Onbegrijpelijke remmen.
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Als ik ook mee mag gokken zet ik m’n geld op roestige remkabels.
Dat het bij 25oC gebeurd is wellicht gewoon toeval.
Dat het bij 25oC gebeurd is wellicht gewoon toeval.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Lagers te strak 100%
Draai ze maar een kwart slag los.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Onbegrijpelijke remmen.
De trommels zijn er onlangs afgeweest, dan moet dat toch opnieuw gedaan worden? Zou een foutje kunnen zijn, maar dat foutje is er dan al even.
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Ik tipte al op de remkabels en nu tipte ik op de remtrommels en het monteren hiervan. (1/4 slag terug)
1 + 1 = 2 en ik denk dat hier je probleem zit.
Het is dat je niet in de buurt woont anders had ik je er mee geholpen.
Enneh voor iedereen die meeleest en zelf sleutelt, dit 1/4 terugdraaien is alleen bij conische lagers met kroonmoer en niet bij compactlagers)
Porsche + Tabbert
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Ja mooie conische lagers die kun je tenminste nog afstellen.
Kunnen ze te strak zitten ? Ja dat kan en dan lopen ze warm/heet
Wielen zullen dan ook zwaarder rond draaien.
Geeft dit effect op de remmen ? Betwijfel ik ten zeerste
Staan ze te los dan kan de trommel wat bewegen en misschien de schoenen beschadigen, maar ook dat zal minimaal zijn
Zet een wiel los van de grond en pak de band aan boven en onderkant vast en probeer het wiel te bewegen enige speling kan nu voelbaar zijn of niet dit is een gevoels kwestie, lagers moeten een minimale speling hebben, op de band een mm ongeveer net voelbaar
Kunnen ze te strak zitten ? Ja dat kan en dan lopen ze warm/heet
Wielen zullen dan ook zwaarder rond draaien.
Geeft dit effect op de remmen ? Betwijfel ik ten zeerste
Staan ze te los dan kan de trommel wat bewegen en misschien de schoenen beschadigen, maar ook dat zal minimaal zijn
Zet een wiel los van de grond en pak de band aan boven en onderkant vast en probeer het wiel te bewegen enige speling kan nu voelbaar zijn of niet dit is een gevoels kwestie, lagers moeten een minimale speling hebben, op de band een mm ongeveer net voelbaar
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Een te strakke trommel met wellicht verroeste remkabels geeft wel het beeld van TS.
Wiel draait stroef, remmen kunnen niet lossen en je kunt het scenario krijgen wat TS schrijft.
Hoe dan ook een diagnose op afstand is altijd moeilijk maar we denken wel in een bepaalde richting.
Porsche + Tabbert
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Hoe dan ook een diagnose op afstand is altijd moeilijk maar we denken wel in een bepaalde richting.
Dit is ook precies de bedoeling van dit topic, niet om het zelf op te lossen daarvoor is mijn kennis te beperkt, maar wat dingen verdenken of uitsluiten helpt ook bij de garage en zal de tijd kunnen verkorten dat hij daar staat.
Kan ik testen of hij te strak is? Of is dat de zelfde test als of hij te vast staat? Moeten beide kanten omhoog staan.
Ik meen mij wel te herinneren dat ik hem toen los heb gezegd en anders het onderhoudsbedrijf wel.
Dit is ook precies de bedoeling van dit topic, niet om het zelf op te lossen daarvoor is mijn kennis te beperkt, maar wat dingen verdenken of uitsluiten helpt ook bij de garage en zal de tijd kunnen verkorten dat hij daar staat.
Kan ik testen of hij te strak is? Of is dat de zelfde test als of hij te vast staat? Moeten beide kanten omhoog staan.
Ik meen mij wel te herinneren dat ik hem toen los heb gezegd en anders het onderhoudsbedrijf wel.
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Als het beschreven remgedrag veroorzaakt zou worden door heet gelopen lagers (en ik zie zelf echt geen relatie want dan zou het zich ook openbaren zonder te remmen) dan kun je Niels niet het bos insturen met de tip om slechts de kroonmoer een kwartslag los te draaien. De lagers zouden dan echt omzeep zijn. De as maar zeker de lagers zouden blauw zijn geworden en er zit geen vet meer op door de hoge temperatuur.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Klopt, maar dan heb je wel de wellichte oorzaak.
En daarom vroeg ik ook of TS daaraan heeft gedacht bij montage
Porsche + Tabbert
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Lagers beoordelen is een technisch gevoel wat je sommigen nooit krijgen.
Idem met de zg voorspanning van een lager op de as.
Vakman werk.
Op mijn werk kwam ik ook heel veel zeer kleine lagers tegen.
Pas na jaren leer je ze te beoordelen...een collega heeft het nooit geleerd..
Idem met de zg voorspanning van een lager op de as.
Vakman werk.
Op mijn werk kwam ik ook heel veel zeer kleine lagers tegen.
Pas na jaren leer je ze te beoordelen...een collega heeft het nooit geleerd..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Jij kan dat natuurlijk omdat jij lager opgeleid bent
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Gelukkig wel..
Je hebt dan ook lagers en hogers..
1-1
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Dus ik moet mijn hogers testen? Ik zie die alleen nergens, zitten die op het dak?
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Dat kan, normaal gesproken hoger dan de lagers
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Ik ben 'hoger' opgeleid dus het kunnen de lagers niet zijn. Tenminste mijn afdeling zat op de 7de verdieping.. Lijkt mij dat het dan wel hoger is.
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Nou snap ik ook waarom jij onbegrijpelijke remmen hebt, je zit hoger en je moet lager
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groetjes Ferdi
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
Kia Niro EV executive 2023 Kip Shelter plus 2023
- mrbullmastiff
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Een hobbyist die kan sleutelen verhelpt je probleem net zo goed dan een zogenaamde vakman.
Ik denk dat de temperatuur van 25 graden die je noemt puur toeval is. Vanwege de onbalans of het schudden ik weet niet hoe je het noemde denk ik dat het probleem eerder in een van de remmen zit dan bij de kabels maar het zou ook best veroorzaakt kunnen worden door een warm lager zoals Vip benoemde. Maar omdat je al even problemen heb zou ik alles controleren of laten controleren.
Ik denk dat de temperatuur van 25 graden die je noemt puur toeval is. Vanwege de onbalans of het schudden ik weet niet hoe je het noemde denk ik dat het probleem eerder in een van de remmen zit dan bij de kabels maar het zou ook best veroorzaakt kunnen worden door een warm lager zoals Vip benoemde. Maar omdat je al even problemen heb zou ik alles controleren of laten controleren.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Ik hoop dat ze die lagers ook op de plank hebben
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Rechtstreeks bij een SKF dealer halen.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Ik woon in het midden van het land dus kan nooit ver weg zijn..
Bij de beurt belde ze me met een hele lijst met puntjes, met bijbehorende prijs. Dus even langs gereden zodat ik het kon begrijpen. Mijn trommels lagen er toen af. Toen heb ik gelijk alles gevraagd over de lagers en de remmen ed. Volgens hem zag alles er goed uit. Bij een oude caravan zoek je (ik) zoveel mogelijk de zekerheid dat de euro's die ik uitgeef geen bodemloze put zijn. Dat is het natuurlijk altijd, maar de kosten moeten wel in verhouding zijn tot de lol die ik er van heb. Vandaar mijn vragen.
Overigens vanavond, 2,5 uur rond gereden met een rij instructeur. Rustig stadsverkeer Aan het einde nog even een paar keer onnodig hard geremd. Wat opviel is dat de caravan harder remt dan de auto. Je voelt de caravan als het waren aan de auto trekken. Maar geen bij geluid en gedoe. Wat ik wel geleerd heb is dat we in de stad veel te snel rijden, en veel meer op de motor kunnen remmen door terug te schakelen. Maar goed de oplossing is natuurlijk niet om het probleem te vermijden.
Ik heb ineens wel duidelijk waar het geluid op lijkt, het lijkt erg op een ABS die volle bak ingrijpt. En nee er zit geen ABS op. Zou dit bijvoorbeeld een remschoen kunnen zijn die door warmte door slipt?
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Bij een 2CV wel eens ovale remtrommels gehad met ongeveer hetzelfde effect
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Allemaal giswerk, maar misschien een gebroken remvoering.....
Porsche + Tabbert
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Ik mag toch hopen van niet VIP. De boel is net open geweest bij de specialisten. Als die alles als " ziet er goed uit " beoordelen dan mag je toch hopen dat dat klopt
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen
- dieseltijger
- Berichten: 11139
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Stel dat het remgedrag bij een hogere omgevingstemperatuur anders zou zijn: dan is het logisch dat de oorzaak dan buiten de trommel ligt. Immers na een keer remmen wordt de trommel met inhoud al snel warmer, nietwaar?
Blijven over jouw schuifstuk, de oploopdemper, jouw kabels, of de factor "inbeelding". De kabels kan je volgens mij afstrepen.
Blijven over jouw schuifstuk, de oploopdemper, jouw kabels, of de factor "inbeelding". De kabels kan je volgens mij afstrepen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Onbegrijpelijke remmen.
Bij onze vorige Eriba Touring 310 was deze ook vrij abrupt in de remmen we hebben dit er nooit uitgekregen. Meerdere malen naar laten kijken. Hij kon ook bonken bij het aanremmen en Paar keer dus met piepende caravan bandjes geremd. Onze huidige Eriba Triton 418 heeft dit helemaal niet.
Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
Eriba Touring Triton 418, Fortex Explorer, Isabella Shadow, Mini clubman Cooper 1.5