Alko ATC aansluiten

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door meeder » zo 18 jul 2021 16:38

Ik ben wel benieuwd waar die 70km/h vandaan komt? Is daar onderzoek naar gedaan?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door Micky » zo 18 jul 2021 18:53

Drost84 schreef:Zojuist een proefrit gemaakt met de atc. Ik begin nu sterk te twijfelen aan het nut van dit systeem. Om het systeem te activeren moest ik met 70 km per uur als een idioot over twee rijstroken heen slingeren. Zodra hij ingrijpt is dat goed voelbaar en hij zal je ongetwijfeld uit de slinger trekken. Toch zal het denk ik niet zo snel gebeuren dat een goed beladen combi met oplettende chauffeur zo erg aan de slinger gaat dat de atc ingrijpt.

Wat ik wel geleerd heb is dat ondanks heel hard slingeren de combinatie zeer stabiel en goed bestuurbaar blijft. Nu kan ik volgende week vol vertrouwen met deze combi naar Frankrijk.

AfbeeldingAfbeelding
Ben verrast door deze opmerking, het is namelijk een systeem net als ABS en ESP wat pas werkt als het fout is gegaan, dus je hoort er nooit iets van te merken, de werken uitlokken is dan ook zeer onverstandig. Overigens als je auto voorzien is van aanhanger ESP dan is het naar mijn mening sowieso een overbodig systeem omdat het veel intelligentere systeem van de auto nog vroeger ingrijpt.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ferdi
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 27 apr 2020 09:25

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door Ferdi » zo 18 jul 2021 20:02

Inderdaad Micky zo zie ik dat ook. Dit zijn veiligheid investeringen waarvan je moet hopen dat ze nooit hoeven te werken. Net zoals een verzekering.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi

Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023

Drost84
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 31 jan 2021 19:37

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door Drost84 » zo 18 jul 2021 20:19

[/quote]
Ben verrast door deze opmerking, het is namelijk een systeem net als ABS en ESP wat pas werkt als het fout is gegaan, dus je hoort er nooit iets van te merken, de werken uitlokken is dan ook zeer onverstandig. Overigens als je auto voorzien is van aanhanger ESP dan is het naar mijn mening sowieso een overbodig systeem omdat het veel intelligentere systeem van de auto nog vroeger ingrijpt.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
[/quote]

Veiligheidssystemen moet je juist testen, zou jammer zijn als ze niet werken op het momeny je ze nodig hebt. Maar je hebt gelijk dat je de grens niet moet opzoeken. Op het moment van ingrijpen ging het mij ook wel wilt genoeg moet ik zeggen. Helaas heeft mijn auto geen anti swing esp. Ik denk dat juist de combi heel sterk is (atc + anti slinger esp). Hoe je het went of keert de atc pakt het probleem bij de bron aan.

Uiteraard ben ik blij met mijn atc, het geeft me een veilig gevoel, al denk ik dat ik op basis van mijn ervaring van vandaag, zelf eerder op de rem trap dan dat de atc ‘het onveilig genoeg vind’ om in te grijpen.
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door WillyL » zo 18 jul 2021 22:31

Indien je vrij veel nut van je investering wilde dan had je beter geïnvesteerd in het duurdere iTBS. Dat spaart je remmen tijdens afdalingen en heeft ook een antislinger.
Het eerste komt vaker in actie dan het tweede. Het tweede is als een veiligheidsgordel, je wilt die ook niet nodig hebben en dan al zeker niet de voorspanners of snuitenstuiter (eirbach).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door BertJan » ma 19 jul 2021 23:35

de atc grijpt altijd eerder in dan de veiligheid systemen van de auto, als de auto gaat slingeren van de caravan dan slingert de caravan al redelijk, as de auto ingrijpt remt de caravan pas na het inlopen van de oploopdemper, de atc is altijd eerder en remt ook op het juiste moment.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door Micky » ma 19 jul 2021 23:42

RE.gif

Waar staat dat? Ik ben benieuwd naar de onderbouwing.


Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door Paul Vingerhoets » di 20 jul 2021 07:00

E.e.a. is afhankelijk van de gevoeligheid van de sensoren lijkt me
Het is wel zo dat door een oorzaak niet zijnde een uitwijk de caravan als eerste een slingerbeweging in zal zetten naar mate die opbouwd zal de auto mee gaan doen op dat moment zou de atc dus al ingegrepen moeten hebben. De systemen zullen onafhankelijk van elkaar ook wel werken en de zaak tot een gunstig einde kunnen brengen. Remt de atc beide wielen samen of kan die ook links en rechts apart aansturen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door merchr32 » di 20 jul 2021 08:45

Paul Vingerhoets schreef:
di 20 jul 2021 07:00
.......Remt de atc beide wielen samen of kan die ook links en rechts apart aansturen
Paul, op een foto van de ATC in een vorig bericht van Drost84 zie ik dat de ATC aangesloten is op de centrale remstang. Hij remt dan vlgs mij beide wielen samen.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door Paul Vingerhoets » di 20 jul 2021 10:19

Mm, ja ik zie het. Dan kan die alleen beide remmen tegelijk bedienen.

Is het puur de hoek van de foto of zit die montage houder tussen de atc stang en de remkabels scheef ? Zal wel de foto zijn denk ik
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door merchr32 » di 20 jul 2021 15:04

[re.gif]
Als ik naar het middenprofiel -dat op de caravanbodem geschroefd is- kijk dan volgt de ATC precies dit middenprofiel. Dat geeft mij het idee dat alles recht is en de foto een verkeerd beeld geeft.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Drost84
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 31 jan 2021 19:37

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door Drost84 » wo 21 jul 2021 22:30

Beide wielen worden tegelijk geremd. Het is maar heel weinig, stang wordt 1 a 2 cm ingedrukt. Tijdens de test zoals hierboven omschreven was de ingreep wel duidelijk voelbaar. Het plaatje waar de beide remkabels op zitten zit inderdaad een beetje scheef. De caravan is nagenoeg nieuw en heeft een bovag beurt gehad. Ik ga er zomaar vanuit dat de remmen goed afgesteld zijn. Het zal niet voor niets zijn dat dat plaatje kan schanieren denk ik dan. Of is dat wel een probleem?

Kleine aanvulling, ik heb de atc er onder gebouwd omdat ik bang was dat mijn auto te ligt zou zijn. Gisteren voor vertrek (zit inmiddels in Frankrijk 😁) nog even naar de weegbrug gegaan blijkt de auto 500 kilo zwaarder dan de caravan. Volgens caravantrekker.nl zou dat ruim voldoende moeten zijn.

Wat mij hier in Frankrijk opvalt is het grotere snelheidsverschil met met overige verkeer. Elke keer als ik wordt ingehaald voel ik dat in de caravan iets uitwijken waarna hij snel weer stabiel volgt. Is dar normaal? De auto weegt ca 2250 en de caravan 1650. Kogeldruk is ca 85 kilo en is af bij het gewicht van de auto op geteld.
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door Paul Vingerhoets » do 22 jul 2021 09:10

Tja Fransen houden van doorrijden. Daar moet je je niet druk over maken en dat de caravan reageert op voorbij vliegende auto’s is ook redelijk normaal.
Wordt je veel door vrachtwagens ingehaald dan zou ik adviseren om iets harder te gaan rijden en dus met het vrachtverkeer mee te rijden of als je dat niet vertrouwd gewoon je eigen ding doen

Afhankelijk van je auto mag je er wel rekening mee houden dat je eigen snelheidsmeter bij 80 km/h een afwijking heeft nam 5-10 km omhoog.

Verder houd een beetje rekening met je hele spam en doe wat je zelf veilig acht
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door Daphne » do 22 jul 2021 10:00

Drost84 schreef:
wo 21 jul 2021 22:30
De auto weegt ca 2250 en de caravan 1650.
Uit een ander draadje:
Drost84 schreef:
ma 1 feb 2021 20:58
Voor het mooie had de auto iets zwaarder mogen zijn. De auto weegt rijklaar slechts 1505 kg (110 kg meer dan rijklaar gewicht caravan). Het zal wel de nodige moeite kosten om met 3 kleine kinderen en een hond een gewenste 400 kg extra gewicht in de auto te krijgen.
Het is dus wel gelukt om zelfs meer dan 400 kg extra gewicht in de auto te krijgen knipoog.gif Kom je nu niet in de knoei met het maximum treingewicht van de auto?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door merchr32 » wo 4 aug 2021 19:48

[re.gif]
BertJan schreef:
ma 19 jul 2021 23:35
de atc grijpt altijd eerder in dan de veiligheid systemen van de auto, als de auto gaat slingeren van de caravan dan slingert de caravan al redelijk, as de auto ingrijpt remt de caravan pas na het inlopen van de oploopdemper, de atc is altijd eerder en remt ook op het juiste moment.
Beetje late reactie maar toch. Ik heb met opleggers en combinaties door Europa en voormalig Oostblok gereden en zeker ook met de caravan Europa doorkruist en mijn gevoel en rijervaring zeggen me dat ik bij een 'slingering' in het gespan liever door de aanhanger afgeremd wordt dan dat het trekkende voertuig dit corrigeert. M.a.w. ik heb wel eens in winterweer met een oplegger in een slingering/glijpartij gezeten en ook een noodstop gehad met een 50 ton combinatie en mijn voorkeur gaat beslist uit naar een goed remmende aanhanger die wellicht eerder en harder remt dan het trekkende voertuig. Dus ik heb een lichte voorkeur voor een simpelere ATC van de caravan want die trekt de combinatie immers meteen recht. Vaak merk je dit niet eens.

Een intelligenter ESP systeem met een aanhangerstabiliseringsfunctie corrigeert de combinatie ook doeltreffend maar heeft op veel meer functies meerdere ingrepen nodig (continu vergelijken rijrichting met rijtraject, meerdere vereiste remingrepen, steeds verder verlagen motorkoppel, signaleringen aan bestuurder).
Het is in de eerste plaats een stabliliteitssysteem voor de auto zelf met een bijkomende functie, de aanhangerstabilisering die geactiveerd wordt met aankoppelen van de caravan.

Maar zoals met alles... mijn bescheiden mening is dat een ATC perfect werkt, natuurkundig gezien het meest voor de hand ligt, eenvoudiger is maar de bestuurder vaak niet doorheeft dat de ATC ingreep, en dat een ESP in de auto zeker veel intelligenter moet zijn met meer sensoren en veel meer ingrepen op meerdere plaatsen nodig heeft, maar ook perfect werkt. Bovendien waarschuwt de ESP de bestuurder op zijn rijgedrag en eh dat is zeker meegenomen.

Welk systeem eerder ingrijpt weet ik niet maar het is een luxe als de auto er al over beschikt.
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Alieben1961
Berichten: 164
Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door Alieben1961 » vr 6 aug 2021 09:38

Ik heb het ITBS systeem en daar zit ook de antislinger op deze grijpt erg snel in ook op zeer slechte wegen waardoor de caravan erg onrustig is maar dat kun je ook tijdelijk uitzetten .
Ik heb het ITBS alleen genomen voor de rem functie en dat werkt goed .
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.

Drost84
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 31 jan 2021 19:37

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door Drost84 » za 14 aug 2021 11:41

Daphne schreef:
do 22 jul 2021 10:00
Drost84 schreef:
wo 21 jul 2021 22:30
De auto weegt ca 2250 en de caravan 1650.
Uit een ander draadje:
Drost84 schreef:
ma 1 feb 2021 20:58
Voor het mooie had de auto iets zwaarder mogen zijn. De auto weegt rijklaar slechts 1505 kg (110 kg meer dan rijklaar gewicht caravan). Het zal wel de nodige moeite kosten om met 3 kleine kinderen en een hond een gewenste 400 kg extra gewicht in de auto te krijgen.
Het is dus wel gelukt om zelfs meer dan 400 kg extra gewicht in de auto te krijgen knipoog.gif Kom je nu niet in de knoei met het maximum treingewicht van de auto?
Dat is zeker gelukt, 70 kg op het dak (incl. dakkoffer) stokken achter de voorstoelen en onvoorstelbaar hoeveel zooi de kinderen (en mijn vrouw 🤣) meezeulen de auto in :).

Treingewicht is wel een ding, die was 3900 kg ipv de maximale 3650. De volgende keer nog wat kritischer zijn met inpakken :)

Inmiddels weer thuis, de auto kan het bijzonder goed doen, ook erg stabiel bij 90 km/u. Afgezien van lichte deining wanneer ik werd ingehaald heeft de combi niet geslingerd.
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi

Drost84
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 31 jan 2021 19:37

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door Drost84 » za 14 aug 2021 11:47

Alieben1961 schreef:
vr 6 aug 2021 09:38
Ik heb het ITBS systeem en daar zit ook de antislinger op deze grijpt erg snel in ook op zeer slechte wegen waardoor de caravan erg onrustig is maar dat kun je ook tijdelijk uitzetten .
Ik heb het ITBS alleen genomen voor de rem functie en dat werkt goed .
Misschien dat het door mijn relatief lichte trekauto komt maar bij een flinke afdaling (bv 6%) moet ik terug naar de 2 om niet bij te hoeven remmen. Ik ga dan met 70 km/u naar beneden. Ik vraag mij af of dat nog steeds lukt als de caravan niet mee remt.. Merkt u verschil met de capaciteit van de motorrem bij in of uitschakelde ITBS?
Beginnende kampeerder met een Detleffs 530 FSK achter een citroen Grand C4 picasso 2.0 hdi

Alieben1961
Berichten: 164
Lid geworden op: za 30 sep 2017 18:54

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door Alieben1961 » za 14 aug 2021 23:35

ITBS remt wel gewoon mee als je het rempedaal aanraakt systeem staat gekoppeld met je remlichten .
Maar hij strekt weer bij rem los laten .
Mijn auto is een zware pickup met turbo diesel die een hoge compressie heeft dus ik heb er verder geen last of ongemak van en het spaart de caravan remmen en lagers als die te heet worden
BMW X 6 30D met M pakket en remaping 420pk en 720nm aan de haak Eriba Nova 545 GL 1900 kg ITBS/mover/airco /E&P/lithium Victron 200AH/multiplus 12/2000 van Victron en 175 watt zonnepaneel.

ArjanRaaf

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door ArjanRaaf » za 16 apr 2022 07:26

Goedemorgen allen,

Ik heb de ATC trailer control onder onze vorige caravan gehaald. Foto’s gemaakt hoe de draden zaten, echter in de nieuwe caravan ziet het er net iets anders uit. Vorige en huidige caravan is een LMC. Iemand die mij kan adviseren?
Foto’s zijn van huidige caravan.
Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,
Arjan
Bijlagen
236DE4ED-0C75-4407-A16E-D7CB14DF6631.jpeg
A4A08C13-508C-4AFB-A7A4-FFCCE3C9C222.jpeg

karel4leeflang
Berichten: 48
Lid geworden op: za 7 apr 2012 16:16

Re: Alko ATC aansluiten

Bericht door karel4leeflang » wo 15 jun 2022 19:17

Geachte gebruiker van een ATC,

Wij hebben dank zij de ATC onze auto en caravan nog heel.
Op de Duitse autobaan waren wegwerkzaamheden, een invoegende auto kan van de invoegstrook over de nog steeds dubbele strepen pardoes invoegen, de dubbele strepen liepen nog een honderd meter door.
Om een aanrijding te voorkomen moesten wij linkerrijstrook uitwijken. De invoeger reed door had niets in de gaten en wij zijn gered door onze ATC.
Onze caravan trok na de korte remming weer recht zodat wij terug konden naar de rechter rijstrook.
Wij rijden sinds 1958 al rond met een caravancombinatie en hebben dus wel enige ervaring, maar dit had ik nooit gered zonder deze ATC installatie.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”