Handbediening E&P

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Handbediening E&P

Bericht door DV_t » wo 14 jul 2021 23:46

Ik zit erover te denken om een E&P levelsystemen te laten monteren.

Ik vraag mij alleen af hoe de handbediening werkt indien het systeem niet goed zijn werk doet. Ik wil namelijk niet de vakantie af hoeven breken als een dergelijk systeem niet meer werkt.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe "goed" is het systeem. Is het storingsgevoelig. Ik vind het namelijk nogal prijzig en wil er in dat geval geen gehannes mee.

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Handbediening E&P

Bericht door Mariette » do 15 jul 2021 08:55

Ik heb zo'n ding en geen problemen gehad. Dat noodsysteem is een eenvoudig pompje dat de olie pompt zodat de poten bediend kunnen worden.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Handbediening E&P

Bericht door Ab » do 15 jul 2021 10:05

Het is hydraulisch.
Dat is het minst storingsgevoelig van alles.
Het systeem op zich dan bedoel ik.
De besturingselektronica erom heen kan wel kapot.
Maar als je jezelf daarin wat verdiept, kan je daar eenvoudig omheen werken.
En met een handpomp bedienen.
In uiterste noodzaak 2 slangen losdraaien, en de cylinders gaan vanzelf omhoog, of je kunt ze met de hand omhoog drukken.
Een vakantie afbreken door een storing is totaal niet aan de orde.
Hoogstens kan je een paar weken geen gebruik maken van de leveler.
Net als 95 % van alle andere caravanners. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Handbediening E&P

Bericht door Jaap van Duijn » do 15 jul 2021 10:05

@DV_t,

Wees niet bang, inmiddels 10jaar gebruiken wij de E&P, eerst onder caravan nu ruim 2 jaar onder de camper.
Wij hebben de noodbediening - toen a 695.00 Euro - bewust niet genomen op de camper, omdat voorgaande op de caravan nooit een storing geweest was.
Als technische man, weet ik dat in tijd van nood ik de koppeling kan oplossen aan de hydraulische cilinder om deze te laten in trekken door verlies van olie druk.
Ja dan kan ik mijn verdere vakantie de poten en systeem niet meer gebruiken.
Zou ik het nood systeem hebben en olie voorradig dan kon ik vullen en met de hand weer pompen waar nodig.
Maar die keuze hebben we dus gezegd bewust gemaakt.
Dan ik heb nog nooit geen gebruiker ontmoet moet pech gehad heeft en het nood systeem nodig had.
En natuurlijk zegt ook de dealer, neen nog nooit iemand terug geweest.
Is geen goedkope investering, maar een zeer mooie gadget en werkt bij ons perfect.

Zelf vind ik het jammer om niet de AB erbij besteld te hebben, want nu kan je die laten aanpassen dat deze ook het "weeg systeem" heeft, die meet per cilinder de druk en zet dit om in gewicht, zodat je bij caravan weet per wiel ( hef cilinder) hoeveel je weegt.
Bij de camper 4 cilinders die het verhaal dan vertellen, ook weer niet voor niets, maar ja wat is voor niets tegenwoordig.

groeten Jaap
Bijlagen
E&P.JPG
E&P.JPG (95.37 KiB) 1293 keer bekeken

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Handbediening E&P

Bericht door Theo de Man » do 15 jul 2021 11:20

Ook wij hebben geen enkele negatieve ervaring met het E&P systeem, vorige week hadden we in Frankrijk een lekke band ( dachten we maar bij thuiskomst bleek de velg lek op de naad) en heb toen het wiel verwisseld door de assteun handmatig te latten zakken zodat het wiel vrijkwam.
Was langer bezig met het reservewiel tevoorschijn halen en de lekke op te bergen dan met het verwisselen want dat was echt met een paar minuten gedaan. blij.gif
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Handbediening E&P

Bericht door Jaap van Duijn » do 15 jul 2021 13:27

@Ab,

Sorry ik zit zelfde verhaal te vertellen als U was niet mijn bedoeling :)

Groet Jaap

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Handbediening E&P

Bericht door DV_t » do 15 jul 2021 17:09

Dank allen voor de uitgebreide reacties.

Het intrekken ben ik niet zo bang voor. Waar het mij om gaat als we dan toch verder met de vakantie willen, hoe ik de vier steunpoten aan de buitenkant handmatig naar beneden krijg als de electronica/pomp niet meer werkt. Eigenlijk zoals het nu zonder E&P is. Ik snap dat automatisch levellen er dan niet meer in zit maar bij het vervangen van de steunpoten komt de slingeroptie volgens mij te vervallen als de poot hydraulisch wordt gemaakt?

Heeft iemand hier een idee bij? Dat is eigenlijk mijn grootste zorg. Ik wil niet een vakantie af hoeven te breken omdat een comfortproduct niet meer werkt.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Handbediening E&P

Bericht door PD » do 15 jul 2021 17:18

[re.gif]
Bij een volledig E&P systeem worden de uitdraaisteunen inderdaad vervangen door hydraulisch aangedreven exemplaren. Dit betekent dat je die niet meer kunt gebruiken wanneer het systeem faalt waardoor je de caravan niet meer kunt stabilseren. Dan moet je je vakantie afbreken of naar een lokaal servicestation als dit beschikbaar is.

Een alternatief is het beperkte E&P systeem; hierbij worden er slechts 2 stempels onder de as gemonteerd voor het in dwarsrichting waterpas stellen; de uiytdraaisteunen blijven dan handbediend. Het prijsverschil tussen het volledige en beperkte systeem bedraagt ca. € 1.000,- (excl. evt. noodbediening van de hydrauliek). Wanneer je een mover hebt, zie ik de meerwaarde van dit beperkte E&P systeem overigens niet.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Handbediening E&P

Bericht door Ab » do 15 jul 2021 17:47

Dat wordt lastig keuzes maken...
Alles wat er niet op of aan zit kan ook niet kapot. mrgreen.gif
Wil je meer comfort, dan zijn dat allemaal zaken die kapot kunnen.
Alle comfortverhogende producten die kapot gaan zullen nooit een reden hoeven zijn om een vakantie af te breken.
Met minder comfort kan je immers ook vakantie vieren.
Alle hydrauliek is simpel buiten werking te zetten door loskoppelen van een slang.
Uitdraaisteunen kan je in geval van nood vervangen door van alles en nog wat. Potkriks,schaarlift, blokken hout, steen , steuntjes enz.. Je hebt immers een auto bij je om een en ander op te halen ergens. Het maakt niet uit, zolang de caravan maar niet achterover kiept.
Maak je jezelf zorgen over een bepaald product, dan zou ik die paar duizend euro in de zak houden en besteden aan een ander doel.
Dat is dan 2 vliegen in 1 klap.. geen zorgen en meteen geld besparen. awhoea.gif
Wil je het toch, dan zul je je zorgen moeten vergeten.
Anders krijg je er nooit plezier van.
Sorry..het is niet anders.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Handbediening E&P

Bericht door Jaap van Duijn » do 15 jul 2021 18:00

Ik denk maar zo degenen die het systeem of het E&P is of anders niet hebben, willen, overbodig vinden zullen altijd tegen zijn.
Zelf nooit geen storing gehad en dus ook mijn reserve schaar krik - toen in caravan / auto - niet hoeven gebruiken als zou ik het zo doen en ergens een paar tegels, stenen, blokken hout of de buurman, maar mijn vakantie afbreken NEEN, en zou een ander ook niet hoeven.

Weten we al van kapotte systemen, storing en weet ik het, of maken we elkaar bang en die met een tandemasser hoeven zich helemaal niet ongelukkig te voelen die redden zich toch (PD?)

fijne kamperen allemaal, alleen nu even beperkt met die regen pluk de dag.

Jaap

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Handbediening E&P

Bericht door Ab » do 15 jul 2021 18:06

Precies Jaap..
Doen waar je zin in hebt, en genieten van je vakantie.
Niet in problemen denken maar in oplossingen. thumbup.gif

Als ik niet erg op het gewicht moest letten had ik allang 4 steunen onder mijn hut gezet.
Die ruimte heb ik echter niet.
Al iets teveel comfort verhogende zooi.. awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Handbediening E&P

Bericht door PD » do 15 jul 2021 18:51

Jaap van Duijn schreef:
do 15 jul 2021 18:00
... of maken we elkaar bang en die met een tandemasser hoeven zich helemaal niet ongelukkig te voelen die redden zich toch (PD?)
Geen idee wat een tandemasser hiermee te maken heeft scratch.gif Ik schets slechts een mogelijk alternatief voor het volledige E&P systeem...

Persoonlijk verwacht ik niet dat het E&P systeem storingsgevoelig is, maar het beperkte systeem wordt o.a. om deze reden (twijfel) en/of voor anderen vanwege budget wel toegepast.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Handbediening E&P

Bericht door Jaap van Duijn » do 15 jul 2021 19:15

@PD,

Kom toch, U weet toch dat die tandemasser op zich al 10x of meer maal steviger en recht staat als de enkel asser, dat is toch een uitgemaakte zaak.
En ja ook ik ben wel eens met een tandem asser op weggeweest, wat een gemak met neer zetten, alleen dwars even op een of 2 blokken.

Laten we blijven zo als we zijn, was geen enkele aanval of hoe zo iets heet op U of enig anders forummer, omdat U reageerde ik ook.

groeten en zeer fijne avond Jaap van Duijn.

ducygne
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 21:39

Re: Handbediening E&P

Bericht door ducygne » ma 9 aug 2021 21:41

Wellicht is het levelsysteem van HPC Hydraulics een alternatief. Dit systeem heeft hydraulische steunen op de as in combinatie met elektrische uitdraaisteunen. De uitdraaisteunen kan je in geval van een onverhoopte storing dan toch handmatig in- en uitdraaien. Dit systeem is middels een app te bedienen. Alleen hoe het in de praktijk werkt, heb ik nog niets over terug kunnen vinden.
BMW 3-serie touring met Kip Isa White 47 TEB gedownsized naar BMW 1-serie met Kip Kompakt

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Handbediening E&P

Bericht door PD » ma 9 aug 2021 21:48

[re.gif]
Dat Automatische levelsysteem HPC.C3 lijkt me inderdaad het beste van de 2 werelden; met name omdat de uitdraaisteunen behalve automatisch ook handbediend blijven functioneren thumbup.gif

Ik heb het overigens nog nooit gezien terwijl het E&P systeem toch al wel ingeburgerd is.... geen idee van de betrouwbaarheid derhalve.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Handbediening E&P

Bericht door DV_t » ma 9 aug 2021 22:44

HPC ben ik mee bezig geweest en daardoor is ook de vraag voor handbediening ontstaan.

HPC heeft echter aangegeven dat ze voor caravans nog niet 100% klaar zijn en verwachten in september pas klaar te zijn. Ik vind alleen een groot nadeel dat het alleen maar door een app via bluetooth te bedienen is. Met dit soort systemen wil ik eigenlijk gewoon een 100% betrouwbaar systeem en het liefst met een fysiek ingebouwd paneel. Ik wil niet afhankelijk zijn van een app leverancier of Bluetooth revisie die ineens na een update van de telefoon niet meer werkt. Als je het als extra kunt krijgen dan graag maar niet als enige bedieningsoptie.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”