CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Mijn CERS heeft geen groepen, dus ik kan daar niets mee regelen. Ik heb maar 1 tiptoets en verder niets.
Ik heb hiervoor ook een 45 TLB gehad met een CERS zoals jij hebt (ik had een 94-er).
Op die CERS zaten 4 knoppen (2 voor de groepen, 1 om in de display aan tr zetten en V en A weer te geven) en 1 om de omvormer aan te zetten (als ik het me goed herinner. Ik had er een met een digitaal schermpje, geen wijzers). Die laatste knop zette ik nooit aan.
Als je de groepen dan aanzet, brandden er geen lampjes, maar de groepen deden het wel. Met het V/A knopje kun je dan wel schakelen tussen V en A weergave en zie je ook de ledjes branden bij de groepen. De omvormer (en acculader) staat dan niet aan.
Kan zijn dat jouw CERS wat ouder is… (?) dus het zou kunnen dat jij net weer een andere versie hebt.
Ik heb hiervoor ook een 45 TLB gehad met een CERS zoals jij hebt (ik had een 94-er).
Op die CERS zaten 4 knoppen (2 voor de groepen, 1 om in de display aan tr zetten en V en A weer te geven) en 1 om de omvormer aan te zetten (als ik het me goed herinner. Ik had er een met een digitaal schermpje, geen wijzers). Die laatste knop zette ik nooit aan.
Als je de groepen dan aanzet, brandden er geen lampjes, maar de groepen deden het wel. Met het V/A knopje kun je dan wel schakelen tussen V en A weergave en zie je ook de ledjes branden bij de groepen. De omvormer (en acculader) staat dan niet aan.
Kan zijn dat jouw CERS wat ouder is… (?) dus het zou kunnen dat jij net weer een andere versie hebt.
CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
2 groepen die ik met een knopje aan en uit kan zetten en de rest is bijzaak.
Maar hoe zorg jij dat de lader en de accu de 12v verzorgen als je de CERS uit hebt staan
en waar zet je hem dan uit, op de hoofd unit?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Deze is nog weer een type ouder. Ik zette de ‘charge 12v’ uit… dan stond bij mij de omvormer uit en ging de rest gewoon via de accu..(zoveel stroom gebruik ik toch niet (paar lampjes en dat waterpompje…accu kan dat dagen volhouden)..
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
In de TLB had ik een gewone lood accu, en geen lader. Accu laadde ik op via de CERS (eens per x dagen) of als hij achter de auto hing.
Nu (Shuttle) staat er een MXS op de Y-top en laat ik de CERS helemaal uit (nogmaals, CERS 20 heeft maar 1 tiptoets: omvormer aan/uit).
Alleen als hij achter de auto hangt zal de booster functie hem laden en dat zal natuurlijk niet op de juiste manier gebeuren: so be it… doet het al een jaar of 5/6…
Nu (Shuttle) staat er een MXS op de Y-top en laat ik de CERS helemaal uit (nogmaals, CERS 20 heeft maar 1 tiptoets: omvormer aan/uit).
Alleen als hij achter de auto hangt zal de booster functie hem laden en dat zal natuurlijk niet op de juiste manier gebeuren: so be it… doet het al een jaar of 5/6…
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
De YT heeft na een “recond” laadcyclus (CTEK MXS 5.0) nu 8 dagen gestaan.
Spanning na laden was 12,85v en nu na 8 dagen 12,78v.
Dit is een spanningsdaling van 0,07 volt per week.
Per dag 0,0086 volt.
Kun je nu zeggen dat de accu nog goed is?
Spanning na laden was 12,85v en nu na 8 dagen 12,78v.
Dit is een spanningsdaling van 0,07 volt per week.
Per dag 0,0086 volt.
Kun je nu zeggen dat de accu nog goed is?
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
De spanning zegt wel iets maar lang niet alles.
CCA meting...dat zegt meer.
Een werkelijke capaciteits meting...dus met een gemeten stroomverbruik en tijds eenheid naar een minimale gegeven spanning ...
Dan heb je de realiteit
CCA meting...dat zegt meer.
Een werkelijke capaciteits meting...dus met een gemeten stroomverbruik en tijds eenheid naar een minimale gegeven spanning ...
Dan heb je de realiteit
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11144
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Op basis van een onbelaste spanningsmeting kan je niets zeggen. De accu moet gedurende enkele minuten belast worden (zeg: 10 Ampere afname), de spanning mag dan iets dalen - maar moet min of meer vlak blijven. Is dat niet het geval, dan is jouw accu finito.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Ik ben eruit….
De accu behuizing is lek!
Hij heeft een optater gehad, op de foto’s zijn duidelijke rillen te zien van een vervorming.
Waar het gebeurd is, weet ik niet
Er zat een vochtige plek op de werkbank op de plek van de accu.
En je ziet een “buts” aan een zijkant zitten, net boven de bodem.
Hij staat nu al een week of 2 zonder lading en lekt niet meer.
Ik heb de indruk dat het lekken tijdens laden gebeurd.
De accu behuizing is lek!
Hij heeft een optater gehad, op de foto’s zijn duidelijke rillen te zien van een vervorming.
Waar het gebeurd is, weet ik niet
Er zat een vochtige plek op de werkbank op de plek van de accu.
En je ziet een “buts” aan een zijkant zitten, net boven de bodem.
Hij staat nu al een week of 2 zonder lading en lekt niet meer.
Ik heb de indruk dat het lekken tijdens laden gebeurd.
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Die is gevallen zo lijkt het
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Dat lijkt mij ook!
Alleen wie, wat, waar…?
Misschien tijdens onderhoudsbeurt.
Dat wordt wss dan een welles / nietes.
Dus het wordt een nieuwe kopen, 't is niet anders
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Helaas, deze kan naar de oud ijzerboer.... lood levert goed geld op.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Oei...over en uit helaas.
Maar lekken...
Deze accu's hebben geen vloeistof maar een gel die op een folie tussen de opgerolde platen zit.
Die gel is dik.
Maar lekken...
Deze accu's hebben geen vloeistof maar een gel die op een folie tussen de opgerolde platen zit.
Die gel is dik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
@Chris,
Ok waar koop ik de CCA tester en wat mag het kosten.
Ik durf dat wel aan.
Zit nu met een YT 44Ah die mij te snel leeg is - gevoelsmatig.
Nieuwe accu kost geld en dan weet je, ja nieuw, maar was de oude echt kapot.
Dus a.u.b. laat wat horen misschien zijn er meer die dat willen aanschaffen.
En gewoon meten doe ik met een Fluke77.
Dit was een zijstraat maar weer on topic zeker :).
grtn Jaap
Ok waar koop ik de CCA tester en wat mag het kosten.
Ik durf dat wel aan.
Zit nu met een YT 44Ah die mij te snel leeg is - gevoelsmatig.
Nieuwe accu kost geld en dan weet je, ja nieuw, maar was de oude echt kapot.
Dus a.u.b. laat wat horen misschien zijn er meer die dat willen aanschaffen.
En gewoon meten doe ik met een Fluke77.
Dit was een zijstraat maar weer on topic zeker :).
grtn Jaap
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18944
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Ik kreeg dit jaar nog een Euro of 12 voor mijn oude accu.iemand schreef:Helaas, deze kan naar de oud ijzerboer.... lood levert goed geld op.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: CTEK MXS 5.0 met KIP CERS en Yellowtop accu
Jaap...je hebt een PB..Jaap van Duijn schreef: ↑di 28 sep 2021 16:06@Chris,
Ok waar koop ik de CCA tester en wat mag het kosten.
Ik durf dat wel aan.
Zit nu met een YT 44Ah die mij te snel leeg is - gevoelsmatig.
Nieuwe accu kost geld en dan weet je, ja nieuw, maar was de oude echt kapot.
Dus a.u.b. laat wat horen misschien zijn er meer die dat willen aanschaffen.
En gewoon meten doe ik met een Fluke77.
Dit was een zijstraat maar weer on topic zeker :).
grtn Jaap
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.