Een kleine update (ik zal na mijn "vakantie" een topic maken in het trekauto/caravan deel):
Gisteren een rit van 234km gemaakt van omgeving Dordrecht naar Arnhem, Ede, Utrecht (toch nog een beetje vals plat) en weer terug.
Dit met vol beladen caravan, auto "leeg" (2 volwassenen).
Combinatie rijdt super, maar met het verschil in gewicht tussen caravan en auto is dat geen grote verrassing.
Een aantal tests gedaan met snelheden van (op de teller) 85-90-95km/u zowel achter een vrachtwagen als in vrije lucht.
De stapjes van 5km/u geven een extra verbruik van 2,5kWh/100km, op 95km/u zat ik stukken achter elkaar op 34-35kWh/100km.
Zoals verwacht is een vrachtwagen een prima manier om je verbruik te doen zakken, zelfs achter een vlot rijdende Italiaan (98km/u) kon ik onder de 28kWh/100km blijven.
Gemiddeld uitgekomen op een verbruik van 29,1kWh/100km met een gemiddelde snelheid van 78km/h. De helft van de 234km achter een vrachtwagen, de helft in vrije lucht. Vertrokken met 100% accu en was weer thuis met nog 9% over.
Lichte caravan achter elektrische auto
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Carpe Diem. Volkswagen ID.4 Max 77kWh met aan de haak een Caravelair Antarés Luxe 375 uit 2006 (met eigenbouw interieur)
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Ook een optie is een nieuwe Bergland Sunny 310.
Op bestelling leverbaar
Prijs - kwaliteit super
Eigen gewicht 680 kg
Max. toelaatbaar gewicht 1.000 kg
Breed 2.07 mtr
Op bestelling leverbaar
Prijs - kwaliteit super
Eigen gewicht 680 kg
Max. toelaatbaar gewicht 1.000 kg
Breed 2.07 mtr
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
234 km begint er al op te lijken.
Alleen als benzine rijder wordt ik zenuwachtig van nog maar 9% energie over hebben.
Dat is nog geen 20 km
En wat energie verbruik is de luchtweerstand de grootste boosdoener.
Rolweerstand doet maar een klein beetje
Het gewicht heeft de meeste invloed bij accelereren en klimmen.
Dus bij constante snelheid zal er wel wat verschil in verbruik zitten.
Maar veel minder als bij een goed gestroomlijnde caravan.
Maar interessante test.
Alleen als benzine rijder wordt ik zenuwachtig van nog maar 9% energie over hebben.
Dat is nog geen 20 km
En wat energie verbruik is de luchtweerstand de grootste boosdoener.
Rolweerstand doet maar een klein beetje
Het gewicht heeft de meeste invloed bij accelereren en klimmen.
Dus bij constante snelheid zal er wel wat verschil in verbruik zitten.
Maar veel minder als bij een goed gestroomlijnde caravan.
Maar interessante test.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
9% is ongeveer 45km. Daarvan wordt een EV rijder niet warm of koud.
Vergeet niet dat het rijden met een EV niet te vertalen is naar rijden op brandstof. Als je in de file komt dan verbruikt een brandstofauto ook benzine. In verhouding tamelijk veel zelfs. Een EV verbruikt dan nagenoeg niets. De electronica in mijn Kona verbruikt, inclusief audio ongeveer 200W. De warmtepompairco ongeveer 170W. Meer verbruik je in de file niet. Bovendien voorspelt de auto op de kilometer nauwkeurig hoe ver je nog kunt rijden. Mijn brandstofauto's hielden bij een reikwijdte van 70km al op met voorspellen en gaven LOW aan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
9% is solo misschien 45 km maar met caravan niet
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Verwijderd ivm reclame.
Laatst gewijzigd door Forumteam op do 12 aug 2021 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verwijderd ivm reclame
Reden: Verwijderd ivm reclame
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Das waar. Met caravan niet. Maar ook met 25km over raak ik niet in paniek.
Ik denk overigens dat je met een gestroomlijnde caravan of bv een klapkar meer geholpen bent achter een EV dan een lichte caravan. Het gewicht zal niet het grootste euvel zijn wat je reikwijdte beperkt maar meer de luchtweerstand.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Lichte caravan achter elektrische auto
Wat dacht je van een Eriba Puck L 230 GT? 1,85 mtr breed en 2,03 mtr hoog. Deze zijn tot 2010 gebouwd. Leeg 620 Kg. Wij hebben gereden met een gemiddeld gebruik van 1 op 16. Ok dat was met een VW Polo bluemotion waar ik ook wel eens 1 op 30 mee haalde. De Polo mocht max 800 Kg trekken. Later een Eriba Touring Familia 310 gekocht, verbruik werd 1 op 12.
Ook wij waren/zijn tentkampeerders en de Puck beviel ons best goed. Wij waren gewend om veel buiten te doen en een luifel of tent is zo opgezet. Maar het leuke van het rijden met de Puck, geen spiegels nodig, en op de peage in Frankrijk niets extra betalen voor de caravan. En het leuke verbruik… OK geen toilet maar zoals gezegd tentkampeerders moeten toch al lopen. Sommige mensen nemen een porta potti, wij doen het ‘s nachts in een klein nachtpotje die we ‘s ochtends legen in de wc….voor ons nog even geen toilet aan boord…
Ook wij waren/zijn tentkampeerders en de Puck beviel ons best goed. Wij waren gewend om veel buiten te doen en een luifel of tent is zo opgezet. Maar het leuke van het rijden met de Puck, geen spiegels nodig, en op de peage in Frankrijk niets extra betalen voor de caravan. En het leuke verbruik… OK geen toilet maar zoals gezegd tentkampeerders moeten toch al lopen. Sommige mensen nemen een porta potti, wij doen het ‘s nachts in een klein nachtpotje die we ‘s ochtends legen in de wc….voor ons nog even geen toilet aan boord…
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!
Happy wife, happy life!