Reservewiel uit disselbak

Plaats reactie
Christian86
Berichten: 40
Lid geworden op: di 18 aug 2020 14:10

Reservewiel uit disselbak

Bericht door Christian86 » do 1 jul 2021 14:22

Goedemiddag allemaal,

Ik heb vandaag mijn Knaus Sport 500QDK gewogen en uit de metingen bleek dat mijn kogeldruk bij 100kg lag. In principe is dit geen heel groot punt want mijn auto kan het aan, de watertank en koelkast aan de voorkant zijn echter nog leeg dus ik moet wat veranderen op het moment dat ik wat mee wil nemen.

In de disselbak ligt een krik van 12 kg en een reservewiel op stalen velg. De krik kan ik sowieso wel ergens anders kwijt. Ik denk er ook over na om het reservewiel onder de caravan te monteren. Hierdoor heb ik ook wat meer ruimte in de disselbak maar mis nog even het overzicht.

1- Ik vind op internet een Al-ko type A reservewielhouder, maar ook een B en een NL. Welke zou ik moeten kiezen?
2- Indien ik later een mover zou willen installeren, kom ik dan met deze houder in de knoei?
a.jpg
b.jpg
C.jpg
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reservewiel uit disselbak

Bericht door Chris » do 1 jul 2021 15:24

Als ik het heel goed zie heb jij ook een Alko Vario Chassis met een Alko Delta as.
Het Vario chassis is voor de wielen een stuk lager dan achter de wielen.
Dat betekend, een mover voor de wielen zal een stuk lager komen dan de mover achter de wielen.
Er moet dan zelfs nog een verloopplaat op die het nog wat lager maakt.
Kans op schade aan de mover is dan aanwezig... en de moverrollen zullen niet in het midden van de band komen maar uit het center... iets minder ideaal.
Maar...
Je kan dan wel de Alko reservewiel beugel gebruiken achter de as.

Ik heb hetzelfde chassis en as, en ik heb mijn mover achter de as gemonteerd, just vanwege die vrije hoogte.
Daarmee kan mijn reservewiel niet in een Alko beugel.
Maar... er is nog een andere beugel die ook onder de caravan kan en waar het reservewiel mee onder de caravan geplaatst kan worden.
Het merk van die andere is een Enduro..https://www.enduro-europe.eu/nl/product ... houder/979

Dan heb je de ideale situatie..
En kogeldruk omlaag, en reservewiel onder de caravan en de mover met veel vrije ruimte tov het wegdek.
Nadeel.... achter de wielen kan de mover wat natter worden als je in de regen rijd...
( Voor de wielen wort hij dan ook nat door de spray die de auto onder de caravan blaast... due heel veel scheelt dat ook weer niet.
Laatst gewijzigd door Chris op do 1 jul 2021 15:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1947
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Reservewiel uit disselbak

Bericht door mrbullmastiff » do 1 jul 2021 15:27

Ik had mijn reservewiel van de caravan onder de caravan hangen en mijn mover voor de as. Enige tijd geleden heb ik het reservewiel terug in de dieselbak geplaatst omdat ik te weinig kogeldruk had als we zonder fietsen op weg gaan. Ik vind het jammer omdat de extra ruimte in de dieselbak best handig is. De reservewiel beugel heb ik wel laten zitten dus terugplaatsen is zo gebeurd. Overigens is de ruimte onder de caravan vrij beperkt en zonder opkrikken kon ik het wiel niet onder de caravan vandaan halen.

Met de laag zittende mover aan de voorzijde heb ik nog geen problemen gehad.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: Reservewiel uit disselbak

Bericht door Ron055 » do 1 jul 2021 15:29

Is verplaatsing nodig? Je koelkast zit volgens mij vlak bij de as en heeft dus nauwelijks invloed op de kogeldruk. Het verwijderen van de krik uit de disselbak daarentegen wel.
Water: met hoeveel water denk je te rijden? Ik zou minimale hoeveelheid meenemen. En waar is de tank van de wc? Wc zelf is volgens mij achterin. Als dat een ingebouwde tank is compenseert dat weer voor water in je tank voorin. Komt bij dat je heel waarschijnlijk een mover gaat willen hebben met zo'n formaat caravan. Vooralsnog kan het dus. Ik zou dus niets doen voor je een mover gaat plaatsen en duidelijk is waar die komt. Dan kan het altijd nog. Bovendien is een wiel onderop ook geen feestje als je langs de weg staat met bandenpech. Als het niet nodig is, lekker zo laten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Christian86
Berichten: 40
Lid geworden op: di 18 aug 2020 14:10

Re: Reservewiel uit disselbak

Bericht door Christian86 » do 1 jul 2021 20:19

[re.gif]
Bedankt. Ik heb eigenlijk pas later veel topics gevonden over deze beugel. Deze staan redelijk verspreid omdat niemand, net als ik, zo echt weet in welke categorie de vraag thuis hoort.

Weinig mensen zijn enthousiast over dat Alko ding. Je zult het reservewiel niet vaak nodig hebben maar als het zo ver is, dan wil ik er ook gewoon goed bij kunnen. Die andere is al weer wat kostbaarder en krijg ik er bij mezelf niet meer als impulsaankoop doorheen. Ik ga toch maar eens beginnen met de krik naar achteren te leggen. Als ik dan de tentstokken ook nog in de auto leg dan komt het allemaal wel goed.

Eerst maar eens naar een mover kijken en daarna nieuw wegen en beoordelen.

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 284
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Reservewiel uit disselbak

Bericht door sander_knaus » do 1 jul 2021 20:24

En is het geen optie om de krik en de reserve band van de caravan in de auto te leggen? De meeste auto's hebben zelf geen reserveband meer , maar nog wel de ruimte daarvoor. Dat is win-win situatie qua gewicht
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7995
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Reservewiel uit disselbak

Bericht door Ron » do 1 jul 2021 20:35

sander_knaus schreef:
do 1 jul 2021 20:24
En is het geen optie om de krik en de reserve band van de caravan in de auto te leggen? De meeste auto's hebben zelf geen reserveband meer , maar nog wel de ruimte daarvoor. Dat is win-win situatie qua gewicht
Dat dacht ik ook.
Helaas is het reserve wiel van de caravan groter dan de ruimte voor het reservewiel van de auto.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Reservewiel uit disselbak

Bericht door daniel1975 » do 1 jul 2021 22:33

ronk schreef:
do 1 jul 2021 20:35
Dat dacht ik ook.
Helaas is het reserve wiel van de caravan groter dan de ruimte voor het reservewiel van de auto.
Ha, die conclusie had ik ook al getrokken hier. Speelde met dezelfde gedachte.
Hij gaat nu de komende zomer maar gewoon in de kofferruimte.

Christian86
Berichten: 40
Lid geworden op: di 18 aug 2020 14:10

Re: Reservewiel uit disselbak

Bericht door Christian86 » do 1 jul 2021 22:34

[re.gif]
Precies, bij mij zit daar ook een accu van de mild hybride. De band is nogal fors dus dat gaat ook niet lukken.

Ik heb de krik naar achteren geplaatst en de voortent in het midden gelegd. Daarmee ging de kogeldrukmeter al richting de 75 en is het probleem opgelost.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4306
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Reservewiel uit disselbak

Bericht door WillyL » do 1 jul 2021 22:44

Er bestaat ook een ander merk voor de reservewielbeugel. Ik heb die maar ben even het merk kwijt maar dacht een Reich. Ah mijn grijze cellen worden lui. Die beugel gebruikt de voorgetanste gaten in het chasis niet maar klemt gewoon om de chasisbalken. EDIT!.. Het is een Enduro.... https://m.teun.nl/nl/1532320/enduro-res ... J0QAvD_BwE
Zie ook andere topics hierover...

Je kan die beugel dan iets verder naar achteren hangen net achter de mover, dat heb ik dus gedaan. Vermits jij die nog niet hebt, kan je die beugel dichter tegen de as hangen en later pas opschuiven naar achteren.

Een beugel voor de wielen ging bij mij niet, centraal zitten de remgeleiders en ook een buis van de ringverwarming (helemaal onderdoor de caravan van rechts naar links).

Moest je de Enduro nemen achter de wielen, let dan even op de vijs/vleugelmoer waarmee het platform omhoog gehouden wordt. Die schroef is vrij lang en moet allicht ingekort worden, tot hier geen probleem. Het belangrijkste daarbij is dat de vleugelmoer geborgt moet worden zodat die niet zomaar kan losdraaien. Vergeet die borging niet!

De alkobeugel is heel corrosiegevoelig en na verloop van tijd durven de ineenschuivende buizen klemvast komen te zitten. Regelmatig invetten en gangbaar houden.
Die Enduro is gepoedercoat en hopelijk zo minder vatbaar voor corrosie.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19762
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Reservewiel uit disselbak

Bericht door Daphne » vr 2 jul 2021 09:09

Als die 100 kg kogeldruk geen probleem is waarom zou je dan het reservewiel verplaatsen?

Wij hebben dat reservewiel echt in de disselbak nodig om aan kogeldruk te komen. Wij moeten zelfs 2 volle gasflessen en altijd fietsen meenemen om aan die 90/100 kg te komen. De caravan volgt dan het meest fijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reservewiel uit disselbak

Bericht door Chris » vr 2 jul 2021 11:44

[re.gif]

Psies.... wat ik ook heb..
Alles voorin nodig om maar een beetje kogeldruk te krijgen.
Nu gaat bij mij de fietsendrager er toch af.... en ik denk er serieus over om een zak zand in de disselbak mee te gaan nemen.... Kogeldruk is mijn issue.
Liever 100 dan 70 Kg...en ik mag 90 hebben.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ron055
Berichten: 258
Lid geworden op: wo 16 sep 2020 14:20

Re: Reservewiel uit disselbak

Bericht door Ron055 » vr 2 jul 2021 13:16

Ik zou een paar Sjoefjes extra meenemen in jouw geval, en wijn mee terug.

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Groet,
Ronald (Knaus Südwind 460EU getrokken door een VW t6 TSI, L2 ;)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36123
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reservewiel uit disselbak

Bericht door Chris » vr 2 jul 2021 13:28

[re.gif]
Dat worden dan een wel heel veel paren sjoefjes... en dan gaat moeders protesteren.
Daarbij... het is juist leuk om alle "natjes en droogjes" van daar te consumeren.
Enige belangrijke wat meegaat bij ons is de eigen koffie..
Verder... niks eigenlijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Knaus”