Nog een yellow top vraag

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Nog een yellow top vraag

Bericht door thmeyer » wo 21 jul 2021 20:02

[re.gif]

Ik lees even mee.

De reden dat ik overstag ben gegaan was dat Koos van dit Forum, dit dit al 11 jaar deed zonder problemen en dat veel mensen ook zonnepanelen hebben.
En zonnepanelen met regelaar, zie ik ook als een soort extra accu-oplader.

Na dit ik zelf 5 weken heb uitgeprobeerd en na het laadproces de spanning op 13,6 volt staat, gebeurt er ook niets meer.
Tot dat de accu iets ontladen wordt, dat start het laadproces weer met de CTek 5.0 .

Ik adviseer wel de Yellow Top cq AGM accu na de vakantie los te koppelen en alleen de CTek 5.0 op de accu aan te sluiten.
Nu ik een Accu Monitor op advies van Erik heb aangeschaft, zal ik de komende tijd mijn accu's beter monitoren en dit met het forum delen.

Omdat de caravan nu in de stalling staat, zit de Accu Monitor tijdelijk in mijn auto, zie ik tot een "maand terug" op de minuut wanneer ik stil sta of rij whistle.gif

Gr Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door Ab » wo 21 jul 2021 23:00

Effe terug komend op meerdere laders tegelijk..
Practisch elke camper heeft 3 laadsystemen.
De accu's worden tijdens het rijden geladen door de dynamo..en als de zon schijnt door 1 of meerdere zonnepanelen.
Op een camping aan de stroompaal worden alle accu's ook geladen. Zowel de startaccu als de huishoudaccu ('s) Door de acculader.
Tevens door de zonnepanelen.
Daarbij kan je zonder problemen de motor ook nog starten, zodat de dynamo ook nog mee gaat laden...
Meerdere laders tegelijk geeft geen problemen.
Zelfs niet met verschillende accu's.
Immers, de startaccu is anders dan de huishoudaccu's.
Dit wordt ondervangen door nooit tegelijk beide soorten accu's te laden.
Verschillende laadspanningen spelen hierbij ook een rol.
Daarvoor is diverse apparatuur beschikbaar, waarbij je aan 1 kant de laadstroom in duwt, en aan de ander kant wordt de juiste accu gekozen en geladen. Is die vol, dan wordt de laadstroom naar de andere accu gestuurd.
Dit kom je zelden of nooit in caravans tegen, maar het schept wel mogelijkheden voor degenen die extremere eisen aan hun accu's stellen.
Of 2 verschillende accu's willen laden.
Weinig relevant denk ik, maar mensen met bijv apneu kunnen er mogelijk iets aan hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door Jan van Vijven » do 22 jul 2021 04:43

Ik heb nu drie lood accu’s op mijn sloep die worden alle drie opgeladen middels zo’n diode ding en de dynamo, kan ik die vervangen voor Yellow Tops, kunnen deze door een “gewone” dynamo opgeladen worden.
Ik zou een start accu, een huishoud accu en een boegschroef accu nodig hebben.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

nerood

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door nerood » do 22 jul 2021 12:14

@Chris,
Ik had hier: posting.php?f=76&mode=quote&p=691311&si ... 21fba4cd11
ook al eens dezelfde vraag gesteld.
Bij de beurt heeft de monteur de accu aan de tester gehad en geconcludeerd dat de spanning heel snel verdween tijdens het testen.
Heb hem net opgehaald en na een uurtje aan de lader zo weer de oprit op gemoverd…
Het “mode” knopje doet het weer, na een paar keer flink drukken… slecht contact.
Heb de lader nu op AGM + Recon gezet, KWW.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Nog een yellow top vraag

Bericht door thmeyer » do 22 jul 2021 12:28

Jan van Vijven schreef:
do 22 jul 2021 04:43
Ik heb nu drie lood accu’s op mijn sloep die worden alle drie opgeladen middels zo’n diode ding en de dynamo, kan ik die vervangen voor Yellow Tops, kunnen deze door een “gewone” dynamo opgeladen worden.
Ik zou een start accu, een huishoud accu en een boegschroef accu nodig hebben.

Hoi Jan,
De Yellow Top accu is ook een hoogwaardige loodaccu, een Optima Accu heeft een speciale constructie betreffende de ronde platen.
Het materiaal dat gebruikt wordt, is van bijna 100% zuiver lood en kan hierdoor met een speciale lader (bv een CTek )met een hogere laadspanning meer energie leveren als een gewone accu.
Deze accu mag je met 13,3 tot 15 volt gewoon opladen.
Alleen zou ik ze na gebruik in de boot, met een Ctek acculader of en toe een onderhoudslading geven.

Hier een link met info betreffende de Yellow Top accu:
en je kan ook bij dit bedrijf, daar je vraag te stellen. Alleen zij willen wel accu’s verkopen

Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door Ab » do 22 jul 2021 12:41

Vlgs mij heb je het laden al goed voor elkaar in je sloep Jan.
Er zullen de nodige Victron of dergelijke spullen in zitten om meerdere accu's te laden.
Btw..jij kan toch best zonder boegschroef ?awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Nog een yellow top vraag

Bericht door Jan van Vijven » do 22 jul 2021 12:44

Op dit moment zijn mijn accu’s nog goed, zijn dik twee jaar geleden bij de nieuwbouw geleverd.
Maar ik weet nu al dat ze geen eeuwig leven hebben, staan geregeld lang werkeloos en dan ineens zet ik de Nesspresso aan, worden dus geregeld misbruikt. Ik heb er nu wel een stelletje laders opgezet maar de jachthaven meneer haalt geregeld de stekker er uit, begrijpelijk het is voor mij gratis maar voor hem niet :-)

Ik vroeg mij eigenlijk of ik verschillende Optima accu’s op één dynamo kan zetten, dus een rode voor te starten en een grote (grootste) gele voor de koffie en dan nog iets voor de boegschroef, of moeten de accu’s altijd even zwaar zijn?

@AB,
Tuurlijk kan ik zonder maar gemak dient de mens :-)
Mijn laders zijn inderdaad dik in orde, ik heb nu wat overnachtingen gedaan en op de walstroom werkt alles perfect, maar tijdens varen moet dat ook zo blijven, ook dan heb ik koude drank nodig :-)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door Ab » do 22 jul 2021 12:52

Ja, je kunt verschillende accu's laden met de dynamo.
Er moet dan een Cyrix of iets dergelijks tussen zitten als accuscheider. Wat je hoogstwaarschijnlijk al hebt.

Over de boegschroef..is inderdaad makkelijk.
Wij maakten altijd geintjes over gasten met een boegschroef die te pas en onpas gebruikt werd.. mrgreen.gif
Die vent kan niet varen. awhoea.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Nog een yellow top vraag

Bericht door Jan van Vijven » do 22 jul 2021 12:54

Ja die scheiding is bij mij ook dik in orde, maaarrrr… mogen het verschillende modellen en capaciteiten zijn?

Ach ik vaar tegenwoordig meestal alleen en wil nog steeds niet van m’n zitplaats afkomen om af te meren, en dat lukt me mede door dat extra schroefje uitermate goed.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door deusjevo » do 22 jul 2021 13:02

Ab schreef:
do 22 jul 2021 12:52
Ja, je kunt verschillende accu's laden met de dynamo.
Er moet dan een Cyrix of iets dergelijks tussen zitten als accuscheider. Wat je hoogstwaarschijnlijk al hebt.

Over de boegschroef..is inderdaad makkelijk.
Wij maakten altijd geintjes over gasten met een boegschroef die te pas en onpas gebruikt werd.. mrgreen.gif
Die vent kan niet varen. awhoea.gif
Wij hebben op onze sloep ook een boegschroef, zelf vaar ik erg weinig maar de meisjes vinden dat ding helemaal top en ook wel broodnodig om onze boottent in te komen op de ligplaats .
Ik probeer even een schema van onze sloep erbij te zoeken.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door Chris » do 22 jul 2021 13:09

Jan van Vijven schreef:
do 22 jul 2021 12:54
Ja die scheiding is bij mij ook dik in orde, maaarrrr… mogen het verschillende modellen en capaciteiten zijn?

Ach ik vaar tegenwoordig meestal alleen en wil nog steeds niet van m’n zitplaats afkomen om af te meren, en dat lukt me mede door dat extra schroefje uitermate goed.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De Gele en de blauwe zijn volgens mij gelijk in laadspanning.
De rode is geen tractie maar een start accu..
Andere specs.

Of je 2 verschillende accu capaciteiten tegelijk kan laden met intelligente laders...
Ik durf niet meer bijna..
Maar ik denk het niet.
Je leest daar ook niets over op de Ctek.site bv.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door Ab » do 22 jul 2021 13:41

Ja dat kan prima.
Mijn startaccu en 2 huishoudaccu's worden alle drie prima geladen.
De startaccu is een gewone accu.
De rest is AGM.

Maar dat gaat niet met een Ctek alleen.
Tenminste..het gaat wel, maar kan veel beter.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nog een yellow top vraag

Bericht door deusjevo » do 22 jul 2021 13:44

Dit is alles wat ik zo even op m’n vakantie adres kan vinden.
Dacht dat ik nog een verder schema had.
Wij laden eigenlijk nooit met walstroom, vroeger lag de sloep in de winter aan een druppelaar, tegenwoordig doen we dat ook niet eens meer.
Hij start direct na de winterperiode.
.
F2BB284A-8D40-41A3-A449-12ADFD00FFD3.jpeg
.
24CD461E-05F8-4FFE-8C45-91F4926B65A7.jpeg
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”