Lekkage Kip Kompakt 37 hefdak

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Plaats reactie
diederik61

Lekkage Kip Kompakt 37 hefdak

Bericht door diederik61 » di 6 jul 2021 21:46

Hallo Allemaal,

Sinds kort hebben we een kip kompakt 37 uit 1990 en we zijn er helemaal blij mee.
Toen de caravan met dichtdak voor onze deur stond hadden we na een hevig noodweer wat lekkage.
Op het forum las ik wel meer van dergelijke probleempjes met de kip en ik heb de 4 korte aluminium stripjes op de overgang van de platen voorzien van nieuwe kit (sika lastomer 710). Ook heb ik de de gehele kier tussen de vaste dakplaat en de dakplaatstrip waarop de tentdoek-rail (met de bies) rust opnieuw gekit. Ik dacht hier mee een tijdelijke oplossing te hebben.
Nu zijn we begonnen aan onze vakantie en hebben toch wat nattigheid bij de achterste hoeken van ons hefdak.Het doek is daar ook lang vochtig. Misschien heb ik toch een fout gemaakt.
Ik vraag me af of ik niet teveel gekit hebt, want ik heb ook nog gekit tussen de tentdoek-rail en de dakplaatstrip. Maar als die dakplaatstrip een L profiel is, kan het water wat dat achter of in de tent-rail loopt niet meer weg. Het water loopt dan naar de laagste hoek en vandaar naar binnen, omdat de rail en dakplaatstrip op de hoeken zijn onderbroken. Ik heb twee foto's toegevoegd. Een van de buitenkant en 1 van binnen. Aan de binnenkant zie je ook een opstaande rand die denk ik het opstaande stuk van de dakplaatstrip is.
Is mijn conclusie juist en zou ik die laatste kitrand moet verwijderen of zijn er misschien andere ideeën.
IMG_5762-1.jpg
Kit randen
IMG_5763.jpg
Binnenkant hefdak
IMG_5763.jpg (129.62 KiB) 2025 keer bekeken
Met vriendelijk groet,
Diederik

linda
Berichten: 64
Lid geworden op: di 21 okt 2014 12:23

Re: Lekkage Kip Kompakt 37 hefdak

Bericht door linda » do 15 jul 2021 11:03

het tentdoek zelf kan ook lek zijn. opnieuw impregneren kan misschien helpen.

busbart
Berichten: 55
Lid geworden op: do 4 apr 2019 12:41

Re: Lekkage Kip Kompakt 37 hefdak

Bericht door busbart » za 24 sep 2022 09:44

Meestal is het met slecht weer ook wat kouder, en als je dan binnenzit krijg je condensatie, zou dat in jouw geval ook zo kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Lekkage Kip Kompakt 37 hefdak

Bericht door Chris » za 24 sep 2022 12:29

Op het forum zijn meerdere topics met een complete fotoreportage over het vernieuwen van onderdelen van het hefdak.
Even de zoekfunctie gebruiken, dan vind je ze vast.
Topic starters b.v. Brig : viewtopic.php?t=43502#p821791
Ook Blefke heeft heel veel info gepost: viewtopic.php?t=15352

En zo zijn er meerdere... maar dit zijn wel de grootste meen ik te weten.
Zal je vast heel veel info ook terug kunnen vinden over jou hefdak issue's.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

phavekes
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 29 mar 2021 15:29

Re: Lekkage Kip Kompakt 37 hefdak

Bericht door phavekes » zo 25 sep 2022 17:09

Wij hebben het precies zo meegemaakt. Eerst extra kitten rond die aluminium blokjes en het profiel. Daarna het doek een paar keer geïmpregneerd. Het hielp niet (genoeg).

Uiteindelijk hebben we het doek compleet vervangen, en nu is het (zelfs in de Italiaanse stortbuien) eindelijk waterdicht.

Zie voor foto's van het vervangen van het hefdak van onze kip Kompakt https://havekes.eu/kip/


Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”