zoektocht is begonnen: ervaringen en advies gezocht

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

zoektocht is begonnen: ervaringen en advies gezocht

Bericht door Daphne » vr 11 jun 2021 08:00

VIP schreef:
vr 11 jun 2021 05:27
Daarnaast goed controleren of de MTM van de caravan ook niet zwaarder is dan het leegegwicht van de auto, tenzij je rijbewijs E bij B hebt.
Oef VIP, ik betrap jou zelden op foute informatie, maar deze regel bestaat al 8 jaar niet meer knipoog.gif

@TS, veel succes met de leuke zoektocht. Één ding wil ik je meegeven; caravan en gewicht zijn nogal een dingetje. Veel caravans zijn onbewust overbeladen. Op papier klopt het misschien en in het hoofd van de bezitter ook, maar we voegen vaak zoveel luxe (mover en accu, airco, vaste luifel) toe, dat het laadvermogen al een heel eind is opgemaakt. En bestek, pannen en servies, wegen meer dan je denkt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: zoektocht is begonnen: ervaringen en advies gezocht

Bericht door RDDR » vr 11 jun 2021 08:02

Het merk roepen wat je zelf hebt vind ik nogal kortzichtig. Het merk dat ik zelf heb is zeker niet perfect.

We zijn vorig jaar gaan kijken voor een nieuwe caravan. We hebben een zeer slechte ervaring met een Sprite gehad, maar gezien de andere reacties hier ga ik er vanuit dat we een echt maandagochtend model te pakken hadden.
Daarna zijn we bij meerdere merken gaan kijken, onder andere Hobby, LMC, Eriba en Knaus. Hoewel ik zo hier en daar wel wat verschillen zie in afwerking, materiaalgebruik en uitrusting zou ik voornamelijk kijken naar wat je mooi vind. Van de vier net genoemde merken vonden wij Eriba echt wel boven die andere drie staan. Echter, we hebben een Knaus gekocht. Reden is simpel: de indeing en uitstraling binnenin paste ons beter. Hobby was totaal niet onze smaak.

Geen enkel merk caravan wat we bekeken hebben leek slecht. Allemaal hebben ze zo hun voor- en nadelen. Zou dus vooral het merk kopen waarvan je een indeling kan vinden die bij je past en die je mooi vindt. En gezien je voor een occasion gaat shoppen ben je ook nog afhankelijk van wat er op de markt is op dat moment en hoe de vorige eigenaar hem behandeld heeft.

Overigens hebben we toen niet naar Caravelair gekeken. Had nog het goedkope budget merk van weleer in gedachte, maar als we dat wel gedaan hadden, was de kans groot geweest dat we nu een Caravelair hadden gehad in plaats van een Knaus.

En Daphne heeft volledig gelijk rondom BE: enige regel is dat de MTM van je auto en de MTM van caravan opgeteld onder de 3500kg blijft (en voordat iemand weer bijdehand wil zijn: ja er is een uitzonderingssituatie met een aanhanger van max 750kg die hier totaal niet aan de orde is).
Laatst gewijzigd door RDDR op vr 11 jun 2021 08:26, 3 keer totaal gewijzigd.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19763
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: zoektocht is begonnen: ervaringen en advies gezocht

Bericht door Daphne » vr 11 jun 2021 08:13

Ik wil ook niet een bepaald merk adviseren maar ga overal kijken en kies iets wat bij de huidige wensen past, wat je smaak is en of je er in thuis voelt. Kijk dan goed hoe de caravan is gebruikt en vraag naar de onderhoudshistorie. Dat is veel belangrijker dan een bepaald merk.
Je hebt nu wel de pech dat je niet naar een dealer kunt gaan en dan even in 50 verschillende caravans kunt gaan kijken, want die zijn er niet.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: zoektocht is begonnen: ervaringen en advies gezocht

Bericht door VIP » vr 11 jun 2021 09:49

Daphne schreef:
vr 11 jun 2021 08:00
VIP schreef:
vr 11 jun 2021 05:27
Daarnaast goed controleren of de MTM van de caravan ook niet zwaarder is dan het leegegwicht van de auto, tenzij je rijbewijs E bij B hebt.
Oef VIP, ik betrap jou zelden op foute informatie, maar deze regel bestaat al 8 jaar niet meer knipoog.gif

@TS, veel succes met de leuke zoektocht. Één ding wil ik je meegeven; caravan en gewicht zijn nogal een dingetje. Veel caravans zijn onbewust overbeladen. Op papier klopt het misschien en in het hoofd van de bezitter ook, maar we voegen vaak zoveel luxe (mover en accu, airco, vaste luifel) toe, dat het laadvermogen al een heel eind is opgemaakt. En bestek, pannen en servies, wegen meer dan je denkt.
Oops : , klopt, had idd anders moeten zijn.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: zoektocht is begonnen: ervaringen en advies gezocht

Bericht door VIP » vr 11 jun 2021 09:54

RDDR schreef:
vr 11 jun 2021 08:02
Het merk roepen wat je zelf hebt vind ik nogal kortzichtig. Het merk dat ik zelf heb is zeker niet perfect.
Uitzonderingen bevestigen ook hier de regel.

Je weet zelf ook wat hier op het forum de antwoorden zijn als dit soort vragen gesteld worden knipoog.gif
Porsche + Tabbert

RDDR
Berichten: 2792
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: zoektocht is begonnen: ervaringen en advies gezocht

Bericht door RDDR » vr 11 jun 2021 10:16

[re.gif]
Klopt, heb je helemaal gelijk in en heeft iemand helemaal niets aan.
Geldt voor veel producten. Ik rij een BMW die past bij mijn wensen. Ik zal die zeker niet aan iedereen aanbevelen. En mijn volgende auto is waarschijnlijk weer een ander merk. Vind het leuk om te wisselen van merk.
Zelfde met een caravan: ben blij met mijn hut, past nu goed bij onze wensen, maar als we gaan inruilen sta ik weer open voor alle merken. En ook nu vond ik geen enkele caravan die op alle punten exact naar mijn wens was. Blijft altijd compromissen sluiten en bepalen welke zaken je mee kan leven en welke je zake je niet op wil inleveren. Dat mijn criteria niet gelijk is aan die van TS is vrijwel zeker, dus kan ik hem hoogtens informeren wat mijn afwegingen waren. Daar kan hij wellicht iets mee.

De ik heb ...... (vul zelf maar in) en het is allemaal geweldige en fantastisch kan ik heel weinig mee en heb ik niets mee. En ja: helaas is dat bij vrijwel elk forum veel voorkomend.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: zoektocht is begonnen: ervaringen en advies gezocht

Bericht door rutgerg » vr 11 jun 2021 10:48

Daphne schreef:
vr 11 jun 2021 08:13
Je hebt nu wel de pech dat je niet naar een dealer kunt gaan en dan even in 50 verschillende caravans kunt gaan kijken, want die zijn er niet.
Bij gebrek aan caravans die te koop staan zag ik vorige week tot 2 keer toe mensen over de camping lopen en uitgebreid naar alle caravans kijken, oo die is ook mooi, ja maar die is te zwaar, o en die dan scratch.gif Ze vroegen nog net niet of ze binnen mochten kijken...
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: zoektocht is begonnen: ervaringen en advies gezocht

Bericht door stoney33 » vr 11 jun 2021 11:06

Toen onze 3 kids die leeftijd hadden sliepen ze onderweg op de rondzit en eenmaal op bestemming in tentjes. Later toen ze iets groter waren sliepen er 2 op de rondzit en 1 in 't gangbad op 'n self inflatable (10cm).
Succes met je zoektocht en veel plezier met caravannen

Groet, Rob

Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

ArnoM
Berichten: 2021
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: zoektocht is begonnen: ervaringen en advies gezocht

Bericht door ArnoM » vr 11 jun 2021 13:02

rutgerg schreef:
vr 11 jun 2021 10:48
Ze vroegen nog net niet of ze binnen mochten kijken...
Dat hadden wij dus wel toen we aan het Waalstrand stonden.
Onze buurtjes met een Fendt van een jaar of 8 oud, de vrouw vroeg of ze even mocht kijken.
Geen probleem hoor.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Gebruikersavatar
rutgerg
Berichten: 331
Lid geworden op: za 5 jul 2014 14:48
Locatie: Noord-Brabant

Re: zoektocht is begonnen: ervaringen en advies gezocht

Bericht door rutgerg » di 15 jun 2021 17:12

[re.gif] zei ik het vd week nog, word ik vandaag gebeld door onze dealer of we de caravan bij huis hebben staan. Hij had iemand die deze indeling wilde kopen maar had er geen staan. Of ze dan even mochten komen kijken bij ons thuis. Opzich geen probleem, alleen staat de caravan op de camping de hele maand. Moest er wel hard om lachen. Een grote caravandealer die mogelijke klanten naar zn klanten stuurt om daar caravan te gaan kijken, en dan hebben we niet eens een bijzondere indeling. awhoea.gif awhoea.gif
Hobby de Luxe 540 KMFe 2020 & Volkswagen ID.4 1st edition, Een BMW X5 3.0 diesel als de caravan mee gaat...

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”