antislingersysteem en antislingerkoppeling
antislingersysteem en antislingerkoppeling
Dag
Wij staan op het punt een Eriba Touring aan te schaffen en daar zit standaard een antislingerkoppeling op, maar er is ook de mogelijkheid om daarnaast een antislingersysteem te laten monteren, tegen meerprijs weliswaar.
Bij de beschrijving van de antislingerkoppeling staat: "Met 4 remvoeringen en bedienbaar met één hand: onderdrukt slingerbewegingen".
Bij de beschrijving van het antislingersysteem: "Door rustig afremmen trekt de caravan zelfstandig terug in het spoor".
Kan iemand hierover raad geven? Alvast bedankt!
Wij staan op het punt een Eriba Touring aan te schaffen en daar zit standaard een antislingerkoppeling op, maar er is ook de mogelijkheid om daarnaast een antislingersysteem te laten monteren, tegen meerprijs weliswaar.
Bij de beschrijving van de antislingerkoppeling staat: "Met 4 remvoeringen en bedienbaar met één hand: onderdrukt slingerbewegingen".
Bij de beschrijving van het antislingersysteem: "Door rustig afremmen trekt de caravan zelfstandig terug in het spoor".
Kan iemand hierover raad geven? Alvast bedankt!
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: antislingersysteem en antislingerkoppeling
Ja. Maak een proefrit. Wees niet bescheiden, want je gaat niet 20 duizend (of meer) uitgeven zonder iets te keuren, en soms lijkt een combinatie minder geslaagd te zijn. Ik heb het ook gedaan in een grijs verleden (ja sorry....het resultaat was dus een caravan die zo goed bevalt dat ik 'm na 19 jaar nog heb). In de meeste gevallen volstaat sec de koppeling hoor.
En als de combi consequent gaat slingeren bij een normale snelheid dan zal het geavanceerde systeem jou zeker redden - maar de caravan zal niet bevallen.
En als de combi consequent gaat slingeren bij een normale snelheid dan zal het geavanceerde systeem jou zeker redden - maar de caravan zal niet bevallen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: antislingersysteem en antislingerkoppeling
Anti slingerkoppeling dempt de beweging, maar gaat het te hard en wordt het echt slingeren dan moet je sowieso in de remmen.
Dan is zo’n extra systeem niet eens nodig.
Dan is zo’n extra systeem niet eens nodig.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: antislingersysteem en antislingerkoppeling
Er zijn daar reeds topics over.
- ATC van ALKO is een pure antislinger. Deze remt dus ook actief bij slingeren
- iTBS is een antislinger die de caravan actief afremt bij slingeren maar ook systeem om je caravanremmen te ontzien tijdens (lange en/of stijlere) bergaf waarbij de remmen gesterkt blijven (dus niet mee remmen) tenzij je met de auto actief het rempedaal indrukt. Duurder maar vele male beter dan het vorige...
- ARC is ook een actief (berg)remsysteem met optioneel een antislinger - goedkoper dan iTBS
Kijk eens op https://caravantrekker.nl/info/bergremsystemen.php
Bij normaal gebruik heb je de actieve antislinger niet nodig. Het is een beetje zoals een ABS, die heb je bij gewoon gebruik van een auto ook niet nodig. Bij nood grijpt de antislinger wel actief in en is beter dan het passieve system met remklemblokjes om de trekhaak. De laatste verhogen de stabiliteit maar verbergen wel beginnend slingeren door bv. een slecht geladen caravan. De drempel voor het slingeren wordt verhoogd, maar eens aan het slingeren is er geen (groot) effect meer. Met actief remsystemen op de caravan is dat wel het geval, de caravan 'trekt' zich uit de slinger.
Indien je de kost kunt dragen en je bent Nederlander dan zou ik gaan voor iTBS of ARC, maar dat is mijn opinie... en omdat het in België niet gehomologeerd is kan ik het niet laten installeren.
- ATC van ALKO is een pure antislinger. Deze remt dus ook actief bij slingeren
- iTBS is een antislinger die de caravan actief afremt bij slingeren maar ook systeem om je caravanremmen te ontzien tijdens (lange en/of stijlere) bergaf waarbij de remmen gesterkt blijven (dus niet mee remmen) tenzij je met de auto actief het rempedaal indrukt. Duurder maar vele male beter dan het vorige...
- ARC is ook een actief (berg)remsysteem met optioneel een antislinger - goedkoper dan iTBS
Kijk eens op https://caravantrekker.nl/info/bergremsystemen.php
Bij normaal gebruik heb je de actieve antislinger niet nodig. Het is een beetje zoals een ABS, die heb je bij gewoon gebruik van een auto ook niet nodig. Bij nood grijpt de antislinger wel actief in en is beter dan het passieve system met remklemblokjes om de trekhaak. De laatste verhogen de stabiliteit maar verbergen wel beginnend slingeren door bv. een slecht geladen caravan. De drempel voor het slingeren wordt verhoogd, maar eens aan het slingeren is er geen (groot) effect meer. Met actief remsystemen op de caravan is dat wel het geval, de caravan 'trekt' zich uit de slinger.
Indien je de kost kunt dragen en je bent Nederlander dan zou ik gaan voor iTBS of ARC, maar dat is mijn opinie... en omdat het in België niet gehomologeerd is kan ik het niet laten installeren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: antislingersysteem en antislingerkoppeling
Een ATC antislingersysteem op een Eriba Touring lijkt me overbodig. Lage caravan, laag chassis, max 1300 kg, stabieler kun je het in de basis niet krijgen.
Wij hebben er niet voor gekozen op de door ons bestelde Eriba Nova Light.
Wij hebben er niet voor gekozen op de door ons bestelde Eriba Nova Light.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: antislingersysteem en antislingerkoppeling
En hier ervaring met een Eriba feeling..... Max 1200kg, laag (hefdak), laag chassis en ook die lag ontzettend goed, ook bij te hoge snelheden. Alleen wat stuiterig bij in een dorp op drempels en klinkers. Meer dan de latere Knaus. Maar goed, daaar helpt ATC niet tegen.
Ook ik zou, net zoals Daphne, adviseren om dit geld niet uit te geven in geval van een Touring.
Ook ik zou, net zoals Daphne, adviseren om dit geld niet uit te geven in geval van een Touring.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: antislingersysteem en antislingerkoppeling
Ik vind de naam “anti slinger koppeling” eigenlijk een misplaatste naam.
Liever zou ik de naam “comfort verhogende koppeling” gebruiken.
Je caravan moet zonder gebruik van de anti slinger koppeling ook prima achter de auto liggen.
Ter verhoging van het comfort zou je dan de anti slinger koppeling kunnen vastzetten maar dus niet om het weggedrag van een slecht beladen caravan te maskeren en om te zorgen dat je er bijvoorbeeld harder mee kunt rijden.
Als het met een anti slinger koppeling te hard gaat is de reserve eruit en is het vaak boem is ho.
Liever zou ik de naam “comfort verhogende koppeling” gebruiken.
Je caravan moet zonder gebruik van de anti slinger koppeling ook prima achter de auto liggen.
Ter verhoging van het comfort zou je dan de anti slinger koppeling kunnen vastzetten maar dus niet om het weggedrag van een slecht beladen caravan te maskeren en om te zorgen dat je er bijvoorbeeld harder mee kunt rijden.
Als het met een anti slinger koppeling te hard gaat is de reserve eruit en is het vaak boem is ho.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
- hoboken
- Berichten: 707
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: antislingersysteem en antislingerkoppeling
goed verwoord
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: antislingersysteem en antislingerkoppeling
Het beste antislingersysteem is een zorgvuldige belading van de caravan.
Hierbij geldt: houd de caravan zo licht mogelijk, en de auto zo zwaar mogelijk.
Zware dingen dus bij voorkeur niet in de caravan, maar in de auto laden.
Hou ook de kogeldruk zo hoog mogelijk.
Wat weer afhankelijk is van de max kogeldruk die de auto mag hebben in de meeste gevallen.
Alle gewicht achter de as van de caravan verlaagd de stabiliteit van de caravan, en hoe verder achter de as hoe meer.
Hou je deze regels aan, dan zal je totaal geen problemen hebben.
Zelfs niet bij hogere snelheden.
Hierbij geldt: houd de caravan zo licht mogelijk, en de auto zo zwaar mogelijk.
Zware dingen dus bij voorkeur niet in de caravan, maar in de auto laden.
Hou ook de kogeldruk zo hoog mogelijk.
Wat weer afhankelijk is van de max kogeldruk die de auto mag hebben in de meeste gevallen.
Alle gewicht achter de as van de caravan verlaagd de stabiliteit van de caravan, en hoe verder achter de as hoe meer.
Hou je deze regels aan, dan zal je totaal geen problemen hebben.
Zelfs niet bij hogere snelheden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: antislingersysteem en antislingerkoppeling
Onze eerste en tweede caravan hadden geen stabilisator koppeling.
Ook nooit het gevoel gehad dat ze nodig waren.
Op onze huidige zit’ie standaard, dus laten we het zo.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: antislingersysteem en antislingerkoppeling
Ik heb alle reacties goed gelezen ... We gaan geen extra antislingersysteem laten monteren. Bedankt voor alle info en meningen.
Re: antislingersysteem en antislingerkoppeling
Verstandige beslissing
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: antislingersysteem en antislingerkoppeling
Als je voor Duitsland een 100kmh toelating wil, neem dan wel de antislingerkoppeling!
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: antislingersysteem en antislingerkoppeling
Dat is standaard.
Die ga je er niet afschroeven..
Die ga je er niet afschroeven..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: antislingersysteem en antislingerkoppeling
Ow, dat weet ik niet.
Ik zag laatst op de camping een relatief nieuwe caravan, merk weet ik niet meer, met een normale koppeling, zonder antislinger.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: antislingersysteem en antislingerkoppeling
Kan, scheelt gewoon een kleine 300 euro en anti slinger koppeling is niet altijd nodig.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: antislingersysteem en antislingerkoppeling
Goede keuze wij rijden en Triton 418 en daarvoor een Touring 310 beide staan bekend om hun goede wegligging. De opbouw is zelfdragend wat 95% v d caravans niet is. Dit zorgt voor een perfecte wegligging. Ook het hefdak draagt hieraan bij. Als de caravan toch de neiging tot slingeren heeft dan is die verkeerd beladen.
Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5
antislingersysteem en antislingerkoppeling
Jan7 schreef: en daar zit standaard een antislingerkoppeling op
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: antislingersysteem en antislingerkoppeling
Is ook standaard bij zo goed als alle nieuwe caravans.
Er af schroeven en (laten) vervangen door een gewone koppeling is gekkenwerk naar mijn bescheiden mening.
Een stabilisator koppeling zorgt voor een comfortabeler rijgedrag.
Een goed beladen caravan met een goede trekker ervoor met ruim overgewicht t.o.v. de caravan doet als het goed is helemaal niks voor de stabiliteit van het span als je niet harder dan 95 kmu rijdt.
Wel iets voor het naveren bij niet volledig vlakke wegen.
Op andere aanhangers kom je practisch nooit stabilisatoren tegen.
Ook niet nodig, omdat er practisch altijd ook een forse trekker voor staat boven de 3000 kg aanhangergewicht.
Er af schroeven en (laten) vervangen door een gewone koppeling is gekkenwerk naar mijn bescheiden mening.
Een stabilisator koppeling zorgt voor een comfortabeler rijgedrag.
Een goed beladen caravan met een goede trekker ervoor met ruim overgewicht t.o.v. de caravan doet als het goed is helemaal niks voor de stabiliteit van het span als je niet harder dan 95 kmu rijdt.
Wel iets voor het naveren bij niet volledig vlakke wegen.
Op andere aanhangers kom je practisch nooit stabilisatoren tegen.
Ook niet nodig, omdat er practisch altijd ook een forse trekker voor staat boven de 3000 kg aanhangergewicht.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.