Welke maat 4 gaats stalen velg als reserve wiel?

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rendall
Berichten: 41
Lid geworden op: za 26 jan 2013 09:45

Welke maat 4 gaats stalen velg als reserve wiel?

Bericht door Rendall » do 3 jun 2021 20:56

Beste leden.

Ik heb onze caravan Knaus Südwind 450 gekocht in 2013 uit Duitsland met onze verhuizing in 2018 meegenomen naar Nederland.

Nu wil ik graag een reserve wiel, maar ik weet de maat van de velg niet en waar ik één kan halen? Ik heb een velg met 4 gaten.
Ik ben flink op google bezig geweest, echter zonder resultaat. Veel 5 gaats gezien.

Maat van de band is 195 70 14.

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen aan een reserve band.

Alvast bedankt.
Knaus sudwind 450 QU '14 achter een Nissan X-Trail '16

Gebruikersavatar
Bart-P
Berichten: 405
Lid geworden op: di 24 feb 2009 01:29
Locatie: Rijnmond

Re: Welke maat 4 gaats stalen velg als reserve wiel?

Bericht door Bart-P » vr 4 jun 2021 08:28

Het begint met de juiste maat vd velg. Dit moet je allemaal weten:
- diameter velg (deze is makkelijk, staat op de band)
- steek (dit is het aantal gaten maal de afstand dat die gaten uit elkaar zitten, dit staat in de velg gegraveerd)
- de breedte vd velg (staat in de velg gegraveerd)
- ET waarde (dit is hoever het montage lak uit het midden vd velg zit. Ook dit staat in de velg gegraveerd)

Stel er staat in de velg: 14J5 ET30 100 (zuiver theoretisch voorbeeld, niet knaus gerelateerd)

Dan heb je 14" velgen. Deze zijn 5" breed. De ET=30 en de steek is 100 (je ziet zelf wel dat er 4 gaten in zitten)

Hier koop je bijvoorbeeld losse velgen (zelf geen ervaring):
https://www.oponeo.nl/stalen-velgen-zoeken
Kies tabblad "zoek op maat".
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)

SuzukiVitaraDiesel
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 13 okt 2019 13:42

Re: Welke maat 4 gaats stalen velg als reserve wiel?

Bericht door SuzukiVitaraDiesel » vr 4 jun 2021 10:21

Diameter asgat is ook heel belangrijk.
Gewoon een losse stalen velg bestellen alsmede via internet een band. Zo mogelijk zonder verplichte draairichting.
Het geheel aanbieden bij een bedrijf dat banden op een velg kan monteren. Erop letten dat het juiste ventiel wordt gemonteerd (ivm bandendruk en/of tpms) laten balanceren en klaar. Ook even kijken of er andere wielmoeren/bouten nodig zijn voor de stalen velg. Zo heb ik het zelf ook gedaan en was voor ongeveer 85 euro helemaal klaar.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”