zachtere rubber heeft wel weer veel voordelen tov harder rubber.
Max liet dat kortgeleden in de laatste ronde zien waarin hij won.
1 of 2 maatjes groter is niet altijd mogelijk: mijn zomerbanden op de BMW 1 serie zijn 245 breed achter, wat ook het maximum is wat past. Los daarvan zijn winterbanden in de maat 265 niet heel gangbaar en is een smallere winterband beter op sneeuw.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Als we nu eens even bij Nederland blijven en statisch gaan kijken de laatste jaren wat voor vorst en sneeuwdagen we hebben gehad en grosso mondo bekijken dat het grootste percentage van de auto's in de wintermaanden niet in het buitenland komt. ( uitgezonderd grensbewoners)
En winterse omstandigheden ? Tsja, in het zuiden of oosten daar is de kans wat groter dat daar meer sneeuw valt in Nederland.
Goed en dan is er nog een percentage of categorie de overwinteraars die, en nu spreek ik uit onze eigen ervaring dat wij beter af waren met All-seasons met sneeuw vlok want zo reed je uit het zuiden nog met 15 graden of meer terug, terwijl je bij de omgeving Lyon vol op in de sneeuw half/eind maart terecht kwam wat tot de nodige stagnatie of wel heel langzaam rijden leide, ondanks de 4x4.
En de wintersport gangers die zitten er wel aan vast maar als je dan gaat kijken meestal binnen de 3 weken terug en wat is dat voor percentage afgezet naar de verdere wintersedagen in Nederland?
Je kunt je dan ook afvragen, toch maar een goede All-season met sneeuwvlok band? Die beslissing blijft uiteraard bij je zelf.
En inderdaad laat dat duidelijk zijn sneeuw is vaak een grotere " boosdoener" waarbij de echte winterband superieur blijft. Maar wie gaat er nu nog extra 4 echte winterbanden banden meenemen?
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Ik. Omdat de die andere banden cuppen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Wie-niets schreef: ↑wo 5 jan 2022 09:26We zitten inmiddels ruim half januari. De vooruitzichten de komende 14 dagen geven geen aanleiding hier in Nederland voor winterbanden. En die periode hiervoor qua weer niet echt nodig gehad.
Maar we krijgen februari nog... of zal het hier zomaar weer eens een winter van niks worden?
Twijfel toch maar even bij de volgende banden aanschaf ... gewoon maar een goede All-season band?
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Dat cuppen is niet nodig als die banden bijv. bij een onderhoudsbeurt worden omgezet van voor naar achter en andersom.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16324
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Moet je wel voor en achter de zelfde maat hebben.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
tja, uitzonderingen bevestigen de regel...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Een half jaar geleden heb ik onder mijn Volvo Michelin Crossclimate II laten zetten (235/55/19). Deze kwamen zeer goed uit diverse testen dus hier had ik vertrouwen in. In de meeste gevallen goede grip en een lange levensduur. Deze vervingen Continental zomerbanden. De Crossclimates maken ietsje meer geluid, maar dat is te verwaarlozen. Zeker niet storend en je hoort al snel het verschil niet meer. Het was dit jaar weer een echte Nederlandse winter, dus de Crossclimates kwamen prima tot hun recht. Het geeft in de winter toch meer vertrouwen dan door te rijden met zomerbanden.
Nu voor het eerst in het voorjaar weg geweest met de caravan erachter. Ik merk geen verschil met de zomerbanden. Als in praktijk de slijtvastheid inderdaad zo goed is als de tests doen geloven, dan zijn de volgende banden weer Crossclimates. Prima banden, alhoewel ik begrijp dat zomerbanden in de zomer superieur zijn en in de winter de winterbanden,. Maar deze banden voldoen in normale Nederlandse omstandigheden uitstekend en in de zomer ook voor de caravantrekker. Voor mij geen bandenwissels meer!
Nu voor het eerst in het voorjaar weg geweest met de caravan erachter. Ik merk geen verschil met de zomerbanden. Als in praktijk de slijtvastheid inderdaad zo goed is als de tests doen geloven, dan zijn de volgende banden weer Crossclimates. Prima banden, alhoewel ik begrijp dat zomerbanden in de zomer superieur zijn en in de winter de winterbanden,. Maar deze banden voldoen in normale Nederlandse omstandigheden uitstekend en in de zomer ook voor de caravantrekker. Voor mij geen bandenwissels meer!
Volvo XC60 T5 (2019) & LMC 470e Passion (2017)
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Wij houden niet van wintersport en onze CX-5 komt bij winterse omstandigheden nauwelijks van de stoep af.
Op advies van de dealer werden bij aflevering Vredestein all-seasons gemonteerd.
Bij het recent jaarlijkse onderhoud kreeg ik echter te horen dat die all-seasons vóór, minder dan 4 mm profiel hadden.
Ze moesten tegen de winter worden vervangen.
Ik overweeg nu om t.z.t. gewoon over te stappen op zomerbanden, het gehele jaar door.
Maar kan ik zomerbanden vóór, tijdelijk combineren met all-season achter zolang die nog voldoende profiel hebben?
Op advies van de dealer werden bij aflevering Vredestein all-seasons gemonteerd.
Bij het recent jaarlijkse onderhoud kreeg ik echter te horen dat die all-seasons vóór, minder dan 4 mm profiel hadden.
Ze moesten tegen de winter worden vervangen.
Ik overweeg nu om t.z.t. gewoon over te stappen op zomerbanden, het gehele jaar door.
Maar kan ik zomerbanden vóór, tijdelijk combineren met all-season achter zolang die nog voldoende profiel hebben?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
ja dat kan en mag en wat jij schrijft, jullie kunnen echt beter het hele jaar op zomerbanden rijden
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Wisselen tussen voor/achter geen optie?
4mm naar achter en die kunnen dan nog wel even mee.
Terug naar zomerbanden het gehele jaar door zou ik persoonlijk nooit doen.
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Ik ook niet.
Je kunt die banden gewoon laten zitten en oprijden. Alleen gelden ze in Duitsland dan niet meer als winterband maar als zomerband. Dus wat is het verschil?
Je kunt die banden gewoon laten zitten en oprijden. Alleen gelden ze in Duitsland dan niet meer als winterband maar als zomerband. Dus wat is het verschil?
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
RE.gif
Dat je met minder grip rijdt bij warmer weer, dus bijna het hele jaar
En hij schrijft dat de auto bij winterse omstandigheden nauwelijks van de oprit komt, dus je rijdt dan eigenlijk altijd met een minder veilige band
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat je met minder grip rijdt bij warmer weer, dus bijna het hele jaar
En hij schrijft dat de auto bij winterse omstandigheden nauwelijks van de oprit komt, dus je rijdt dan eigenlijk altijd met een minder veilige band
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
'Bijna nooit' is niet hetzelfde als 'nooit'...
Ik zou toch ook opteren voor de 4seizoensband. Zelfs die met minder profiel en die op de achterwielen zetten.
Kom je onverhoeds toch met wat sneeuw op de weg of zelfs onverwachte ijzel dan doen die banden het beter. Net zoals bij gewoon koud weer beneden 7 graden en dat komt in onze contreien wel vaker voor.
Ik zou toch ook opteren voor de 4seizoensband. Zelfs die met minder profiel en die op de achterwielen zetten.
Kom je onverhoeds toch met wat sneeuw op de weg of zelfs onverwachte ijzel dan doen die banden het beter. Net zoals bij gewoon koud weer beneden 7 graden en dat komt in onze contreien wel vaker voor.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Wij hebben een volvo xc60 en wat we zien is dat veel van deze auto’s het hele jaar op winterbanden rijden.
Wij overwegen om een nieuw setje velgen te scoren en er zomer banden op te leggen maar ben nog niet overtuigt.
De auto rijd meer dan uitstekend op deze banden
Wij overwegen om een nieuw setje velgen te scoren en er zomer banden op te leggen maar ben nog niet overtuigt.
De auto rijd meer dan uitstekend op deze banden
Fendt saphir
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Dit artikel kwam ik tegen. We gaan weer "de Winter " in ......dus geldt weer voor bepaalde landen of gebieden vanaf 01 november, de winterband plicht.
Link
https://www.ad.nl/auto/dit-vakantieland ... ~a1154b04/
Link
https://www.ad.nl/auto/dit-vakantieland ... ~a1154b04/
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Ik rijd ook Volvo, eerst 2 maal V70 en nu XC60. Al jaar en dag op 4 seizoenen banden van Nokian. Nu onder mijn XC60 deHannibalb schreef: ↑za 16 jul 2022 22:36Wij hebben een volvo xc60 en wat we zien is dat veel van deze auto’s het hele jaar op winterbanden rijden.
Wij overwegen om een nieuw setje velgen te scoren en er zomer banden op te leggen maar ben nog niet overtuigt.
De auto rijd meer dan uitstekend op deze banden
235/60R18 107V NOKIAN seasonproof suv xl . Ik wil niet anders meer. Met deze banden onder de auto ook een aantal jaar
geleden in de winter naar Zweden geweest zonder problemen op ijswegen gereden . Op wintersport naar Oostenrijk zeker geen probleem!
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!
You can't always get, what you want!
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Na 3,5 jaar en 60 000 km zijn de Michelin CrossClimates onder de Kodiaq aan vervanging toe. Goede prestaties in verschillende omstandigheden.
Voorstel van de dealer om er deze keer Continental AllSeasonContact XL onder te leggen.
Denk dat ik op deze offerte inteken : eens vergelijken. Eco en geluidsscore B ziet er alvast goed uit.
Voorstel van de dealer om er deze keer Continental AllSeasonContact XL onder te leggen.
Denk dat ik op deze offerte inteken : eens vergelijken. Eco en geluidsscore B ziet er alvast goed uit.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023
- Bob Diesel
- Berichten: 1417
- Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
- Locatie: Maasgouw
- Contacteer:
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
En weer een nieuwe test 2022
https://www.nu.nl/auto/6237509/vierseiz ... naars.html
Btw
Ik ben nog steeds zeer tevreden na 20.000 km met de maxiss
Weinig slijtage ,goed op nat gras , dus ook met de hut er achter
Echter moet toegeven , ze zijn na ingereden te zijn
Niet echt geruisloos te zijn , je hoort ze dus wel
Zeker op droog wegdek
https://www.nu.nl/auto/6237509/vierseiz ... naars.html
Btw
Ik ben nog steeds zeer tevreden na 20.000 km met de maxiss
Weinig slijtage ,goed op nat gras , dus ook met de hut er achter
Echter moet toegeven , ze zijn na ingereden te zijn
Niet echt geruisloos te zijn , je hoort ze dus wel
Zeker op droog wegdek
Today ,is Yesterday’s Tomorrow
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
Uit je link:
De Michelin CrossClimate 2 blijkt in sommige opzichten zelfs superieur aan de winterband.
Kan niet zo snel vinden in welke opzichten.
De Michelin CrossClimate 2 blijkt in sommige opzichten zelfs superieur aan de winterband.
Kan niet zo snel vinden in welke opzichten.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker
All seasons rubber blijft voor mij een slap alternatief. De 2 soorten rubber die gebruikt worden: de een werkt beter boven 7 celcius, de ander onder deze temperatuur. Dus, zwart/wit gezien is een temperatuur rond de 7 graden ideaal. Onder 0 graden is de effectiviteit van 1soort rubber nihil en slijt sneller. Andersom boven de 11-12 graden. Daarbij zijn ze in regen ondermaats aan een zomerband. En regen is typisch Nederlands. Meer dan sneeuw.
Op mijn zomerbanden, Dunlop, al 78.000km gereden. Met een stevige rijstijl. Net gemeten profiel tussen 2.2 en 2.0. Over 4 weken de wintersloffen erop en medio maart maar 4 nieuwe zomersloffen.
We rijden (solo) met grote regelmaat naar z-Duitsland ivm woonplaats zoon. Schwarzwald rijd ik liever door met goede winterrubbers.
Op mijn zomerbanden, Dunlop, al 78.000km gereden. Met een stevige rijstijl. Net gemeten profiel tussen 2.2 en 2.0. Over 4 weken de wintersloffen erop en medio maart maar 4 nieuwe zomersloffen.
We rijden (solo) met grote regelmaat naar z-Duitsland ivm woonplaats zoon. Schwarzwald rijd ik liever door met goede winterrubbers.
Spending a fortune to live like a wanderer