Route naar Spanje

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Volvoxc60
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 17:09

Route naar Spanje

Bericht door Volvoxc60 » do 1 jul 2021 16:42

Wij gaan volgende week vanuit Heiloo op weg naar Costa Brava ( met caravan).
Nou ik ik al jaren via Antwerpen, Brussel, Parijs. Echter heb ik ook gemerkt dat dat steeds vaker dik oponthoud oplevert agv veel vrachtverkeer en alle rondwegen bij de steden.
Hoewel iets langer en wat meer km’s wil ik t nu toch proberen via Maastricht , Luik, autoroute du soleil .
Iemand ervaring met beiden en beargumenteerde voorkeur ? De A75 of de A7 dus ?
Gr. Michel

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Route naar Spanje

Bericht door Gerardo » do 1 jul 2021 17:00

Ik kom uit Wormer en neem altijd de route over Maastricht. Waarom? Sentiment! Wij gingen vroegah altijd via Maastricht en de Route du Soleil naar het zuiden. Als ik het bord Liege en de eerste rotsen zag dan was het VAKANTIE!!!! kneuterig misschien maar dat gevoel heb ik nog steeds en dat mag wat kilometers extra kosten mrgreen.gif Oh ja! meestal is het lekker doorkarren thumbup.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 702
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Route naar Spanje

Bericht door hoboken » do 1 jul 2021 17:16

Als inwoner van groot Antwerpen kan ik alleen maar zeggen vermijd Antwerpen als de pest zeker nu met al de wegenwerken net na Antwerpen.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Route naar Spanje

Bericht door de reiziger » do 1 jul 2021 22:23

Voor mij is het ook sentiment: de A 75 is een spectaculaire autostrade.
En in mijn ritme is Millau net geschikt voor de middagpauze: de benen onder tafel, de kredietkaart in de brandstofautomaat.
Voor late overwinteraars: de meteo in het oog houden.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Route naar Spanje

Bericht door Chris » do 1 jul 2021 22:42

Ik heb een keer de route heen en terug via Lyon gereden... dus de route de Soleil.
En idd over Maastricht en Luxembourg...
Nooit meer.... Lyon is een ramp.
En dan langs de Franse zuidkust... als je pech hebt blaast de mistral..

Nee... ik kies voor de A75 en Millau...
Nu start ik iets meer zuid van jou... Hillegom...
Dan kies ik de Liefkenshoek tunnel... die schandelijke snelweg met tunnel waarvoor je ook nog moet betalen..
Maar dan kom je na de ring en voorbij Antwerpen op de snelweg naar Lille.
Effe tanken in Moeskroen... en door...

Door een slimme start tijd te bedenken ( heeeeeeel vroeg uit Hillegom) ben ik al om 4-5 uur in de ochtend bij Antwerpen.
Dan is het nog rustig... scheelt zeker.
Parijs zitten we dan midden op de dag... en ik rij altijd de 1e ring en niet de Periferique.
Simpel dan de borden BORDEAUX blijven volgen na vliegveld Ch de Gaulle.... alsmaar Bordeaux...en niet naar de navi luisteren
En na Parijs... Orleans... en dan op naar Clermont Ferrant en Millau.
Spectaculaire rit door het Central Massif.
Prachtig is dat.... echte spectaculaire route.
Van N naar Z is dat uitstekend te doen, van Z naar N zitten er een paar kuitenbijters van klimmetjes in.

Dit jaar wordt dat iets anders, na Orleans kiezen we nu voor Toulouse.
Want we staan een paar dagen in de buurt van Carcassonne...
Al jaren voorbij gereden... nu een paar dagen daar voor we naar Spanje doortuffen.
Ook Costa Brava, Golf van Roses.... St Pere Pescador.

Wat je ook kiest..
Goede en veilige reis...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 674
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Route naar Spanje

Bericht door fredmo » do 1 jul 2021 23:25

Wij gaan ook de route van Chris rijden (vertrekken vanuit Almere), alleen rijden we door naar Tours waar we overnachten en dan via Bordeaux naar beneden naar Mont de Marsan, waar we een paar dagen blijven. Vanaf daar rijden we via Bayonne, Pamplona en Zaragoza naar Salou. Iemand daar al een keer de grens met Spanje overgestoken? Is dat goed te doen met de caravan?
Groetjes Monique
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Reizigers

Re: Route naar Spanje

Bericht door Reizigers » vr 2 jul 2021 06:39

Wij hebben al diverse routes naar Spanje gereden. Parijs, Milau, Lyon, of gewoon binnendoor.
Qua drukte moet je geluk hebben.
Een keer vlak voor parijs had ik nog een halve tank benzine.
Geen paniek. Dat gaat makkelijk. Na Parijs maar eens tanken.
Ja jammer dan. Groot ongeluk gebeurt. Iedereen werd er af gestuurd en over wat kleinere wegen gestuurd.
Enfin, 3 uur later waren we Parijs voorbij op de benzinedampen die nog in de tank zaten.
Andere keren fluitend Parijs gepasseerd.
Je raadt het nooit.
Ga je over Lyon. Overnacht dan eens in de buurt en ga die stad eens bezoeken.
Altijd met een boog er omheen gereden.
Totdat wij er eens dwars doorheen gingen en auto (met caravan) langs het water geparkeerd hebben en de stad bezocht hebben.
Wat een prachtige oude stad. Geheel Unesco.
Maar binnendoor, dus geen tol wegen, is ook leuk rijden hoor. Zie je veel meer en je komt nog eens ergens.

Gebruikersavatar
Ed Diesel
Berichten: 51
Lid geworden op: za 27 mar 2021 08:08

Re: Route naar Spanje

Bericht door Ed Diesel » vr 2 jul 2021 08:08

Mocht je kiezen voor de route du soleil, dan is mijn ervaring in de laatste jaren dat je vanaf Dijon richting het zuiden ook kunt kiezen voor de route via de A39 / A40.
Persoonlijk vindt ik deze route veel ontspannener rijden omdat deze minder druk is. Het is ietsje om, maar normaal gesproken sneller omdat je niet door de tunnels in Lyon hoeft en daardoor ook niet in de standaard file terecht komt (mocht je hier overdag in de zomer rijden)
Ford focus 1.5 ecoboost 2015
Caravelair Antares Family 466 2017

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Route naar Spanje

Bericht door Daphne » vr 2 jul 2021 08:51

Wij wisselen af binnen 1 vakantie. Als we richting Spanje reizen dan gaan we meestal via Clermont Ferrand heen en via Lyon terug. Wij trekken rond en met dezelfde route heen en terug trekken we een streep en dat is niet onze bedoeling

Wij maken ons niet druk over extra reistijd of langere routes. Het gaat om de afwisseling en je ziet veel in 1 vakantie.

Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Reizigers

Re: Route naar Spanje

Bericht door Reizigers » vr 2 jul 2021 09:32

[re.gif]
Helemaal mee eens. thumbup.gif Zo reizen wij ook.
Maar niet iedereen heeft tijd voor omwegen.
Het gros doet na een paar weken de pootjes weer omhoog en in een rechte streep naar huis.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Route naar Spanje

Bericht door Daphne » vr 2 jul 2021 09:48

RE.gif

Route Clermont F of route Lyon, zie ik niet als omwegen. Het verschil in kilometers en tijd is verwaarloosbaar op zo’n lang traject. Tenzij je alles tot elke stop op de minuut hetzelfde doet. De werkelijkheid van files, langere of kortere pauzes maakt dat verschil nihil. Alleen is dat besef er vaak niet en wordt voor de meest snelle en kortste route gekozen. Dat is leuk als je een afspraak 50 kilometer verderop hebt maar niet als je 1400 km met een caravan reist.


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Route naar Spanje

Bericht door eurotrotter » vr 2 jul 2021 10:01

Volvoxc60 schreef:
do 1 jul 2021 16:42

Hoewel iets langer en wat meer km’s wil ik t nu toch proberen via Maastricht , Luik, autoroute du soleil .
Iemand ervaring met beiden en beargumenteerde voorkeur ? De A75 of de A7 dus ?
Gr. Michel
Beide routes zijn lood om oud ijzer; vanaf Heiloo is het via Maastricht, Luxemburg , Lyon precies 22 km meer dan via Antwerpen ,Parijs, Clermont Fd

https://www.google.nl/maps/place/Duitsl ... 10.3820801

Via Parijs zul je waarschijnlijk iets meer tol betalen, dat kun je hier uitrekenen:
https://www.autoroutes.fr/fr/itineraires.htm
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Route naar Spanje

Bericht door eurotrotter » vr 2 jul 2021 10:11

Volvoxc60 schreef:
do 1 jul 2021 16:42
Echter heb ik ook gemerkt dat dat steeds vaker dik oponthoud oplevert agv veel vrachtverkeer en alle rondwegen bij de steden.
Dat gevoel zit tussen je oren; het is niet alleen het vrachtverkeer dat bijdraagt aan opstoppingen, maar alle verkeer dat zich op de weg bevind draagt daar aan bij, de vertegenwoordiger in zijn snelle leasebak ,de aannemer die met zijn busje onderweg is naar een klant, en ook wij, die met onze caravan onderweg zijn naar een vakantie bestemming.
Tijdens de corona crisis is de economie ,met daarmee ook het vrachtverkeer, grotendeels doorgegaan in Europa.
Echter viel het wel op dat ,bij een praktisch gelijkblijvend aantal vrachtwagens op de weg ,de files ineens verdwenen waren.
En op zwarte zaterdagen ,wanneer er praktisch geen vrachtverkeer op de weg mag zijn ,word het ene na het andere filerecord verbroken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Route naar Spanje

Bericht door PD » vr 2 jul 2021 10:17

Lijkt niet langer relevant, belangrijkste vakantiegebieden sinds gisteren weer Rood:

https://www.spanjevandaag.com/01/07/202 ... in-spanje/
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Reizigers

Re: Route naar Spanje

Bericht door Reizigers » vr 2 jul 2021 10:34

[re.gif]
En dat zijn precies de grootste toeristen gebieden.
Helaas pindakaas, geen Spanje in de zomer. Jammer.
Sowieso ons te warm, dus naar Scandinavië.
En pas in oktober naar Spanje.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23391
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Route naar Spanje

Bericht door PD » vr 2 jul 2021 10:45

[re.gif]
Onze zoon wil in september terug naar “zijn” studentenstad Valencia. Gelukkig heeft ie naar ons geluisterd en nog niet geboekt.

Jammer dat er inmiddels alweer zoveel vakantiegangers in Spanje zijn…. Die zullen weer heel wat virusjes mee terugbrengen 😳

Dit draadje kan weer een paar maanden op slot, helaas…
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Route naar Spanje

Bericht door Ron » vr 2 jul 2021 12:04

fredmo schreef:
do 1 jul 2021 23:25
Wij gaan ook de route van Chris rijden (vertrekken vanuit Almere), alleen rijden we door naar Tours waar we overnachten en dan via Bordeaux naar beneden naar Mont de Marsan, waar we een paar dagen blijven. Vanaf daar rijden we via Bayonne, Pamplona en Zaragoza naar Salou. Iemand daar al een keer de grens met Spanje overgestoken? Is dat goed te doen met de caravan?
Groetjes Monique
De grens via Bayonne is prima te doen.
Via de A63 is gewoon vlak en 2x 3 baans.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Reizigers

Re: Route naar Spanje

Bericht door Reizigers » vr 2 jul 2021 15:14

PD schreef:
vr 2 jul 2021 10:45
[re.gif]
Onze zoon wil in september terug naar “zijn” studentenstad Valencia. Gelukkig heeft ie naar ons geluisterd en nog niet geboekt.

Jammer dat er inmiddels alweer zoveel vakantiegangers in Spanje zijn…. Die zullen weer heel wat virusjes mee terugbrengen 😳

Dit draadje kan weer een paar maanden op slot, helaas…
Inderdaad.
Was van de week al op het nieuws dat veel besmettingen vanuit Spanje en Portugal Nederland binnenkomen.
Geen paniek, er staan genoeg landen op groen waar je wel heen kan. Spanje maar even overslaan.

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 674
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Route naar Spanje

Bericht door fredmo » ma 5 jul 2021 17:08

ronk schreef:
vr 2 jul 2021 12:04
fredmo schreef:
do 1 jul 2021 23:25
Wij gaan ook de route van Chris rijden (vertrekken vanuit Almere), alleen rijden we door naar Tours waar we overnachten en dan via Bordeaux naar beneden naar Mont de Marsan, waar we een paar dagen blijven. Vanaf daar rijden we via Bayonne, Pamplona en Zaragoza naar Salou. Iemand daar al een keer de grens met Spanje overgestoken? Is dat goed te doen met de caravan?
Groetjes Monique
De grens via Bayonne is prima te doen.
Via de A63 is gewoon vlak en 2x 3 baans.
Bedankt!
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Route naar Spanje

Bericht door Gerardo » ma 5 jul 2021 17:18

Grappig hoe er steevast geredeneerd wordt dat de virusjes vanuit het buitenland naar NL geïmporteerd worden. Kijk eens op re-open Europe. Wij zijn een oranje eiland in een ons omringende groene zee. Zij hebben meer aanleiding om zich zorgen te maken om wat de Nederlandse toerist met zich meebrengt.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Route naar Spanje

Bericht door Taan » di 6 jul 2021 11:07

PD schreef:
vr 2 jul 2021 10:17
Lijkt niet langer relevant, belangrijkste vakantiegebieden sinds gisteren weer Rood:

https://www.spanjevandaag.com/01/07/202 ... in-spanje/
Het EDC heeft niet dezelfde kleuren als het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Volgens de laatste is Spanje oranje. Betekent overigens nog steeds niet op vakantie daar.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Route naar Spanje

Bericht door Wie-niets » di 6 jul 2021 15:20

Tsja, het jo, Joot nogal daar bij de regio's in Spanje. Morgen kan het zomaar weer anders zijn. Dus waar doe je verstandig aan, Spanje op de Oranje gebieden maar even voorlopig mijden?.

Er wordt toch constant al van het begin geroepen ; Oranje is/betekent ....alleen maar voor noodzakelijke reizen!!! weenie.gif

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 674
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Re: Route naar Spanje

Bericht door fredmo » zo 15 aug 2021 13:43

ronk schreef:
vr 2 jul 2021 12:04
fredmo schreef:
do 1 jul 2021 23:25
Wij gaan ook de route van Chris rijden (vertrekken vanuit Almere), alleen rijden we door naar Tours waar we overnachten en dan via Bordeaux naar beneden naar Mont de Marsan, waar we een paar dagen blijven. Vanaf daar rijden we via Bayonne, Pamplona en Zaragoza naar Salou. Iemand daar al een keer de grens met Spanje overgestoken? Is dat goed te doen met de caravan?
Groetjes Monique
De grens via Bayonne is prima te doen.
Via de A63 is gewoon vlak en 2x 3 baans.
Wij gaan morgen terug vanaf Salou naar zuid-west Frankrijk en denken er over om via de tunnel van Somport te gaan. Weet iemand of dit goed te doen is met de caravan?
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1341
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Route naar Spanje

Bericht door Bob Diesel » zo 15 aug 2021 14:10

Al die grotere grens overgangen worden ook door vrachtverkeer gebruikt
Dus ja ,ook de Somport/Vielha en Bielsa tunnel route,s zijn goed met een caravan te doen
Zeker voor de ervaren caravanrijder met geen gel*l , goed spul

Wel de tunnel nemen knipoog.gif
Laatst gewijzigd door Bob Diesel op zo 15 aug 2021 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
fredmo
Berichten: 674
Lid geworden op: do 8 apr 2021 16:52
Locatie: In of voor ons hutje

Route naar Spanje

Bericht door fredmo » zo 15 aug 2021 14:18

[re.gif]
Bedankt Bob Diesel!
Wij zijn nog niet zo ervaren in het rijden met caravan, vooral in de bergen, vandaar ook mijn vraag knipoog.gif We gaan het gewoon doen mrgreen.gif

En ja, we gaan de tunnel nemen Afbeelding
Laatst gewijzigd door fredmo op zo 15 aug 2021 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Monique

SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023

Plaats reactie

Terug naar “Routes”