Dak vervangen Eriba Puck

Een oudje van binnen en van buiten opknappen.
Plaats reactie
Foodtruckowner
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 jul 2021 17:42

Dak vervangen Eriba Puck

Bericht door Foodtruckowner » di 3 aug 2021 16:54

Goedemiddag mede-klussers.
Ik heb een oude Eriba Puck caravan opgekocht. Deze is al gebruikt als foodtruck. Hij heeft de nodige schade, één daarvan een ernstige, het hefdak is gebroken geweest en hoewel provisorisch geprobeerd door de vorige eigenaars, het lekt en ziet er ook gewoon niet meer uit. Hij moet vervangen en een nieuw dak is niet te krijgen.
Nu willen we zelf een dak gaan maken, liefst met dezelfde ronde vorm. Heeft iemand van jullie een idee hoe we dit redelijk goedkoop en toch mooi zouden kunnen doen?
We hadden al gekeken naar een multiplex plank en daar ook zijkanten van maken. Maar dan is hij rechthoekig. Mocht iemand creatieve ideeën hebben, heel graag!

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Dak vervangen Eriba Puck

Bericht door Morgoth » wo 4 aug 2021 08:40

Wellicht kun je van het oude dak een mal maken. Deze met folie overtrekken en daar polyester met glasvezelmatten overheen leggen in meerdere lagen. Lukt dat niet dan van multiplex gebogen "spanten" maken in de juiste radius. Daar van hele dunne triplex een plaat over zetten die dus ook gebogen is. Ook de zijkanten van het dak zo goed mogelijk namaken. Dan heb je ook een mal. Maar het is een hele klus.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Foodtruckowner
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 jul 2021 17:42

Re: Dak vervangen Eriba Puck

Bericht door Foodtruckowner » wo 4 aug 2021 19:39

Ik heb er even wat filmpjes over opgezocht, wat een prachtig spul! Het resultaat is heel mooi, als het lukt zo te zien.
Wordt inderdaad zeker een hele klus haha, maar een goedkope rechthoekige oplossing kan altijd nog. Het ronde van het dak maakt nu juist die caravan zo schattig.
Een mal maken wordt wel een beetje lastig denk ik, qua dat er echt een flinke deuk en scheur in zit. Maar we gaan wel even creatief zijn. Zo kan ik in ieder geval even vooruit, bedankt!

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Dak vervangen Eriba Puck

Bericht door Morgoth » do 5 aug 2021 13:04

Kun je over het bestaande dak geen polyester leggen? Dan wordt ie ietsje dikker en zwaarder maar is wellicht wel veel minder werk. Ik weet niet waar dat dak nu van gemaakt is? Misschien even een steunframe maken van hout en daarop vastzetten zodat je het juiste model weer krijgt en dan een laagje polyester er over.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

dominique
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 1 mar 2021 15:25

Re: Dak vervangen Eriba Puck

Bericht door dominique » do 5 aug 2021 14:45

Repareren van polyester is goed te doen... ;-) Ik ben zelf bezig met het compleet ombouwen van een Predom N126 d /e / et.
Kan je wat foto's delen van de huidige staat van het dakje? Dan kunnen we meedenken.

Hou er rekening mee dat het repareren met polyester met name schuren, schuren, schuren is!

Foodtruckowner
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 30 jul 2021 17:42

Re: Dak vervangen Eriba Puck

Bericht door Foodtruckowner » vr 6 aug 2021 21:01

Sorry, ik had geen melding gezien van jullie reacties. Bij deze een paar foto's. Zitten er inderdaad aan te denken om het van boven weer glad te maken en er dan als het lukt een mal overheen te maken? Het maakt namelijk niet echt uit als het dak wat groter zou worden en het dak is van binnen zo kapot dat daar geen mal van te maken is volgens ons. Hoor graag of jullie er nog anders over denken bij het zien van deze (helaas wat onduidelijke fotos').
Zoals te zien is het hele frame ook kapot, daar kunnen we dus ook weinig meer mee.
Bijlagen
IMG_20210804_123529.jpg
IMG_20210801_131737.jpg
IMG_20210801_131727.jpg

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5737
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Dak vervangen Eriba Puck

Bericht door Morgoth » zo 8 aug 2021 20:17

Ow, dat lijkt nog wel mee te vallen. Ik had veel erger verwacht.
Dak eraf halen, binnenbekleding eruit, frame eruit. Op het kale polyester nieuwe glasvezelmatten in polyester hars zetten. Paar lagen kruislings. Dat is al sterk zat. Dat aan de buitenkant strak maken met polyester plamuur en eventueel ook een matje.
Frame repareren en nieuwe bekleding erin.

Volgens mij is dat prima te doen. Maar goed, wel aan de hand van de foto's natuurlijk. Gewoon aan beginnen. Hier hebben mensen wel grotere projecten gerealiseerd.

Ik zou iig dit dak repareren en geen nieuwe maken.

Zijn je ramen dicht geschilderd? Dat is een grotere (duurdere) klus...
Hobby 420 De Luxe uit 1988

dominique
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 1 mar 2021 15:25

Re: Dak vervangen Eriba Puck

Bericht door dominique » ma 16 aug 2021 14:03

Ohh dit dakje is inderdaad goed te doen!
Zie de bijlage voor mijn projectje, ook met polyester.

Praktische video tip om hoe te vervangen vind je hier:
https://www.youtube.com/playlist?list=P ... LVXS1KMgOQ
Hier doen ze het met een boot, maar een polyester caravan is in theorie exact hetzelfde :-)
Bijlagen
WhatsApp Image 2021-08-16 at 13.59.42.jpeg
WhatsApp Image 2021-08-16 at 13.59.42 (1).jpeg
WhatsApp Image 2021-08-16 at 13.59.42 (2).jpeg

Plaats reactie

Terug naar “Kluscaravan”