SOG ventilatie toilet ervaringen

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

SOG ventilatie toilet ervaringen

Bericht door moyzo » zo 1 aug 2021 08:18

Gisteren nieuwe Tabbert vivaldi caravan van vrienden bewonderd en gelijk zijn aanpassingen bekeken.
Hij had er gelijk een SOG in de wc ingebouwd. Dit ventilatiesysteem activeert zodra je de wc bril opent en zuigt gelijk de nare lucht weg. Zijn belangrijkste reden was dat zo slechts de helft van de chemicaliën gebruikt werden. Helemaal zonder kon ook maar dan werd je niet vrolijk als je moest gaan legen van de ( poep en plas) lucht. Ook de chemische lucht rook je niet bij openen toiletschuif.
Ik kende het systeem niet maar ben benieuwd naar ervaringen van forum gebruikers.
Hij had deze met deuruitlaat maar ik zag dat hij ook met vloeruitlaat mogelijk was, dat zou mijn voorkeur hebben.
http://www.sogshop.nl/index.php/introductie
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: SOG ventilatie toilet ervaringen

Bericht door iemand » zo 1 aug 2021 08:29

zelfde vraag in 2008. al scratch.gif

viewtopic.php?t=6996
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: SOG ventilatie toilet ervaringen

Bericht door moyzo » zo 1 aug 2021 09:06

[re.gif]inderdaad heb ik gezien wellicht dat er inmiddels meer gebruikers zijn.. het leek me ideaal dus vandaar mijn vraag
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: SOG ventilatie toilet ervaringen

Bericht door refram » zo 1 aug 2021 09:16

In onze vorige campers hadden we een SOG afzuigsysteem.
De afzuiging van nare, vieze luchtjes is zeer doeltreffend. Ze krijgen zelfs de kans niet om in de toiletruimte te komen.
Op zich wel een mooi systeem, vooral voor de mede bewoners van de caravan of camper.

Voor het degelijk plaatsen van een SOG is toch enige handigheid vereist en het nodige gereedschap.
Onderaan de draaiknop om de schuif van de fecaliëntank te openen, moet men een microswitch plaatsen. Deze moet contact maken net voor de klep opengaat. Zo worden er al nare luchtjes afgezogen voor de klep opengaat.

Meestal wordt de afvoer van de nare lucht langs een nog te boren gat in het serviceluik van de wc geplaatst. Denk er dan wel aan dat indien je niet tijdig de actieve koolfilter vervangt op het wc serviceluik de naaste buren kunnen meegenieten van je poepkunstjes. néh néh.gif :? ...(zeker bij campers die vaak vlak naast mekaar staan)

Het motortje met ventilatorschroef dat de afzuiging moet bewerkstelligen is zeer klein in diameter en draait een zeer hoog toerental. Na enkele jaren gebruik kan dit tamelijk luidruchtige motortje een fluittoon gaan produceren waar je niet blij van wordt. Preventief een druppeltje olie helpt.

Momenteel op de caravan hebben we (nog) geen SOG. De reden hiervoor is, omdat we wegens corona de caravan nog niet gebruikt hebben. (De caravan wordt enkel gebruikt voor overwintering in Spanje.)
Deze winter trekken we er opnieuw op uit, misschien volgende lente terug een SOG.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: SOG ventilatie toilet ervaringen

Bericht door iemand » zo 1 aug 2021 09:51

dat kleine herriemotortje wordt dan vooral snachts een dingetje scratch.gif

je ruikt binnen niks, maar buiten alles inclusief herrie [aschrik.gif]

om de dag de bak verschonen lijkt me beter. wordt de bak ook niet te zwaar thumbup.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Water”