cilinderslot caravandeur eruit

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
ruurd1982

cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door ruurd1982 » zo 25 jul 2021 16:49

vandaag op de camping is het cilinderslot uit onze caravandeur gegaan. hier bij een lokale kampeerwinkel kan ik wellicht een cilinderslot kopen. kan ik deze er gewoon indrukken? of moet dit op een bepaalde manier.
bij het oude cilinderslot is er op de achterkant iets afgebroken.
Bijlagen
20210725_164504.jpg
20210725_164449.jpg
20210725_125740.jpg

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 407
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door Ivo » wo 28 jul 2021 10:35

Om het nieuwe slot erin te krijgen moeten een beetje spelen met de sleutel. Lichtjes naar links en naar rechts draaien en tegelijk op het slot duwen.
Bij ons is het slot eens losgekomen. Op die manier terug geplaatst.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door janoniem » wo 28 jul 2021 10:55

In dit topic worden heel veel tips gegeven.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door Chris » wo 28 jul 2021 11:18

Vraag eens even aan forumlid: Reizigers...

Hij weet echt alles van sloten, ook deze..
Was jarenlang zijn beroep... en nee... geen inbreker.. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door BertJan » wo 28 jul 2021 21:58

volgens mij if dit een FF2 cilinder (sleutelnummer begint Met F (niet FW), een nieuwe cilinder druk je er zo in.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door WillyL » do 29 jul 2021 09:21

Verifieer ook even of het afgebroken stukje nog in het slot zit en zo nodig, verwijder het.

Indien je nieuwe cilinder van hetzelfde type is en de oude sleutel in het nieuwe slot kan, dan kan je zelfs misschien proberen de lipjes 1/1 om te zetten van het oude naar het nieuwe. Dan heb je nog dezelfde sleutel (op alle sloten). Bij mijn weten zit er per gleufje een schuivend stukje en een veertje. Probeer het even op de oude cilinder.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Reizigers

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door Reizigers » do 29 jul 2021 09:27

Chris schreef:
wo 28 jul 2021 11:18
Vraag eens even aan forumlid: Reizigers...

Hij weet echt alles van sloten, ook deze..
Was jarenlang zijn beroep... en nee... geen inbreker.. awhoea.gif
@Chris.
Maar wel een legale inbreker.

Inderdaad even kijken of dat afgebroken stukje er nog in zit.
Daarna kan je het nieuwe cilindertje terug plaatsen.
Eventueel kan je het nieuwe cilindertje op je bestaande sleutel pasmaken zodat alles bij het oude blijft.
Succes.

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door PeterD » zo 30 apr 2023 09:51

Oud topic, maar ik denk dat mijn vraag hier wel past.

De cilinder van mijn Homecar deur zat muurvast. Na 2 minuten geduldig proberen overgestapt naar de brute methode en het slotje eruit gekregen. Bleek in de lengte gebroken te zijn. Dat is niet fijn op zaterdagmiddag 17.00
Fluks dit onvolprezen forum bezocht en daardoor op het idee gebracht om een cilinder van het serviceluik in de deur te zetten.
Serviceluik open geschroefd, cilinder eruit gekregen zonder een verwijderingssleutel.
Helaas krijg ik de cilinder niet diep genoeg in de deur gedrukt.
Heel verhaal en dan nu de vraag

Is er ook een verwijderingssleutel (aka dealersleutel) nodig om een cilinder terug te plaatsen?

Voor de goede orde, het gaat hier om een HSC cilinder met een FWxxx sleutel.
image.jpg
D’ouwe en de “nieuwe”
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 30 apr 2023 10:10

Je hebt de passende sleutel nodig om het cilindertje te plaatsen
Als de sleutel erin zit moetten alle plaatjes glad met de cilinder zitten,
Maar is de cilinder wel hetzelfde van de deur en de service luik
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 521
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door Witte yeti » zo 30 apr 2023 10:26

Voor het terug plaatsen heb je een verwijderingssleutel nodig, die druk het laatste plaatje terug. Dat laatste plaatje blijft dan achter een palletje zitten als je de verwijderingssleutel eruit haalt. Met de sleutel die bij het slot hoort, druk je alle plaatje terug behalve de laatste en dat is het probleem waarom je het slot er niet helemaal in krijgt.
IMG_3213.jpeg
Laatst gewijzigd door Witte yeti op zo 30 apr 2023 10:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door WillyL » zo 30 apr 2023 10:27

[re.gif] zie ik een verschil achteraan tussen de 2 cilindertjes? 1 met 1 centraal nokje en het andere met 2 net uit het midden?
Of is dat gezichtsbedrog.
Dit kan maken dat de 2 niet 100% compatibel zijn.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door PeterD » zo 30 apr 2023 11:29

@Paul Vingerhoeds. Het is een 1 sleutelsysteem en de oude en nieuwe cilinder hebben hetzelfde nummer.

@WillyL: Die halve cilinder is de kaduke. Die met de sleutel komt uit het serviceluik.

@Witte yeti: Dit is het antwoord dat ik nodig heb. Ik had al zo’n vermoeden. Maar nu weet ik zeker wat ik moet bestellen. Een cilinder en een verwijderingssleutel. Dat wordt dus even naar een “Swiersige” website in IJmuiden gaan.

We vertrekken morgen naar Ommen en ik kan dmv een schroevendraaier de deur wel dichtdraaien en zelfs op slot doen zoals met de sleutel en cilinder. Laat de spullen dan maar op een pakketpunt bezorgen.

Iedereen. Dank voor de snelle antwoorden.
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

BertJan
Berichten: 2697
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door BertJan » zo 30 apr 2023 13:26

de cilinder kan je er zo indrukken met de sleutel.

demonteer eerst het slot uit de deur, kijk of er geen afgebroken cilinder deeltjes aanwezig zijn. dan kan je de cilinder op 1 manier zo in drukken en kan je aan de achterzijde de pen ietsjes draaien om het laastste stukje erin te krijgen.

de wisselsleutel heb je alleen nodig om de oude cilinder te verwijderen.(en die heb je er al uit)

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door PeterD » zo 30 apr 2023 13:37

[re.gif]
Zo werkt het bij mijn serviceluik, maar ik zie geen mogelijkheid om de “driehoek” zo te demonteren dat ik het slot er via de achterkant in kan drukken.
Ik weet nu dat het met zo’n dealersleutel kan en koop er zo een of ga even langs een dealer om te vragen of ze de cilinder er even willen indrukken.
Er zit hier in het dorp een onderhoudsbedrijf en daar kan ik morgen om 8 uur langs, want dan gaat hij open.

Edit:. Dat heen en weer bewegen werkt niet. Achterin het slot zit een gesloten ring waar het safety pieleke achter moet.
Maarruh dank voor het meedenken. 👍
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2412
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 30 apr 2023 20:05

Leuk zo’n dealer sleutel kun je dus elke caravan met dit type slot mee openen door de cilinder eruit te nemen ?
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

iemand
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door iemand » zo 30 apr 2023 21:17

Nog even wat leesvoer waar eea mooi wordt uitgelegd....
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

JanPunne
Berichten: 2756
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door JanPunne » zo 30 apr 2023 21:22

Ik had plotseling de cilinder met de sleutel eruit getrokken..iets te schuin gehouden met terugtrekken.
Even goed opgelet en de cilinder met de sleutel er nog in terug geplaatst in de stand zoals deze er uit kwam en alles functioneert weer als vanouds.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door SBerend » zo 30 apr 2023 21:25

PeterD schreef:
zo 30 apr 2023 11:29
@Paul Vingerhoeds. Het is een 1 sleutelsysteem en de oude en nieuwe cilinder hebben hetzelfde nummer.

@WillyL: Die halve cilinder is de kaduke. Die met de sleutel komt uit het serviceluik.

@Witte yeti: Dit is het antwoord dat ik nodig heb. Ik had al zo’n vermoeden. Maar nu weet ik zeker wat ik moet bestellen. Een cilinder en een verwijderingssleutel. Dat wordt dus even naar een “Swiersige” website in IJmuiden gaan.

We vertrekken morgen naar Ommen en ik kan dmv een schroevendraaier de deur wel dichtdraaien en zelfs op slot doen zoals met de sleutel en cilinder. Laat de spullen dan maar op een pakketpunt bezorgen.

Iedereen. Dank voor de snelle antwoorden.
In Ommen zit Mohocar. Caravancentrum Dunnewind in Nieuwleusen of anders Reinders in Hoogeveen proberen. Allen in de buurt
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door PeterD » di 2 mei 2023 16:15

Maandag ochtend bij een onderhoudsbedrijf voor caravans geweest. Heel hulpvaardig, maar het lukte niet om de cilinder goed te plaatsen. Onderweg naar Ommen bij 2 bedrijven langsgereden en ook daar lukte het niet.
Maandagmiddag na plaatsen van de caravan op de Arendshorst even naar Mohocar gegaan en daar was het in twee minuten geregeld. “ t is een handigheidje dat je moet kennen”
Kosten? “ service meneer”. Gelukkig hadden ze wel een fooienpot.
Kortom, eind goed al goed.
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

BWagner
Berichten: 14
Lid geworden op: di 26 jul 2022 18:55

Re: cilinderslot caravandeur eruit

Bericht door BWagner » zo 3 mar 2024 21:04

Goedenavond,

Helaas ken ik hetzelfde probleem met de defecte cilinder. Ik heb een cilinder uit mijn grote klep gehaald en in de deur gezet. Nu wil ik andere plaatsen alleen vraag ik mij af of ik je een HSC cilinder in een FF2 cilinder kan plaatsen en visa versa?

Het wordt mij niet duidelijk of ik nu een FF2 of een HSC cilinder heb? Wanneer ik mijn cilinder vergelijk met foto's online, dan wordt de ene keer over FF2 gesproken ( https://www.obelink.nl/ff2-cilinder-met-2-sleutels.html ) en op https://www.zwiebelfam.nl/cilinderslot-vervangen/ hebben ze het bij de cilinder die ik heb over een HSC. Dit is een foto van mijn cilinder:
Afbeelding
Afbeelding

een van de pootjes is aan de onderzijde afgebroken en en pinnen zijn allemaal krom.

Op mijn cilinder staat F4005. Kan ik deze vervangen door een cilinder met code FW540?

Ik hoop dat jullie mij kunnen verder helpen.

Fijne avond!
Combi Lynk & Co 01 + Homecar Rally Trophy 45 FHU bj 2003

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”