Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Over klussen, reparatie en onderhoud van elektra en alles wat daar bij hoort.
Plaats reactie
SDBR
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 24 aug 2020 21:58

Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door SDBR » zo 4 jul 2021 21:26

Allereerst, ben verre van expert op electrogebied, dus vergeef me e.e.a. aan foutieve terminologie. :oops:

Afgelopen weekend stonden we op een camping waar de aardlekschakelaar van de camping eruit knalde wanneer ik onze caravan aansloot op de paal. Dit nog voordat ik überhaupt de 230V installatie van onze Kip Shuttle (2001) met de CERS had kunnen inschakelen. Getest met aansluiten van wat andere zaken op de campingpaal en daarmee trad het probleem niet op, dus het moet "iets" zijn tussen de campingpaal en onze CERS. Aansluitkabels zijn het ook niet... namelijk ook geprobeerd met een andere caravan en daar geen problemen.

Om de verdere situatie even te schetsen: onze caravan beschikt over onderstaande automaat. Of dit nu een aardlekautomaat is of enkel een normale installatieautomaat durf ik met mijn beperkte kennis niet te zeggen...

Afbeelding

Inmiddels weer thuis heb ik direct de caravan aangesloten op het lichtnet (op een groep met aardlekbeveiliging) thuis om te zien of daar hetzelfde zou gebeuren. Dat was in eerste instantie niet het geval. LED's van de CERS gingen branden en ik kon de 230V installatie inschakelen en gebruiken.

Toen dacht ik, laat ik de testknop van de automaat in de caravan eens indrukken om te zien of dat allemaal goed functioneert. Als in: alles achter de automaat zou moeten uitvallen. Dat was het geval, maar... ook vóór die automaat viel het uit. D.w.z.: de aardlekbeveiliging in onze meterkast greep in. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar het idee van die testknop op een automaat is juist dat alles erachter uitschakelt, niet ervóór, toch?

Iemand die dit probleem herkent, of me in de juiste richting kan sturen?

Dit weekend heb ik dat aardlekprobleem aan campingzijde pas voor het eerst gehad. Op de vorige 50 campings niet. En wellicht op de volgende 50 campings ook niet. Maar leek me toch goed om hier eens navraag te doen, juist doordat het resultaat van die automaattest volgens mij niet is zoals zou moeten zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door Chris » zo 4 jul 2021 21:40

Zo 1,2,3 niet heel duidelijk wat er aan de hand is.
Mijn 1e gedachte gaat uit naar de gebruikte kabel.
De CEE kabel.
Zat daar een verloop kabeltje aan??

Dat kan n.l. betekenen dat de Fase en de Nul draad ook andersom aangesloten kunnen worden... de stekker kan immers omgedraaid worden.
Dat zou dan kunnen betekenen dat met een omgedraaide stekker de zekeringautomaat er direct uitvliegt, en niet pas na het indrukken van de testknop.
( ik denk maar even zomaar wat hardop hoor.)

Begin nog eens zoals je de 1e keer deed... toen de CERS werkte....
Draai dan de stekker eens om in het stopkontakt waar de kabel inzit...
Werkt beide zonder dat de aardlek eruit knalt??
Of gaat de aardlek er met de ene of de andere kant eruit...

Effe proberen dus.


Wat een bekende oorzaak is is het verwarmings spiraal van de boiler.
Die willen wel eens doorrotten en dan krijg je een aardlek... en knalt de boel eruit.
Ook koffieapparaten en waterkokers zijn verdachte dingen dan.
Maar ook de CERS.... die kunnen last hebben van lekkende elektrolitische condensatoren.... en dan krijg je ook gekke dingen.
Handige test daarvoor: Ruik eens heel goed aan de CERS... echt met je neus ertegenaan.... geen gekke luchten of stinkt ie naar rotte eieren/vis?
Als je dat laatste ruikt dan zitten er lekkende condensatoren in de CERS... en moet ie hoognodig gerepareerd worden dan... voor het te laat is.

Elimineren van mogelijke oorzaken is vaak het vinden van de oorzaak.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door dieseltijger » zo 4 jul 2021 21:55

Euhhh de elco's zitten achter een transformator en zijn dus galvanisch gescheiden van het net, toch? Dus kunnen zij niet de oorzaak vormen voor het aanspreken van de aardlek schakelaar. Los daarvan: vervang de Elco's na zo'n 10..12 jaar preventief.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door Chris » zo 4 jul 2021 22:00

[re.gif]

Weet jij wat een elco voor een bende aan kan richten???
Als die kleegloopt over/onder een print en bloemkolen maakt... dan weet ik niet wat er allemaal kan gebeuren.

En... btw..
Er zijn ook heel goede elco's hoor..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door iemand » zo 4 jul 2021 22:02

Draai de stekker thuis eens 180 graden in het stopcontact ...

Is het wel een geaard stopcontact ?

Wat voor kabel had je op de campingnjnngebruik... foto

Nog een verlengstuk eraan gehad ?

Haal aan beide zijden eens de sgeker los. Inhoud droog en schoon en kabels niet ingescheurd.

Kabel zelf, zitten er nog rare knikken in.

Voor nu wel ff genoeg vragen ...
Laatst gewijzigd door iemand op zo 4 jul 2021 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door Chris » zo 4 jul 2021 22:04

[re.gif]
Yep... schreef ik al..
Goei kans dat er wat duidelijk wordt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

SDBR
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 24 aug 2020 21:58

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door SDBR » ma 5 jul 2021 11:06

Dank voor jullie inbreng.

Paar antwoorden van mijn kant:

1) CEE kabel gebruikt, geen verloopjes. Kabel nagelopen, niets gevonden. Dezelfde kabel ook geprobeerd bij een andere caravan, daar geen problemen, dus kabel lijkt me in orde.

2) Kabel 180 graden gedraaid, geen verandering.

3) Stopcontact thuis is geaard stopcontact.

Let wel, het "probleem" wat ik momenteel probeer te analyseren is dus het ingrijpen van de aardlekbeveiliging in onze meterkast thuis, zodra ik op 'test' van de zekeringsautomaat in de caravan druk. Tot die tijd werkt alles prima naar behoren, gewoon stroom in de caravan en kan alle verbruikers gebruiken zoals we altijd doen/deden op de camping.

Maar ik weet dus niet of het gewoon zo hoort dat de aardlekbeveiliging in de meterkast ingrijpt als ik de automaat in de caravan test. Bij mijn weten niet, omdat deze voor ipv achter de automaat zit. Maar ik ben een leek...

Gebruikersavatar
mikage
Berichten: 91
Lid geworden op: do 18 mar 2021 21:13
Locatie: Zwolle

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door mikage » ma 5 jul 2021 13:18

Ik heb zonnepanelen, en daarbij het probleem gehad dat de aardlek eruit sprong. Oplossing was in eerste instantie niet te vinden. Daarom een tweede aardlek schakelaar direct achter de panelen geplaatst. En wat blijkt: de eerste aardlek in de meterkast bleef eruit springen. En dan soms ook weer niet. Conclusie: De snelheid van de stroom/spanning (hoe noem je dat?) is zo snel dat het niet uitmaakt welke als eerste er uit springt. Daar kun je dus geen conclusies aan verbinden.
Fendt Topas 495E
Subaru Forester

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door Chris » ma 5 jul 2021 13:33

@SDBR

Een aardlek schakelt op een potentiaal verschil..
Dat is met een test zoveel dat het niet tot de caravan automaat beperkt zal blijven.
Goed dus dat die in huis er ook uitkalender.

Jammer dat je testmogelijkheden beperkt zijn denk ik.
Anders zou je misschien met een knappe multimedia iets kunnen.
Maar als bv het boiler element doorslag heeft praat je snel over mega ohms.
Dat is al meer dan zat tot het uitspringen van de combi automaat.

Elimineren en proberen.
Boiler...CERS...etc etc.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door scooterandre » ma 5 jul 2021 14:46

[re.gif]
Als je het schema bekijkt wat op de automaat staat, zie je dat er geen lekstroom naar aarde wordt gemaakt tijdens het testen.
De huis-automaat zal dit als een gewone kleine belasting zien en hoort er daardoor er niet uit te klappen.
Buien vallen niet.

SDBR
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 24 aug 2020 21:58

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door SDBR » vr 29 apr 2022 23:52

Hierbij een update van het topic.

Ik heb dit vorig jaar geopend n.a.v. een verblijf op een NL’se camping waarbij de zekeringsautomaat van de paal omklapte na aansluiten van m’n Kip Shuttle. Daarna op diverse campings in voornamelijk Frankrijk gestaan, nergens dat probleem meer gehad dus hield het op een incident te wijten aan die specifieke camping in NL.

Maarrr, momenteel staan we op een andere camping in NL en wederom het gelazer met campingzekering die eruit klapt… Zou haast denken dat het ligt aan het verschil tussen installatiestandaarden in NL tegenover FR of andere landen. Hier reeds uit kunnen sluiten dat het aan de campinginstallatie ligt. Met mijn vrij beperkte electrakennis bezig geweest met wat experimenteren, apparaatje aan of uit, stroom erop, baf. Elke keer weer. Technische dienst hier was zo vriendelijk de campingkast open te laten voor me, zodat ik even wat kan aanrommelen en telkens de automaat weer aan kan zetten als ik wat probeer.

Momenteel verdenk ik óf de CERS (omvormer) óf de stroombegrenzer (waarmee je caravanzijdig een max. amperage instelt) van een defect. Van plan morgen die begrenzer er eens “tussenuit” te halen om te zien of dat effect heeft. En eventueel daarna nog eens de boiler en koelkast bij de bron (vlak na de zekeringsautomaat in de caravan?) te ontkoppelen… Verder hier geen middelen (of kennis) om zaken door te meten.

Of ik iets ga vinden? Vrees van niet. En thuis verder zoeken heeft geen zin, want daar treedt dit probleem niet op. Net als waarschijnlijk op vele volgende campings. Totdat je er weer eentje treft waar ik geen stroom in de caravan krijg en je weer aan het kloten moet met een losse stekkerdoos en koelboxje + lampje buiten de caravan om toch nog iets te hebben.

Hoe dan ook… niet echt een specifieke vraag nu, gewoon even de “voortgang” delen.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door dieseltijger » za 30 apr 2022 00:27

K...probleem. De Cers is door middel van 1 of twee connectoren gekoppeld aan de 12V en 220V. Dus: 4 schroeven aan de voorzijde losdraaien, CERS eruit trekken. Connector los. De koelkast blijft gewoon werken. Dan zou ik vervolgens kijken wat de aardlekschakelaar doet. Ik weet niet meer of de 12V via een aparte connector loopt (lijkt mij wel). Haal deze eens los zodat de CERS alleen aan de 220 hangt. Resulteert dat niet in een storing dan kan je de CERS en de 220V bedrading + apparatuur uitsluiten.

Het enige wat ik kan bedenken wat een oorzaak zou kunnen zijn in de CERS is de trafo (wikkeling die in contact komt met de kern, de kern is geaard.) of het beroemde losse/geschuurde draadje. Een caravan hupst en bupst nogal.

Een tweede stap zou kunnen zijn: visuele inspectie van de bedrading achter de afdekplaat van het kastje achter onder de spoelbak. Daar zt veel bedrading, de spoelbak is geaard, enzovoorts.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door iemand » za 30 apr 2022 08:06

Inderdaad 1 voor 1 de apparaten loskopelen, en zo steeds weer een stapje verder met testen.

Probleem kan ook een netfilter zijn, in een apparaat.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door Paul Vingerhoets » za 30 apr 2022 11:12

Mijn idee,

Alle apparaten helemaal los halen van de installatie en dan 1 voor 1 mee aan koppelen en zo voor de voet testen zodra de aardlek eruit springt dit apparaat als verdachte aanmerken en opnieuw beginnen in andere volgorde,
Het kan ook zomaar veroorzaakt kunnen worden door een combinatie van onderdelen.

Het zou zomaar kunnen wat je omschrijft dat de installatie in nederland net wat gevoeliger is dan bv in frankrijk waar het niet zo nauw lijkt te komen als het om stroomkasten lijkt te gaan

Je thuis instalatie zal minder zwaar belast worden dan op een camping en een camping paal zelf wil ook nog wel eens bewoond worden door mieren en die kunnen ook veel zand overal in stouwen om een nest te maken
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 205
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:02
Locatie: Opperdoes
Contacteer:

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door wim » za 30 apr 2022 11:16

Ik heb jaren terug ook dat probleem gehad op een camping, en thuis niet.
Ik heb tot in de omvormerkast alle kroonsteentjes die er in zaten aangedraait.
Bij 1 zat het schroefje los.
Daarna geen last meer gehad.
Toyota Avensis Wagon-2.0 VVTi Executive Business CVT 152 PK 2014
Elddis Affinity 550 2020, Unico Verona luifel met front, Simpark mover, Avtex L249DRS-PRO 12 volt 24 Inch TV met DVB-S/S2, DVB-T/T2 en DVD-Speler
2276

SDBR
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 24 aug 2020 21:58

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door SDBR » zo 1 mei 2022 17:18

Goed nieuws, ben erachter. Vandaag de amperebegrenzer (of hoe heet zoiets?) er tussenuit gehaald en de bedrading rechtstreeks met elkaar verbonden met was lasklemmen, en alles werkt weer als een zonnetje.

Jammer van de unit, maar is slechts een luxedingetje natuurlijk. Originele was 21 jaar oud, geen idee of ze nog te krijgen zijn.

Case closed. knipoog.gif

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door dieseltijger » zo 1 mei 2022 17:27

Geweldig, hele zorg minder - zo kan ik mij voorstellen. De stelling van Ferdinand Porsche klopt: "Wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan" . Ik zou wel de CERS onderhanden laten nemen - want dat is geheid de volgende component die problemen gaat geven.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door dieseltijger » zo 1 mei 2022 18:05

O zeker, zeker. Het is allerminst slechter geworden in de 90 jaar die inmiddels verstreken zijn.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door dieseltijger » zo 1 mei 2022 18:08

Oeps, PD heeft het bericht waarop ik reageerde plotsklaps verwijderd. Variant op de stelling van Ferdinand Porsche: "Berichten die niet (meer) geplaatst zijn kunnen ook geen reacties ontlokken"
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Aardlek camping (en thuis) knalt eruit na 'test' automaat

Bericht door iemand » zo 1 mei 2022 20:28

Mooi dat je de fout hebt gevonden. thumbup.gif

Die stroombegrenzer lijkt mooi, maar gewoon inzicht in je verbruik is beter.
De kwh-meter is door vele forum-leden al ingebouwd.
De moderne variant heeft de meetspoel en kost 1/10e van de prijs van die stroombegrenzer (als ie nog te koop is) scratch.gif

Past vast wel op dezelfde plek.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Plaats reactie

Terug naar “Elektra”