Verschil accu's
Re: Verschil accu's
En dan die stofzuiger, vermoedelijk nog een van 1500w of zelfs 2200w... Er zijn tegenwoordig (en vroeger) die slechts 800w verbruiken (mijn +30 jaar oude Nilfisk bv). Je omvormer had het daarmee waarschijnlijk wel overleefd.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Verschil accu's
Sam had eerst 225 Ah aan accupower staan.Pdj schreef: ↑wo 22 feb 2023 09:20Ff vraagje, waarom geen LifePo4 accu?
Ze zijn lichter en mogen bijna volledig ontladen worden (dus ook nog eens minder Ah)
Ik had een 90Ah lood accu, heb ik nu vervangen door een 60Ah LifePo4 (zelfde capaciteit) gewicht (ik moet ze eens op de weegschaal zetten) maar ik gok zomaar dat de LifePo4 nog geen kwart weegt van de lood accu.
Ze zijn iets duurder, maar zelf ontlading is nagenoeg 0, ze gaan veel langer mee (caravan gebruik, denk een jaar of 15 a 20), kost iets meer geld, maar ik denk dat je het op de lange termijn er wel uit haalt.
Toen terug naar 150 Ah..
Lifepo4 in een aansluitende waarde... pak beet 120 Ah.... eerst de staatsloterij winnen..
Mijn 30Af Lifepo4 kostte in de aanbieding al € 550,-
4-5 stuks... oeps..$$$$$$$$
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Verschil accu's
Ik heb zelf een zelfbouw 60Ah lifepo4 met wat duurdere cellen er in, deze kosten zo'n 70 euro per stuk.
Maar als je een 105Ah EVE neemt (ook een goed merk) betaal je iets van 80 euro per stuk (hangt een beetje van de toepassing af, maar te vergelijken met een 200Ah lood accu)
Dan nog een BMS er bij, 50 euro.
Kom je op 370 euro uit.. daar heb je dan een accu voor die makkelijk 15 jaar mee gaat, nog geen 10kg weegt.
Maar als je een 105Ah EVE neemt (ook een goed merk) betaal je iets van 80 euro per stuk (hangt een beetje van de toepassing af, maar te vergelijken met een 200Ah lood accu)
Dan nog een BMS er bij, 50 euro.
Kom je op 370 euro uit.. daar heb je dan een accu voor die makkelijk 15 jaar mee gaat, nog geen 10kg weegt.
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm
Re: Verschil accu's
BMS 50 euro ?
Wat is het max continu vermogen wat het kan leveren ?
Ik zoek al heel effe naar eentje van 150 of 200 A.
Voor 4 cellen in serie.
Wat is het max continu vermogen wat het kan leveren ?
Ik zoek al heel effe naar eentje van 150 of 200 A.
Voor 4 cellen in serie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Verschil accu's
@Ab,
Ik luister en kijk mee :)
Want het leeft nog steeds.
Grtn Jaap van Duijn
Ik luister en kijk mee :)
Want het leeft nog steeds.
Grtn Jaap van Duijn
- Bartjebart
- Berichten: 412
- Lid geworden op: vr 21 okt 2022 08:52
- Locatie: Coevorden
Re: Verschil accu's
Hele goeie zijn de Bluetooth uitvoeringen van Daly, maar dat red je niet met 50 euro, zeker als er 150A moet kunnen worden geleverd.
Voor het dubbele kom je er wel.
Voor het dubbele kom je er wel.
Fendt 515 SKM (2019) achter een Volvo V60 D6 (2016)
Re: Verschil accu's
Die 50 euro was juist interessant.
Want een BMS is vaak een sluitpost... de cellen moeten goed zijn...dat wordt best prijzig, en dan komt er nog eens een dure BMS bij.
Oei... effe een tegenvallertje..
Ik heb ook lopen denken aan zelfbouw, maar toch een kant en klare gekocht.
Voor mij was 30Ah meer dan zat, maar camperaars willen vast groter..
Dan komen de kosten voor zelfbouw eerder in zicht natuurlijk.
( een van mijn overwegingspunten was dat ik nu 5 jaar garantie heb op de Victron... op zelfbouw heb je geen dag garantie..)
Want een BMS is vaak een sluitpost... de cellen moeten goed zijn...dat wordt best prijzig, en dan komt er nog eens een dure BMS bij.
Oei... effe een tegenvallertje..
Ik heb ook lopen denken aan zelfbouw, maar toch een kant en klare gekocht.
Voor mij was 30Ah meer dan zat, maar camperaars willen vast groter..
Dan komen de kosten voor zelfbouw eerder in zicht natuurlijk.
( een van mijn overwegingspunten was dat ik nu 5 jaar garantie heb op de Victron... op zelfbouw heb je geen dag garantie..)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Verschil accu's
Jawel..3 jaar.
Maar dan koop je een complete kit, uit Duitsland.
Met geteste, en gebalanceerde A grade cellen, een BMS met Bleutooth, en inclusief spullen om er in een uurtje een accu van in elkaar te zetten.
1500 euro, voor een 280Ah Lifepoaccu.
Ook downloads voor programmeren van het BMS inbegrepen.
Met 200 A continu, en een piek van 600 A.
Is nog helemaal zo gek niet.
Maar dan koop je een complete kit, uit Duitsland.
Met geteste, en gebalanceerde A grade cellen, een BMS met Bleutooth, en inclusief spullen om er in een uurtje een accu van in elkaar te zetten.
1500 euro, voor een 280Ah Lifepoaccu.
Ook downloads voor programmeren van het BMS inbegrepen.
Met 200 A continu, en een piek van 600 A.
Is nog helemaal zo gek niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Verschil accu's
Da's dus een kant en klaar pakket....volledig samengesteld alleen jij moet bouwen.
En daarvoor zit er vast een degelijke bouwinstructie bij, zelfs een leek zou dat moeten kunnen.
Anders dan alles zelf uitvogelen.
Ik denk zeker dat zoiets bouwen leuk is maar met € 1500,- nog niet echt "goedkoop".
Wel hele vette specs trouwens..
En daarvoor zit er vast een degelijke bouwinstructie bij, zelfs een leek zou dat moeten kunnen.
Anders dan alles zelf uitvogelen.
Ik denk zeker dat zoiets bouwen leuk is maar met € 1500,- nog niet echt "goedkoop".
Wel hele vette specs trouwens..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Verschil accu's
Het in elkaar zetten is het punt niet.
4 cellen in serie zetten ook niet.
4 draadjes voor het BMS op elke cel zetten gaat ook nog wel.
Wil je het echt goed doen, dan moet je de cellen eerst een dag of zo parallel zetten, zodat ze elkaar exact in evenwicht brengen.
Eigenlijk stelt het niks voor.
Nog beter is, elke cel ontladen en weer vol laden op exact dezelfde spanning.
Dat is dan weer lastig..een 3,7 volt lader heeft niet iedereen.
Dat wordt meestal dus overgeslagen.
Bij die kit is dat echter al gedaan.
4 cellen in serie zetten ook niet.
4 draadjes voor het BMS op elke cel zetten gaat ook nog wel.
Wil je het echt goed doen, dan moet je de cellen eerst een dag of zo parallel zetten, zodat ze elkaar exact in evenwicht brengen.
Eigenlijk stelt het niks voor.
Nog beter is, elke cel ontladen en weer vol laden op exact dezelfde spanning.
Dat is dan weer lastig..een 3,7 volt lader heeft niet iedereen.
Dat wordt meestal dus overgeslagen.
Bij die kit is dat echter al gedaan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Verschil accu's
Je maakt me wel benieuwd hoor Ab.
Heb je een link van die leverancier... rondkijken mag altijd toch??
Heb je een link van die leverancier... rondkijken mag altijd toch??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Verschil accu's
De BMS-en zijn wel iets duurder geworden, maar deze kost iets meer dan 50 euro (100A versie)
https://nl.aliexpress.com/item/40009072 ... 5890AitzuR
De cellen
https://www.nkon.nl/eve-lf105-prismatic ... grade.html
Op Ali zijn ze ook te koop voor minder, maar dan zou je zomaar grade B cellen kunnen krijgen.
Voor caravan gebruik is vaak top balancing het beste, die betekend dat alle cellen naar 3,65V gebracht dienen te worden (dit kan inderdaad door ze parallel te zetten en dan op te laden to 3,65V)
De nadelen van deze cellen zijn, als ze onder de 2,5V komen zijn ze stuk.. als je ze oplaad als de onder 0 graden celcius, zijn ze ook kapot.
Ook te hoge spanning kunnen ze slecht tegen.
Maar houd je ze binnen deze specificaties, gaan ze heel lang mee.
https://nl.aliexpress.com/item/40009072 ... 5890AitzuR
De cellen
https://www.nkon.nl/eve-lf105-prismatic ... grade.html
Op Ali zijn ze ook te koop voor minder, maar dan zou je zomaar grade B cellen kunnen krijgen.
Voor caravan gebruik is vaak top balancing het beste, die betekend dat alle cellen naar 3,65V gebracht dienen te worden (dit kan inderdaad door ze parallel te zetten en dan op te laden to 3,65V)
De nadelen van deze cellen zijn, als ze onder de 2,5V komen zijn ze stuk.. als je ze oplaad als de onder 0 graden celcius, zijn ze ook kapot.
Ook te hoge spanning kunnen ze slecht tegen.
Maar houd je ze binnen deze specificaties, gaan ze heel lang mee.
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm
Re: Verschil accu's
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.