Alko ATC aansluiten
Alko ATC aansluiten
Beste Forum leden,
Vandaag druk bezig geweest met een atc te installeren onder mijn caravan. Inmiddels aangekomen bij het elektrische gedeelte. Ik heb de 12v verdeelbox open gemaakt en hoewel ik elektrotechnisch goed onderlegd ben, ben mij 'rot geschrokken'. Zoveel kabels had in niet verwacht. In de handleiding van de de ATC staan slechts 3 kabels in het verdeelblok. Hier zijn het er 10'tallen.
en
Hieronder het voorbeeld uit de handleiding.
Mijn vragen:
- Volgens de handleiding moet de ATC in de voedingskabel worden geplaatst. Hiermee komt hij in serie met de andere 12v verbruikers, dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me?
- Kan ik de aanvoer en retour bijprikken bij de koelkast aansluiting? (dikkere zwarte en rode kabel)?
- Hoe werkt zo'n verdeelblok, zijn alle aansluitingen tussen de scheidingsplaatsjes onderling verbonden?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, volgende week gaan wij al op vakantie
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Vandaag druk bezig geweest met een atc te installeren onder mijn caravan. Inmiddels aangekomen bij het elektrische gedeelte. Ik heb de 12v verdeelbox open gemaakt en hoewel ik elektrotechnisch goed onderlegd ben, ben mij 'rot geschrokken'. Zoveel kabels had in niet verwacht. In de handleiding van de de ATC staan slechts 3 kabels in het verdeelblok. Hier zijn het er 10'tallen.
en
Hieronder het voorbeeld uit de handleiding.
Mijn vragen:
- Volgens de handleiding moet de ATC in de voedingskabel worden geplaatst. Hiermee komt hij in serie met de andere 12v verbruikers, dat kan niet de bedoeling zijn lijkt me?
- Kan ik de aanvoer en retour bijprikken bij de koelkast aansluiting? (dikkere zwarte en rode kabel)?
- Hoe werkt zo'n verdeelblok, zijn alle aansluitingen tussen de scheidingsplaatsjes onderling verbonden?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, volgende week gaan wij al op vakantie
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi
-
- Berichten: 148
- Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20
Re: Alko ATC aansluiten
Je moet de geschakelde voedingskabel opzoeken in het verdeelblok. De plus en de min.
Zoals het schema van de ATS laat zien gaat de + pin 9 van de stekker naar nr 3 van de ATC en weer terug met nr 4 naar de plaats waar de plus zat. Op de min plaats van de stekker (pin 13) steek je de min van de ATC nr 5 bij.
Zelf heb ik de overbodige lengte van de ATC kabel opgerold en niet ingekort.
Zoals het schema van de ATS laat zien gaat de + pin 9 van de stekker naar nr 3 van de ATC en weer terug met nr 4 naar de plaats waar de plus zat. Op de min plaats van de stekker (pin 13) steek je de min van de ATC nr 5 bij.
Zelf heb ik de overbodige lengte van de ATC kabel opgerold en niet ingekort.
Re: Alko ATC aansluiten
De verticale plaatjes ( 5 boven elkaar) zijn met elkaar door verbonden.
Ik kan op de telefoon de tekeningen niet goed zien.
Dus daar kan ik je even niet mee helpen.
Ik kan op de telefoon de tekeningen niet goed zien.
Dus daar kan ik je even niet mee helpen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Alko ATC aansluiten
Bedankt voor uw snelle reactie. Weet u zeker dat hij geschakeld aangesloten moet worden? De handleiding heeft het over een continu aansluitingHans Gielen schreef: ↑wo 14 jul 2021 14:57Je moet de geschakelde voedingskabel opzoeken in het verdeelblok.
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi
-
- Berichten: 148
- Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20
Re: Alko ATC aansluiten
Klopt. Als de motor uit is brandt het groene ledje nog. Sorry voor de verwarring.
De ATC moet echt in serie voor alle andere gebruikers. Dus niet bijprikken op de strip.
De ATC moet echt in serie voor alle andere gebruikers. Dus niet bijprikken op de strip.
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Alko ATC aansluiten
Is er een verklaring waarom de atc in serie aangesloten zou moeten worden ?
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18947
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Alko ATC aansluiten
Weet je dat zeker? Afhankelijk van het aantal gebruikers zal er dan meer of minder stroom door de ATC lopen. Dat lijkt me niet goed.Hans Gielen schreef: ↑wo 14 jul 2021 15:31De ATC moet echt in serie voor alle andere gebruikers. Dus niet bijprikken op de strip.
Ik zou er nog maar eens duidelijk navraag over. Heb je een eventuele link naar de hand- / installatiehandleiding?
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Alko ATC aansluiten
Ik zou mezelf niet zijn als ik niet alle kabels even zou volgen om het systeem te doorgronden. De kleuren in mijn caravan komen niet overeen met het schema. Ik heb de stekker opengeschroefd en aan de hand van de pinnummers de juiste kabels erbij gezocht. Nog even nameten maar de ik dat dat goed komt
Het lijkt toch om parallel schakeling te gaan.er is een plus aanvoer en plus retour. En een min (massa). Ik zie het voordeel van deze constructie niet zo. Alleen maar langere kabels met risico op spanningsval. Iemand een idee van de reden?Paul Vingerhoets schreef: ↑wo 14 jul 2021 16:03Is er een verklaring waarom de atc in serie aangesloten zou moeten worden ?
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi
Re: Alko ATC aansluiten
Een ATC moet ZEKER NIET in serie met de andere verbruikers...daar ben ik 300 % van overtuigt.
Hoe het wel aangesloten moet worden .... dan moet ik het installatie manual gewoon lezen...
Ik denk op de Constante Plus....dat is niet de koelkast bedrading.
Dat is pen 9 voor de constante plus en pen 3 voor de massa.....de pennen die in de Jaeger zitten.... en dus op dit multi blok de caravan binnen komen.
Meten... of de Jaeger openen en kijken welke kleur op 9 en 3 zit.
Het zou ook handig kunnen zijn om te weten welk merk caravan dit is, dan is er misschien meer te zoeken.
Hoe het wel aangesloten moet worden .... dan moet ik het installatie manual gewoon lezen...
Ik denk op de Constante Plus....dat is niet de koelkast bedrading.
Dat is pen 9 voor de constante plus en pen 3 voor de massa.....de pennen die in de Jaeger zitten.... en dus op dit multi blok de caravan binnen komen.
Meten... of de Jaeger openen en kijken welke kleur op 9 en 3 zit.
Het zou ook handig kunnen zijn om te weten welk merk caravan dit is, dan is er misschien meer te zoeken.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko ATC aansluiten
Plus aanvoer is pin 9...
Plus retour??? verklaar de tekst eens.... dat zou n.l. een min moeten zijn... dus pen 3
Massa...
Is daar geen afscherming mee bedoeld, dus ook pen 3 in dit geval??
Wat ook nog kan...'
Zijn de eerste 2 niet bedoeld als accu ( of Mover accu) aansluiting en de massa pen 3 .... die aan het hele caravan chassis hangt???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko ATC aansluiten
Ik had op mijn 13 polige autostekker geen geschakelde of constante stroom aangesloten.
Dus had ik het idee om in mijn Dethleffs de autark/mover accu die ik erin had geplaatst te gebruiken om de ATC van stroom te voorzien.
Helaas ging dat niet zo eenvoudig en ik las ergens in een beschrijving dat als je de ATC wilt voeden vanuit de caravan, dat dan een aanpassing in de bedrading gemaakt moest worden.
Ik heb uiteindelijk ervoor gekozen om een constante stroomdraad in de auto te trekken.
Dus ik denk dat Chris helemaal gelijk heeft dat de ATC gescheiden van de overige gebruikers ligt.
Dus had ik het idee om in mijn Dethleffs de autark/mover accu die ik erin had geplaatst te gebruiken om de ATC van stroom te voorzien.
Helaas ging dat niet zo eenvoudig en ik las ergens in een beschrijving dat als je de ATC wilt voeden vanuit de caravan, dat dan een aanpassing in de bedrading gemaakt moest worden.
Ik heb uiteindelijk ervoor gekozen om een constante stroomdraad in de auto te trekken.
Dus ik denk dat Chris helemaal gelijk heeft dat de ATC gescheiden van de overige gebruikers ligt.
-
- Berichten: 148
- Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20
Re: Alko ATC aansluiten
Het aansluitschema van de ATC is bijgevoegd! Laatste foto.
Pin 9 moet naar de ATC en de retour nr 4 op de klem waar pin 9 zat.
Dat is dus in serie Chris.
De witte draad van de ACT nr5 op massa bijsteken.
E.a uit 2 ervaringen met het zelf monteren van ATC’s
Pin 9 moet naar de ATC en de retour nr 4 op de klem waar pin 9 zat.
Dat is dus in serie Chris.
De witte draad van de ACT nr5 op massa bijsteken.
E.a uit 2 ervaringen met het zelf monteren van ATC’s
Re: Alko ATC aansluiten
Ik vind het een vreemde manier van aansluiten, maar goed. We gaan de handleiding volgen.
Nog een andere vraag, de kabel moet door de vloer van de de caravan. Wat kan ik beter doen, kit bestaande doorvoor dels weghalen en opnieuw dichtkitten of een nieuw gat maken? Ps gaat me nooit lukken alle kit weg te halen, dus de vraag is eigenlijk: hecht nieuwe kit op ‘oude’ kit?
Nog een andere vraag, de kabel moet door de vloer van de de caravan. Wat kan ik beter doen, kit bestaande doorvoor dels weghalen en opnieuw dichtkitten of een nieuw gat maken? Ps gaat me nooit lukken alle kit weg te halen, dus de vraag is eigenlijk: hecht nieuwe kit op ‘oude’ kit?
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi
Re: Alko ATC aansluiten
Als daar Butyl kit is gebruikt hecht dat prima.
Helemaal als je het oude oppervlak even wat afkrabbelt... echte plakzooi is het... als kauwgom maar dan eeuwig kneedbaar.
Als het ook aan je vingers vastplakt is het er niet zo weer af soms...
@ Hans Gielen....
Ik heb nog nooit een ATC aangesloten... dat voorop even..
En helaas kan ik uit dat kleine stukje foto geen wijs, vwb de werking van een ATC.
Wat je nu schrijft zou betekenen dat de ATC alles wat op pen 9 zit monitort... meet...en dan retourneert naar die pen 9...
In de kast met alle AMPS schuifstekkertjes wordt dat nog effe goochelen dan.
De massa is simpel... Massa... klaar..
Maar van de binnenkomende kabel van de dissel moet pen 9 geisoleerd worden dus...verbonden worden met de ATC en de retour op de oude plek van de 9.
Apart... maar kan.
Maar.. mijn vraag..weet jij dat wellicht...
Wat meet de ATC, wat monitort de ATC dan als hij in de constante plus is opgenomen.
Alles in de caravan wat 12 volt DC is loopt over die draad, except de koelkast.
M.a.w. als er in de caravan licht aan staat ziet de ATC dat....
Ik probeer te bedenken waarom...
Tegelijkertijd ga ik eens even struinen of ik de handleiding ergens kan vinden.
Interessante materie...meer Hi-Tech dan ik verwachtte....
Goed om te leren.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Alko ATC aansluiten
Hierbij een betere foto van de handleiding. Het bewijs: +aanvoer en +retour.
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi
Re: Alko ATC aansluiten
De ATC vraagt vrij veel stroom zodra hij wordt geactiveerd. Om te veel spanningsval te voorkomen en de zekering er in te houden worden hierbij tijdelijk alle andere verbruikers in de caravan spanningsloos gemaakt.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)
Re: Alko ATC aansluiten
Ik heb zojuist het mechanische deel gemonteerd. Ik kwam tot de conclusie dat het veel kracht moet kosten om de rem aan te trekken. Slim bedacht om de andere gebruikers tijdelijk uit te schakelen.
Zoals gezegd is het mechanische deel inmiddels bevestigd. Toch weer 1,5 uur prutsen geweest. Toegegeven komt met name omdat de caravan gewoon op zijn banden staat en er dus weinig speelruimte is.
Het resultaat:
Ps geen idee waarom de foto’s op z’n kop staan. Op mijn telefoon staan ze goed. Omdraaien op mijn tel en opnieuw uploaden helpt niet, ze blijven op de kop staan.
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi
Re: Alko ATC aansluiten
Scherp opgemerkt maar daar is over nagedacht door alko :) ‘pen 9’ is voorzien van isolatie.Chris schreef: ↑wo 14 jul 2021 19:31
In de kast met alle AMPS schuifstekkertjes wordt dat nog effe goochelen dan.
De massa is simpel... Massa... klaar..
Maar van de binnenkomende kabel van de dissel moet pen 9 geisoleerd worden dus...verbonden worden met de ATC en de retour op de oude plek van de 9.
Apart... maar kan.
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi
Re: Alko ATC aansluiten
Aha.... de rest gaat uit.... that's the trick...
D'r zal ook wel iets zijn... ( sensors die de beweging registreren b.v.) die dan "zien" dat de caravan weer stilstaat en de pen 9 doorverbinden..
Dan werkt de plee en verlichting binnen ook weer.
Die sensors zullen zowiezo nodig zijn om een slinger beweging te registreren..... dus stilstaan is de makkelijkste voor die dingen.
2 denk ik... zitten die in die doos ?? of is er ook nog een stuur unit?
Jammer dat ik alleen een summier Engelse handleiding kan vinden.
Die hebben het over een 13 en een 12 polige aansluiting.... 12 ??? iets wat wij niet kennen????
Zal wel...
Mooi spul... da's zeker....
D'r zal ook wel iets zijn... ( sensors die de beweging registreren b.v.) die dan "zien" dat de caravan weer stilstaat en de pen 9 doorverbinden..
Dan werkt de plee en verlichting binnen ook weer.
Die sensors zullen zowiezo nodig zijn om een slinger beweging te registreren..... dus stilstaan is de makkelijkste voor die dingen.
2 denk ik... zitten die in die doos ?? of is er ook nog een stuur unit?
Jammer dat ik alleen een summier Engelse handleiding kan vinden.
Die hebben het over een 13 en een 12 polige aansluiting.... 12 ??? iets wat wij niet kennen????
Zal wel...
Mooi spul... da's zeker....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Alko ATC aansluiten
Dat is dus de logica.
alleen hoeveel stroom wordt er tijdens rijden getrokken door de caravan ? Verbruikers zijn er niet veel tijdens rijden lijkt me en groot gebruikers al helemaal niet toch
alleen hoeveel stroom wordt er tijdens rijden getrokken door de caravan ? Verbruikers zijn er niet veel tijdens rijden lijkt me en groot gebruikers al helemaal niet toch
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Alko ATC aansluiten
Normaal gesproken niet maar als men bv bij een stop vergeten is de binnenverlichting is, zou daardoor de ATC kunnen uitvallen en zijn werk niet doen. Je moet daarbij bedenken dat het ontwerp van voor de LED-tijd is.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)
Re: Alko ATC aansluiten
op de permanente aansluiting normalieter niet, maar op de geschakelde wel. Daar staat immers de koelkastverwarming op. Dat is zowat 120wat, dat komt al snel overeen met 2halogeenverstralers en dus behoorlijk wat.
Ik vind wel dat die draadjes van Alko heel dun zijn. Je verwacht, indien de unit veel stroom trekt, dat die dikker uitgevoerd zouden zijn.
Het lijkt me dus aannemelijk dat de alko op de permanente aansluiting staat om samen met de koelkast de piekstroom tijdens ingrijpen te verwerken zonder de zekering in de auto niet te laten doorbranden. Dit wordt ook vermeden door Alko door de doorschakeling even te verbreken. Dus zou in theorie toch de geschakelde draad kunnen gebruikt worden...?...
En wat de kleurcode betreft op de eerste foto. De bedrading komende van de dissel/stopcontact zal allicht de DIN-norm volgen. Die kleurcode staat in een ander topic of gemakkelijk terug te vinden op het WWW. Zo is het althans bij mijn DLFS.
Het kan nuttig zijn dat je gewoon met een schrijfstift de functie aanduidt op de vloer, dan moet je later niet meer zoeken. Het zijn inderdaad vele draden, maar is dan ook de centrale verdeeldoos voor alle signalisatie vanaf de auto.
Ik vind wel dat die draadjes van Alko heel dun zijn. Je verwacht, indien de unit veel stroom trekt, dat die dikker uitgevoerd zouden zijn.
Het lijkt me dus aannemelijk dat de alko op de permanente aansluiting staat om samen met de koelkast de piekstroom tijdens ingrijpen te verwerken zonder de zekering in de auto niet te laten doorbranden. Dit wordt ook vermeden door Alko door de doorschakeling even te verbreken. Dus zou in theorie toch de geschakelde draad kunnen gebruikt worden...?...
En wat de kleurcode betreft op de eerste foto. De bedrading komende van de dissel/stopcontact zal allicht de DIN-norm volgen. Die kleurcode staat in een ander topic of gemakkelijk terug te vinden op het WWW. Zo is het althans bij mijn DLFS.
Het kan nuttig zijn dat je gewoon met een schrijfstift de functie aanduidt op de vloer, dan moet je later niet meer zoeken. Het zijn inderdaad vele draden, maar is dan ook de centrale verdeeldoos voor alle signalisatie vanaf de auto.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 148
- Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20
Re: Alko ATC aansluiten
N.a.v. de discussie: de ATC hoeft alleen maar te werken als je rijdt veel gebruikers zijn er dan niet.
Omdat het een veiligheid unit betreft heeft Alko de bedrading dubbel uitgevoerd.
Omdat het een veiligheid unit betreft heeft Alko de bedrading dubbel uitgevoerd.
Re: Alko ATC aansluiten
Zojuist een proefrit gemaakt met de atc. Ik begin nu sterk te twijfelen aan het nut van dit systeem. Om het systeem te activeren moest ik met 70 km per uur als een idioot over twee rijstroken heen slingeren. Zodra hij ingrijpt is dat goed voelbaar en hij zal je ongetwijfeld uit de slinger trekken. Toch zal het denk ik niet zo snel gebeuren dat een goed beladen combi met oplettende chauffeur zo erg aan de slinger gaat dat de atc ingrijpt.
Wat ik wel geleerd heb is dat ondanks heel hard slingeren de combinatie zeer stabiel en goed bestuurbaar blijft. Nu kan ik volgende week vol vertrouwen met deze combi naar Frankrijk.
Wat ik wel geleerd heb is dat ondanks heel hard slingeren de combinatie zeer stabiel en goed bestuurbaar blijft. Nu kan ik volgende week vol vertrouwen met deze combi naar Frankrijk.
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi
Re: Alko ATC aansluiten
de atc is een systeem wat je nooit nodig moet hebben, maar als hij ingrijpt ben je erg blij dat je hem hebt.
een caravan slingert niet onder de 70 km per uur, ook een stabilisator heeft pas nut boven de 70 km per uur.
(als een caravan wel slingert onder de 70 km per uur zsm de combinatie stilzetten en belading aanpassen.)
een caravan slingert niet onder de 70 km per uur, ook een stabilisator heeft pas nut boven de 70 km per uur.
(als een caravan wel slingert onder de 70 km per uur zsm de combinatie stilzetten en belading aanpassen.)