Koelkast doet het niet wel vriezer

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
Dennis Neal
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 06:45

Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door Dennis Neal » zo 25 jul 2021 07:48

Mogge

We zijn in spanje aangekomen.
Maar helaas doet de koelkast het niet.
Lampje brand wel en de vriezer er boven doet het ook wel niet heel koud dat alles bevriest maar wel koud.

Wat kan het zijn??

Groet Dennis
Bijlagen
20210725_074728.jpg
20210725_074644.jpg

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door iemand » zo 25 jul 2021 08:28

welk type is het?

maak eens een foto van de sticker in de koelkast.
zit meestal links onderaan.

heb je buiten de winterafdekplaat er wel af ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door Chris » zo 25 jul 2021 08:44

Volgens mij staat ie op maximaal koelen ingesteld.
Dat werkt juist averechts..
Zet hem eens op 1/3 oid...grote kans dat het chemische proces dan wel op gang komt
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door Ivo » zo 25 jul 2021 09:07

Op de foto kan je zien dat de koelkast op max. staat. Zoals Chris al zegt: lager instellen.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Neet
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 9 apr 2021 09:16

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door Neet » zo 25 jul 2021 10:28

En haal de roosters er af. Denk dat het nu wel bloedheet is achter de koelkast.
Laat ze er af als het erg warm is.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door Paul » zo 25 jul 2021 10:59

Chris schreef:Volgens mij staat ie op maximaal koelen ingesteld.
Dat werkt juist averechts..
Zet hem eens op 1/3 oid...grote kans dat het chemische proces dan wel op gang komt
Dat lees ik vaker maar snap niet zo goed wat daar het nut van zou zijn.
De knop is gewoon een domme aan / uit thermostaat, geen vermogensregelaar.
Als je hem op een kwart zet en de koelkast wordt onvoldoende koud blijft hij gewoon aan.
Geen verschil met stand 3/4.
Oftewel als je koelkast niet koud genoeg wordt om de thermostaat te doen afslaan dan maakt de stand van de schakelaar in theorie niets uit.

Of mis ik iets ?

Hoe lang staat de koelkast aan ?
Met deze temperaturen duurt het wel even voordat de koelkast is terug gekoeld.
En zoals gezegd, roosters eraf scheelt vaak al een stuk.

BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door Knaus440 » zo 25 jul 2021 12:12

Over de technische werking van de standen kan ik niks zeggen.
Praktijk is dat de koelkast bij ons bij warmer weer kouder wordt als de stand lager wordt gedraaid. Dus niet op max maar op 1 of 2 ipv 4 of 5.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door Paul » zo 25 jul 2021 12:27

RE.gif

Dan zal jullie koelkast afslaan omdat hij de ingestelde temperatuur heeft bereikt voor stand 1 of 2.
Gevolg is dat verwarming en ammoniak afkoelt en zodra hij weer aanslaat het proces opnieuw start.
Maar dan is wel aan de voorwaarde voldaan dat de koelkast voldoende koud wordt en dus afslaat.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door Witte yeti » zo 25 jul 2021 12:40

Ik vond een interessant verhaal over de koelkast, een deel ervan kan je hieronder lezen.
De rest kan je vinden op: https://www.zwiebelfam.nl/koeling/

De koelkast koelt niet diep genoeg.
Soms, als het buiten echt warm is, dan koelt de absorptie-koelkast niet meer tot een temperatuur van ergens tussen de 4⁰ – 6⁰ C, de laagste temperatuur die nog aanvaardbaar is (sommige mensen hebben liever 8⁰ C. als temperatuur van hun wijn en bier en dat is natuurlijk ook goed!). Hoe komt dat?
De absorptie-koelkast in de camper is gebaseerd op het feit dat verdamping energie kost, en die energie wordt aan de lucht in de koelkast onttrokken; die lucht in de koelkast wordt daardoor kouder. De koelvloeistof (meestal ammoniak) moet echter ook weer condenseren en dat levert energie, en dus warmte op. Die warmte moet worden afgevoerd via de ventilatieroosters achter de koelkast. Als je nu de koelkast harder laat koelen door de thermostaat omlaag te draaien, dan komt er ook meer warmte vrij bij de condensatie; en als die warmte niet meer kan worden afgevoerd, dan werkt het lager zetten van de thermostaat zelfs tegengesteld: de koeling wordt meer dan teniet gedaan door de ontstane warmte en de temperatuur in de koelkast loopt op. Dit geldt niet voor een compressor-koelkast, dat principe werkt anders. Je kunt bij de absorptie-koelkast dan twee dingen doen:
1. help de koelkast een handje door er ventilatoren achter in te plaatsen die de warme lucht afvoeren (zie mijn afzonderlijke pagina daarover), of
2. zet de koelkast-thermostaat minder laag (zie hieronder; uitgegaan wordt van een 7 standen. Heb je een doorlopende schaalverdeling verdeel die dan virtueel in 7 gelijke delen.)
Bij een buiten temperatuur 30 graden wordt geadviseerd om stand 1 te gebruiken
Bij 25 graden is het advies stand 1 of 2
Bij 20 graden is het advies stand 2
Bij 15 graden is het advies stand 2 of 3
Bij 10 graden is het advies stand 3
Bij 5 graden is het advies stand 3 of 4
Bij 0 graden is het advies stand 4
Bij -5 graden is het advies stand 4 of 5
Bij -10 graden is het advies stand 6 of 7
Sta je op een camping of een camperplaats met een stroomaansluiting, dan wil die soms ook wel eens de oorzaak zijn van een slechte koeling. Wanneer de frequentie (60Hz) te veel wijzigt (en soms nog wel eens wil zakken naar 50 Hz) of de spanning daalt omdat het aantal aangesloten gebruikers eigenlijk te groot is (tot wel 190 V ipv 230 V) dan wil jouw koelkast ook nog wel eens minder koelen. Sommige koelkasten (Thetford bijvoorbeeld) slaan zelfs helemaal af als de spanning minder is dan 190 V. (zie hieronder “De bijzonderheden van Thetford“)
Denk eraan dat een absorptiekoelkast (en ook in iets mindere mate de compressor-koelkast) enige tijd nodig heeft om met koelen te beginnen. Voor de duidelijkheid heb ik dit staatje even bijgehouden voor mijn absorptiekoelkast, een Dometic RM7401:
Starttemperatuur: 21,1⁰
na 30 minuten: 21,2 ⁰
na 60 minuten: 20,4 ⁰
na 90 minuten: 16,8 ⁰
na 120 minuten: 13,5 ⁰
na 150 minuten: 10,4 ⁰
na 180 minuten: 7,6 ⁰
na 210 minuten: 5,3 ⁰
Hier zie je dat in het eerste uur de temperatuur nog geen graad daalt, in het tweede uur de temperatuur met 7⁰ is gedaald om daarna flink door te gaan totdat de 5⁰ is bereikt.
Tot slot is het goed om te weten dat bij een absorptiekoelkast de koeling het beste werkt op gas, iets minder goed op 230V en op de stand 12V alleen de temperatuur wordt vastgehouden. Bij een compressor-koelkast is er geen verschil tussen de werking op 230V of 12V; deze koelkast heeft geen stand om op gas te kunnen werken.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door Ab » zo 25 jul 2021 12:56

Zonder al te veel uit te weiden..
Een absorbtie koelkast werkt op warmte.
Die uit een gasvlam of elektrisch element komt.
Bij hogere temperaturen kan de temperatuur achter de koelkast te hoog oplopen.
De goede werking wordt dan verstoord.
Minder warmte toevoegen werkt dan beter .
Een paar blowers, of ( beter) afzuigers om de warmte achter de koelkast beter kwijt te raken wil ook helpen.
Bij lage buitentemperatuur kan je de koelkast wel voluit zetten.
Bij hoge temperatuur niet.
Verder..De ene koelkast is de andere niet.
De manier van inbouw scheelt ook heel veel.
Onder een voortent kan het maar zo 45 graden of nog veel meer worden in warme streken, met de zon er op.
Zit de koelkast aan de tentzijde, kan kan je daar niet veel meer van verwachten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

fam stok
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 20:49

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door fam stok » zo 22 aug 2021 18:17

[re.gif] [re.gif]

Ik lees het antwoord en kan er inkomen, maar hoe moet ik nu die standen lezen standje 1,2, 3 of 4 ik heb alleen een draaiknop wat begint met een dunne streep die door loopt in een dikke streep.

Is het de bedoeling dat je blijft spelen met je temp.knop? Ik heb hem vandaag net over de helft staan met een buitentemp van 18a20 graden
Mazda CX-5 + Fendt 445 TFB Bianco Selection b.j. 2016 + Simpark easymatic
- Fortex tent - Isabella Shadow 4 mtr, Nemisis Ultra

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door Ab » zo 22 aug 2021 18:39

En wat is nu het resultaat ?
Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van TS..
Maar die is na 1 aug niet meer terug geweest om ons te vertellen of alle adviezen geholpen hebben..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

fam stok
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 20:49

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door fam stok » zo 22 aug 2021 18:56

Ab ik ga het morgen bekijken de komkommer is de beste indicator want die bevriest het snel
Mazda CX-5 + Fendt 445 TFB Bianco Selection b.j. 2016 + Simpark easymatic
- Fortex tent - Isabella Shadow 4 mtr, Nemisis Ultra

nonblond
Berichten: 1289
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door nonblond » ma 23 aug 2021 01:56

De beste indicator is een thermometer. Als je een binnenbuitenthermometer neemt en het buitendeel in je koelkast zet, kun je zonder de deur te openen de temperatuur van de koelkast aflezen op het binnendeel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door dieseltijger » ma 23 aug 2021 07:52

Nog een mogelijkheid: probeer het eens in de gasstand. Ik heb begrepen dat met gas geen thermostaat in de regeling is opgenomen - en de trend is toch steeds complexere Electronica - met kans op storingen, al dan niet veroorzaakt door te lage netspanning.

Thuis aangekomen denk ik dat de caravan dealer er naar moet kijken. Afhankelijk van hun mogelijkheden vrees ik (hier volgt geen populaire mededeling) dat het ding uitgebouwd moet worden en dan naar de reparatieafdeling van tethford moet. Anders behoud van ellende.

Ik denk dat we Ts het beste kunnen helpen door carandealers aan te dragen die aantoonbaar in staat zijn gebleken om de juiste diagnose en reparatie uit te voeren aan koelkasten. Die zijn volgens mij zeldzaam.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Witte yeti
Berichten: 518
Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
Locatie: Amsterdam

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door Witte yeti » ma 23 aug 2021 09:08

Het zou netjes zijn als TS nog een terugkoppeling geeft, voor sommige is dat erg moeilijk.
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door Gemineye » ma 23 aug 2021 10:10

Even geduld, de laatste reactie was gisteren nog.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

da_patriot
Berichten: 3
Lid geworden op: di 6 mar 2018 21:02

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door da_patriot » do 12 mei 2022 19:16

[re.gif]

Jammer.....

Verstuurd vanaf mijn Mi 10 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op do 12 mei 2022 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten op voorgaand bericht verwijderd.
Fendt Tendenza TGE '14 getrokken door een Ford Mondeo Turnier 2.0 EcoBoost '15 gechipped 270 PK/440 Nm

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door Hans1954 » vr 13 mei 2022 07:41

Het goede begin, is ALTIJD de gebruiksaanwijzing. Het lijkt er op dat die ook nu niet uit de map gekomen is. Er zijn een aantal terechte opmerkingen geplaatst. Een heel belangrijke niet. Gooi de koelkast niet te vol!!! Dat is vaak de oorzaak van slecht functioneren. Zet er maar eens alleen wat frisdrank of bier in. En zie de koelkast koelt zelfs op een lage stand. Verder moet de afvoer van warmte in orde zijn. Bij een koelkast waar de roosters niet aan de tentzijde zitten zal dit altijd beter zijn. De reden is dat de warmte die uit de koelkast een warmtekolom vormt tot onder het tentdak. Verder afvoer vind dan niet plaats. Een ventilator gericht op de caravanwand boven het bovenste rooster kan al een heel verschil maken. Haal dan ook de roosters er uit want die blokkeren de uitstroom van warme lucht ook aanzienlijk. Verder is meten ook weten. Een thermometer (met draad of draadloos) in de kast geeft voortdurend informatie. De kast hoeft dan niet steeds open gedaan te worden wat ook weer tot verlies van koude leidt. De thermometer moet dan wel in het vriesvak geplaatst worden. Verder was er een opmerking dat wanneer de kast op gas werkt, de thermostaat niet mee zou doen. Onjuist! Op 12 volt werkt de thermostaat niet. Op gas en 230v. wel.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

FonsD
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 3 jul 2022 21:32

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door FonsD » do 1 sep 2022 16:36

Hans 1954, ben het niet helemaal met je eens betreffende de ventilator gericht op de caravan wand, de twee roosters vormen een luchtstroom waar de lucht onder inkomt en boven eruit gaat. Indien deze doorstroming vlot plaats vind is dat juist bevordelijk voor de temperatuur. Dus bovenin de ventilator plaatsen juist naar buiten toe en dus niet “ de caravan in”
Blije Fendt 465 Active uit 2022 rijder met een Mazda CX5 ervoor, heerlijke combinatie thumbup.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koelkast doet het niet wel vriezer

Bericht door Chris » do 1 sep 2022 19:32

Hoi Fons....

Hans bedoelt een fan die de warme luchtkolom BOVEN het bovenste rooster wegblaast.... dus niet In het bovenste rooster blaast...
Maar..
Je reageert op een reactie van 13 mei 2022.... niet meer heel recent dus..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Gas”