Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Wanneer E achter B?
daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door daniel1975 » vr 2 jul 2021 20:58

Ik werd er vanmorgen op gewezen dat de Fransen (en Belgen) schijnbaar heel wat strikter zijn in de regels mbt de MTM dan in NL.
De situatie:
- auto 1661kg, max 2240kg
- caravan 1500 (fabrieksoptie van 1350->1500)
- gewogen volle belading laatste keer op de weegbrug: 1320 (plus mijn 80kg). Eerdere keren ook in die richting.

Oftewel qua gewicht doe ik het met deze combi perfect binnen de regels, op papier mag het niet. In NL wordt dit oerhollands gedoogd, echter schijnen ze in andere landen minder lief te zijn. Ik moet dus 240kg op papier lozen.
Is dit inderdaad zo?

Want anders rest mij niets dan mijn leasemaatschappij lief aan te kijken of ik zsm het max gewicht van de auto terug mag brengen naar 2075 en zelf de caravan terug naar 1425.
Dan red ik het op alle fronten precies, maar is natuurlijk een schijnoplossing.
Vrees echter dat het de enige optie is, of kijken ze paar naar het daadwerkelijk gewicht van de combi?

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door RDDR » vr 2 jul 2021 21:08

Bedoel je voor een B rijbewijs? Dan rij je nu namelijk ook in Nederland rond zonder het juiste rijbewijs en daarmee onverzekerd bij het overgrote deel van de maatschappijen.

Voor een rijbewijs gelden de papieren, dus MTM auto + caravan. Niet wat ze werkelijk wegen. Bij het trekgewicht geldt wel het werkelijke gewicht van de caravan.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door dieseltijger » vr 2 jul 2021 21:17

Je bent inderdaad onverzekerd. Want in zowat in alle polissen staat dat je een geldig rijbewijs moet hebben - met als enige uitzondering de situatie dat het niet verlengd is. Uiterst risicovolle positie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door Chris » vr 2 jul 2021 21:31

daniel1975 schreef:
vr 2 jul 2021 20:58
Ik werd er vanmorgen op gewezen dat de Fransen (en Belgen) schijnbaar heel wat strikter zijn in de regels mbt de MTM dan in NL.
De situatie:
- auto 1661kg, max 2240kg
- caravan 1500 (fabrieksoptie van 1350->1500)
BE... heel kort...
En ja.. je bent in overtreding...niks gedoogd... ik denk nog nooit gecontroleerd..
Want je bent in de fout...verkeerde rijbewijs.
En dat gaat erg fout als het fout gegaan is....

B is tot 3500 Kg max.
BE voor daarboven...
Mijn combi is ook ver daarboven en ik stuur ook met BE..
E nog wel gratis erbij gekregen in 1975.... dat wel... maar staat er wel op..
(Ik heb trouwens wel eens een paar lessen E extra gedaan...gewoon om te kijken wat ik kon)


Maar het verbaast mij wel dat je daar nu pas achterkomt...
Echt nooit eerder bedacht ???
Het komt hier op het forum toch ook regelmatig voorbij n.l.
Pfff..... mazzel gehad dan
Laatst gewijzigd door Chris op vr 2 jul 2021 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door deusjevo » vr 2 jul 2021 21:37

Er wordt niets gedoogd in NL qua papieren gewichten, alleen qua gewogen gewichten is er in NL 10% overbelading die gedoogd wordt.
In het buitenland niets als je pech hebt.

Voor juiste rijbewijs wordt er niets gewogen, gewoon 1+1=2
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door RDDR » vr 2 jul 2021 21:52

Precies. Kans dat je aan gehouden wordt is klein, maar bij een controle mag je niet verder rijden en een bekeuring. Die 10% gedoog marge geldt hier niet bij.
Maar grootste probleem blijft dat je onverzekerd bent.
Risico op een bekeuring kan ik wel nemen, maar onverzekerd is voor mij een no-go. Als het fout gaat ben je echt goed de pineut.
Laatst gewijzigd door RDDR op vr 2 jul 2021 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door Hans1954 » vr 2 jul 2021 21:52

Waar heeft de TS het over zijn rijbewijs? Het kan hier ook over het maximum treingewicht gaan. Wat een bekend probleem is bij Franse auto's
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door RDDR » vr 2 jul 2021 22:03

Nergens, vandaar ook mijn eerste vraag.

Echter de genoemde 1425 + 2075 zijn precies de B grens. Dus ik vermoed dat het om B vs BE gaat, maar TS zal het wel ophelderen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door Conradi » vr 2 jul 2021 22:12

Hans1954 schreef:
vr 2 jul 2021 21:52
Waar heeft de TS het over zijn rijbewijs? Het kan hier ook over het maximum treingewicht gaan. Wat een bekend probleem is bij Franse auto's
Omdat 2075+1425 toevallig 3500kg is :wink:
Verder is niet de vraag of je gecontroleerd wordt, maar wat er gebeurd als je bij een incident betrokken raakt, ook als je bij het veroorzaken daarvan part-noch-deel aan hebt :roll:
Laatst gewijzigd door Conradi op vr 2 jul 2021 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door dieseltijger » vr 2 jul 2021 22:13

TS is gewaarschuwd. Dat is het belangrijkste.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door daniel1975 » vr 2 jul 2021 22:19

Gaat idd om B.
Ik heb het gedoogbeleid bij overbelading wat door elkaar gehaspeld met gedogen bij te hoge MTM (op papier). Vooral omdat ik altijd (!!) zorg dat ik onder de 3500 kg blijf. Dus vandaar wat laks geweest. stom.gif

Kort mijn opties dus die ik binnen 2 weken kan realiseren:
- auto en caravan terug zetten zoals ik aangaf (1425 + 2075) mits leasemaatschappij meewerkt.
- caravan terugzetten op 1260 (want auto = 2240 max) en alles in de auto laden. Dakkoffer heb ik dus zou net aan moeten kunnen. Caravan met minimale belading gaat dat halen.
Mis ik er nog een qua opties?

En na de vakantie ASAP BE halen mrgreen.gif

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 680
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door refram » vr 2 jul 2021 22:33

dieseltijger schreef:
vr 2 jul 2021 22:13
TS is gewaarschuwd. Dat is het belangrijkste.
Een "kleine" kans op een boete onderweg is peanuts, maar niet verzekerd zijn is andere koek.
Zelfs al krijgt TS geen ongeval, als bij controle onderweg de controlerende beambte kwaadschiks is, kan TS de caravan ter plaatse afkoppelen en mag hij met de combinatie geen meter meer rijden. Dat wordt dan laten takelen of iemand laten overkomen die wel over een rijbewijs BE of hoger beschikt.

Beste snelle oplossing, inderdaad een gewichtsverlaging voor auto en/of caravan en na de vakantie gaan met de banaan voor BE. Daarna terug keuren op oorspronkelijk gewicht.
Andere optie is misschien met de leasebureau overeenkomen om enkele weken een andere "lichtere" auto te gebruiken.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door daniel1975 » vr 2 jul 2021 23:01

Ik heb even serieus zitten rekenen en verlagen van caravan naar 1260kg is reeel haalbaar volgens mij.

Vanmiddag op de weegbrug gestaan (staan nu bij de Posbank) en kwam op 1320 kg.
- omnistor 6300 3.5m: 25kg
- fietsendrager (10) + racefiets (7)
- reservewiel in achterbak (gokje) 18kg

Dan ben ik er al.
Kogeldruk hoef ik er toch niet bij op te tellen? Want dat is belasting auto.
Fietsen op de dakdrager en klaar ben ik.
Of mis ik ergens iets?

En dan na de vakantie zsm B-E halen uiteraard.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door eurotrotter » vr 2 jul 2021 23:49

[re.gif]

Het gaat er niet om wat je weegt op een weegbrug ,het gaat erom welk gewicht er op je kentekenbewijs(card) staat onder F.2.
Als je dit gewicht( auto+ caravan onder de 3500 kg weet te brengen (administratief ,bij de RDW) mag je je combi met enkel een B rijbewijs rijden, zo niet ben je in overtreding en word je ter plekke een rijverbod gegeven.
Als je dezelfde combi vervolgens met 149 kg overlaadt neemt men je dan weer niet kwalijk en word met de mantel der liefde bedekt.
D.w.z. met een ongeldig rijbewijs rijden word bestraft ,tot 10 % overladen niet.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door Niels83 » za 3 jul 2021 01:35

Volgens mij blijf je met gewicht goochelen. Je moet voor je B rijbewijs op papier op 3500 kilo uitkomen. Dus caravan zou terug moeten naar 1260 kilo of de auto naar 2000.

Je kogeldruk eraf rekenen heeft hier weer niets mee te maken. Als je hem terugbrengt naar 1320 is de combinatie nog steeds te zwaar.

In de praktijk moeten de assen idd wel 1260 kilo zijn bij elkaar opgetild, dat je nog 80 kilo op de trekhaak hebt liggen maakt pas uit als ze het geheel ook gaan wegen. Controle BE wordt gedaan adhv je papieren, en daarna evt door middel van wegen. Dan wegen ze de assen. 9van de 10 keer.

Hoe is er gewogen op de weegbrug? Caravan afgekoppeld of alleen de wielen er op? Bij de 2de methode was de caravan op de assen dus te zwaar.

Ik denk dat het voor de zomer het snelst is je caravan terug te brengen naar 1260 kilo, omdat die van jezelf is hoef je niemand lief aan te kijken. En idd daarna BE halen en de aslast weer verhogen.

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door daniel1975 » za 3 jul 2021 07:36

Poeh, slecht van geslapen. weenie.gif

Weging was gisteren op de assen, dus aangekoppeld met alleen de caravan op de weegbrug.
Het sommetje wat ik hierboven maakte was om te zien of ik bij een terugzetting naar 1260kg een weging zou overleven. Oftewel, of ik ook écht reeel 1260kg zou kunnen halen of alleen op papier. Zou dus moeten kunnen, zolang ze op de as wegen ;-).
Ik had namelijk al wel uitgevonden dat in Frankrijk er niet Hollands 10% gedoogd wordt.

Dus maandag leasemaatschappij contacten en hopen dat de auto ook terug mag en anders zelf caravan terugzetten naar 1260kg en de Omnistor (gebruiken we in zomervakantie toch niet) en fietsendrager eraf schroeven.
Volgens mij zijn dat de enige twee opties en allebei haalbaar. RDW schijnt 5 werkdagen nodig te hebben na de aanvraag.
Alles correct zo?

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door Wie-niets » za 3 jul 2021 07:51

[re.gif]
Slecht van geslapen..kan ik mij voorstellen. Wees blij dat er voorheen niets is gebeurt.

Kortste termijn oplossing.?
In Nederland blijven en uit je bekenden kring de auto en caravan naar de bestemming laten rijden en ophalen die wel BE heeft.

En dan.....als de weerlicht E achter B halen. [aschrik.gif]

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door RDDR » za 3 jul 2021 07:58

Je oplossing is prima Daniel. Kan je gewoon mee heel Europa door.
Caravan en indien mogelijk de auto laten verlagen, zodat je opgeteld op 3500kg uit komt.

En inderdaad zorgen dat je niet (veel) overbeladen bent en er is helemaal niets aan de hand. Een kleine overbelading levert je hoogstens een bekeuring op, wat heel wat anders is dan onverzekerd rond rijden.

Kan je gewoon verantwoord lekker op vakantie.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door daniel1975 » za 3 jul 2021 08:06

Dat B-E komt er zsm. Ben ervaren bestuurder, opgegroeid met een stuur in mijn handen op de boerderij van mijn ouders, dus ga op zoek naar een 1-dag opleiding/examen.

Is het in Fr alleen bekeuring of daadwerkelijk ook spullen uitladen?

Alleen nog even “illegaal” terug naar huis vanaf de Posbank ;-)

Overall blij dat ik er op tijd achter kwam, maar wel zuur dat de papieren gewichten leidend zijn en niet de werkelijke. Verkeerstechnisch doe ik het namelijk heel goed met 1320kg achter een auto van ruim 1600kg + belading. Maar dat telt niet ;-)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door dieseltijger » za 3 jul 2021 09:07

Nou ja, count your blessings. Wat ik geleerd heb van jouw situatie is dat - ondanks de talloze tegenstrijdige adviezen, meningen en inzoomen op details - je toch wel met enige regelmaat denkt: "Verhip -als ik dat geweten had..." . Wat dat betreft is dit forum onbetaalbaar.

Beer(je) op het pad: zo'n BE examen - wordt je daar niet afgerekend op de talloze ingesleten fouten en achtergebleven kennis qua verkeersregels? Oftewel: is het een volledig examen?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door daniel1975 » za 3 jul 2021 09:28

Tsja, ik heb heel stom de coulance bij overbelading verward met (gebrek aan) coulance bij de papieren MTM.
Gelukkig levert het als ergste gevolg tot nu toe slechts een slapeloze nacht op whistle.gif

Dat BE komt wel goed. Even goed focussen op de instructeur en vooral niet eigenwijs zijn.
En ik denk dat ik er ook echt nog wel iets op zal steken thumbup.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19707
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door Daphne » za 3 jul 2021 09:58

Wat vervelend dat je er nu vlak voor de vakantie pas achter komt. Voor ons forummers toch ook weer een les om toch alle (jongere) nieuwelingen te vragen of ze wel een E rijbewijs hebben als de combi daar om vraagt.
Ik heb het een tijdje gedaan, maar het voelt zo belerend maar misschien toch beter een keer te vaak vragen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door RDDR » za 3 jul 2021 10:46

daniel1975 schreef:
za 3 jul 2021 08:06
Is het in Fr alleen bekeuring of daadwerkelijk ook spullen uitladen?
Weet ik niet en zullen velen niet weten. Immers worden er maar zeer weinig mensen aan de kant gezet. In 7 jaar kamperen ben ik exact 0 keer gecontroleerd. In geen enkel land.

Ik zou wel even de omnistor en fiestenrek er vanaf halen. Overal zal gelden: hoe kleiner de overschrijding hoe soepeler men zal zijn. En je haalt ook zomaar 50 kg weg. Dus zal je HEEL dicht bij die 1260 uitkomen. Lijkt me sterk dat iemand echt moeilijk doen als ze 1270 of 1280 wegen. Maar goed: geen garanties mrgreen.gif
Ik zou die 'gok' zelf wel durven nemen. Sterker nog: onze Eriba zat ook alleen maar binnen het kenteken gewicht als we de kogeldruk niet mee zouden rekenen bij het caravan gewicht. Anders zat die 50 kg te hoog.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door daniel1975 » za 3 jul 2021 12:42

@daphne:
Anekdote van vroegàh:
Tijdens de diploma uitreiking op het HBO in ‘98 sprak mijn begeleidend docent al de profetische woorden:
“Daniel, je zult nog vaak ervaren dat de praktijk (waar jij zo goed in bent) niet altijd overeenkomt met de theorie (wat niet jouw ding is)”
Man, man, wat had die gelijk zeg awhoea.gif

Praktijk: superveilige combi binnen de marge
Theorie: mag niet van de wet door hoge max laadvermogens

Maar inderdaad, ik denk dat mensen niet vaak genoeg gewaarschuwd kunnen worden. Ik dacht ook dat ik binnen de gedoogregels zat.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Op papier te hoge MTM in Frankrijk l

Bericht door Chris » za 3 jul 2021 16:48

En dan komt er later nog een aapje uit een mouwtje..
Als je straks met B-E en een combi van + 3500Kg door FR tuft.... mag je nog maar 90.
3499 kg is 135 geloof ik..
3501 Kg is 90.

Dat doe ik ook heel braaf... maar nu lieg ik wel een beetje..
Echter....de gendarmerie in FR lijkt toch ook op de Peage ondertussen nog wel eens wat vaker dan 0x de snelheid te controleren.
Alleen kunnen die niet makkelijk zien of jou combi nou een B of B-E combi is.
Ik ben er tot op heden nog mooi tussendoor gefietst.... geen fanmail uit FR gehad.
Over 3 weken gaan we het weer doen...foei.. awhoea.gif


Enne... die profetische woorden zijn voor velen uitgekomen hoor...je was daarin niet alleen.... knipoog.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Rijbewijs”