Bretagne

hobby400
Berichten: 44
Lid geworden op: za 3 apr 2010 13:42

Bretagne

Bericht door hobby400 » zo 25 jul 2021 10:41

Wij willen in september naar Bretagne gaan.
We starten in St Malo en willen de kust volgen naar de zuidkant van Bretagne.
Wie heeft tips voor campings?

MvG,
Jan
Ford Focus ecoboost 125pk, Hobby 400SF 2006

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Bretagne

Bericht door WillyL » zo 25 jul 2021 10:58

Het is reeds enkele jaren geleden maar deze vonpnden wij goed:
http://www.camping-haliotis-mont-saint-michel.com/
En nabij Carnac Le dolmen
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Rikkie
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 2 okt 2017 20:44
Locatie: Ergens midden België

Re: Bretagne

Bericht door Rikkie » zo 25 jul 2021 11:45

Als je de hele kust wil volgen vanaf St-Malo tot de zuidkust ben je wel enkele weken bezig …
Zeker verrekijker niet vergeten!

Wij hadden destijds goede ervaringen met:
Camping Municipal du Pointe de Grouin in Cancale (10-tal km opzij St-Malo)
Middelgrote camping op de Pointe du Grouin. Veel standplaatsen hebben zicht op de rotsachtige kust.
OK, dit is net niet Bretagne maar dit centrum van de oesterkweek mag je eigenlijk niet missen.

Camping West in Ploumenac’h (Noord Breatgne) http://westcamping.com/
Leuke kleinschalige camping aan de Cote du Granit Rose.
Nogal moeilijke toegang voor grote combinaties.
Een goed alternatief is Camping Tourony dat een paar 100 meter verder ligt. https://camping-tourony.com

Camping Trez Rouz in Camaret-sur-Mer helemaal op het einde van Bretagne (West-Bretagne) https://www.trezrouz.com/
Leuke kleinschalige camping op 50 meter van het strand.
Op het ganse schiereiland heb je fantastische uitzichten en als je geluk hebt zie je een vliegdekschip en / of duikboot voorbijvaren die naar hun basis in Brest gaan.

Camping Le Diben in Larmor-Baden (Zuid-Bretagne) https://www.campinglediben.com/
Middelgrote camping aan de Golf du Morbihan. Op een 100-tal meter van de kust en wandelafstand van het dorp en haventje.
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Bretagne

Bericht door Musso53 » zo 25 jul 2021 15:13

In Saint-Malo kan ik je deze camping aanbevelen: https://www.camping-saintmalo.fr/

Diverse goede restaurantjes op loopafstand.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

hobby400
Berichten: 44
Lid geworden op: za 3 apr 2010 13:42

Re: Bretagne

Bericht door hobby400 » zo 25 jul 2021 22:15

Alvast bedankt voor jullie tips!

MvG,
Jan
Ford Focus ecoboost 125pk, Hobby 400SF 2006

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bretagne

Bericht door dieseltijger » zo 25 jul 2021 22:27

Leuk draadje. Ik/we zijn nog nooit in Bretagne geweest. Letterlijk links laten liggen op de terugreis vanuit het zonnige zuiden. Mede hierdoor krijgen we extra zin. Dankjullie wel!!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Bretagne

Bericht door Leentje » ma 26 jul 2021 09:37

Municipal Les Cours in Saint Suliac was geweldig! 20 minuten van St Malo vandaan. In st Malo PR parkeren en gratis bus naar stad.
Bezoek ook zeker Dinan. Parkeren beneden in het oude haventje en een prachtige klim naar de bovenstad maken.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Bretagne

Bericht door Henny » ma 26 jul 2021 10:11

https://www.lechatelet.com/camping-frankrijk-bretagne

Hier stonden wij een paar jaar geleden. Is een grote camping waar wij normaal nooit op staan, maar kregen ( het was september en wij wilde uitzicht op zee ) een plaatsje direct aan de rand !!! Wat een uitzicht over de baai!
Veel wandelingen gemaakt rond de baai en IN de baai met eb!
Goed uitgangspunt om van alles te bezoeken. Geen gebruik gemaakt van zwembad en restaurant. Vriendelijke mensen bij receptie.
Geniet van het prachtige Bretagne !! thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Bretagne

Bericht door PMT » ma 26 jul 2021 13:31

[re.gif]
Wij hadden daar ook dit prachtig uitzicht. Nadeel van die camping vond ik dat het strand een heel eind naar beneden ligt een dat je op de terugweg behoorlijk moet klauteren. Ik zou het nu met mijn slechte knieën niet meer kunnen.
3211377_orig.jpg
Laatst gewijzigd door PMT op ma 26 jul 2021 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bretagne

Bericht door dieseltijger » ma 26 jul 2021 13:41

Mijn hemel! wat mooi! Dit gaan we bekijken. Nog een vraagje: Kan je in Bretagne doorgaans goed fietsen of is het sterk geaccidenteerd terrein?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Bretagne

Bericht door koos » ma 26 jul 2021 13:59

Ik ben met fietsen langs de noordkant van Bretagne geweest. Maar na één dag bleven de fietsen op de camping en namen wij de auto omdat er flinkt geklommen moest worden. Zegt misschien ook wat over ons maar het klimmen ging ons flink tegenstaan. Het is psvr vakantie . Even op de fiets een boodschapje doen in een naburig dorp vanuit de camping was dan weer geen probleem.
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bretagne

Bericht door dieseltijger » ma 26 jul 2021 14:15

Oh, dan neem ik ze mee. Ik vind de mogelijkheid om met de fiets een verse pain du stok te halen en even langs de markt te schooien wel leuk.

Euhhhh offtopic. Ik zie dat je een Forrester hebt. Hoe bevalt deze als caravantrekker en in het (indien van toepassing) dagelijks gebruik voor woon-werk verkeer? Merk je verschillen qua trekgedrag met jouw vorige (niet-) Subaru's? Onderhoud...nog bijzondere aandachtspunten? En het verbruik? (sorry - kon het niet laten)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

koos
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land

Re: Bretagne

Bericht door koos » ma 26 jul 2021 15:18

Zeker de fietsen meenemen voor boodschapjes. Is echt lekker. Maar de kustlijn betaat uit rotsformaties en dat betekent klimmen.

En offtopic (mag dat?)

Het feit dat ik nu voor de tweede keer een forester heb gekocht zegt genoeg.

- Prima caravantrekker. Verwacht geen super prestaties wat betreft acceleratievermogen met een caravan erachter maar hij gaat wel door. Ook als je moet optrekken op een bult en er ligt los grind op de weg. De 4WD laat je niet in de steek.
- Dagelijks rijd ik ongeveer 60 km woon-werk verkeer. Maar ook zeer regelmatig dagtochten van ruim 500 km. De Forester is een zeer comfortabele auto. Erg stil (wordt ook door meerijders opgemerkt). Het is een echte cruise auto. Dus lekker cruisen over lange afstanden. Ben je een sportieve rijder die steeds als eerste weg wil zijn bij het stoplicht dan zou ik een andere auto kiezen. Ga je voor comfort dan is de CVT absoluut een aanrader.
- Met mijn vorige Forester heb ik dik 100.00 km gereden. Behalve de standaard onderhoudsbeurten (klein ongeveer €200,- en groot ongeveer €400) een keer een brommende achterwiellager vervangen (€270,-). Dit had wat mij betreft nog lang niet gemogen bij kilometerstand 98.000 km. Een minpuntje voor de forester.
- Het verbruik houd ik zeer nauwkeurig bij. Mijn vorige Forester over 109.000 km 1:13.13 en mijn huidige forester over 25.000 km 1:13.14 (zie ik nu). Lekker constant dus. Dit betreft alle kilometers. Dus zowel solo als met caravan.
- Na 25 jaar Datsun/Nissan gereden te hebben ben ik overgestapt op Subaru. Mijn laatste Nissan was een maandagochtend exemplaar (alle voorgaande waren probleemloos). Daarom ben ik overgestapt op Subaru. En nog geen seconde spijt van gehad.
- Ik heb mijn vorige Forester ingeruild omdat ik een Premium wilde hebben die lekker volgestouwd zit met luxe zoals Eye-sight, DAB-radio, Led-koplampen (meesturend), leren bekleding, keyless entry, enz. enz.

Heb je meer vragen dan stel ze gerust. Maar doe maar via een Pb'tje of apart topic zodat we dit topic niet vervuilen.

En nu weer on-topic.....
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W

ahoonhout
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 24 mar 2017 22:26
Locatie: Noord Holland

Re: Bretagne

Bericht door ahoonhout » ma 26 jul 2021 15:25

Blij met dit item. Bij ons staat Bretagne ook op de planning voor september. Frankrijk is een beetje thuiskomen voor ons, maar nog nooit helemaal de punt in geweest richting Brest.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bretagne

Bericht door dieseltijger » ma 26 jul 2021 15:35

ik overweeg onze plannen te herzien. We hadden een weekje Jura gepland, nou......

Ik mis dit soort onderwerpen (over het kamperen zelf). Dus ben hier blij mee.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Henny
Berichten: 1398
Lid geworden op: do 30 okt 2008 11:38

Re: Bretagne

Bericht door Henny » ma 26 jul 2021 17:12

Bretagne is zo ontzettend mooi, vooral de noordkust!! Wij wisselen meestal af, de ene vakantie de kust en de vakantie daarna de bergen. Maar kan altijd veranderen als het weer roet in de plannen gooit. ( vrijheid van de caravan EN omdat wij juni én september gaan, dus geen druktes en niets reserveren)
De camping in St Cast le Guildo gaat ( jammer genoeg) al half september dicht, hou daar rekening mee.
En inderdaad, een flinke klim terug vanaf het strand. Omdat wij veel wandelingen maakten plande we het ook wel dat we bij de ingang van de camping terug kwamen na een tocht!!
Maar ga je om op het strand te liggen ..tja... whistle.gif


Fijne tijd ...trouwens Dieseltijger...de Jura is ook héél mooi !!! thumbup.gif
Avento 420 / XC70....

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Bretagne

Bericht door Wie-niets » ma 26 jul 2021 17:22

[re.gif] [re.gif]
Ik denk dat je daar geen spijt van gaat krijgen.. En fietsen beslist meenemen. Maar soms niet te doen tot goed te fietsen met de e-bike of toenmalige sportfietsen met de nodige versnellingen.

Wij lieten dit stuk natuur juist niet liggen op de terug weg diverse keren b,v. 14 dagen of meer vanaf
begin september bezocht. ( voordeel daar dan nog lang licht s'avonds t.o.v. Oost- Frankrijk.)
En campings genoeg was onze ervaring. En nog mooie authentieke plaatsjes genoeg daar te vinden.
Maar goed is al enkele jaren geleden net aan het begin van mijn vut jaren en dan waren wij per jaar 2x 10 weken of meer onderweg. knipoog.gif
En inderdaad wat hiervoor werd gezegd, half september gaan veel campings dicht en de Jura is ook heel mooi. mrgreen.gif

Rikkie
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 2 okt 2017 20:44
Locatie: Ergens midden België

Re: Bretagne

Bericht door Rikkie » ma 26 jul 2021 19:29

Ik weet niet of het in dit topic thuishoort (de initiële vraag ging tenslotte over campings) maar ik zie dat hier toch wel animo voor randinformatie is … (eventueel moeten de beheerders dit maar in apart topic zetten)
Ik mag wel stellen dat wij Bretagne-adepten zijn. Deze fantastische streek was jarenlang onze vakantiebestemming. Weliswaar met de tent maar dat doet nu niets terzake.

Vooraleerst een misverstand uit de wereld helpen … veel mensen zeggen dat het altijd slecht weer is in Bretagne. Dit klopt volledig als je 25 graden slecht weer noemt. Feit is wel dat je aan de woeste Bretoense Kust zit en daar is het altijd wind. Bijgevolg is de gevoelstemperatuur een aantal graden minder en zijn de avonden fris. Maar opgelet want wegens de wind voel je niet dat de zon je huid verschroeid. En het kan er ook regenen en stormen maar dit is meer uitzondering dan regel. Wat is er mooier dan het woeste schouwspel van de zee gadeslaan waarbij hoge golven tegen de kust inbeuken? Wij hebben ondervonden dat hoe verder je het binnenland ingaat hoe meer je kans op regen hebt (kan toeval geweest zijn). Algemeen mag je stellen dat de zuidkant warmer en minder winderig is als de noordkant. Helemaal op de punt van Bretagne gaan de natuurelementen helemaal los en kan het s’morgens zwoel warm zijn, s’middags stormen en s’avonds aangenaam warm. Maar het kan er ook verschroeiend warm zijn. Ik herinner mij juni 2014 … dan hadden we in Camaret-su-Mer 9 dagen lang rond de 30°. Besluit: extra scheerlijnen, een extra trui, een regenjas en zonnecreme factor 30 (of meer) moeten mee naar Bretagne.

Bretagne is een fantastische streek om te ontdekken. Je vind er woeste natuur, cultuur, geschiedenis en legendes. Vreemd genoeg vind je er relatief weinig vissershavens. De bewoners kennen de gevaren van de zee en hebben eerder een afkeer van de zee. De authentieke Bretons (zo worden de inwoners daar genoemd) zijn een vrij gesloten volk waar je vrij moeilijk contact kan mee maken.

Fietsen lijkt mij voor de occasionele fietser geen goed idee omdat het toch wel vrij heuvelachtig is. Een e-bike is dan wel een goede oplossing maar algemeen mag je stellen dat er geen infrastructuur is om te fietsen (fietspaden zijn op enkele uitzonderingen na onbestaande).
Wandelen kan je echter in overvloed. Vanaf St-Malo in het noorden start de zogenaamde “Sentier des Douaniers” oftewel GR34 die het hele Bretonse schiereiland volgt tot aan de Golfe du Morbihan in het zuiden. Deze wandelweg loopt meestal op enkele meters van de kustlijn waardoor je continu mooie uitzichten hebt.

Op enkele uitzonderingen na vind je in Bretagne geen “feest-toerisme” zoals aan de Costa Ikweetnietwaar. Voor pretparken, megadiscotheken en andere lawaaierige toestanden zal je moeite moeten doen. Naar Bretagne ga je voor de rust. De campings zijn er klein tot middelgroot en ieder vind iets naar zijn gading.
Augustus is de vakantiemaand voor de Fransen, dus dan is het op sommige plaatsen druk tot zeer druk (zeggen de locals). Wij gingen altijd in juni of september en dan is het er zeeeeer rustig. De langste dag (21 juni) beleven op de punt van Bretagne is heel speciaal … de schemering valt pas in rond 23 u en hoogstwaarschijnlijk zie je een spectaculaire zonsondergang.

2014-Bretagne (27) - Plage-de-Trez-Rouz.JPG
2013-Bretagne (100).JPG
2013-Bretagne (79).JPG
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen ...

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bretagne

Bericht door dieseltijger » ma 26 jul 2021 21:10

Ik heb de "P" aan wandelen (te ongeduldig) - maar maak een uitzondering voor "ontdekken". Wat ik zo zie, de kust, de (recente) historie - dat prikkelt. Doet denken aan Cornwall waar ze bijvoorbeeld oude tinmijnen hebben aan de kust die onder zeeniveau (!) gelegen waarden en permanent leeggepompt werden. We kennen We nemen het door met mijn zeergewaardeerde wederhelft. Leuk!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

ahoonhout
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 24 mar 2017 22:26
Locatie: Noord Holland

Re: Bretagne

Bericht door ahoonhout » di 27 jul 2021 19:06

Voor de fietsliefhebbers. Even bekeken of er ook "voie vertes" (groene fietspaden, veel autovrij) zijn in Bretagne. In de Bourgogne hebben we er fijne tochten mee gemaakt langs de kanalen. Ook in Bretagne genoeg te fietsen. Ben benieuwd!
https://nl.francevelotourisme.com/beste ... ietsroutes

hobby400
Berichten: 44
Lid geworden op: za 3 apr 2010 13:42

Re: Bretagne

Bericht door hobby400 » di 27 jul 2021 19:14

Henny schreef:
ma 26 jul 2021 10:11
https://www.lechatelet.com/camping-frankrijk-bretagne

Hier stonden wij een paar jaar geleden. Is een grote camping waar wij normaal nooit op staan, maar kregen ( het was september en wij wilde uitzicht op zee ) een plaatsje direct aan de rand !!! Wat een uitzicht over de baai!
Veel wandelingen gemaakt rond de baai en IN de baai met eb!
Goed uitgangspunt om van alles te bezoeken. Geen gebruik gemaakt van zwembad en restaurant. Vriendelijke mensen bij receptie.
Geniet van het prachtige Bretagne !! thumbup.gif
Idd een grote camping, maar dat uitzicht is grandioos!!
Ford Focus ecoboost 125pk, Hobby 400SF 2006

hobby400
Berichten: 44
Lid geworden op: za 3 apr 2010 13:42

Re: Bretagne

Bericht door hobby400 » di 27 jul 2021 19:22

Wat geweldig dat mijn draadje zoveel antwoorden en vragen oplevert!!
Wij krijgen al veel zin in om te gaan, leuke tips waar we iets mee kunnen
Nu de plannen verder uitwerken.
Onze ervaringen vanuit Normandië en de noordkant van Bretagne die we vele malen bezocht hebben met veel plezier maken dat we zin hebben om deze mooie streek verder te ontdekken.
St Malo hebben we al eens bezocht een prachtige stad willen we als startpunt aan houden.
Dan afzakken en het laten gebeuren wat we tegen komen.
MvG, Jan
Ford Focus ecoboost 125pk, Hobby 400SF 2006

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bretagne

Bericht door dieseltijger » di 27 jul 2021 20:09

ahoonhout schreef:
di 27 jul 2021 19:06
Voor de fietsliefhebbers. Even bekeken of er ook "voie vertes" (groene fietspaden, veel autovrij) zijn in Bretagne. In de Bourgogne hebben we er fijne tochten mee gemaakt langs de kanalen. Ook in Bretagne genoeg te fietsen. Ben benieuwd!
https://nl.francevelotourisme.com/beste ... ietsroutes
Mooi! Dit draadje smaakt echt naar meer. Met fietsen moet je uitkijken qua ambities (...) een Franse campinghouder schoot in een stuip toen ik vertelde dat ik mijn fiets mee wou nemen: "Maar we zitten hier in de bergen meneer!". Ik ben een flachland tiroler wat fietsen betreft - het moet leuk blijven. Maar het stikt van de historie en de verrassingen. Geweldig!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1341
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Bretagne

Bericht door Bob Diesel » ma 15 aug 2022 19:00

En niemand die zijn september ervaring van 2021 hier kwijt wil scratch.gif

Want na 75 zomerse dagen in midden/noord Limburg, en al 12 dagen durende hittegolf
En vooruitzichten dat de eerste week van september ook overal warm zal zijn

Behalve in de Bretagne haphop.gif , denken wij er ook aan om daar te buurten
Afzakken naar warmere regio kan altijd nog knipoog.gif

Dus vertel , hoe was het er
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Bretagne

Bericht door Leentje » ma 15 aug 2022 20:24

In Saint-quai-Portieux op cp Bellevue heb je ook een geweldig uitzicht op zee.
In Grandcamp-maissy ligt cp Joncal. Een mega camping, toppunt van ongezellig, maar….op de dijk een aantal plaatsen waarop je vol zicht op zee, en zeehonden, hebt. Na twee nachten waren we volledig gezandstraald en de caravan geheel vies zout, maar man man, wat een uitzicht en zonsondergangen. Echt magnifiek!!!!
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Plaats reactie

Terug naar “Frankrijk”