Kojack op KNOTT chassis

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Kees van L.

Kojack op KNOTT chassis

Bericht door Kees van L. » vr 18 jun 2021 16:46

Omdat dit onderwerp voor mij een hele zoektocht was, wil ik het onderstaande op dit forum delen.
Ik heb een Hobby 400 SFe De Luxe van het bouwjaar 2020. Deze caravan is uitgevoerd met een KNOTT chassis. Onder de caravan heb ik voor de as een mover en achter de as een beugel met het reservewiel. Tussen deze beugel en het de as zitten aan beide zijden van het chassis 4 gaten, elk met een diameter van 12,5 mm. De onderlinge afstand tussen deze twee paar verticale gaten is respectievelijk 55 en 100 mm.
Ik had interesse om een Kojack hydraulische caravankrik aan te schaffen. Vaak lees je op websites dat deze de krik geschikt is voor caravans met een AL-KO of BPW chassis na 1992. KNOTT wordt nooit genoemd.
Op de vraag of de Kojack hydraulische caravankrik ook te monteren is op een KNOTT chassis wisten mijn dealer en de importeur van Hobby geen antwoord te geven.
Ik diende dus duidelijkheid te krijgen over de maatvoering van de gaten in de profielen van de Kojack hydraulische caravankrik. Na uitgebreid surfen op intranet kwam ik niet verder. Na contact met Van den Elzen caravans en recreatie zochten zij dit uit. Ik kreeg als antwoord dat zowel voor de Kojack als voor de Al-Ko kriksteunen de afstand van 55 mm van toepassing is.
Ik heb de Kojack hydraulische caravankrik (voor een enkele as) besteld en gemonteerd. Het past allemaal prima, ook in combinatie met de beugel van het reservewiel. Het opkrikken gaat makkelijk en is voldoende hoog om het wiel te verwijderen. Wil je deze caravankrik als leveller gebruiken, dan zal je de extra hoogte wel dienen op de vangen met balk of plankjes onder de krik.

Veel caravanplezier.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Kojack op KNOTT chassis

Bericht door BertJan » vr 18 jun 2021 19:38

de gaten op het hobby chassis daar past een alko krik steun op, volgens mij gebruikt de kojak de alko gaten en dan past hij.

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: Kojack op KNOTT chassis

Bericht door rambocus » zo 27 feb 2022 11:54

Afbeelding

Ik haak even in op dit topic

Gisteren opgehaald bij de dealer onze nieuwe caravan Hobby Excellent Edition 495 UL 2022 met Knott Onderstel . Onder de caravan zit de mover en beugel voor reservewiel.
Op de foto zitten de gaten onder elkaar die normaal geschikt zijn voor de krikbeugels van Alko of Kojack.

Ik zie bij deze caravan dat tegen de vloer dat het onderstel iets omgebogen is langs de vloer af, ( dat was bij onze vorige Fendt caravan niet zo) passen die beugels nu wel? Ik kan op google niet de afmetingen vindevan die Kojack of Alko beugels ( vanaf hart bovenste gat naar bovenkant beugel)

In het chassis zelf is het hart van het bovenste gat naar onderkant van dat omgebogen stuk 3,50 cm en dat omgebogen stuk zelf is 3 cm.

[album]Afbeelding[/album]
[album]Afbeelding[/album]

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Kojack op KNOTT chassis

Bericht door VIP » zo 27 feb 2022 12:20

Even algemene info:

Onder een Hobby zit al decennia lang een eigen gemaakt chassis door Hobby.

Dus geen ALKO, geen Knott of welk ander merk dan ook.

De gaten zijn wellicht wel conform de afmetingen van toebehoren andere merken.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: Kojack op KNOTT chassis

Bericht door rambocus » zo 27 feb 2022 12:32

thumbup.gif ik kwam op Knott, omdat bv de stabilisatorkoppeling, oplooprem en de reservewielbeugel ook van Knott waren.

Ging mij eigenlijk of ik een krikbeugel wegkrijg tegen de chasisbalk door dat omgebogen gedeelte.

Gebruikersavatar
rambocus
Berichten: 118
Lid geworden op: ma 16 aug 2010 16:32
Locatie: Houten

Re: Kojack op KNOTT chassis

Bericht door rambocus » do 7 apr 2022 11:12

Ik heb eens geïnformeerd bij Oblink, krijg het antwoord: Bedankt voor uw e-mail. Helaas zal de Kojack bij dit Chassis niet passen.

Dat gaat helaas dus niet, weet iemand de maat/breedte van de chassis of zo een hulpstuk past ( onze caravan staat in de stalling)
https://www.obelink.nl/pro-plus-opzetst ... tkrik.html

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”