Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door meeder » di 4 jan 2022 22:03

Je kan daarom ook niet goed vergelijken tussen de Noors/Zweedse testen en de testen voor de rest van Europa.
De Nordic winterbanden hebben een beduidend zachter rubber op het loopvlak.
Sowieso zijn banden testen nog wel eens lastig te interpreteren, ze testen vaak 1 specifieke maat terwijl het regelmatig voor komt dat een andere maat een ander rubber mengsel gebruikt.

Lucas
Berichten: 967
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Lucas » di 4 jan 2022 22:05

Ik ben wel met RDDR hier in deze discussie. En niet alleen omdat we een gemeenschappelijk verleden blijken te hebben gehad, want ik heb ook jarenlang met heel veel plezier een Forester Turbo gereden, uit '99. Nog steeds de leukste en meest verrassende auto die ik ooit heb gehad (en rijdt tot mijn vreugde 6 jaar nadat ik hem heb verkocht nog steeds rond in onze omgeving, in handen van een liefhebber die hem van de sloop heeft gered).

Die tests hierboven die RDDR noemde kende ik nog niet eens, maar daar ga ik eens voor zitten, maar had al dezelfde overtuiging gekregen de laatste jaren. Er zijn zeker omstandigheden te bedenken waarin winterbanden superieur zijn. Denk aan een besneeuwde, half bevroren snelweg met veel van die sneeuw/ijssmurrie, of natuurlijk gewoon een echte laag sneeuw, al dan niet terwijl je bergop moet. In reclames en "onafhankelijke" vergelijkingstests wordt meestal op die omstandigheden de nadruk gelegd. Echter ga je niet op wintersport is de kans dat je in die omstandigheden op weg bent / moet niet bijster groot. Schaf je voor binnenlandse reizen alleen winterbanden aan, rijd je dus een groot deel van de winterperiode rond met de niet-ideale band. Blijf je op zomerbanden rijden, rijd je slechts een klein deel van de winterperiode rond op de niet-ideale band. Maar is dat incidenteel heb je vast de mogelijkheid de reis uit te stellen, is het onverhoopt een strenge winter heb je pech mrgreen.gif Vroeger genoeg kilometers gereden op winterband terwijl het vroeg in het jaar al eens tegen de 15 graden was een week lang. Drie jaar terug half februari naar de Franse Alpen op wintersport en dacht ik de Subaru Outback met winterbanden eens goed te kunnen testen, kregen we ook een week lang 15 graden overdag (wat overigens wel heel lekker was in combinatie met recordhoeveelheid sneeuw die er al lag). Ik voelde die winterbanden bijna slijten op de heen- en terugweg.

Bij ons in het Zuid-Limburgse wil het nog wel eens wat meer sneeuwen in de hogere gebieden en de stap naar sneeuw in de Eiffel en Ardennen is ook makkelijk gezet. Niet alle wegen worden dan onder handen genomen door de strooiploegen. Beste compromis in mijn optiek voor onze situatie is dan de 4-seizoenenband, met sneeuwvlok. Op de Volvo zijn we daar erg tevreden mee, weet even niet wat erop ligt maar dacht Vredestein. Op de Jeep liggen BFG AT KO2 (met sneeuwvlok) en dat is in de sneeuw ook goed (op de foto nog de oude AT, vorig jaar in Overijssel). Echter op van die aangereden en / of ijzige sneeuwzooi is in mijn ervaring een echte winterband (dus niet die 4-seizoenen/AT's die wij hebben) wel veel rustiger en stabieler en dus ook veiliger, óók in combinatie met AWD/4x4. Maar daar is mee te leven.

Verder kende ik dat filmpje van hierboven van die Subaru die wegrijdt in een meter sneeuw. Ziet er geweldig uit en in verse sneeuw kan dat, maar is er een nacht vorst overheen gegaan kun je dat vergeten. Heb met een serieuze 4x4 al eens muurvast gestaan bij veel minder sneeuw, maar wel genoeg om aan de onderkant van de auto de boel zo samen te drukken dat er een soort beton ontstond. Bodemvrijheid (of beter gezegd: het gebrek daaraan) is meestal funest in diepere sneeuw, tenzij het dus vers poeder is zoals in het filmpje. De "kijk eens wat deze auto kan" moet je dan dus wel met een korreltje zout nemen.
Morgoth schreef:
di 4 jan 2022 14:30
In Duitsland stellen ze dat je de auto moet hebben aangepast aan de omstandigheden. (...) Uiteraard mogen 4-seizoenenbanden met sneeuwvlok erop ook.
Sterker nog, M+S voldoet nog steeds, mits de banden zijn gefabriceerd vóór 1 januari 2018. En jarenlang was het sneeuwvloksymbool inderdaad niet eens vereist in Duitsland (hoewel de bandenlobby deed alsof dit wel zo was) en voldeed M+S sowieso in de Duitse regels.
Bijlagen
Jeep sneeuw.png
Jeep sneeuw.png (526.73 KiB) 3075 keer bekeken

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door erichendri » di 4 jan 2022 22:34

Klopt wel dat winterbanden een langere remweg hebben of bocht snelheid.
Monteer je ze 1 of 2 maatjes groter compenseer je dat enigzins.
Het zachtere rubber heeft wel weer veel voordelen tov harder rubber.
Max liet dat kortgeleden in de laatste ronde zien waarin hij won.
Ook gewicht heeft invloed, hoe zwaarder hoe langer de remweg.
En met het wereldwijd maken van dezelfde band krijg je door verschil rubber en karkas qua rijbeleving een heel andere band.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door RDDR » wo 5 jan 2022 08:29

Dubbelpost
Laatst gewijzigd door RDDR op wo 5 jan 2022 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door RDDR » wo 5 jan 2022 08:33

Lucas schreef:
di 4 jan 2022 22:05
Ik ben wel met RDDR hier in deze discussie. En niet alleen omdat we een gemeenschappelijk verleden blijken te hebben gehad, want ik heb ook jarenlang met heel veel plezier een Forester Turbo gereden, uit '99. Nog steeds de leukste en meest verrassende auto die ik ooit heb gehad (en rijdt tot mijn vreugde 6 jaar nadat ik hem heb verkocht nog steeds rond in onze omgeving, in handen van een liefhebber die hem van de sloop heeft gered).
Grappig, voor ons was het een van de goedkopere auto's (aanschaf) die we gereden hebben en tegelijk eentje waar we met zoveel plezier aan terug denken. Alleen de loodzware koppeling en het brandstofverbruik waren niet heel prettig. Maar wat is de AWD van Subaru goed. Ik reed regelmatig zandwegen en ben bewust die route gaan rijden na een nacht sneeuwval. Was de eerste die daar reed..... gas erop en dwars mrgreen.gif . Denk er nog vaak aan terug. Jammer dan Subaru door onze CO2 BPM eigenlijk niet meer realistisch is nu in Nederland.


erichendri schreef:
di 4 jan 2022 22:34
Klopt wel dat winterbanden een langere remweg hebben of bocht snelheid.
Monteer je ze 1 of 2 maatjes groter compenseer je dat enigzins.
Het zachtere rubber heeft wel weer veel voordelen tov harder rubber.
Max liet dat kortgeleden in de laatste ronde zien waarin hij won.
Max liet zien dat je met het juiste rubber meer grip hebt en dus sneller door een bocht kan, later kan remmen en eerder op het gas. Dat is precies tegenovergestelde aan je vorige zinnen. De reden van de langere remweg en de lagere bochtensnelheid (en dus minder veilig) is het profiel van een winterband, waardoor er veel minder rubber de weg raakt. Dit profiel is nodig om sneeuw af te voeren en dat is precies waar een winterband heel goed in is en een zomerband totaal niet toe in staat.

1 of 2 maatjes groter is niet altijd mogelijk: mijn zomerbanden op de BMW 1 serie zijn 245 breed achter, wat ook het maximum is wat past. Los daarvan zijn winterbanden in de maat 265 niet heel gangbaar en is een smallere winterband beter op sneeuw.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Wie-niets » wo 5 jan 2022 09:26

Wie-niets schreef:
vr 31 dec 2021 16:29
Als de winters in Nederland zo blijven doorgaan dan tot nu toe heb je niet veel hier meer aan echte winterbanden. Bevordert zo alleen maar de extra slijtage en mindere remweg bij deze temperaturen.

Maar... januari en februari moeten nog komen. knipoog.gif
Als we nu eens even bij Nederland blijven en statisch gaan kijken de laatste jaren wat voor vorst en sneeuwdagen we hebben gehad en grosso mondo bekijken dat het grootste percentage van de auto's in de wintermaanden niet in het buitenland komt. ( uitgezonderd grensbewoners)

En winterse omstandigheden ? Tsja, in het zuiden of oosten daar is de kans wat groter dat daar meer sneeuw valt in Nederland.
Goed en dan is er nog een percentage of categorie de overwinteraars die, en nu spreek ik uit onze eigen ervaring dat wij beter af waren met All-seasons met sneeuw vlok want zo reed je uit het zuiden nog met 15 graden of meer terug, terwijl je bij de omgeving Lyon vol op in de sneeuw half/eind maart terecht kwam wat tot de nodige stagnatie of wel heel langzaam rijden leide, ondanks de 4x4.
En de wintersport gangers die zitten er wel aan vast maar als je dan gaat kijken meestal binnen de 3 weken terug en wat is dat voor percentage afgezet naar de verdere wintersedagen in Nederland?
Je kunt je dan ook afvragen, toch maar een goede All-season met sneeuwvlok band? Die beslissing blijft uiteraard bij je zelf. weenie.gif

En inderdaad laat dat duidelijk zijn sneeuw is vaak een grotere " boosdoener" waarbij de echte winterband superieur blijft. Maar wie gaat er nu nog extra 4 echte winterbanden banden meenemen? mrgreen.gif

Kasper

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Kasper » wo 5 jan 2022 09:40

Ik. Omdat de die andere banden cuppen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk


Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Wie-niets » di 18 jan 2022 10:52

Wie-niets schreef:
wo 5 jan 2022 09:26
Wie-niets schreef:
vr 31 dec 2021 16:29
Als de winters in Nederland zo blijven doorgaan dan tot nu toe heb je niet veel hier meer aan echte winterbanden. Bevordert zo alleen maar de extra slijtage en mindere remweg bij deze temperaturen.

Maar... januari en februari moeten nog komen. knipoog.gif
We zitten inmiddels ruim half januari. De vooruitzichten de komende 14 dagen geven geen aanleiding hier in Nederland voor winterbanden. En die periode hiervoor qua weer niet echt nodig gehad.
Maar we krijgen februari nog... of zal het hier zomaar weer eens een winter van niks worden?
Twijfel toch maar even bij de volgende banden aanschaf ... gewoon maar een goede All-season band? weenie.gif

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door JanPunne » di 18 jan 2022 11:06

Kasper schreef:
wo 5 jan 2022 09:40
Ik. Omdat de die andere banden cuppen.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Dat cuppen is niet nodig als die banden bijv. bij een onderhoudsbeurt worden omgezet van voor naar achter en andersom.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Jan van Vijven » di 18 jan 2022 11:08

Moet je wel voor en achter de zelfde maat hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door WillyL » di 18 jan 2022 11:12

[re.gif] tja, uitzonderingen bevestigen de regel...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Frenkie
Berichten: 20
Lid geworden op: do 17 okt 2019 19:42

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Frenkie » wo 4 mei 2022 20:53

Een half jaar geleden heb ik onder mijn Volvo Michelin Crossclimate II laten zetten (235/55/19). Deze kwamen zeer goed uit diverse testen dus hier had ik vertrouwen in. In de meeste gevallen goede grip en een lange levensduur. Deze vervingen Continental zomerbanden. De Crossclimates maken ietsje meer geluid, maar dat is te verwaarlozen. Zeker niet storend en je hoort al snel het verschil niet meer. Het was dit jaar weer een echte Nederlandse winter, dus de Crossclimates kwamen prima tot hun recht. Het geeft in de winter toch meer vertrouwen dan door te rijden met zomerbanden.
Nu voor het eerst in het voorjaar weg geweest met de caravan erachter. Ik merk geen verschil met de zomerbanden. Als in praktijk de slijtvastheid inderdaad zo goed is als de tests doen geloven, dan zijn de volgende banden weer Crossclimates. Prima banden, alhoewel ik begrijp dat zomerbanden in de zomer superieur zijn en in de winter de winterbanden,. Maar deze banden voldoen in normale Nederlandse omstandigheden uitstekend en in de zomer ook voor de caravantrekker. Voor mij geen bandenwissels meer!
Volvo XC60 T5 (2019) & LMC 470e Passion (2017)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door janoniem » wo 4 mei 2022 21:38

Wij houden niet van wintersport en onze CX-5 komt bij winterse omstandigheden nauwelijks van de stoep af.
Op advies van de dealer werden bij aflevering Vredestein all-seasons gemonteerd.
Bij het recent jaarlijkse onderhoud kreeg ik echter te horen dat die all-seasons vóór, minder dan 4 mm profiel hadden.
Ze moesten tegen de winter worden vervangen.
Ik overweeg nu om t.z.t. gewoon over te stappen op zomerbanden, het gehele jaar door.
Maar kan ik zomerbanden vóór, tijdelijk combineren met all-season achter zolang die nog voldoende profiel hebben?
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Micky » wo 4 mei 2022 21:48

[re.gif]

ja dat kan en mag en wat jij schrijft, jullie kunnen echt beter het hele jaar op zomerbanden rijden thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

TFJ

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door TFJ » do 5 mei 2022 07:54

[re.gif] [re.gif]
Wisselen tussen voor/achter geen optie?
4mm naar achter en die kunnen dan nog wel even mee.

Terug naar zomerbanden het gehele jaar door zou ik persoonlijk nooit doen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Morgoth » do 5 mei 2022 09:31

Ik ook niet.
Je kunt die banden gewoon laten zitten en oprijden. Alleen gelden ze in Duitsland dan niet meer als winterband maar als zomerband. Dus wat is het verschil?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Micky » do 5 mei 2022 09:36

RE.gif

Dat je met minder grip rijdt bij warmer weer, dus bijna het hele jaar

En hij schrijft dat de auto bij winterse omstandigheden nauwelijks van de oprit komt, dus je rijdt dan eigenlijk altijd met een minder veilige band


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door WillyL » do 5 mei 2022 11:25

'Bijna nooit' is niet hetzelfde als 'nooit'...
Ik zou toch ook opteren voor de 4seizoensband. Zelfs die met minder profiel en die op de achterwielen zetten.
Kom je onverhoeds toch met wat sneeuw op de weg of zelfs onverwachte ijzel dan doen die banden het beter. Net zoals bij gewoon koud weer beneden 7 graden en dat komt in onze contreien wel vaker voor.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Hannibalb
Berichten: 296
Lid geworden op: wo 8 aug 2018 15:00

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Hannibalb » za 16 jul 2022 22:36

Wij hebben een volvo xc60 en wat we zien is dat veel van deze auto’s het hele jaar op winterbanden rijden.
Wij overwegen om een nieuw setje velgen te scoren en er zomer banden op te leggen maar ben nog niet overtuigt.

De auto rijd meer dan uitstekend op deze banden
Fendt saphir

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Wie-niets » wo 2 nov 2022 09:28

Dit artikel kwam ik tegen. We gaan weer "de Winter " in ......dus geldt weer voor bepaalde landen of gebieden vanaf 01 november, de winterband plicht.
Link
https://www.ad.nl/auto/dit-vakantieland ... ~a1154b04/

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 4 apr 2011 14:39
Locatie: Veluwe

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door willem » wo 2 nov 2022 10:17

Hannibalb schreef:
za 16 jul 2022 22:36
Wij hebben een volvo xc60 en wat we zien is dat veel van deze auto’s het hele jaar op winterbanden rijden.
Wij overwegen om een nieuw setje velgen te scoren en er zomer banden op te leggen maar ben nog niet overtuigt.

De auto rijd meer dan uitstekend op deze banden
Ik rijd ook Volvo, eerst 2 maal V70 en nu XC60. Al jaar en dag op 4 seizoenen banden van Nokian. Nu onder mijn XC60 de
235/60R18 107V NOKIAN seasonproof suv xl . Ik wil niet anders meer. Met deze banden onder de auto ook een aantal jaar
geleden in de winter naar Zweden geweest zonder problemen op ijswegen gereden thumbup.gif . Op wintersport naar Oostenrijk zeker geen probleem!
Volvo XC60 T5 Inscription MY2018, Fendt Bianco 515 SG selection (bj.2017)+Mover Enduro EM305+Reich PeakPowerPack.
You can't always get, what you want!

Afbeelding

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door 4Motion » wo 2 nov 2022 10:20

Na 3,5 jaar en 60 000 km zijn de Michelin CrossClimates onder de Kodiaq aan vervanging toe. Goede prestaties in verschillende omstandigheden.

Voorstel van de dealer om er deze keer Continental AllSeasonContact XL onder te leggen.
Denk dat ik op deze offerte inteken : eens vergelijken. Eco en geluidsscore B ziet er alvast goed uit.
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Bob Diesel » di 22 nov 2022 17:00

En weer een nieuwe test 2022

https://www.nu.nl/auto/6237509/vierseiz ... naars.html

Btw
Ik ben nog steeds zeer tevreden na 20.000 km met de maxiss
Weinig slijtage ,goed op nat gras , dus ook met de hut er achter thumbup.gif
Echter moet toegeven , ze zijn na ingereden te zijn
Niet echt geruisloos te zijn , je hoort ze dus wel
Zeker op droog wegdek
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18307
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door deusjevo » di 22 nov 2022 17:04

Uit je link:

De Michelin CrossClimate 2 blijkt in sommige opzichten zelfs superieur aan de winterband.

Kan niet zo snel vinden in welke opzichten.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Rodo
Berichten: 965
Lid geworden op: di 23 aug 2022 13:11
Locatie: On the road somewhere

Re: Zomer of 4 seizoen banden op de trekker

Bericht door Rodo » di 22 nov 2022 19:50

All seasons rubber blijft voor mij een slap alternatief. De 2 soorten rubber die gebruikt worden: de een werkt beter boven 7 celcius, de ander onder deze temperatuur. Dus, zwart/wit gezien is een temperatuur rond de 7 graden ideaal. Onder 0 graden is de effectiviteit van 1soort rubber nihil en slijt sneller. Andersom boven de 11-12 graden. Daarbij zijn ze in regen ondermaats aan een zomerband. En regen is typisch Nederlands. Meer dan sneeuw.
Op mijn zomerbanden, Dunlop, al 78.000km gereden. Met een stevige rijstijl. Net gemeten profiel tussen 2.2 en 2.0. Over 4 weken de wintersloffen erop en medio maart maar 4 nieuwe zomersloffen.
We rijden (solo) met grote regelmaat naar z-Duitsland ivm woonplaats zoon. Schwarzwald rijd ik liever door met goede winterrubbers.
Spending a fortune to live like a wanderer

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”