Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Nu de caravan naast het huis staat had ik de gelegenheid om de fabrieks Ebeco voeding (3,37 kg) van de vloerverwarming vervangen door een geschakelde voeding (0,637 kg) van AliExpress (€ 16,22)
Het is een test om te kijken hoe zo’n geschakelde voeding zich houdt.
Deze laatste heeft bijna dezelfde maten, maar wel iets platter.
De geschakelde voeding is 2,7 kg lichter en mijn Watt-meter geeft 15 watt minder opgenomen vermogen aan.
Al deze dingen blijken toch gunstig uit te pakken.
De bestaande bedrading kon ik 1 op 1 overzetten.
Dus mocht de oude voeding terug geplaatst moeten worden, dan is dat totaal geen probleem.
Theo
Het is een test om te kijken hoe zo’n geschakelde voeding zich houdt.
Deze laatste heeft bijna dezelfde maten, maar wel iets platter.
De geschakelde voeding is 2,7 kg lichter en mijn Watt-meter geeft 15 watt minder opgenomen vermogen aan.
Al deze dingen blijken toch gunstig uit te pakken.
De bestaande bedrading kon ik 1 op 1 overzetten.
Dus mocht de oude voeding terug geplaatst moeten worden, dan is dat totaal geen probleem.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Leuk gewicht-experiment.
Welke voeding zet je er nu in ?
Welke voeding zet je er nu in ?
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Hoeveel volt was jou trafo en welke spanning heeft de PWM voeding??
In mijn hut zitten er 2 dikke trafo's... wel eens naar de spanning gekeken maar ook weer vergeten... 28 volt oid??
In mijn hut zitten er 2 dikke trafo's... wel eens naar de spanning gekeken maar ook weer vergeten... 28 volt oid??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
ik verwacht 48 volt.
heb ik er ook in https://avento.weebly.com/verwarming.html
mogelijk zit er bij Theo een iets zwaardere trafo in, want de caravan is wat groter
ik heb de trafo er wel eens uit gehad, maar nog nooit gewogen
heb ik er ook in https://avento.weebly.com/verwarming.html
mogelijk zit er bij Theo een iets zwaardere trafo in, want de caravan is wat groter
ik heb de trafo er wel eens uit gehad, maar nog nooit gewogen
Laatst gewijzigd door iemand op ma 7 jun 2021 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Mijn fabriek voeding kon je schakelen 0 - 42 volt - 48 volt en was 250 VA en mijn geschakelde voeding is 48 volt 240 watt.
En mijn watt-meter geeft nu 165 watt aan.
Erik, wij hebben dezelfde fabriek voeding met ringkern van Ebeco. Zat met 4 grote schroeven vast en nu met 2 schroeven.
Mijn caravan is wel iets groter, maar mijn vrouw klacht altijd van koude tenen bij het kookblok.
Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op ma 7 jun 2021 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
@ Theo.
Zal best wel warm worden die PWM voeding.
Ik hoop wel dat het er eentje is zonde fannetje..
Die kleine fannetjes zijn echt jankers...
Maar.
Destijds had ik 2 losse vellen met verwarmingsfolie en daar ook aan elk een PWM voeding geknoopt.
Werkte prima.
Beide zijn verkocht aan forumleden en nog steeds in gebruik.
In mijn hut zit het nu af fabriek.
Werkt best hoor die PWM voedingen, alleen even opletten voor de juiste specs..
Zal best wel warm worden die PWM voeding.
Ik hoop wel dat het er eentje is zonde fannetje..
Die kleine fannetjes zijn echt jankers...
Maar.
Destijds had ik 2 losse vellen met verwarmingsfolie en daar ook aan elk een PWM voeding geknoopt.
Werkte prima.
Beide zijn verkocht aan forumleden en nog steeds in gebruik.
In mijn hut zit het nu af fabriek.
Werkt best hoor die PWM voedingen, alleen even opletten voor de juiste specs..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
De geschakelde voeding die ik heb, is zonder fannetje.
Hij zit achter de gaskachel en kan nu deze door eventuele vrij komende warmte een extra bust geven. ha, ha.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Ik neem aan dat de Aliexpress voeding een officieel CE en Kema keur heeft?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Op een geschakelde voeding van € 16,22 kan je geen CE en helemaal geen Kema keur verwachten.
Mijn vorig KIp had wel een Kema keur, maar dat is meer marketing en niet meer.
De Avento die ik nu heb ook geen CE of Kema keurmerk, maar ik moet zeggen dat de voeding er degelijk uitziet.
In mijn vroegere leven, heb ik bij de bedrijf brandweer gezeten en heel wat geoefend, maar ook veel echte branden geblust.
En als de vloerverwarming aanstaat ben ik altijd in de beurt, dus dat zal echt wel meevallen. Nogmaals het is een "TEST".
Maar ja, als je iets op het caravan-forum zet, kan je deze reacties verwachten !!
Opmerking: Ik heb voor mijn dochter heel veel schakelmateriaal van "LIVOLO" gekocht bij AliExpress en dat had gewoon CE en een Kema-keur en dat kan gewoon hier in Nederland kopen, alleen 3 keer zo duur.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
CE op spullen uit China is meestal China Export. Het CE logo klopt vaak ook niet. Staar je niet blind op keurmerken op spullen die je bij Ali koopt, die kunnen best nep zijn.
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Maar brand ook niet alles per definitie af.
Ik vind de allermooiste altijd een opbouw LED ( PWM) dimmer.
In China kost dat ding een scheet en drie knikkers, en exact dezelfde, zelfs de foto is van de Chinezen gebruikt, kost bij onze groot kampeergrutter in Schijndel net geen 25 euro.
En ook die heeft geen enkel keurmerk of wat dan ook...gewoon exact de China dimmer.
Die grootgrutter moet ook leven, snap ik zeker...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Oei, dat is op het niveau "wetenschap is ook maar een mening"
CE is minimale geëist in de EU, maar als ik hier een willekeurige YUNG LI stekker pak (geleverde met een bekend merk laptop) heeft die CE, KEMA, VDE, etc.
Ook dat zou CE getest moeten zijn, ander heeft de kampeergrutter een probleem.
Los daarvan, dat is zwakstroom, probleem met 230~ spul van Aliexpress is de veiligheid, daar is helaas al genoeg onderzoek naar gedaan.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Fabrieksringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
@Conradi
Hier een link van de leverancier van mijn AC 110 V/220 V DC 48 V 5A 240 W Constante Spanning Schakelaar Voeding Transformator
Lees dit goed en je krijg antwoord op jouw eerste vraag.
En nu weer one topic.
Update:
Afgelopen avond heeft de vloerverwarming in de caravan aangestaan.
Een heerlijke aangename warme vloer en een geschakelde voeding die alleen maar handwarm werd, dus geen extra bijverwarming.
De geschakelde voeding werkt nu op 2/3 van zijn vermogen en gebruikt ten opzichte van de fabrieksvoeding met ring-kern ± 8 % minder energie.
Voorlopig blijft deze laatste nu in de kast liggen.
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
De elementen worden nu gevoed met gelijkspanning ipv wisselspanning.
Worden ze nu ook warmer ?
Maw gaat er nu meer energie in
Is de spanning (van de oude ringkermtrafo) 48 volt Effectief, of piekspanning (van de sinus).
p.s.
haha vandaag met dit mooie warme weer wel, zelfs als ze uitstaan
ligt ook vast aan datzelfde warme weer dat ik nu deze vraag verzin
Worden ze nu ook warmer ?
Maw gaat er nu meer energie in
Is de spanning (van de oude ringkermtrafo) 48 volt Effectief, of piekspanning (van de sinus).
p.s.
haha vandaag met dit mooie warme weer wel, zelfs als ze uitstaan
ligt ook vast aan datzelfde warme weer dat ik nu deze vraag verzin
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Theo schrijft net.... 8% minder....
DC lijkt mij ook effectiever dan AC.... daar is een mooie rekensom voor die ik ooit wel eens geleerd heb maar gelukkig allang weer vergeten ben...
AC... uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan-uit-aan......regels vol...
DC... AAN... punt.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Inderdaad, meer verbruik met gelijkspanning tov wisselspanning is ook niet te verwachten.
Bij wisselspanning is de maximumpiek hoger dan bij gelijkspanning en wisselt van polariteit (sinus). Er zijn dus momentjes (2*/minuut ) van een hogere spanning maar ook zonder spanning. Gemiddeld is de spanning echter identiek met die van gelijkspanning.
Op een spoel zit steeds verlies (oa. ruststroom) en dus verwondert het me niet dat die geschakelde voedingen zuiniger zijn.
Omdat je een aanvaardbare overcapaciteit hebt wordt die voeding ook ook niet al te warm. Mooi gedaan!
Bij wisselspanning is de maximumpiek hoger dan bij gelijkspanning en wisselt van polariteit (sinus). Er zijn dus momentjes (2*/minuut ) van een hogere spanning maar ook zonder spanning. Gemiddeld is de spanning echter identiek met die van gelijkspanning.
Op een spoel zit steeds verlies (oa. ruststroom) en dus verwondert het me niet dat die geschakelde voedingen zuiniger zijn.
Omdat je een aanvaardbare overcapaciteit hebt wordt die voeding ook ook niet al te warm. Mooi gedaan!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Fabrieksringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Ik heb hem ook besteld en hij was snel binnen (8 dagen) en inderdaad degelijk en netjes verpaktthmeyer schreef: ↑di 8 jun 2021 17:04Hier een link van de leverancier van mijn AC 110 V/220 V DC 48 V 5A 240 W Constante Spanning Schakelaar Voeding Transformator
De caravan is net weer naar de stalling, dus dit klusje komt nog wel.
Kzag door de gaatjes heen 1 lage weerstand dicht tegen een elco geplaatst.
Dat ga ik alvast verbeteren.
Duurt toch nog paar weken voordat de caravan er weer is en dan is het nog maar de vraag of ik dan met verwarming bezig wil
Ach dit klusje ligt vast klaar.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
-
- Berichten: 2422
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Als ik bij mijn vloerverwarming kijk dan heeft die 3 standen verwarming hoe doe je dat als er een andere voeding gebruikt wordt of heb ik dan al een hele andere voeding eraan hangen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Hee Paul....
zo'n knoppie zit er idd niet op de voedingen die ze hier gebruiken.
Maar... er zit denk ik wel een potmetertje op... dar is meestal zo bij die dingen.
En die potmeter kan je mee regelen.
Ik meen van 10% onder tot 10% boven de standaard uitgangsspanning.
En die handige jongens zouden dat best ook met een knoppie zoals jij hebt kunnen maken.
Maar... het zit er niet standaard op..
zo'n knoppie zit er idd niet op de voedingen die ze hier gebruiken.
Maar... er zit denk ik wel een potmetertje op... dar is meestal zo bij die dingen.
En die potmeter kan je mee regelen.
Ik meen van 10% onder tot 10% boven de standaard uitgangsspanning.
En die handige jongens zouden dat best ook met een knoppie zoals jij hebt kunnen maken.
Maar... het zit er niet standaard op..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
De voeding eens gemeten. Gaf bij mij 46,1 volt. Nu ingesteld op 48 volt.
Oorspronkelijke trafo heeft alleen de keuze uit 42 en 48 volt.
Nav van de vraag van Paul, tja wel een idee om de potmeter beter bereikbaar/bedienbaar te maken.
Bij volle belasting (5 ampere) kun je het vermogen dan regelen van -40 naar +60 volt, oftewel van 200 naar 300 watt.
Leuk experiment om volgende voorjaar eens te doen, als we in april ochtends nog wel eens wakker worden met wit bevroren gras.
Bij stand 300 er wel voor zorgen dat er niet iets dik isolerend op de vloer ligt. De mat wordt dan daar misschien wel erg warm
Uitgang is met de potmeter in de hoek naast het aansluitblok regelbaar van 39,1 tot 61,5 volt. Dus geen 10% maar zelfs 20% Oorspronkelijke trafo heeft alleen de keuze uit 42 en 48 volt.
Nav van de vraag van Paul, tja wel een idee om de potmeter beter bereikbaar/bedienbaar te maken.
Bij volle belasting (5 ampere) kun je het vermogen dan regelen van -40 naar +60 volt, oftewel van 200 naar 300 watt.
Leuk experiment om volgende voorjaar eens te doen, als we in april ochtends nog wel eens wakker worden met wit bevroren gras.
Bij stand 300 er wel voor zorgen dat er niet iets dik isolerend op de vloer ligt. De mat wordt dan daar misschien wel erg warm
Laatst gewijzigd door iemand op zo 20 jun 2021 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Wij hebben een niet regelbare vloerverwarming in de hut.
En ik kan je verzekeren dat het vloerkleed erop juist heerlijk is...
Kleed absorbeerd de warmte lijkt het wel.... helemaal top aan je blote pootjes...
En de kolomtafel... de poot... op het kleed... da's te gek...
Altijd wat gehannes onder de tafel om er maar alle 6 de pootjes op de vloerplaat te krijgen.
Dat lijkt door de VV wel een radiator...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Even weer een update
Vanwege de Corona nu even niet naar het buitenland, maar naar een ander Natuurpark als waar ik woon.
Namelijk het Natuurpark de Sallandse Heuvelrug op een camping bij Nijverdal.
Een prachtig wandel- en fietsgebied.
Eerste weekend prachtig weer, soms te heet. In die eerste week kon ik voor het eerst ook goed de ventilatoren van de caravan koelkast testen.
Omgevingstemperatuur 36 ˚ C en 6˚ C koelkast en ijsjes uit het vriesvak “SUPER”.
Daarna een hele regenachtige dag buiten 14˚ C met alleen de vloerverwarming caravan temperatuur 20-21˚ C en op de vloer 28˚ C gemeten met uitschieters van 29˚ C.
Dit alles voor critici niet met een “laboratorium” temperatuur meter gemeten !!
Doordat de vloerverwarming de hele dag aanstond, kon ik ook de temperatuur van de geschakelde voeding in de gaten houden.
Die voeding die werd niet warmer als handwarm.
Het verschil in verbruik gemeten met de reeds gemonteerde Kwh-meter 180 watt met de C-kernvoedingstrafo en de geschakelde voeding 165 watt is 15 watt en 2,5 kg minder in gewicht.
Opmerking: De geschakelde voeding heeft een groot regel bereik, maar zoals eerdere op de C-kernvoedingstrafo ingesteld op 49 volt !!
Theo
Vanwege de Corona nu even niet naar het buitenland, maar naar een ander Natuurpark als waar ik woon.
Namelijk het Natuurpark de Sallandse Heuvelrug op een camping bij Nijverdal.
Een prachtig wandel- en fietsgebied.
Eerste weekend prachtig weer, soms te heet. In die eerste week kon ik voor het eerst ook goed de ventilatoren van de caravan koelkast testen.
Omgevingstemperatuur 36 ˚ C en 6˚ C koelkast en ijsjes uit het vriesvak “SUPER”.
Daarna een hele regenachtige dag buiten 14˚ C met alleen de vloerverwarming caravan temperatuur 20-21˚ C en op de vloer 28˚ C gemeten met uitschieters van 29˚ C.
Dit alles voor critici niet met een “laboratorium” temperatuur meter gemeten !!
Doordat de vloerverwarming de hele dag aanstond, kon ik ook de temperatuur van de geschakelde voeding in de gaten houden.
Die voeding die werd niet warmer als handwarm.
Het verschil in verbruik gemeten met de reeds gemonteerde Kwh-meter 180 watt met de C-kernvoedingstrafo en de geschakelde voeding 165 watt is 15 watt en 2,5 kg minder in gewicht.
Opmerking: De geschakelde voeding heeft een groot regel bereik, maar zoals eerdere op de C-kernvoedingstrafo ingesteld op 49 volt !!
Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op do 1 jul 2021 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Nou nou Theo.... da's een flinke besparing.... 15 watt...0,06 ampere minder...!!!!
Dat slurpte die ronde coil van de oude trafo..
Je bent lekker "Green"......
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Macht van het getal en 2,5 kg lichter voor € 16,12 letterlijk en figuurlijk !!
Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu†, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)
Re: Fabrieks ringkerntrafo vervangen door een geschakelde voeding
Ja... je zegt zo wat he... maar ik heb 2 van die knollen van trafo's staan.... dus nog interessanter..
En... die 2 staan best wel wat onhandig in een bankkast.
Maar...
Om de bekabeling naar een handiger plek te krijgen... man man... dan moet ik onder en langs het badhok.... dat heb ik een keer gedaan met de accu voltmeter bekabeling.
Niet te doen... maar het zou wel erg handig zijn...
Echter.... laat ik nou niet de gegevens van mijn trafo's weten..... stom, ja... ik weet het... maar ik weet het dus niet..
Bij mijn vorige vloerverwarming project had ik 2 losse folie vellen en 2 losse geschakelde voedingen... die 2 setjes zijn nog steeds in gebruik bij forumleden.
De truuk met die geschakelde voedingen ken ik al wat langer..
En... losse geschakelde voedingen... die kan je ook nog regelen...zou nog wel een extra leuk dingetje zijn.
Het borrelt... rustig aan..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.