Afdaling Millau/Lodeve in file

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:08
Locatie: Tiel

Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door StevenD » zo 18 jul 2021 21:36

Beste leden,

Vandaag op weg naar Valras de lange afdaling vanaf Lodeve gehad. Het was alleen maar file met een gangetje van max 50 km per uur.
Bij een air gestopt en de velgen gevoeld. Die waren aardig heet :oops:
Ik heb op de motor afgeremd, maar moest ook veel op de rem.

Ik heb ergens gelezen, remmen en weer iets gasgeven, maar dan kom je weer dicht op de ander.
Hoe kan dit anders, zodat de wielen niet zo heet worden. scratch.gif

Alvast bedankt voor de tips.
Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF

Paul Vingerhoets
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 19 jul 2021 07:49

Niet, in een file kun je weinig anders dan aansluiten en mee sukkelen.

Enige remedie ruim afstand houden van je voorganger en proberen zo min mogelijk af te remmen op de remmen zoek een snelheid en versnelling waarbij de motor het geheel tegen kan houden zonder dat er veel snelheid verminderd wordt (dus zo dat je eigenlijk beetje stationair kunt laten trekken) de oploopdemper moet dan voldoende zijn om de remmen van de caravan vrij te houden
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door Chris » ma 19 jul 2021 08:04

[re.gif]

+ 1.
Ruimte houden en dan maar langzamer dan de rest naar benee....

Leuke route trouwens he.... heerlijke uitzichten en Millau..... bijzonder staaltje vakwerk...heel bijzonder.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Jaap van Duijn
Berichten: 1313
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door Jaap van Duijn » ma 19 jul 2021 08:52

@Chris, en anderen natuurlijk,


Mooi zeker, wij hebben deze vorige maand "van onder" bekeken en reden van oost naar west ook hele mooie route, maar daar hebben de Spanje gangers niets aan.
Wij vonden steeds over de brug het uitzicht te beperkt (voor bestuurder zeker), we zijn daar onder gestopt, man man wat een geweld en hoog, kon met mijn kodakje niet eens mooie foto maken :).
Maar geen files toen gezien.

Jaap

Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:08
Locatie: Tiel

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door StevenD » ma 19 jul 2021 09:09

Screenshot_20210719_090622_com.whatsapp.jpg
Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF

Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:08
Locatie: Tiel

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door StevenD » ma 19 jul 2021 09:11

Dank jullie wel voor de tips.
We hadden prachtig.
Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4159
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door WillyL » ma 19 jul 2021 09:50

Een serieuze investering als het mag (in dit apenland dus niet -B....ë) is een iTBS. Dat strekt de oplooprem na een remmanoeuvre en houdt die ook gestrekt indien je niet actief remt. Een extreem warmlopende remmen dus tenzij je natuurlijk veel remt.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5720
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door Morgoth » ma 19 jul 2021 10:11

Omdat ik een relatief zware trekker heb staan voor een relatief lichte caravan heb ik een extra zware gasveer in de oplooprem gezet. Ik moet dus al wat harder remmen voordat de oploooprem mee gaat doen. Ideaal bij lange afdalingen zoals op de Route Napoleon en dergelijke. Hij gaat zo zwaar dat ik hem met de hand niet kan indrukken. De temperatuur van de wielen bleef volgens het TPMS systeem keurig op zo'n 35 graden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Hermanus
Berichten: 800
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door Hermanus » ma 19 jul 2021 11:56

Even een opmerking voordat er onduidelijkheden ontstaan: TS praat over de hiite in zijn VELGEN, en @Morgoth heeft het over de hitte in zijn BANDEN. Wel duidelijk een heel verschil. Velgen zullen altijd veel warmer zijn dan de banden. dat is normaal.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35779
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door Chris » ma 19 jul 2021 12:22

[re.gif]
Nou...Dan maar gelijk helemaal goed...
Geen hitte in zijn velgen maar in de remtrommels..

De temperatuur in de banden of wielen is wat anders..

@Morgoth.
Heb jij externe sensors op je ventielen van de hut???
Die heb ik ook en verdenk die dingen van volkomen waardeloos te zijn mbt de bandtemperatuur..
Rijwind gekoeld he whistle.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wie-niets
Berichten: 3109
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door Wie-niets » ma 19 jul 2021 12:39

Zelf hanteerde ik het principe wat Morgoth deed. Bij een 1700 kg Alko draagas ging er ten minste een demper van/tot 2000 kg in.

Let wel op als je dit toepast krijgen de remmen van de auto het wel wat zwaarder te verduren.
Soms is het de balans zoeken hoe rijd het geheel voor jou het fijnst.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 700
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door hoboken » ma 19 jul 2021 17:13

Ik heb de RBS downhill rembeschermer http://www.novative.nl/index.php/nl/web ... 48.001.htm ik ben daar content van.

@ Willy, deze is eenvoudig te (de)monteren dus voor de control demonteren, kunnen ze daar niet over zagen.

Caravantrekker heeft er een test van.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Gebruikersavatar
StevenD
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 13 apr 2014 19:08
Locatie: Tiel

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door StevenD » ma 19 jul 2021 22:28

Dank jullie wel voor de verdere reacties.
De gegeven technische ondersteuning plaats ik niet op de caravan. Het is een oudje van 1985.
Ik moet het hebben van tips die het probleem zoveel mogelijk ondervangen.
Volvo V60 Momentum 2.0 T, 203pk/320nm, met een Knaus Azur 495 TF

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4159
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door WillyL » ma 19 jul 2021 23:32

[re.gif] ' [re.gif] Dat is een mooie oplossing die ik niet kende en me over ga informeren. Is een pak goedkoper dan iTBS en te demonteren voor die 2jaarlijkse keuring.
iTBS is niet doenbaar in België want daar niet gehomologeerd.

Dus Hoboken, nen dikke mercie voor de info!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3576
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door Niels83 » di 20 jul 2021 00:56

Het beste zou zijn wanneer iedereen de auto in zijn 2 stationair zou laten draaien en zo met 20km/u door de file rolt, met voldoende afstand. Uit tests blijkt een file dan snel opgelost, en je bent er ook het snelst doorheen. Maar grote probleem is de rijbaan switchers die je in elke file tegen komt die verkleinen de afstand waardoor er toch weer moet worden geremd, iets wateren stuk achter de auto vaak weer voor stilstand zorgt.

Het beste is gewoon heel langzaam rollen, zodatje zo min mogelijk hoeft te remmen. Maar bijeen la gzame afdeling voorkom je het door mede weggebruikers nooit helemaal.

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door de reiziger » di 20 jul 2021 21:01

Ik denk dat er niets anders op zit dan de remedies die al aangehaald zijn.
Die afdaling heb ik ook al in file gedaan, maar ... het was putje winter en de A75 was afgesloten voor vrachtwagens wegens zware sneeuwval en slechts één rijstrook beschikbaar.

Op de afdaling van de Mont Ventoux, van de camping ( https://www.campingventoux.com/ ) halverwege de hoogte, naar Malaucène toe, was het andere koek. Zoals hoger uitgelegd, plus pauze telkens het kon.

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door daniel1975 » di 20 jul 2021 21:11

Wat mag de bandentemperatuur en spanning eigenlijk zijn?
Ik had wat file op de Napoleon en ineens begon de e-trailer te piepen; bandenspanning te hoog.
Stond op 4 bar (koud 3.5) en 41gr. Dat is toch nog niet rampzalig? Liggen Extra Load banden onder de Knaus 450.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door erichendri » di 20 jul 2021 22:42

Je velg en trommel zijn dan veeeeel heter.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5720
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door Morgoth » wo 21 jul 2021 11:34

Chris schreef:
ma 19 jul 2021 12:22
[re.gif]
Nou...Dan maar gelijk helemaal goed...
Geen hitte in zijn velgen maar in de remtrommels..

De temperatuur in de banden of wielen is wat anders..

@Morgoth.
Heb jij externe sensors op je ventielen van de hut???
Die heb ik ook en verdenk die dingen van volkomen waardeloos te zijn mbt de bandtemperatuur..
Rijwind gekoeld he whistle.gif
Ja die heb ik.
En jullie hebben allemaal gelijk. Ik meet niet de banden temperatuur, ook niet de velgtemperatuur en zeker niet de temperatuur in de remtrommel maar gewoon de buitenlucht, half achter de wie dop. Maar ik weet wel dat normaal gesproken de temperatuur rond de 30 a 35 graden schommelt. Als ik die ineens op een helling op zie lopen, dan weet ik dat de lucht rond de wielen heter is dan normaal. Dat geeft tenminste een indicatie. Natuurlijk blijft het natte vinger werk. Maar het is in ieder geval iets. Want als mijn remmen oververhit raken, dan zie ik echt de temperatuur op het ventiel ook wel oplopen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Keesje
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 16 mei 2012 10:32
Locatie: waterland

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door Keesje » ma 6 jun 2022 11:14

Ik heb een aantal vragen over de downhil rembeschermer.

Hebben jullie deze zelf gemonteerd?
Ik heb dit laten doen bij mijn dealer in Brabant maar vraag mij af of dit wel goed is gedaan.
Als ik een steile bergweg afga dan verschuift de ingeschakelde beschermer ongewild naar voren richting auto, waardoor deze minder goed zijn werk doet.
Dat komt doordat deze beschermer maar op één punt vastzit met een moer (scharnierpunt)
De dealer had daar natuurlijk al een ring met ribbeltjes onder moeten plaatsen zodat dit minder makkelijk kan gebeuren/verschuiven
Maar de beschermer staat ook zo afgesteld dat de caravan zelf nog gedeeltelijk mee remt waardoor de remmen toch nog flink heet worden.

Hoe hebben jullie dit opgelost?

Mvrgr.Kees

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Afdaling Millau/Lodeve in file

Bericht door refram » ma 6 jun 2022 11:53

WillyL schreef:
ma 19 jul 2021 23:32
[re.gif] ' [re.gif] Dat is een mooie oplossing die ik niet kende en me over ga informeren. Is een pak goedkoper dan iTBS en te demonteren voor die 2jaarlijkse keuring.
iTBS is niet doenbaar in België want daar niet gehomologeerd.
Dus Hoboken, nen dikke mercie voor de info!
Voor je in België de Downhill Rembeschermer koopt zou ik toch maar eerst eens informeren bij de stationschef van je plaatselijke autokeuring.
Indien het verboden is zal ook je verzekering moeilijk doen bij een ongeval.

Zelf zou ik graag MAD hulpveren gestoken hebben bij mijn Nissan X Trail van 2018. Gelukkig ben ik eerst informatie gaan vragen bij de stationschef. Deze vertelde me dat vanaf bij auto's vanaf bouwjaar 2018 dit niet meer is toegestaan. Bij een technische keuring zou me dit onmiddellijk een rode kaart opleveren.
Waarom MAD veren in België voor nieuwere wagens van na 2018 verboden zijn is me een raadsel.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”