Lekkage bij de deur sta caravan

Alles wat betrekking heeft tot stacaravans
Plaats reactie
rebecca
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 4 jul 2021 12:36

Lekkage bij de deur sta caravan

Bericht door rebecca » zo 25 jul 2021 09:42

Goedemorgen,
Nieuw op dit forum, dus nog beetje zoekende waar ik mijn vraag moet neerleggen. We hebben al enige tijd een oude sta caran, merk willerby. Nu heeft hij of zij wel wat te maken gehad met lekkages, maar we dachten het grotendeels opgelost te hebben. Nu kwamen we een tijd terug erachter dat er een holling in de vloer zat bij de deur in de buurt. Laminaat ophoog getrokken en zat een hele barst/deuk in de vloer. Onder de caravan gekeken en er zat vocht tussen het plastic en de vloer. Dat water uiteraard verwijderd en zou graag de vloerplank herstellen, maar ik kan de oorzaak van de lekkage niet goed achterhalen. De muur naast de deur vertoont vochtschade en helemaal onderaan ook zwart hout. Tijdens de regenbui gister kon ik wel huilen, want ik zag water binnen druppelen op de grond. Komt via de muur, dat is duidelijk, maar vanwaar precies weet ik niet.
Iemand een idee waar ik kan beginnen met zoeken van bron: waar komt het water binnen? En waarom bij miezer buien wel en bij stort niet?
We hebben een andere chalet gekocht, maar die wordt pas in maart geleverd. We verblijven hier in deze oude caravan veel en niets doen is geen optie, want anders hebben we tijdelijk geen dak boven ons hoofd. Is er iemand die weet hoe ik dit kan verhelpen of waar ik moet aankloppen om dit voor redelijke prijs te laten verhelpen?

Oke, beetje langer berichtje dan gepland. Ik heb ook foto's als dat handiger praten is.

Vriendelijke groet, Rebecca

buddo
Berichten: 85
Lid geworden op: di 26 mei 2020 08:58

Re: Lekkage bij de deur sta caravan

Bericht door buddo » ma 26 jul 2021 10:12

Erg vervelend uiteraard.
Het water is beneden zichtbaar maar moet uiteraard van hoger komen. Lijkt mij toch dat het ergens op naden of kitranden (aansluiting dak/wand, dakraam/dak of raam/rand) naar binnen moet komen. Lekkages kunnen soms heel lastig te vinden zijn, het water zoekt steeds het laagste punt en de echte oorzaak kan dus soms een paar meter verderop zitten maar dat het tussen de binnen- en buitenwand steeds lager komt en uiteindelijk bij de deur lekt.
Water lekkages in caravans heb ik niet veel ervaring mee (huizen helaas wel), maar ik zou systematisch alle naden/kitranden gaan controleren en wellicht met een vochtmeter van binnen de oorsprong proberen te vinden. Zijn er plekken waar de meter niet uitslaat, dan hoef je niet te kijken. Zijn er plekken waar deze duidelijk meer uitslaat, dan daar misschien beginnen. En wellicht is het nodig om op sommige stukken de wandbekleding los te halen om de constructie te zien.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Lekkage bij de deur sta caravan

Bericht door iemand » za 31 jul 2021 17:57

Op mn site https://avento.weebly.com/onderhoud.html
beschrijf ik ook eea over vochtmeting

Ik zou zeggen koop de BM31. Kost ongeveer 71 euro.
Daarmee kun je inzichtelijk krijgen waar het vocht overal zit en waar niet.

Kun zo op internet bestellen en met 2 werkdagen kun je aan het meten.

Let op. De meter reageert ook op metaal, maar dat herken je snel want dat loopt meestal recht.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

rebecca
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 4 jul 2021 12:36

Re: Lekkage bij de deur sta caravan

Bericht door rebecca » wo 4 aug 2021 15:14

Dank je voor de reacties.
Inmiddels weer wat gekit en een afdakje gemonteerd( laten monteren) boven de deur. Op hoop van zegen.
Deze week wil ik de naden vooraan de caravan dicht-tapen met batuband, op aanraden van iemand. Hij zag daar een kleine scheur in het plastic en al dacht hij niet dat het water daar vandaan zou komen, is dichtmaken sowieso geen slecht plan.
En dan wanneer het een paar dagen goed droog is misschien met vloeibaar rubber de dakgoot even behandelen.
Alvast bedankt en ik ga eens achter een vochtmeter aan.
Vriendelijke groet, Rebecca

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Lekkage bij de deur sta caravan

Bericht door Knaus440 » wo 4 aug 2021 15:58

Kijk vooral ook even naar de dakgoot!
Bij onze Willerby zat die regelmatig vol met blad en takjes, dennennaalden.
Dan loopt de goot vol en via de klinknaad kan er dan water binnenkomen.
Kijk ook naar het aluminium "afdakje", een strip meestal, boven de deur. Als die los van wand zit lekt het daar ook.
Gaat het om de deur ingang of deur woonkamer?
Zit het zwarte hout in een kast naast de ingang deur, waar mogelijk ook een geyser zit? Kijk dan ook naar de afdichting rookkanaal geyser.

Sta je ergens regio 030, dan wil ik wel komen kijken of we de inkomende water plek kunnen vinden. Ik heb aardig wat ervaring opgedaan met onderhoud en renovatie van onze Willerby.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Plaats reactie

Terug naar “Stacaravans”