Nieuwe Eriba schokt en stoot

randonneur
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 mei 2021 01:11

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door randonneur » di 27 jul 2021 23:27

Na de weegbrug, het combineren van diverse andere gegevens en het handmatig wegen van vrijwel alles aan boord van de caravan, ben ik er vrij zeker van: de Eriba weegt totaal rond 1260-1270 kg. Dat is exclusief het reservewiel van 22 kg. Dit neem ik voortaan mee in de auto.
Ik heb gisteren de bandenspanning verlaagd naar 3,5 bar, op grond van jullie adviezen en ook naar aanleiding van de tabel van de fabrikant, die bij een asgewicht van 1300 kg een bandendruk van 3,5 bar aangeeft. Dat doet ook de Britse Tyre Pressure Calculator. Ik had nog het gevoel dat het ook 3,6 bar zou kunnen zijn.
Stuiteren doet de Nova Delight 465 niet meer. De vering vanuit de banden is duidelijk te merken, en voelt aangenaam. Na resp. 40 km en 130 km de temperatuur gecontroleerd. De caravanbanden zijn slechts een fractie (hand)warmer dan de autobanden.
De Eriba volgt wel een tikje 'directer' dan ik gewend was met andere caravans, maar die hadden allemaal een langere dissel. Het zal ook een kwestie van wennen zijn. Ik zie er in ieder geval niet tegenop om naar het zonnige zuiden te reizen.
Alle constructieve adviezen en suggesties hebben me enorm geholpen. Heel hartelijk dank daarvoor!

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10954
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door dieseltijger » di 27 jul 2021 23:38

Goed dat je ook het resultaat terugkoppelt. Ongelooflijk - dat zou betekenen dat er een wereld van verschil kan zitten in het weggedrag bij het toepassen van stugge- of soepele banden. Ik heb dan altijd geluk gehad, of toevallig een auto hebben die niet zo gevoeldig is op dat vlak, of ik merk gewoon niets. Dankjewel!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19709
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door Daphne » do 29 jul 2021 11:35

randonneur schreef:
di 27 jul 2021 23:27
De Eriba volgt wel een tikje 'directer' dan ik gewend was met andere caravans, maar die hadden allemaal een langere dissel. Het zal ook een kwestie van wennen zijn. Ik zie er in ieder geval niet tegenop om naar het zonnige zuiden te reizen.
Alle constructieve adviezen en suggesties hebben me enorm geholpen. Heel hartelijk dank daarvoor!
Dank voor het delen van jouw bevindingen. Goed om te lezen dat de problemen oplosbaar zijn thumbup.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Nieuwe Eriba schokt en stoot

Bericht door Ab » do 29 jul 2021 18:59

Dat verschil met de Reich weger verbaasd me niks.
Het is maar zelden dat daar een betrouwbare weging uit komt.
Ik heb het met verschillende wegers en een halve dag testen op allerlei verschillende manieren ook nooit voor elkaar gekregen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”