Tussenschot bed demontabel

Plaats reactie
panfamilia
Berichten: 96
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Tussenschot bed demontabel

Bericht door panfamilia » vr 11 jun 2021 14:16

beste forumisten,

hebben een Touring 310 uit 2015 en wil de tussenschot waar het bed op rust demontabel maken.
Reden de giga accu (van vorige eigenaar) met een gewicht van ca. 42 kg tijdens transport op de middenas te plaatsen.
Op het dak een schotelantenne en zonnepaneel, binnen een radio en tv. Veel voor een kleine caravan.

Hebben jullie hier ervaring of advies om hiermee uit de voeten te kunnen?

workel

Re: Tussenschot bed demontabel

Bericht door workel » vr 11 jun 2021 14:45

[re.gif]
Waarom zo omslachtig en niet de accu vervangen door een lichtgewicht versie.

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7980
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Tussenschot bed demontabel

Bericht door Ron » vr 11 jun 2021 21:06

Of jezelf afvragen waarom je een accu nodig hebt.
Een mover is voor dit formaat caravan niet echt nodig.
En daarnaast vraag ik me af of je met al deze accessoires wel binnen het max laadvermogen blijft
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

panfamilia
Berichten: 96
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Re: Tussenschot bed demontabel

Bericht door panfamilia » za 12 jun 2021 06:01

Workel&Ronk,
we hebben inderdaad overwogen voor een lichtere accu, maar zijn er nog niet uit om welke type accu het gaat worden.
Uiteraard is het niet noodzakelijk een mover onder te hangen, maar vanwege mn gezondheid is dit wel een pré.

Bagage ed. doen we zoveel mogelijk in de auto. 1-gasfles en 5 liter waterinhoud in de bun voor onderweg en dat is het.
Oorspronkelijk zat er een dissel fietsendrager op, dit hebben we gedemonteerd en de fietsen hangt nu aan de klep vd auto.
Gewicht is na de accu na stabiel. Dit jaar nog even met de zware accu op pad.

Maar mijn oorspronkelijke vraag is eigenlijk nog onbeantwoord gebleven. Wat denken jullie kan ik de tussenschot makkelijk kunnen veranderen?

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19758
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Tussenschot bed demontabel

Bericht door Daphne » za 12 jun 2021 10:46

Een tussenschot zal met een paar schroeven te verwijderen zijn.
Maar werkelijk, ik snap niet zo goed waarom je de oplossing zo omslachtig aanpakt, terwijl er een veel simpelere oplossing is zoals de vorige schrijvers al aangeven.

Het verplaatsen jouw niet al te zware caravan zonder mover zal simpeler zijn dan een zware accu voor en na een rit. Je geeft zelf aan dat om gezondheidsredenen een mover de voorkeur heeft, bedenk dan dat het verplaatsen van die accu veel zwaarder is.

Ik zou toch aan een andere accu denken of ander gewicht in de caravan verplaatsen om hetzelfde effect te verkrijgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 12 met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

workel

Re: Tussenschot bed demontabel

Bericht door workel » za 12 jun 2021 10:54

panfamilia schreef:
za 12 jun 2021 06:01
Workel&Ronk,
we hebben inderdaad overwogen voor een lichtere accu, maar zijn er nog niet uit om welke type accu het gaat worden.
Uiteraard is het niet noodzakelijk een mover onder te hangen, maar vanwege mn gezondheid is dit wel een pré.
Volgens mij is de accu niet afhankelijk van de mover die er onder komt.

Enkele lichtgewicht accu's
Powerxtreme X10/X20
Victron
Reich en Enduro hebben ook lichtgewicht accu's.

Kortom voldoende alternatieven voor een lichtgewicht accu.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2410
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Tussenschot bed demontabel

Bericht door Paul Vingerhoets » za 12 jun 2021 16:43

En of een tussenschot demontabel is kun je het beste zelf bekijken is ook afhankelijk van de constructie en hoe het vast zit
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

panfamilia
Berichten: 96
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Re: Tussenschot bed demontabel

Bericht door panfamilia » za 12 jun 2021 19:50

heren,

zal kritisch naar de opbouwconstructie kijken en kan overwegen wel of niet te demonteren.
Heb even op internet gekeken naar de YellowTop accu's. deze zijn in ieder geval wel lichter met eenzelfde capaciteit. Zit wel prijsverschillen in, maar vindt wel een goede alternatief voor de 300Ah dat er nu inzit. De accu is 2 a 3 gebruikt, dus eerst maar een lichtgewicht aanschaffen en daarna de zware accu te koop aanbieden.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Tussenschot bed demontabel

Bericht door DV_t » za 12 jun 2021 20:33

Een yellowtop is ook niet echt een lichtgewicht accu dus kun je beter naar life4po accu kijken.

Ik vraag mij ook af waarom er zo'n enorme 300ah accu in zo'n relatief kleine caravan zit? Wil je weken zonder stroom kunnen staan? Klinkt als iets wat iemand nog over had en in de caravan heeft gezet voor de mover.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Tussenschot bed demontabel

Bericht door nonblond » za 12 jun 2021 21:11

Waarom zit er een accu in van 300 ampere? Dat is heel erg veel, ook voor een loodaccu. Ik heb zelf een lifepo4 accu van 30 ampere en die movert zonder problemen een caravan van beladen 1500kg. Die weegt maar een kilo of 5-6. Voor een Yellow Top heb je overigens meer amperes nodig dan voor een lifepo4 accu. Daarnaast is de Yellow Top ook zwaarder dan een lifepo4. De Lifepo4 kun je ook in de stalling in de caravan laten zitten, want die loopt bijna niet leeg, als je hem loskoppelt.

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Tussenschot bed demontabel

Bericht door Avontuur » za 12 jun 2021 21:53

panfamilia schreef:lichtgewicht aanschaffen en daarna de zware accu te koop aanbieden.
Ik heb reumatische klachten en dus ook een lichtgewicht accu gekocht bij onze caravan.

De 30Ah Lithium-ion (LiFe PO4) accu van Enduro weegt nog geen 5kg deze kan ik wel in en uit de caravan halen wanneer nodig. Daarvoor gebruikten we een zware 105Ah.

Nu de Enduro Lithium-Ion accu LI-1230 .
A travel adventure has no substitute.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Tussenschot bed demontabel

Bericht door nonblond » za 12 jun 2021 22:01

[re.gif] De lifepo4 accu hoef je niet uit de caravan te halen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Tussenschot bed demontabel

Bericht door Morgoth » ma 14 jun 2021 08:50

Hoe ga je die zware accu vast zetten in het gangpad boven de as? Bij een noodstop of aanrijding komt ie dwars door de voorkant van de caravan naar buiten! Daarbij, als er iets op geleidends op valt krijg je een enorme kortsluiting met prachtig vuurwerk. Als hij wat gaat schuiven en hij raakt lek heb ja al het zuur in ze caravan en is het interieur geruïneerd.

M.i. hoort een accu (net als een gasfles) niet los in de caravan te staan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

panfamilia
Berichten: 96
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Re: Tussenschot bed demontabel

Bericht door panfamilia » wo 16 jun 2021 14:14

Morgoth,
nee hoor, de accu zweeft niet in de ruimte. Zit in een frame en zit vastgeklemd aan weerszijden. Wordt eerst ontkoppeld, an pas verplaatsen.
Klinkt overdreven allemaal en een heuse constructie bedacht, maar veiligheid boven alles.

panfamilia
Berichten: 96
Lid geworden op: di 9 aug 2016 17:29

Re: Tussenschot bed demontabel

Bericht door panfamilia » wo 16 jun 2021 14:17

Hm . . .
zal kritisch naar de 30Ah Lithium-ion (LiFe PO4) kijken. Bedankt allen.

Plaats reactie

Terug naar “Eriba”