Naar Provence via Maastricht-Luik óf via Duitsland?

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Naar Provence via Maastricht-Luik óf via Duitsland?

Bericht door Frup » do 24 jun 2021 22:36

We gaan volgende week op een doordeweekse dag vanuit Friesland richting de Provence. Daarbij vermijden we tolwegen.
We kunnen bij Arnhem kiezen uit twee routes:
  • via Maastricht-Luik-Luxemburg
  • via Keulen-Prüm-Bitburg
Welke van de twee routes kan ik het beste nemen? In het algemeen ben ik geen fan van de Belgische wegen.
Iemand met recente ervaringen via deze routes?
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Naar Provence via Maastricht-Luik óf via Duitsland?

Bericht door Gerardo » vr 25 jun 2021 04:36

Het is vakantie! doe waar je wel fan van bent weenie.gif
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Naar Provence via Maastricht-Luik óf via Duitsland?

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 25 jun 2021 09:47

De route Maastricht via Luik naar Luxemburg is momenteel redelijk tot goed te rijden, weinig werkzaamheden en flinke stukken zijn de afgelopen jaren verbeterd al is het nog niet optimaal. Je kunt ook nog vanaf Luik linksom via Luxemburg
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Naar Provence via Maastricht-Luik óf via Duitsland?

Bericht door Frup » vr 25 jun 2021 10:11

Thanks. Beide routes zou ik langs Luxemburg rijden. En van daar via Metz, Nancy, langs Grenoble.

Een paar jaar geleden heeft de terugweg via Luik mij een flinke deuk in de achterklep opgeleverd. Het was moeilijk om de vele gaten in het wegdek te ontwijken. We hadden fietsen op de trekhaakdrager mee. De klap van één gat in de (snel)weg was zo hevig, dat een fietspedaal tegen de achterklep klapte. Niet blij mee ...
Nu, met de caravan, wil ik niet dat de kastjes van de wanden afdonderen als we door België gaan. Ik heb niets tegen Belgen. Maar door de slechte wegen zag ik liefst een tunnel onder België door.
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Naar Provence via Maastricht-Luik óf via Duitsland?

Bericht door Knaus440 » vr 25 jun 2021 10:57

Vanuit Groningen en Assen deden we dit altijd via Duitsland. De 3 en de 31 op cruise control aan, en uren rustig doorrijden.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Naar Provence via Maastricht-Luik óf via Duitsland?

Bericht door Gumm » ma 28 jun 2021 01:47

Vanuit Friesland is een ruim begrip maar vanuit Leeuwarden loopt de kortste route over Arnhem-Maastricht.
Ten tijde van de bouwperikelen rond de "Groene Loper" eens noodgedwongen via een omleidingsroute moeten rijden.
Deze route liep komende vanaf de snelweg op het Europaplein in Maastricht richting Tongeren. ( Kennedysingel - Tongerseweg).
Vanaf deze route kom je dan via de A13/E313 weer op de ring rond luik
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Naar Provence via Maastricht-Luik óf via Duitsland?

Bericht door Ab » ma 28 jun 2021 07:02

Vorige week nog via Maastricht Luik Metz gereden.
De weg is best.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Naar Provence via Maastricht-Luik óf via Duitsland?

Bericht door Vadervan3 » ma 28 jun 2021 07:26

Wij rijden ook altijd via Duitsland. Vroeger via prum, maar de overgang bij bitburg vinden we iets fijner rijden.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Naar Provence via Maastricht-Luik óf via Duitsland?

Bericht door sailor wim » ma 28 jun 2021 07:38

Frup schreef:
vr 25 jun 2021 10:11
Knip knip
Ik heb niets tegen Belgen. Maar door de slechte wegen zag ik liefst een tunnel onder België door.
Ben je zeker nooit door de Liefkenshoek tunnel gereden.
Tol met putten en slecht verlicht.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Naar Provence via Maastricht-Luik óf via Duitsland?

Bericht door Chris » ma 28 jun 2021 09:49

[re.gif]
Ja...schandalig he...
Als er op de ring wat file staat kies ik daar toch voor...

Maar...dit een andere kant van België..
We gaan weer oostwaarts awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Naar Provence via Maastricht-Luik óf via Duitsland?

Bericht door WillyL » ma 28 jun 2021 13:25

Frup schreef:
vr 25 jun 2021 10:11
Thanks. Beide routes zou ik langs Luxemburg rijden. En van daar via Metz, Nancy, langs Grenoble.

Een paar jaar geleden heeft de terugweg via Luik mij een flinke deuk in de achterklep opgeleverd. Het was moeilijk om de vele gaten in het wegdek te ontwijken. We hadden fietsen op de trekhaakdrager mee. De klap van één gat in de (snel)weg was zo hevig, dat een fietspedaal tegen de achterklep klapte. Niet blij mee ...
Nu, met de caravan, wil ik niet dat de kastjes van de wanden afdonderen als we door België gaan. Ik heb niets tegen Belgen. Maar door de slechte wegen zag ik liefst een tunnel onder België door.
Dat is echt een oud-zeer hier, vooral bij onze zuidelijke landgenoten ( [aschrik.gif] ). In het noordelijke deel zou het echt beter moeten zijn tegenwoordig. Er wordt (eindelijk) fors geïnvesteerd in de Vlaamse wegen, maar er is nog werk aan de winkel
In het Walenland is het nog erger gesteld maar ook daar wordt er aan gewerkt. Daar moet je soms nog wel echt uitkijken. Ik ben normaliter geen middenstrookrijder, maar daar...

Maar Nederland heeft ook zo zijn gebreken, veel te korte opritten bv. en daardoor auto's die veel te snel moeten tussen voegen, maar ik geef toe, je merkt soms zo wanneer je België binnen rijdt.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Naar Provence via Maastricht-Luik óf via Duitsland?

Bericht door Conradi » ma 28 jun 2021 13:45

Knaus440 schreef:
vr 25 jun 2021 10:57
De 3 en de 31 op cruise control aan, en uren rustig doorrijden.
De 31 rijd ik vaak, maar nooit met caravan. Je mag op dat hele traject nergens inhalen :(
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Naar Provence via Maastricht-Luik óf via Duitsland?

Bericht door Morgoth » ma 28 jun 2021 16:06

[re.gif]
En vergeet de vele Baustellen niet op de route naar Freiburg. Wij zijn bewust via Keulen-Luxemburg-Metz-Lyon gereden en niet over Straatsburg. Vandaar via Grenoble en Sisteron de Provence in naar Castellane. De route Napoleon blijft mijn hele grote favoriet maar als je niet van autorijden op smalle bergweggetjes met haarspelden en steile hellingen houdt, dan kun je beter omrijden over Nice.

Over smal gesproken.
Gisteren met caravan de Gorge Clue de Saint Auban gereden. Halverwege moest ik zo'n 100m achteruit met de caravan omdat een oudere heer in een Daiwoo Matiz compleet verstarde en geen kant meer opdurfde. Gelukkig waren er geen achterliggers.
50C35CC3-1B01-469A-94BE-387DE7A5B6BE.jpeg
50C35CC3-1B01-469A-94BE-387DE7A5B6BE.jpeg (152.64 KiB) 1008 keer bekeken
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Routes”