Hoe digitenne antenne op te hangen?

Plaats reactie
petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Hoe digitenne antenne op te hangen?

Bericht door petronella » wo 16 jun 2021 19:07

Wij hebben vandaag digitenne ontvangen voor op de camping.
Er zit een standaard bij dus blijkbaar kan hij ook binnen staan, maar als het bereik niet goed is en je moet hem ophangen aan een telescoopstok ofzo….. hoe bevestig je dat dan?
Heeft iemand een voorbeeld of een tip voor ons?

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 360
Lid geworden op: vr 5 jun 2020 13:04
Locatie: Friesland

Re: Hoe digitenne antenne op te hangen?

Bericht door Frup » wo 16 jun 2021 19:36

Wij hangen de digitenne antenne altijd buiten.
Met de coax aansluiting die buiten zit. Aan de peesran hang ik dan een peesoog van Obelink waar ik de antenne aan hang.
Zo kan ik kiezen aan welke kant ik de antenne hang. Bij slechte ontvangst aan de andere kant.
Ik moet wel zeggen dat ik een zelf gemaakte bierblikjes antenne heb. Met een ophangoog.

Afbeelding
Grijze auto met 4 wielen en een caravan. 4 poten, 2 kranen, toilet, bedden en nog zo wat dingetjes. scratch.gif

panfamilia
Berichten: 91
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Re: Hoe digitenne antenne op te hangen?

Bericht door panfamilia » vr 2 jul 2021 07:04

Is de Digitenne overgevoelig voor overhangende takken ed.? Stond op een camping met overhangende takken, kreeg geen signaal. Digitenne verplaatst naar de andere kant, maar daar ook geen ontvangst. Antenne stond buiten aan een telescopische staander, maar signaal kwam niet verder dan 3 tot 10 %. Antenne nieuw aangeschaft. Kabels ed. nagelopen, maar alles is in orde. Hebben jullie hier ervaringen mee?

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1811
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Hoe digitenne antenne op te hangen?

Bericht door EricS » vr 2 jul 2021 10:49

Ik heb al jaren Digitenne in gebruik, thuis voor kids en op de camping in NL.

Sinds de 'nieuwe' digitale HD ontvanger er is valt op dat het signaal soms ineens 'weg' lijkt terwijl het eerder prima was. Dit is niet specifiek aan takken te wijten...

De antenne heb ik op de telescoop bevestigd middels klemmen. Onderin zitten kleine schroefgaten voor heel kleine schroeven, voor zekerheid ook tieraps omheen gedaan. Ik ben een keer eerder een antenne onderweg verloren...

Het is te hoog om op de camping te plaatsen en te verwijderen, dus ik rijd er mee...(net gemeten...max hoogte is nu 2,70 mtr)
antenne digitenne.jpg
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Hoe digitenne antenne op te hangen?

Bericht door iemand » vr 2 jul 2021 10:54

Doe eens een foto van de antenne die je hebt.

In Nederland moet de antenne verticaal opgesteld... rechtop.


Ik heb de antenne aan de schoorsteen gemaakt
Screenshot_20210702-105530_Free Adblocker Browser.jpg
Opstapje er bij en ik zet hem er zo op
en kan daarna zo de richting nog veranderen

Voor meer info, zoals kabel doorvoer, zie
https://avento.weebly.com/knutselpagina.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

petronella
Berichten: 1681
Lid geworden op: wo 7 mar 2012 21:13

Re: Hoe digitenne antenne op te hangen?

Bericht door petronella » vr 2 jul 2021 20:28

Wij hebben hem aan een telescoopstok gehangen de telescoopstok in een parasolharing gezet en kijken probleemloos tv,

PeterEmmen
Berichten: 20
Lid geworden op: za 21 jan 2012 17:25

Re: Hoe digitenne antenne op te hangen?

Bericht door PeterEmmen » vr 2 jul 2021 21:34

Wij hebben een Sprite caravan met gladde beplating en ik gebruik een overbodig geworden telefoonhouder met zuignap waar de antenne op vastgezet is, de zuignap zet ik vast op de zijwand van de caravan, de antenne komt nauwelijks boven het dak uit en de zuignap is in 14 dagen tijd niet 1x los gekomen en heb via de vaste antenne aansluiting prima ontvangst.

Wally
Berichten: 1252
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Hoe digitenne antenne op te hangen?

Bericht door Wally » vr 2 jul 2021 22:51

panfamilia schreef:
vr 2 jul 2021 07:04
Is de Digitenne overgevoelig voor overhangende takken ed.? Stond op een camping met overhangende takken, kreeg geen signaal. Digitenne verplaatst naar de andere kant, maar daar ook geen ontvangst. Antenne stond buiten aan een telescopische staander, maar signaal kwam niet verder dan 3 tot 10 %. Antenne nieuw aangeschaft. Kabels ed. nagelopen, maar alles is in orde. Hebben jullie hier ervaringen mee?
Op bepaalde locatie,s in Nedeland is het gewoon slecht.
Pleeg een telefoontje naar de helpdesk en ze vertellen je zo of in jouw postcodegebied het ontvangst slecht of goed is.
Ongeveer 4 jaar gelden, omgeving Luykgestel, totaal geen ontvangst.

Frans

bertjanwezeman
Berichten: 31
Lid geworden op: do 10 aug 2017 20:02
Locatie: Beuningen gld
Contacteer:

Re: Hoe digitenne antenne op te hangen?

Bericht door bertjanwezeman » vr 2 jul 2021 23:09

Ik heb een digitenne antenne met ophangbeugel gekocht via https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/ en deze https://static.gamma.nl/dam/160194/41 gereedschapsklemmen gebruik ik dan om hem aan een paal te maken.

Die paal heb ik aan de achterkant aan mijn caravan vastgemaakt aan de greep met een simpel spanbandje, wel een stukje isolatie gebruikt om de caravan niet te beschandigen...

Ik merkte wel dat ik beter ontvangst had toen ik die antenne boven mijn caravan liet uitsteken. Mijn tv had een zoekfunctie om de kwaliteit van het signaal kan bepalen. Toen ik op een camping in Salland was was het volgens mij 482 Mhz en dan een beetje draaien met de mast totdat het signaal groen was. (ik keek alleen de gratis FTA zenders)

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”