Koelkast onderweg op gas veilig?

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door moyzo » do 29 jul 2021 19:14

Totaal onervaren om de koelkast op gas te laten koelen onderweg toch de vraag; hoe veilig is dit? We hebben een crashsensor dus het zou moeten kunnen.
Wellicht komt dit over als domme vraag. Maar ben toch benieuwd naar jullie ervaringen.
Waarschijnlijk komt het doordat ik op m’n dood ben voor alles wat met gas te maken heeft dat ik er zo tegenop zie.
Ik ga ook altijd uit de caravan als het gasfornuis voor het eerst aan moet. Bang voor ontploffing.

Nu hebben we enorm probleem met het aan krijgen van het gas nadat de gasfles dichtgedraaid is geweest bij verlaten van camping. Morgen bij dealer krijgen we hopelijk uitleg maar het duurt een half uur eer dat we eindelijk een vlam hebben. Vroeger nooit geen problemen toen we die sensor niet hadden.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door Ab » do 29 jul 2021 19:24

Dat heeft niets met de crashsensor te maken.
Mogelijk wel met een knopje wat je moet indrukken op de sensor.
Omdat je de fles dichtdraait. Dan kan de druk wegvallen, waardoor dat knopje terugspringt.
Ik heb ook een crash sensor.
Met een duocontrol.
De enige keer dat ik een gasfles dicht draai, is als ik de fles moet vervangen voor een volle.
Dan heb je nooit last van slecht opstarten van wat dan ook.
Gas in een caravan is 100 % veilig bij goed gebruik en onderhoud.
Veiliger dan thuis zelfs.
Daar draai je ook geen gaskraan dicht neem ik aan.
Ik heb het al vaker geschreven..
Een openstaande (stalen) gasfles is bij calamiteiten zoals brand veiliger dan een fles die dicht staat.
Een dichte fles zal eerder exploderen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door ArnoM » do 29 jul 2021 19:30

Dan zul je waarschijnlijk vergeten het knopje in te drukken?
Mij werd verteld tijdens aflevering om eerst de leiding vol te laten stromen via het naastliggende gasfornuis, dan weet je dat die iig vol is.
Dan zou de koelkast echt snel aan moeten springen, bij ons iig wel.

Wat veiligheid betreft heb ik geen bedenkingen of het moet zijn dat het vlammetje van de koelkast ook brand als je een tankstation op rijdt.....
Daarover is hier al meerdere keren gediscussieerd, het gevaar is miniminiminimaal maar het feit blijft dat het "open vuur" betreft.
20210424_135528.jpg
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
CoralOne77
Berichten: 207
Lid geworden op: ma 2 sep 2019 13:26
Locatie: BE

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door CoralOne77 » do 29 jul 2021 20:16

Touché. Ooit ben ik es "Chinees vrijwillige" hulpverlener geweest bij een frontaal ongeval waarbij een bestuurder gekneld zat onder zijn motorblok, 112 gebeld en 'm plots solo moeten reanimeren (brrr) en de benzine zeikte intussen over de baan... (Stoer genoeg? Je denkt in ieder geval niet echt hard na te midden zo'n feeëriek tafereeltje.) Hoef er geen tekeningetje bij te maken, had daar een caravan met brandend vlammetje aan gehangen... Bij mij gaat de kraan onderweg dicht, punt. Kost ook de wereld niet meer om het koelprobleem onderweg elektrisch op te lossen.

En OK, crash sensor en ik weet het wel, en jou en mij overkomt het nooit en wellicht schrijf ik het nu allemaal wat over-geagiteerd, dat vond toen ook de eerste toeschouwer toen ik 'm "toesnauwde" dat ie sito presto rechtsomkeer moest maken om zijn peuk uit te doen. Maar je zal maar es verrast worden door zo'n harde klap, vast gekneld zitten, plots ruik je een brandstof luchtje.
Gelukkig staat het bier dan koud... weenie.gif
Constructam Coral I (1977) scandi-boho strandhut + Custom boogluifel Reda Lucca I met front- en zijwanden
Nissan Navara 4x4 + BFG KO2 + Garmin 780DT + Gaia GPS + Victron MPPT + Overland build
Weber WGA & JJP + Petromax + Foker & wadjan

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door iemand » do 29 jul 2021 20:46

tja kzou het er maar weer tussenuit halen.

het levert je dus alleen maar een onveilig gevoel op als je op de camping bent scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door Scout15 » do 29 jul 2021 21:19

Hier een zeer tevreden gebruiker. Werkt perfect en met crash sensor veilig. thumbup.gif
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Wally
Berichten: 1277
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door Wally » za 31 jul 2021 20:38

[re.gif]

Praktijk ervaring?

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door moyzo » za 31 jul 2021 21:22

Inmiddels uitleg gehad via dealer over de crashsensor.
Ook koelkast op gas uit getest. Nu blijkt dat in onze caravan de koelkast ook op 12 v draait onderweg ( lage modellen van dometic in nieuwe sudwinds zouden standaard af fabriek op 12 v moeten werken.
Maar stel dat we op gas draaien onderweg, doen jullie het gas dan uit bij tanken onderweg? Voor benzinestation uitzetten en Bij vertrek weer aan? We pakken na tankstop ook meestal op de bijgelegen parkeerplaats een pauze dus zou mogelijk zijn.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8002
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door Ron » za 31 jul 2021 21:34

[re.gif]
In de sport is hij in ieder geval wel aangesloten op 12v
Ook in de Dethleffs was dat zo.
Als alles er koud in gaat, is de 12v voldoende om de koelkast de hele dag ook koud te houden.
Wat in de vriezer lag is bij ons nog nooit ontdooid.
Ook niet op een rit naar Toscane in de bloedhitte.
En 2 uur stilstaan in de file voor de gotthard met de motor en dus de koelkast uit.
Is ook geen probleem.
Zolang je maar met koude spullen begint.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door Morgoth » zo 1 aug 2021 09:10

twee ingevroren flessen water en een ingevroren diepvries maaltijd voor de tweede avond en voor de rest alles voorgekoeld, houdt je koelkast 3 dagen steenkoud zonder elektriciteit of gas. Ik snap al die moeilijkdoenerij niet zo. Dat geklungel met constante stroom, crash sensoren, open vuur...
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 1530
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door Ferdi » zo 1 aug 2021 12:37

Voor je gevoel denk je dat het nog goed koel is, maar de temperatuur loopt toch langzaam op, zeker bij hoge temperaturen en af en toe wat uit koelkast halen.
Simpel, je doet het goed wanneer dat op gas is met de Control CS en HD slang. Dan koelt de koelkast het beste en met een constante temperatuur. Alle andere oplossingen zijn lapmiddelen en hou je jezelf voor de gek.
Maar ik weet dat het een aardige investering is en dan weerhoud het velen om zoiets te monteren.
En onderweg uitzetten bij een tankstation is zo gebeurd, later op de parking weer aan en klaar is….


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1966
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door moyzo » zo 1 aug 2021 13:34

Net getest met die koelsensoren op 12v rit van kleine 2 uur buitentemp 20 graden geen zon er op.
Voor vertrek 3,0 thuiskomst 5,1 dus ik denk dat 12 v het niet gaat worden.
Heb recent zo’n Mestic gekocht die op 12v vriest dus daar gaan de “waardevolle” zaken in op vriesstand die bederven onderweg in combi met koelkast op gas voor de rest als we een reis naar het zuiden gaan maken. Tanken gaan we dan inderdaad veilig doen.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 1530
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door Ferdi » zo 1 aug 2021 14:16




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door dieseltijger » zo 1 aug 2021 15:22

Het is vreselijk onveilig, en toch werkt mijn koelkast onder het rijden ijskoud op gas.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Henri Berends
Berichten: 1124
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door Henri Berends » zo 1 aug 2021 15:41

[re.gif] me too.
Maar met de a.s. XC60 mogelijk op stroom.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door dieseltijger » zo 1 aug 2021 15:48

Dat heeft de voorkeur inderdaad. Maar goed, in het verleden geduvel gehad met een oververhitte stekkerdoos (denk overgangsweerstand). Dus gewoon op gas nu. Geen sores meer.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8002
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door Ron » zo 1 aug 2021 18:59

moyzo schreef:
zo 1 aug 2021 13:34
Net getest met die koelsensoren op 12v rit van kleine 2 uur buitentemp 20 graden geen zon er op.
Voor vertrek 3,0 thuiskomst 5,1 dus ik denk dat 12 v het niet gaat worden.
Wat zat er in als koude buffer?
Verder heb ik niets tegen het op gas draaien van de koelkast.
Zou hem zelfs op het tankstation nog wel durven aan te laten staan.
En in noodgevallen ook zonder crash sensor.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8002
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door Ron » zo 1 aug 2021 19:00

dieseltijger schreef:
zo 1 aug 2021 15:48
Dat heeft de voorkeur inderdaad. Maar goed, in het verleden geduvel gehad met een oververhitte stekkerdoos (denk overgangsweerstand). Dus gewoon op gas nu. Geen sores meer.
Een multicon West stekker zeker?
Dat kwam omdat die aansluiting niet meer. Dan een verend plaatje was.
Bij een jeager zal dat niet zo snel gebeuren.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11148
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door dieseltijger » ma 2 aug 2021 00:04

Ja, 13 polige Multicon aansluiting. En koelkast stond aangesloten op de permanente stroomdraad. Sodeju.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 8002
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door Ron » ma 2 aug 2021 00:06

[re.gif]
Een Jeager monteren .
Dan heb je geen last van een slechte verbinding.
Dat wil niet zeggen dat de koelkast het dan perfect doet op 12V.
Maar in ieder geval beter als met een multicon stekker.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

jaapje
Berichten: 7
Lid geworden op: do 25 nov 2021 15:41

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door jaapje » za 27 nov 2021 15:37

nog een tip je kan ook koel elemeten ,,van die blauwe ,, kopen en een dag voor dien in de vriesvak doen en als je gaat rijden een in de vriezer laten en een onder in de koelkast doen en geen gas geen stroom ,,werkt heel goed en lang,,

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door Chris » za 27 nov 2021 15:41

[re.gif]

Vries dan een paar pakken Barr le Duce in... heb je er nog wat aan na de reis.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door Ab » za 27 nov 2021 16:35

Of een fles Jägermeister..
Als je die bevroren krijgt, istie pas écht ijs en ijskoud.. awhoea.gif

Maar alle gekheid op een stokje..
Onze koelkast in de caravan werkte altijd op gas onder het rijden.
Ondanks dat ik 6 mm2 draad had getrokken van en naar de koelkast, rechtstreeks van de auto accu en het chassis van de auto, bleef het koelvermogen zeer matig op 12 volt.
Als het niet te warm was, ging het nog wel, maar bij temperaturen rond de 30 graden werkte het gewoon slecht op 12 volt vond ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door Jaap van Duijn » za 27 nov 2021 16:41

Ehe,

die flessen is dat allemaal zonder prik, dat mak ik hebben :).
Rest niet (helaas?).

Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2026
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Koelkast onderweg op gas veilig?

Bericht door doubleyou » za 27 nov 2021 16:52

Onderweg draait de koelkast bij mij op gas. Ik zet 'm altijd uit voordat ik ga tanken. Gewoon een kleine, wellicht overbodige, voorzorg die weinig moeite kost. In de winter gaat de Alde onderweg bij vertrek ook gewoon zachtjes aan zodat de hut alvast op temperatuur komt.

De caravan kan niet voor de deur een dag voor vertrek dus kan ik de koelkast niet alvast aanzetten. Ik neem de koude spullen (en 2 ingevroren koelelementen) mee in een kleine 12v koelbox die in de auto staat.

In de zomer bleef mijn koelkast onderweg prima koud, ook bij 35 graden. Ik leg er wel altijd 2 ingevroren elementen in, ook als ik op een camping sta. Ik heb er 4 en ik heb 2 elementen in de vriezer paraat die ik omwissel met de ontdooide elementen. Mijn koelkast blijft zo merkbaar (en zichtbaar op de thermometer) kouder bij erg warm weer. Vooral in de deur helpt zo'n element.
Laatst gewijzigd door doubleyou op za 27 nov 2021 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Plaats reactie

Terug naar “Gas”