Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
daans
Berichten: 24
Lid geworden op: do 29 jul 2021 11:25

Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door daans » vr 30 jul 2021 11:30

Hallo,

Net nieuw op het forum en in een ander bericht al hele nuttige reacties gekregen over een caravan (en de wc/douche ;)
Om dat topic niet te vervuilen heb ik deze aangemaakt.

Het doel: Ik ben met mijn gezin (2 volwassenen, 2 kinderen -7 en 9 jaar-) op zoek naar een caravan, tips/adviezen/ideeën in deze zoektocht zijn welkom.
Als ik wat op het oog heb zal ik jullie om advies vragen, alvast bedankt ervoor.

Onze wens is een zo licht mogelijke caravan (max 1000kg) met slaapplek voor 4 personen, een wc en een 'douche'/afspoel mogelijkheid (warm water).
Nu nog de kinderen slapen in de caravan, op den duur in een tent buiten de caravan ;)

Waar we qua indeling naar neigen op dit moment is die van de Sprite 410, maar zo zijn er meer merken die het hebben.
Budget ergens rond de 6000 euro, maar als we echt niets vinden, wellicht een jaartje wachten en in de tussentijd sparen om er een van 8000 euro te kopen.

De trekauto is een Auris uit 2008, vandaar de wens 'zo licht mogelijk'. Max trekgewicht van de auto is 1200kg.

De caravan moet gebruikt worden voor weekendjes weg en de vakanties ...

Groeten,

Daniel

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door El1989 » vr 30 jul 2021 12:21

Ik zou gaan kijken naar een caravelair Alba 426/466 family of burstner premio Modellen , die hebben achter een stapelbed in het midden een treinzit en vooraan een 2 persoonsbed, mogelijkheid om te douchen kan ook in de wc als je een pakket neemt met boiler en douchekraan. Voordeel ervan is dat ze “leeg” rond de 900/950 kg zitten met een Max van 1200 kg, voor de prijs die je zoekt moet je marktplaats goed in de gaten houden zie er regelmatig een paar voorbij komen . En Anders nieuw valt de prijs nog mee ; kaal zonder pakket rond de 15k . Ik zit zelf ook met een auto die Max 1200 kg mag trekken dus vandaag deze opties . Succes !
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door Morgoth » vr 30 jul 2021 12:31

Wanneer je de douche skipt, dan heb je ineens heel veel meer keuze.

Mijn ervaring is dat je de douche niet (veel) zult gebruiken. Je blijft dan namelijk slepen met water. Zowel schoon water als afvalwater. Dat is meer werk als even met de kinderen naar het toiletgebouw te lopen. Je kunt natuurlijk een city aansluiting nemen maar die heb je niet op de meeste caravans en ook niet op de meeste campings. Daarbij is een boiler weer een behoorlijk extra gewicht en komt er uit de douche doorgaans een pisstraaltje waaronder je nauwelijks nat wordt. Ook is in de meeste caravans de doucheruimte helemaal niet geschikt om in te douchen. Natuurlijk, er zijn wel caravans die dat goed voor elkaar hebben maar die koop je weer niet voor jouw budget en in jouw gewichtsklasse.

Ik zou kijken naar een caravan met stapelbed en toilet en de douche gewoon vergeten.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door Conradi » vr 30 jul 2021 12:40

Mijn ervaring is juist andersom, een douche is heerlijk, zeker met kleine kinderen :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door Wie-niets » vr 30 jul 2021 13:53

Met kinderen van 7 en 9 praat ik toch al zeker volgend jaar er weer een jaartje er bij niet meer over kleine kinderen.
Ik zou opteren hetgeen Morgoth weergeeft in de praktische zin. Je zoekveld wordt dan ook veel breder en in prijskaartje ruimer.
Maar uiteindelijk moet je zelf beslissen.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2524
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door SBerend » vr 30 jul 2021 13:55

Bij lichte en wat kleinere caravans zijn de toilets/wasruimtes te klein voor ee douche. In onze caravan zit die voorziening er in. Maar nooit gebruik van gemaakt. Alleen al om vochtprobleem te voorkomen. Wij gaan liever naar het toiletgebouw. Meer ruimte en je hoeft niet met water te slepen.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

daans
Berichten: 24
Lid geworden op: do 29 jul 2021 11:25

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door daans » vr 30 jul 2021 14:18

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik begrijp dat de meeste mensen niet gecharmeerd zijn van douchen in de caravan.
Dit is wel de eis/optie om mijn vrouw mee te krijgen in de caravan. De kinderen gaan maar gewoon met mij mee naar het douchegebouw op de camping.

Dus om hele pagina's met discussies over douchen in de caravan te voorkomen ... Een warm water afspoel/douche mogelijkheid moet in de toekomstige caravan mogelijk zijn, hoe behelpen het ook zal zijn. Maar wat ook al is genoemd, de ruimte (hoe onpraktisch ook) moet er wel tegen kunnen.

Maar top, erg bedankt voor de reacties (en die nog komen). Fijn dat er mensen mee denken met onze quest :)

Groeten,

Daniel

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door Morgoth » vr 30 jul 2021 14:27

Conradi schreef:
vr 30 jul 2021 12:40
Mijn ervaring is juist andersom, een douche is heerlijk, zeker met kleine kinderen :wink:
Jij hebt een caravan die twee meter langer en 800kg zwaarder is dan wat TS zoekt! Dat is natuurlijk geen vergelijk. Daarom schreef ik: "Er zijn caravans die het wel goed voor elkaar hebben maar niet in de prijsklasse en gewicht wat jij zoekt".
daans schreef:
vr 30 jul 2021 14:18

Ik begrijp dat de meeste mensen niet gecharmeerd zijn van douchen in de caravan.
Dit is wel de eis/optie om mijn vrouw mee te krijgen in de caravan.
Als je als volwassene wilt douchen in een caravan dan ben ik bang dat je nog even moet doorsparen voor een grotere auto en een grotere caravan. Of je maakt een douchetent naast de caravan.
In de door jou genoemde sprite 410 kun je je niet douchen! de wanden van de toiletruimte zijn daarvoor niet geschikt.
Knipsel.JPG
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door refram » vr 30 jul 2021 14:38

[re.gif]
Volledig eens met Morgoth.

In de gewichts en prijsklasse dat je zoekt is een douche in de caravan om problemen vragen.
Maar ieder zijn idee natuurlijk.
Ervaring is de beste leerschool. knipoog.gif
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Volvodriver

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door Volvodriver » vr 30 jul 2021 18:10

Zoals al door meerderen gezegd. In de gewichtsklasse waarin je zoekt is een volwaardige douchecel vrijwel uitgesloten. Wel bestaat de mogelijkheid dat je WC ruimte een wastafel heeft met douchebak en een uittrekbare doucheslang. Voor kinderen tot een jaar of 5 wel te gebruiken als afspoelmogelijkheid. Bij alle merken is dat wel leverbaar.
De mogelijkheid dat volwassenen daarin kunnen douchen is bijna nihil. Mij lukt dat echt niet. Tenzij je idd een oudere Sprite Caravan kunt bemachtigen met douchecel. In deze lichtere caravans is dan echter maar ruimte voor 2 slaapplekken. En daarin kan je wel zeker douchen. Daar zijn ze voor gemaakt.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door Daphne » vr 30 jul 2021 18:47

daans schreef:
vr 30 jul 2021 14:18
Ik begrijp dat de meeste mensen niet gecharmeerd zijn van douchen in de caravan.
Dit is wel de eis/optie om mijn vrouw mee te krijgen in de caravan.
Wellicht laat ze de eis varen als je haar belooft om naar campings met privé-sanitair te gaan weenie.gif Dat kun je makkelijker vinden dan een caravan met al jullie wensen binnen het budget en vooral binnen het maximale gewicht.

En ik weet niet wanneer jullie voor het laatst op een camping zijn geweest maar ik sta toch liever op de camping onder de douche

Sanitairgebouw op de camping....... love.gif
2E38735F-DB6F-42B7-9D79-772FF3F28BF7.jpeg

Privé badkamer op de camping....... love.gif
31A6483B-2876-4FDF-8E3B-C955C67A0A69.jpeg

Caravandouche.... whistle.gif mrgreen.gif
C961BE86-1002-4E41-9E3F-62935B4323AB.jpeg
C961BE86-1002-4E41-9E3F-62935B4323AB.jpeg (65.97 KiB) 651 keer bekeken
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door deusjevo » vr 30 jul 2021 19:19

Ik zou de caravan douche zeker nog even bespreken met je vrouw en persoonlijk zou ik het afraden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Techn

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door Techn » za 31 jul 2021 09:01

Dat is niet waar ts om vraagt…

De douche discussie (DDD) wil hij vermijden

Ik ben bang dat zijn trekker het niet aankan.

Ik zou nog steeds voor die eerste kip gaan

Het is wat al gezegd is stroom gas en water is te overzien bij gebreken.
En ja wat verwacht je van een 25 jaar oude caravan


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door Daphne » za 31 jul 2021 09:05

Techn schreef:Dat is niet waar ts om vraagt…

De douche discussie (DDD) wil hij vermijden
……………
Ik ben bang dat zijn trekker het niet aankan.
Dus, kom je weer op de douche discussie. Linksom, rechtsom, de douche is het struikelblok om een geschikte caravan te vinden, binnen het budget en maximum gewicht. Dan kun je willen vermijden wat je wil, maar dan is de zoektocht zinloos.


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door Conradi » za 31 jul 2021 09:57

Morgoth schreef:
vr 30 jul 2021 14:27
Jij hebt een caravan die twee meter langer en 800kg zwaarder is dan wat TS zoekt! Dat is natuurlijk geen vergelijk.
De Adria is daarop uitgezocht, maar daarvoor douchten we ook al :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door Ron055 » za 31 jul 2021 10:12

Hij kwam al even voorbij, maar misschien is buiten de caravan douchen nog een optie?? Douchetentje bij de hut en warm water via campinggeiser of een extra buitenaansluiting of een doucheslang via het raam als dat kan. Tikkie spartaans maar je hebt wel prive sanitair zo. Tijdens hoogtepunt van corona vorig voorjaar zelf dankbaar van een campinggeisertje gebruik gemaakt.

Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk


Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18306
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door deusjevo » za 31 jul 2021 10:14

Techn schreef:
za 31 jul 2021 09:01
Dat is niet waar ts om vraagt…

De douche discussie (DDD) wil hij vermijden

Ik ben bang dat zijn trekker het niet aankan.

Ik zou nog steeds voor die eerste kip gaan

Het is wat al gezegd is stroom gas en water is te overzien bij gebreken.
En ja wat verwacht je van een 25 jaar oude caravan

En dan gaat vrouwlief douchen in de bovengenoemde Kip en zitten ze direct met douchewater wat overal door de kieren van de douchecel loopt en een jaar later uiteindelijk met een rotte caravan.

Je kan maar duidelijk zijn toch?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door Henny » za 31 jul 2021 10:27

Ga eens kijken bij een paar grote caravan bedrijven en zie dan hoe de " doucheruimtes " zijn...... whistle.gif

De Engelse caravans met de douche/toiletruimte over de volle breedte achterin hebben een aparte douchecabine ...maar ja....zwaar van gewicht !!
Wat men al eerder schreef...prive sanitair of zo'n douche tent , eventueel IN de voortent.
Succes met het zoeken en vinden van de juiste caravan waar iedereen blij mee is ! thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door Henny » za 31 jul 2021 10:29

Avento 420 / XC70....

daans
Berichten: 24
Lid geworden op: do 29 jul 2021 11:25

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door daans » za 31 jul 2021 10:57

Duidelijk bedankt voor de reacties.
In eerste instantie natuurlijk niet wat je wilt horen. Maar voorkomen is beter dan genezen...

De tip om meerdere caravans te bekijken is uiteraard ook een goede en waar we zo'n beetje mee bezig zijn.

Dus maar rustig verder kijken en ook eens bij caravandealers langs hoppen om te kijken wat er mogelijk is in caravanland.

Zijn er dan ook geen mogelijkheden om zo'n wc hok waterdicht te maken? Er wordt toch vaak ook een hoop gehobbied in caravans?

Groeten,
Daniel

Techn

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door Techn » za 31 jul 2021 11:01

deusjevo schreef:
Techn schreef:
za 31 jul 2021 09:01
Dat is niet waar ts om vraagt…

De douche discussie (DDD) wil hij vermijden

Ik ben bang dat zijn trekker het niet aankan.

Ik zou nog steeds voor die eerste kip gaan

Het is wat al gezegd is stroom gas en water is te overzien bij gebreken.
En ja wat verwacht je van een 25 jaar oude caravan

En dan gaat vrouwlief douchen in de bovengenoemde Kip en zitten ze direct met douchewater wat overal door de kieren van de douchecel loopt en een jaar later uiteindelijk met een rotte caravan.

Je kan maar duidelijk zijn toch?
Dat is wat ze willen toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door Vadervan3 » za 31 jul 2021 11:34

daans schreef:
za 31 jul 2021 10:57
Duidelijk bedankt voor de reacties.
In eerste instantie natuurlijk niet wat je wilt horen. Maar voorkomen is beter dan genezen...

De tip om meerdere caravans te bekijken is uiteraard ook een goede en waar we zo'n beetje mee bezig zijn.

Dus maar rustig verder kijken en ook eens bij caravandealers langs hoppen om te kijken wat er mogelijk is in caravanland.

Zijn er dan ook geen mogelijkheden om zo'n wc hok waterdicht te maken? Er wordt toch vaak ook een hoop gehobbied in caravans?

Groeten,
Daniel
Oh als je handig bent zal er vast een manier zijn om een dergelijke cel waterdicht te maken. Het enige probleem waar je mee zit is gewicht. Een caravan weegt vaker wel dan niet meer dan het gewicht wat er op kenteken leeg in zou moeten zitten. Dat houd in dat je dus zowiezo al wat minder gewicht er in kunt leggen.

Wij hebben zelf een home car 43, die voor zijn lengte relatief licht is, en zelfs die kan dat extra gewicht niet dragen. Je houd gewoon te weinig gewicht over om spullen mee te nemen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door Morgoth » za 31 jul 2021 12:11

Misschien analyseren waarom moeder de vrouw perse in de caravan wil douchen? Is ze geen kampeerder? Huur dan eerst eens een caravan en ga een lang weekend proefkamperen. Misschien is haar mening wel gebaseerd op vooroordelen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8002
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door Ron » za 31 jul 2021 13:27

[re.gif]
En kijk dan ook eens op een camping met prive sanitair.

Hoewel de plaatjes van Daphne tonen dat zo'n mooi sanitair gebouw je ook uitnodigen voor een heerlijke douche.
Een wellness centrum is er niets bij.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Het Daans zoektocht naar een caravan topic

Bericht door nonblond » za 31 jul 2021 14:50

Huur eerst eens een caravan met het model wat je wil kopen. Dan kun je uitproberen of je echt een caravan met douche wil hebben. Heb zelf vorig jaar toen de sanitairruimtes gesloten waren een douche gekocht die je aan de buitenwand van de caravan kan plakken en die je aan een haak kunt hangen. Een bak met warm water erbij en een bak voor het gebruikte water ging subliem. Maar ben blij dat nu de sanitairruimtes weer te gebruiken zijn, dat is toch comfortabeler. Zeker als het buiten wat frisser is.

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”