Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Bij mijn helemaal geen problemen met de bekabeling, deze kon 1 op 1 overgezet worden op de geschakelde voeding (0.65 kg), is iets platter en zit op de dezelfde plek als van de fabriek trafo met maar 2 schroefjes.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Ik zou dan als wens hebben om die twee knollen uit die bankkast te halen en naar de hoek bij mijn accu te brengen.
Dat is zo'n beetje de technische hoek in mijn hut.
Mja... de plee zit ertussen he...geen kabeltje te trekken daar..
Ik heb dat 1x dus met die voltmeter bedrading geprobeerd.
Uiteindelijk ben ik met teflon draad, dus hitte bestendige bedrading DOOR de verwarmingsslang gegaan....niet te doen op een andere manier gewoon.
Al wel gedacht om onder de hut door te gaan... is 10x makkelijker..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Mmmm, zie dit verhaal net te laat. Heb ook zo'n Ebeco in mijn Kip. Had ik dus ook mooi zo'n voeding kunnen bestellen voordat de BTW en bezorgheffing roet in het eten gooide. Plus dat ik eerder op vakantie ben dan dat die wss trafo aankomt.......
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
De extra kosten bij AliExpress met btw vallen mee en inklaringskosten hoeven niet betaald te worden, omdat je met bestellen de btw al betaald heb.
Binnen 10 dagen had ik mijn voeding al en in 15 minuten ingebouwd !!
hier een voorbeeld bijlage van kosten na 1 juli j.l..
En nog een goedkopere dezelfde van 48 volt voeding 5 A gevonden €18,39 incl. btw
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Toch maar even eentje besteld, 10 dagen moet nog lukken. Iedere kilo besparing is er eentje. En soms hoor je de trafo iets brommen, dus dat zal dan meteen opgelost zijn.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Als je de fabrieksvoeding van de vloerwarming 1 keer in je handen heb gehad, dan vraag je je af, moet ik dat iedere keer meesjouwen.
Zo’n geschakelde voeding (0,65 kg) weegt nog minder als 3 pakjes boter !!
De Kip en aanverwante caravan merken super makkelijk in te bouwen.
En hou ons op de hoogte van alle positieve – maar zeker ook de eventuele negatieve punten van de geschakelde voeding.
Opmerking: Bij mij en bij Erik werd de geschakelde voeding binnen 10 dagen thuis bezorgd, maar dat is geen garantie.
En veel succes er mee.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Mijn geschakelde voeding was inmiddels ook binnen. Installatie is inderdaad een makkie. Grootste probleem is nog de wirwar aan buizen en draden achter de kachel.
Ik heb wel de voeding aan de wand geplaatst. De oude Ebeco ringkerntrafo zat op de vloer geschroefd, maar achter de kachel is het toch een stofnest. Wil natuurlijk voorkomen dat de geschakelde voeding binnen een paar jaar vol zit met stof, met alle gevolgen van dien.
Ik heb wel de voeding aan de wand geplaatst. De oude Ebeco ringkerntrafo zat op de vloer geschroefd, maar achter de kachel is het toch een stofnest. Wil natuurlijk voorkomen dat de geschakelde voeding binnen een paar jaar vol zit met stof, met alle gevolgen van dien.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
De voeding werkt, de vloer wordt netjes warm, maar de voeding zelf ook best wel. Vooral de bovenkant (afgaande op de foto). De afdekking met de gaatjes valt mee. Ook komt er een beste lucht vanaf.
Ik laat hem maar even aan staan. Die lucht zal wellicht minder worden na langer gebruik. Net zoals met de kachel.
Ik heb niets gemeten qua vermogen, maar volgens Kip is het maximale vermogen 360W (80W/m2).
Ik laat hem maar even aan staan. Die lucht zal wellicht minder worden na langer gebruik. Net zoals met de kachel.
Ik heb niets gemeten qua vermogen, maar volgens Kip is het maximale vermogen 360W (80W/m2).
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Hoi RichTrip
Mijn Ebeco ringkerntrafo voor de vloerverwarming zat op dezelfde plaats als waar mijn en “jouw” geschakelde voeding "nu" ook zit.
Alleen de aansluitingen zitten bij mij aan de bovenkant, maar dat was bij de fabriek voeding ook al het geval.
Mijn geschakelde voeding wordt niet warmer dan handwarm ook na een hele avond aangestaan te zijn.
350 watt wat Kip zegt is veel.
Deze voeding levert maximaal 240 watt en voor mij was dat voldoende, is op 49 volt ingesteld en werkt nu op ± 60% van zijn maximaal vermogen.
Daarom ben ik benieuwd hoeveel die van jouw exact gebruikt!
Maar ieder geval scheelt het weer enkele kilo’s minder !!
Gr. Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Het was 240W overigens en geen 360W, mijn foutje.
Maar bij mij was het plezier van korte duur.
De voeding is al overleden. Doet niets meer.
De Ebeco is nu weer aangesloten. Alles werkt ook weer als vanouds.
Ik weet nog niet wat er mis is gegaan. Zal het dan toch de goedkope Chinese troep zijn? Vond de stank al niets. Er kwam bij mij wel gewoon 48V uit en de verwarming werkte ook gewoon. Wellicht gewoon een defecte voeding ontvangen, ondanks dat hij eerst wel werkte?
Maar bij mij was het plezier van korte duur.
De voeding is al overleden. Doet niets meer.
De Ebeco is nu weer aangesloten. Alles werkt ook weer als vanouds.
Ik weet nog niet wat er mis is gegaan. Zal het dan toch de goedkope Chinese troep zijn? Vond de stank al niets. Er kwam bij mij wel gewoon 48V uit en de verwarming werkte ook gewoon. Wellicht gewoon een defecte voeding ontvangen, ondanks dat hij eerst wel werkte?
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
ach.. verkoper vermeldt in advertentie ... "neem gerust contact op, als u een probleem heeft"
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Ik denk dat je pech hebt...
Een nieuwe zullen ze ook zo opsturen denk ik.
Die stank was al niet goed.
Misschien 1 elko-tje de polariteit van gewisseld...kan..gaat het stinken en stuk.
(Rotgrap op mijn werk...elko verkeerdom aansluiten...geeft een leuke knal.
Elke collega krijgt het wel een keer...)
Trouwens..
Goed plan..
Ik zal de typeplaatje van mijn 2 trafo's effe fotograveren.
Nooit weg.
Een nieuwe zullen ze ook zo opsturen denk ik.
Die stank was al niet goed.
Misschien 1 elko-tje de polariteit van gewisseld...kan..gaat het stinken en stuk.
(Rotgrap op mijn werk...elko verkeerdom aansluiten...geeft een leuke knal.
Elke collega krijgt het wel een keer...)
Trouwens..
Goed plan..
Ik zal de typeplaatje van mijn 2 trafo's effe fotograveren.
Nooit weg.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Er staat een plaatje op...
Bruikbaar voor 110 en 220 volt.
Schakelaartje wel de goede kant op gezet?
Bruikbaar voor 110 en 220 volt.
Schakelaartje wel de goede kant op gezet?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Die staat wel goed, dat heb ik wel gecontroleerd ;)
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Zo ik heb de oude trafo verwijderd
en de nieuwe electronische 48 volt DC-voeding geïnstalleerd.
Ik heb op de voeding een extra koelrib toegevoegd,
omdat ik de boel nog wel warm vind worden (45 grC.) en het passief wordt gekoeld.
Beetje fors formaat, maar deze had ik liggen en paste over de gehele zijkant.
En het beschreven op m'n caravan-site.
Zie onderaan op https://avento.weebly.com/knutselpagina.html
en de nieuwe electronische 48 volt DC-voeding geïnstalleerd.
Ik heb op de voeding een extra koelrib toegevoegd,
omdat ik de boel nog wel warm vind worden (45 grC.) en het passief wordt gekoeld.
Beetje fors formaat, maar deze had ik liggen en paste over de gehele zijkant.
En het beschreven op m'n caravan-site.
Zie onderaan op https://avento.weebly.com/knutselpagina.html
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
We zijn inmiddels een jaar verder. Ik had vorig jaar een vervangende voeding opgestuurd gekregen. Ik heb hem vandaag uitgeprobeerd. Hij trok ruim 4,9A op de uitgang.
Maar ook deze werd erg warm/heet en ruikt ook niet al te lekker in bedrijf. De vloer werd wel netjes warm.
Nu de stekker er uit is hoor je hem ook af en toe tikken (wss door het afkoelen).
Ik vertrouw het in ieder geval niet meer, dan maar ruim 2 kilo zwaarder.....
Maar ook deze werd erg warm/heet en ruikt ook niet al te lekker in bedrijf. De vloer werd wel netjes warm.
Nu de stekker er uit is hoor je hem ook af en toe tikken (wss door het afkoelen).
Ik vertrouw het in ieder geval niet meer, dan maar ruim 2 kilo zwaarder.....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Bijna 5 ampere bij 48 volt.??
5x48 = wel erg veel....te veel misschien.
Als ik nog eens ga wisselen ga ik ook for sure niet verder dan 50% max belasting van zo'n voeding.
Dus komen er dan gewoon 2.
Precies wat ik altijd ook zeg...laat die dingen niet op hun max draaien.
Dan worden ze heet..en koel fannetjes willen we niet.
5x48 = wel erg veel....te veel misschien.
Als ik nog eens ga wisselen ga ik ook for sure niet verder dan 50% max belasting van zo'n voeding.
Dus komen er dan gewoon 2.
Precies wat ik altijd ook zeg...laat die dingen niet op hun max draaien.
Dan worden ze heet..en koel fannetjes willen we niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Tja ik trek een kleine 4 ampere en dat ken-net met deze 5A- voeding
en daarom wat extra passieve koeling toegevoegd.
Houdt zich ook dit jaar prima.... op 80% continue-belasting.
5 ampere kan de versie leveren, maar zeker niet continue.
Is hierboven door RichTrip maar weer aangetoond.
en daarom wat extra passieve koeling toegevoegd.
Houdt zich ook dit jaar prima.... op 80% continue-belasting.
5 ampere kan de versie leveren, maar zeker niet continue.
Is hierboven door RichTrip maar weer aangetoond.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
In mijn 47TRZ ligt er maar 1 mat, van voor naar achteren, dus maar een enkele aansluiting. Twee voedingen gaat bij mij dus niet werken.
Dan toch eens kijken voor een zwaardere voeding dan.
Dan toch eens kijken voor een zwaardere voeding dan.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Jammer dat jouw geschakelde voeding te hard moet werken.
Zoals ik al eerder had gemeld draai die van mijn, maar op 60 % en ondanks dat mijn caravan korter is heb ik net als Erik, 2 folie matten.
Een zwaardere geschakelde voeding “zonder fan” heb ik boven de 5 Amp, nog tot nu toe niet gezien.
Dus het zal wel moeilijk worden om de juiste geschakelde voeding te vinden
Opmerking:
Vorig jaar heb ik de schakelde voeding van de vloerverwarming een aantal dagen voor de deur uitgebreid getest en was super tevreden over het resultaat.
Over 2 weken zit ik voor ruim 3 weken in Noorwegen (overtocht Eemshaven- Kristiansand) en dan zal de vloerverwarming tijdens de vele stops zeker gebruikt worden.
En met vol vertrouwen laat ik de originele ringkernvoeding mooi thuis.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
En anders noodgedwongen toch een met een fannetje.
Dat fannetje is gelukkig wel temperatuur controlled.... dus het draait niet altijd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Ik zal wel eens kijken. Ik heb de VV ook wel eens 's nachts aan staan, moet natuurlijk niet gewekt worden door een fannetje wat aan en uit gaat.......hij zit wel ingebouwd achter de kachel, maar in de nacht hoor je natuurlijk alles, ik heb zelfs de ringkerntrafo wel eens horen brommen ;)
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Snap ik volkomen...
Maar als je niet kan / mag kiezen is het vanzelf delen geworden.
Natuurlijk zijn er ook grote PWM voedingen voor 48 volt te koop, maar dan kom je in een andere, meer industriele versie's met prijzen die wij zeker niet leuk meer vinden.
Kan niet is dood..... maar er zijn grenzen denk ik..
Maar als je niet kan / mag kiezen is het vanzelf delen geworden.
Natuurlijk zijn er ook grote PWM voedingen voor 48 volt te koop, maar dan kom je in een andere, meer industriele versie's met prijzen die wij zeker niet leuk meer vinden.
Kan niet is dood..... maar er zijn grenzen denk ik..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Ik heb zelf altijd goede ervaringen met Mean Well voedingen. Deze zijn wel wat duurder.
Een voorbeeld van een 48 volt voeding die ik snel op mijn telefoon vond:
https://www.meanwell-web.com/nl-nl/ac-d ... p--600--48
Deze is misschien wat over bemeten
Een voorbeeld van een 48 volt voeding die ik snel op mijn telefoon vond:
https://www.meanwell-web.com/nl-nl/ac-d ... p--600--48
Deze is misschien wat over bemeten
Caravanloos.
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
inderdaad mooie voeding, maar ..
2x zo zwaar, 6x zo duur en er zit een ventilator in.
2x zo zwaar, 6x zo duur en er zit een ventilator in.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )