Licht slingeren bij 100km
Licht slingeren bij 100km
Hoi
Ieder jaar leer je weer nieuwe dingen. Nu voor het 4de jaar op weg en ik heb het idee dat hij nu bij 100km per uur iets gaat slingeren. Mogelijk was dit vorig jaar ook al maar toen haalde ik de 100 alleen bij wind mee en heuvel af. Nu zit er 25 pk meer in overigens dezelfde auto en is 100 goed te doen.
Nu kan ik prima onder de 100 blijven, maar inhalen doe ik liever niet met 90..
Wat cijfers: hobby de luxe 390 uit 1983. Belading 860 kilo mag 850 wegen (vanmorgen gewogen met de was er al uit 840 kilo) 82 kilo op de koppeling ipv de 75 die is toegestaan. Anti slinger zit er op. Banden druk 3,7 caravan zegt 3,5 banden 4,5bar. Auto is een fabia met greenline 1.2 met origineel 75 0k en nu dus 100pk. Zitten hulpveren onder, maar veren en schokbrekers zijn van 2012 met 215k op de teller. Met de koelbox en airco, 2 kinderen op de achterbank hangt hij wat teveel door naar mijn zin. Auto krijgt nog een beurt voor de zomer vakantie dan vraag ik ook naar de schokbrekers en veren.
Belading lijkt me eigenlijk goed. Iemand nog een oorzaak en of een mogelijke oplossing.
Ieder jaar leer je weer nieuwe dingen. Nu voor het 4de jaar op weg en ik heb het idee dat hij nu bij 100km per uur iets gaat slingeren. Mogelijk was dit vorig jaar ook al maar toen haalde ik de 100 alleen bij wind mee en heuvel af. Nu zit er 25 pk meer in overigens dezelfde auto en is 100 goed te doen.
Nu kan ik prima onder de 100 blijven, maar inhalen doe ik liever niet met 90..
Wat cijfers: hobby de luxe 390 uit 1983. Belading 860 kilo mag 850 wegen (vanmorgen gewogen met de was er al uit 840 kilo) 82 kilo op de koppeling ipv de 75 die is toegestaan. Anti slinger zit er op. Banden druk 3,7 caravan zegt 3,5 banden 4,5bar. Auto is een fabia met greenline 1.2 met origineel 75 0k en nu dus 100pk. Zitten hulpveren onder, maar veren en schokbrekers zijn van 2012 met 215k op de teller. Met de koelbox en airco, 2 kinderen op de achterbank hangt hij wat teveel door naar mijn zin. Auto krijgt nog een beurt voor de zomer vakantie dan vraag ik ook naar de schokbrekers en veren.
Belading lijkt me eigenlijk goed. Iemand nog een oorzaak en of een mogelijke oplossing.
Re: Licht slingeren bij 100km
Mijn gevoel zegt de ophanging, dus dempers en wellicht gezien de km gewoon wat "te soepel" allemaal, had je de achterbanden van de auto goed op druk, als die slap zijn is het ook allemaal wat zwabberiger.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
- Locatie: Ekeren-Antwerpen
Re: Licht slingeren bij 100km
Ik denk dat met deze combinatie 100 km/u gewoon de grens is. Een Fabia is nu ook weer niet echt een zware wagen. Heb ik met mijn Clio ook, ik kan harder maar eens op de 100 voel je dat je op de limieten ga rijden.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family
Re: Licht slingeren bij 100km
+1
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
Re: Licht slingeren bij 100km
Ik heb een Mitsubishi Grandis met hulpveren. Recent heb ik de schokdempers rondom vervangen. Gevolg een lekker strak sturende auto. Over de jaren heen heb je er geen erg in dat de schokdempers achteruit gaan, en pas je je rijgedrag er ongemerkt op aan. Met de kilometerstand die je noemt zou het mij niet verbazen als ze hun beste tijd gehad hebben. Overigens is het wel zo dat het slingeren waarschijnlijk in de caravan ontstaat door een combinatie van snelheid en belading. Prettig als de auto tiptop is maar je kunt beter de oorzaak aanpakken.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen
Re: Licht slingeren bij 100km
Schokdempers caravan eens checken?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 13 okt 2019 13:42
Re: Licht slingeren bij 100km
Heb ooit zelf een Fabia Greenline TDI gehad en van deze was de toegestane kogeldruk 50 kg. Als dat bij u ook zo is, en daar ga ik vanuit, dan is 82 kg wel erg veel en zou dat wellicht een oorzaak kunnen zijn al dan niet in combinatie met andere zaken.
Re: Licht slingeren bij 100km
Ik denk dat er al suggesties genoeg zijn.
Even over een kritisch punt voordat de combinatie onrustig wordt.
Zit er een veiligheidshulpkoppeling op. Zo ja, Schakel deze eens niet in en kijk eens waar dan je kritische punt zit met je standaard belading. Als dat nog lager is dan bij 85/90km p/u dan toch zaken goed laten nakijken op de punten die genoemd zijn.
Even over een kritisch punt voordat de combinatie onrustig wordt.
Zit er een veiligheidshulpkoppeling op. Zo ja, Schakel deze eens niet in en kijk eens waar dan je kritische punt zit met je standaard belading. Als dat nog lager is dan bij 85/90km p/u dan toch zaken goed laten nakijken op de punten die genoemd zijn.
Re: Licht slingeren bij 100km
Als ik de schokdempers van de auto vervang dan ook de veren. Zou ik dan beter extra sterke veren zonder hulpveren kiezen of de hulpveren behouden en gewone veren.
Re: Licht slingeren bij 100km
@ Niels83
**
Volgens mij zitten er nieuwe schokdempers op de caravan. En ik dacht dat die bij staal geveerd niet noodzakelijk zijn**
Niet noodzakelijk zoals dat ook geldt voor de rubber geveerde assen. Maar wel rijgedrag verbeterend en dat geldt ook voor beide type assen.
**
Volgens mij zitten er nieuwe schokdempers op de caravan. En ik dacht dat die bij staal geveerd niet noodzakelijk zijn**
Niet noodzakelijk zoals dat ook geldt voor de rubber geveerde assen. Maar wel rijgedrag verbeterend en dat geldt ook voor beide type assen.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen
Re: Licht slingeren bij 100km
De gewone veren behouden icm hulpveren. Andere stijvere veren ga je niet vrolijk van worden.
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen
Re: Licht slingeren bij 100km
Zover ik weet en altijd gehoord heb komen schokdempers zowel op een staal en rubber geveerde as ten goede.
Dit terzijde bij tempo 100 dienen deze er altijd onder te zitten.
Dit terzijde bij tempo 100 dienen deze er altijd onder te zitten.
Re: Licht slingeren bij 100km
Is echt niet nodig, veren vervang je als ze gebroken zijn, echt niet eerder
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Licht slingeren bij 100km
Klopt. Slingeren komt uit de caravan.
Heeft niks te maken met de auto.
Begin maar eens met de caravanbanden op max druk te zetten.
Ik ken jouw caravan toevallig, dat kan door de staalvering ook totaal geen kwaad.
Mogelijk gaat ie dan best wat strakker rijden.
Heeft niks te maken met de auto.
Begin maar eens met de caravanbanden op max druk te zetten.
Ik ken jouw caravan toevallig, dat kan door de staalvering ook totaal geen kwaad.
Mogelijk gaat ie dan best wat strakker rijden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11196
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Licht slingeren bij 100km
Een caravan op twee wielen achter een auto is per definitie instabiel - en er is een kritieke snelheid waarbij het geheel gaat slingeren. En dan moet je oppassen. Ik zeg niet dat betere schokbrekers en (hulp)veren niet helpen - maar je zit blijkbaar in de buurt van de kritieke snelheid. Het slingeren kan gedempt worden door wrijving e.d. maar linksom of rechtsom zit je op de kritieke snelheid.
De fundamentele oplossing is gekoppeld aan het fundamentele probleem. Langzamer rijden met deze combinatie, of een andere combinatie aanschaffen.
De fundamentele oplossing is gekoppeld aan het fundamentele probleem. Langzamer rijden met deze combinatie, of een andere combinatie aanschaffen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Licht slingeren bij 100km
Ik vermoed schokbrekers vd auto.
En de kogel druk te hoog.
Want te hoog is ook niet goed.
En de kogel druk te hoog.
Want te hoog is ook niet goed.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
- Wim Corduwener
- Berichten: 656
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
- Locatie: Enschede (NL)
Re: Licht slingeren bij 100km
Tsja, dit is misschien een hele andere invalshoek, maar soms kan het ook aan de frictiecups liggen. Onze (voormalige) Kip is van nature een behoorlijk stabiele caravan, maar het vernieuwen van deze cups heeft wel extra geholpen.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk
Re: Licht slingeren bij 100km
tuurlijk komt het slingeren vanuit de caravan, zonder caravan had je de slingering immers niet, maar dat betekent niet dat het opgelost kan worden door in de auto zaken te veranderen, zoals dempers/bandenspanning enz. elke combi heeft een kritische snelheid, vaak te verhogen door de belading aan te passen en te kijken naar de eerder genoemde zaken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Licht slingeren bij 100km
Die stabilisator koppeling moet je eigenlijk pas toepassen als je al een goed rijdende combinatie hebt, dus eigenlijk comfort verhogend om bijvoorbeeld deinen te verminderen.Wim Corduwener schreef: ↑ma 28 jun 2021 18:47Tsja, dit is misschien een hele andere invalshoek, maar soms kan het ook aan de frictiecups liggen. Onze (voormalige) Kip is van nature een behoorlijk stabiele caravan, maar het vernieuwen van deze cups heeft wel extra geholpen.
Niet om een combinatie die niet goed rijdt in het gareel te krijgen
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
- dieseltijger
- Berichten: 11196
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Licht slingeren bij 100km
Sorry - maar bij staalgeveerde assen heb je minder demping dan bij rubbergeveerde assen. Dus juist bij staalgeveerde caravanassen hebben schokbrekers toegevoegde waarde.
Dus de caravan was tip-top qua belading, vering en qua anti-slinger koppeling. Gaat de anti slinger koppeling "zwaar" bij het naar beneden drukken van de hendel? zo nee: vulringetjes of nieuwe frictie elementen plaatsen.
Dan de auto. Ga je de Fabia nog inruilen voor een auto die stabieler is? Of ga je goed geld naar kwaad geld smijten (want niemand geeft garanties op dit forum). Dus laat de schokbrekers testen- kan nooit kwaad - en als ze gaar zijn vervang ze in het kader van regulier onderhoud. Tsja...en dan houdt het op. Niet wat je wou horen misschien.
Dus de caravan was tip-top qua belading, vering en qua anti-slinger koppeling. Gaat de anti slinger koppeling "zwaar" bij het naar beneden drukken van de hendel? zo nee: vulringetjes of nieuwe frictie elementen plaatsen.
Dan de auto. Ga je de Fabia nog inruilen voor een auto die stabieler is? Of ga je goed geld naar kwaad geld smijten (want niemand geeft garanties op dit forum). Dus laat de schokbrekers testen- kan nooit kwaad - en als ze gaar zijn vervang ze in het kader van regulier onderhoud. Tsja...en dan houdt het op. Niet wat je wou horen misschien.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- Wim Corduwener
- Berichten: 656
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
- Locatie: Enschede (NL)
Re: Licht slingeren bij 100km
Onze Kip reed altijd stabiel en dat komt misschien ook wel doordat ik nogal pietluttig was met beladen en ik heb nooit fietsen achterop of op de dissel gehad. Het is zéker niet mijn bedoeling geweest om die frictiecups af te schilderen als absoluut wondermiddel tegen slingerende caravans, maar slechts als één van de mogelijkheden. Mijn ervaring was wel dat met iets meer frictie de caravan nog strakker achter de auto hing.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk
Re: Licht slingeren bij 100km
Geeft nog geen indicatie hoe het gewicht is verdeeld. Wat ligt er allemaal achterin de caravan? En wat versta je onder licht slingeren? Bedoel je kwispelen of echt slingeren? En was het de hele route of reed je toevallig achter een bulktransporter of een autotransporter? Of waaide het voornamelijk vanaf de zijkant?
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
- dieseltijger
- Berichten: 11196
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Licht slingeren bij 100km
@Wim: Klopt, zelfs een klein beetje frictie dempt resonantie enorm. Voor de prijs van 2 of drie cupjes of een setje vulringen heb je het probleem de nek om gedraaid. Maar geleidelijk aan slijten de cupjes, maar who cares: al vervang je die cupjes ieder seizoen toch? Ik spreek niet uit eigen ervaring want heb in de ruim 20 jaar nooit last van slingering gehad met mijn kipjes die voortgetrokken werden door Carina's en Avensissen terwijl ik ook wel eens onverstandig ben door met 110 km/u of sneller hellingafwaarts te denderen.
Bij de Carina wel hulpveren gemonteerd - het verschil was duidelijk merkbaar (stugger, minder inveren) maar nuchter bekeken zou dat qua zijdelingse stabiliteit geen bal uitmaken. Dus keep it simple, keep it frictie - maar stop dan. Leuk voor de feelgood factor om dure onderdelen te plaatsen - maar het valt te betwijfelen of het helpt. Resteert het accepteren of find & replace Fabia with Octavia. ook geen straf.
Bij de Carina wel hulpveren gemonteerd - het verschil was duidelijk merkbaar (stugger, minder inveren) maar nuchter bekeken zou dat qua zijdelingse stabiliteit geen bal uitmaken. Dus keep it simple, keep it frictie - maar stop dan. Leuk voor de feelgood factor om dure onderdelen te plaatsen - maar het valt te betwijfelen of het helpt. Resteert het accepteren of find & replace Fabia with Octavia. ook geen straf.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- peerke1960
- Berichten: 21
- Lid geworden op: zo 11 apr 2021 11:49
Re: Licht slingeren bij 100km
Ik kan beamen wat dieseltijger zegt. Mijn vorige caravan was een Caravelair, max tot 1230 kg te beladen. De trekker was een Kia Sorento. Toentertijd met zweet in de handen naar zuid Frankrijk gereden. Het reed voor geen meter. Belading was echter prima, geen fietsen voor en achter. Auto was echt te licht. Het volgende jaar een oude Volvo 940 gekocht, en wat een genot....... wanneer mijn Skoda Superb versleten is koop ik weer een oude Volvo! (Superb doet het prima hoor!)
Met vriendelijke groeten, Peter
Met vriendelijke groeten, Peter
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2018