Nieuwe Eriba schokt en stoot

randonneur
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 mei 2021 01:11

Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door randonneur » di 22 jun 2021 20:26

Na vijf jaar weer een caravan gekocht, een nieuwe Eriba Nova Delight 465. De combinatie met mijn VW Touran (2011, 140 pk) is nog niet geweldig. Kogeldruk rond 70-75 kg (max van haak), bandendruk 4,25 bar, geen zware belading of onbalans in caravan. Toch schokt, trekt en hobbelt de caravan bij elke kuil of richel. Dat met eerdere caravans nooit meegemaakt. Volgens VW-garage zijn schokdempers in orde. Wie weet hoe ik deze onrust kan wegnemen?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door Daphne » di 22 jun 2021 21:09

Wij hebben deze caravan in bestelling en hebben een proefrit mogen maken met een showroommodel. Met 70 kg kogeldruk en een lichte belading (voortent op de as) huppelde de caravan op sommige stukken snelweg.

Kijk eens wat een hogere kogeldruk doet, kijk ook kritisch hoeveel gewicht onder het bed ligt en kijk of de bandenspanning wel oké is.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Florence
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 28 aug 2017 21:31

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door Florence » wo 23 jun 2021 12:59

Wellicht is de bandendruk wat overdreven hoog? Wij hebben een nieuwe Familia 310 en wat meteen opviel dat het veel rustiger achter de auto lag dan de vorige. De banden staan op 3 bar, dit is de maximale druk voor dit type. Onze vorige caravan had zgn XL banden, die hebben stijvere zijkanten. Dit levert minder comfort op. Waarschijnlijk heb jij ook een XL variant. Daarnaast kan het zijn dat je een extra zware achteras hebt genomen. Die is ook nog wat stijver. Tel dat bij elkaar op dan krijg je toch een wat straffer geveerde caravan. Optie kan zijn om de bandendruk te verlagen, maar dit leidt dan weer tot iets meer vervorming van je band en daardoor wordt die weer warmer. Tot op zekere hoogte kan dit geen kwaad. Probeer eens een stuk te rijden nadat je 0,5 bar minder in de banden hebt. Overleg dit wel even met je dealer….
Volvo V40 T3 Cross Country / Eriba Touring Familia 310 60 Edition
Happy wife, happy life!

randonneur
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 mei 2021 01:11

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door randonneur » wo 23 jun 2021 21:45

Daphne en Florence, dank alvast voor de suggesties. Ik breng z.s.m. verslag uit van de toepassing ervan.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door nonblond » vr 25 jun 2021 13:41

Wat is de maximale druk die in je banden mag? Er is hier op het forum een formule waarmee je de optimale druk kunt berekenen. Er is vast wel iemand die je daar aan kan helpen.

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door Ab » vr 25 jun 2021 17:35

Hou echt de maximale druk aan bij een nieuwe caravan.
Of kijk goed naar het draagvermogen.
Caravanfabrikanten leggen er bij eerste montage meestal banden op die maar net voldoen. Soms zelfs niet eens bij max belading.
Iets met 10 % marge in het draagvermogen.
De banden voldoen dus pas bij de maximale aangegeven druk.
Ga je die verlagen, dan wordt het draagvermogen ook meteen een stuk minder.
Kans op overhitting en klapbanden is dan serieus aanwezig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door RonvA » vr 25 jun 2021 19:38

Bij onze Hobby staat de gewenste bandenspanning gewoon op de caravan boven de wielen.. Zal bij een Eriba toch ook wel ergens staan wat ze zouden moeten hebben.
Als 75kg kogeldruk max is van de trekhaak zou ik daar ook niet echt overheen gaan.

Heb je het de dealer al gevraagd of die tips heeft? Die verkoopt er meer hen hoort dat mogelijk vaker.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door Chris » vr 25 jun 2021 19:42

[re.gif]

Maar Daphne heeft een proefrit gemaakt met die Eriba... juist om te kijken/voelen hoe het reed....zie 2e reactie in dit topic.
Nou... eigenlijk hoe dutchdrummer er mee reed...
Dan zat Witoma toch wel zorgen dat het allemaal klopt... scratch.gif scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 828
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door RonvA » vr 25 jun 2021 19:46

[re.gif] dat heb ik wel gelezen, maar ja, als je op die caravan b.v. 85kg kogeldruk moet hebben om hem rustig te krijgen en je auto maar 75 mag hebben dan heb je toch een probleem.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door stoney33 » za 26 jun 2021 18:39

Zit met mijn eriba op 75 kg kogeldruk en 3,5 bar in de bandjes. Doet ze 't Prima op

Groet, Rob

Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

Bartje
Berichten: 230
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door Bartje » zo 27 jun 2021 12:23

Volgens mij staat er in een nieuwe Eriba-caravan in de disselkoffer een mooie tabel betreffende de bandendruk.
Deze tabel vermeld de druk volgens bandenmaat en gewicht dat hij moet dragen.
Jouw druk van 4.25 bar lijkt mij vrij hoog voor een Eriba Nova Light.
Ik hanteert 4.30 bar op een Nova van 2000 kg.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

eurotrotter
Berichten: 6218
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door eurotrotter » zo 27 jun 2021 13:49

RonvA schreef:
vr 25 jun 2021 19:38
Bij onze Hobby staat de gewenste bandenspanning gewoon op de caravan boven de wielen..
Daar kun je je beter niets van aantrekken ;op de band zelf staat ook de maximale druk, én het maximale draaggewicht .houdt dat maar aan das beter voor je eigen veiligheid. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
MarsVers
Berichten: 9
Lid geworden op: za 7 sep 2019 19:30

Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door MarsVers » zo 27 jun 2021 14:54

eurotrotter schreef:
RonvA schreef:
vr 25 jun 2021 19:38
Bij onze Hobby staat de gewenste bandenspanning gewoon op de caravan boven de wielen..
Daar kun je je beter niets van aantrekken ;op de band zelf staat ook de maximale druk, én het maximale draaggewicht .houdt dat maar aan das beter voor je eigen veiligheid. mrgreen.gif
Is de caravan niet nog te licht?
Wat doet de caravan met 65/70% belading
Zeker als er is gekozen voor as verzwaring


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

randonneur
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 mei 2021 01:11

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door randonneur » za 10 jul 2021 23:11

Het raspaard is een stuk rustiger geworden, mede dankzij jullie adviezen. Om te beginnen de as. De 1500 kg is een gewicht dat wij nooit zullen halen. Als voormalig tentkampeerders zijn we bescheiden in wat we meenemen.

Het beladen gewicht van de Eriba is rond de 1100 kg, incl. Al-Ko mover met lichtgewicht accu, een Omnistore 6300 op het dak en onze bagage. Onder het bed liggen alleen de zij- en voorwanden van de Omnistore. In de disselkast staat één Benegas-gasfles (klein). Tafel en stoelen en nog wat spullen gaan mee in de auto. Ik moet er maar van uitgaan dat de Reich-weger de juiste gewichten geeft; het ding is in ieder geval tamelijk constant in zijn metingen.
Onze twee sportfietsen (Koga's, niet el., samen max. 35 kg) staan op de dissel.

We hebben nu een kogeldruk van rond 84 kg, minder dan de Eriba kan hebben (max. 100 kg), maar hoger dan de kogellimiet van 75 kg.
De Eriba, die trouwens heel soepel en gewillig volgt, rijdt nu een stuk rustiger, zeker op provinciale en snelwegen. Bij lage snelheden op wegen met een slecht wegdek voel ik nog wel veel gehobbel, in ieder geval meer dan ik voorheen gewend was.
We hebben jaren een Knaus Südwind 450 gehad. Die reed uitermate aangenaam, maar was ook in totaal zo'n 60 cm langer.

Bij aflevering kreeg ik het advies de bandendruk op 4,8 bar te houden, absurd hoog. Inmiddels heb ik de banden op 4.0 bar staan, en ik vraag me af of dat nog lager kan en wat het effect zal zijn. Bartje heeft gelijk dat in de disselkast een tabel is geplakt, maar de aangeraden bandendruk staat wel in relatie tot het toegelaten gewicht van de as. Bij 1500 kg is dat 4,25 bar, en bij 1200 en 1300 kg resp. 3,30 en 3,50 bar. Heeft het dus zin vooral naar je belading te kijken, en niet zozeer naar de toegelaten gewichtsdruk van de as?
Waarom eigenlijk zo'n zware as? Welnu, simpel, dat was de pakket-aanbieding en bij eerdere caravans vormde deze gewichtsgrens geen probleem.

We zijn nu een paar weken met de Eriba op pad geweest. Het is een comfortabele en solide caravan, die blijkbaar wat rijden en belading extra aandacht nodig heeft. Als een lagere bandendruk effecten heeft, laat ik dat weten. Tot zover iedereen heel hartelijk bedankt.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door Daphne » zo 11 jul 2021 13:09

Bedankt voor de terugkoppeling. Ik twijfel wel aan de door de Reich gewogen 1100 kg als de Eriba met Delightpakket al 1030 kg weegt.

Gelukkig hebben wij geen moeite om de caravan zwaarder te beladen Met alle opties komen we volgens de Eriba configurator al richting de 1200 kg of iets meer. Dan moeten onze spullen er nog bij.

Onze opties zijn:
Delight pakket
Boiler
Ringverwarming
Ambiance verlichting
Afvalbak aan de deur
ALKO mover en lichtgewicht accu
Thule 6300 3.5 m
Truma bankairco
Truma duocontrol CS
Thule Superb SV fietsdrager


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door Ab » zo 11 jul 2021 14:23

@ Randonneur
Vergeet alsjeblieft alle stickers met bandendruk.
Het kan maar zo dat er andere banden onder zitten.
Alleen de gegevensop de band zijn van belang
Op elke band staat aangegeven wat het draagvermogen is bij welke druk.
Uitsluitend en alleen dat is belangrijk.
Vergeet ook alle adviezen van medecaravanners.
Die weten alleen iets over hun eigen banden. Niks over de jouwe.
Te lage banddruk geeft een zeer grote kans op klapbanden.
Met soms zeer grote schade tot gevolg.
Ik weet daar helaas alles van. mrgreen.gif

Uiteraard is wel het werkelijke gewicht belangrijk.
Wil je dat echt weten, rij dan even over een weegbrug.
De Reich weger kan je dan vergelijken met de asdruk.
Mijn ervaring is, dat die dingen soms behoorlijk afwijken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Henri Berends
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door Henri Berends » zo 11 jul 2021 16:05

[re.gif] [re.gif] Heb ook twijfels aan de zuiverheid vd Reich. Vorige maand mijn Eriba Nova GL bij de dealer in Rosmalen laten wegen. Een paar dagen later op geijkte weegplaten bij Triorep. Verschil van 150 kg. scratch.gif
Dus een gangetje naar een weegbrug zou verstandig zijn.
Laatst gewijzigd door Henri Berends op zo 11 jul 2021 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door Ab » zo 11 jul 2021 16:15

Weegbruggen zijn allemaal geijkt. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 1129
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 09:40
Locatie: Vroomshoop
Contacteer:

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door freekvo » zo 11 jul 2021 21:07

randonneur schreef:
za 10 jul 2021 23:11
Bij lage snelheden op wegen met een slecht wegdek voel ik nog wel veel gehobbel, in ieder geval meer dan ik voorheen gewend was.
Dat kan ook te maken hebben met de antislingerkoppeling. Ik laat die op slechtere binnenwegen het liefst los anders voel je elke oneffenheid in de auto (maar dat lukt niet altijd natuurlijk).
Mercedes-Benz GLB 200 automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Camper Benimar Mileo 263

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5776
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door Morgoth » wo 14 jul 2021 11:00

eurotrotter schreef:
zo 27 jun 2021 13:49
Daar kun je je beter niets van aantrekken ;op de band zelf staat ook de maximale druk, én het maximale draaggewicht .houdt dat maar aan das beter voor je eigen veiligheid. mrgreen.gif
Ik schrik hier van.
Wanneer je gaat rijden loopt de bandendruk ongeveer 0,6 tot 0,7 bar op. Wanneer je een band hebt die maximaal 4,5 bar mag hebben en die pomp je ook zover op, dan rij je na een uurtje rond met een band met 5,2 bar erin! Dat is veel en veel te hoog! Als de boel dan klapt, dan ben je de helft van je caravan kwijt. Bovendien is alle vering uit de band verdwenen en heeft hij een druk die 20% boven de specificaties gaat.
Persoonlijk vind ik dit dus een zeer onverstandig advies!

Ik pomp mijn banden (op advies van Jadadis) koud op tot 3,4 bar. Op temperatuur loopt de druk dan op tot 4 a 4,1 bar. Hiermee rijdt de caravan perfect.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door janoniem » wo 14 jul 2021 11:23

[re.gif]
Dat advies van Jadadis vind ik perfect en levert mij een comfortabel rijgedrag.
Ik hecht daar meer waarde aan dan wat mijn dealer vertelde; die had bij onderhoud mijn 185 R14 C 102/100 Q banden gezet op de maximale druk van 75 PSI (5,17 bar).
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door merchr32 » wo 14 jul 2021 12:15

Vlgs mij bedoelen jullie Jadatis
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

randonneur
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 mei 2021 01:11

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door randonneur » di 20 jul 2021 19:56

Beladen op weg voor een weekje vakantie vanmiddag de Eriba op een weegbrug gezet (de zeer behulpzame Weidse Blik in Joure). De Reich-weger heeft zijn langste tijd wel gehad, want de 70-tons weegbrug gaf als gewicht 1280 kg. Dat is 180 kg meer dan de gele weegplank berekende.

Een tweede meting (auto net buiten de brug, aangekoppelde caravan erop) liet zien dat de kogeldruk tegen de 100 kg liep, wel met twee fietsen op de dissel.
Ik heb meteen het reservewiel verhuisd van de disselkast naar de ruimte achter de passagiersstoel in de auto. Het wiel past daar prima.

Op de bandentabel in de disselkast adviseert Eriba voor een asgewicht van 1300 kg bij mijn type band 3,5 bar. Ik heb inmiddels ook overleg gehad met de dealer over de bandendruk. De overdosis lucht, resulterend in 4,8 bar in de band, was een vergissing. Hij houdt het nu op 4,0 bar.

Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18278
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door deusjevo » di 20 jul 2021 20:07

Morgoth schreef:
wo 14 jul 2021 11:00
eurotrotter schreef:
zo 27 jun 2021 13:49
Daar kun je je beter niets van aantrekken ;op de band zelf staat ook de maximale druk, én het maximale draaggewicht .houdt dat maar aan das beter voor je eigen veiligheid. mrgreen.gif
Ik schrik hier van.
Wanneer je gaat rijden loopt de bandendruk ongeveer 0,6 tot 0,7 bar op. Wanneer je een band hebt die maximaal 4,5 bar mag hebben en die pomp je ook zover op, dan rij je na een uurtje rond met een band met 5,2 bar erin! Dat is veel en veel te hoog! Als de boel dan klapt, dan ben je de helft van je caravan kwijt. Bovendien is alle vering uit de band verdwenen en heeft hij een druk die 20% boven de specificaties gaat.
Persoonlijk vind ik dit dus een zeer onverstandig advies!

Ik pomp mijn banden (op advies van Jadadis) koud op tot 3,4 bar. Op temperatuur loopt de druk dan op tot 4 a 4,1 bar. Hiermee rijdt de caravan perfect.
No problem, de max bandenspanning die op de band staat is gebaseerd op koude banden en die spanningsverhoging is ingecalculeerd door de fabrikant.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Ab
Moderator
Berichten: 26696
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door Ab » wo 21 jul 2021 15:25

Inderdaad.
Het is normaal dat de druk oploopt.
De koude druk is maatgevend.
Banden gedragen zich het best bij hogere temperaturen.
Vraag maar aan Max. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”